Frank Miller

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Bra, sansad och vettigt inlägg från dig Agentum :). Jag håller med dig. I Byrnes fall så kör han oftast även klassikern "eftersom de redan är sura på mig så kör jag all in så de blir riktigt förbannade!" något som är underhållande, men kanske inte alltid smartaste alternativet.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

Byrne är en vuxen karl för helvete, han måste kunna hantera kritik utan att bete sig som en bortskämd unge
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Byrne svarar på samma sätt mot alla nätfegisar pratar om honom. Jag tycker hans beteende är uppfriskande och roligt [:)] .
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

"Nätfegisar"? Hur ska man annars prata om honom? Brevduvor? Telegram? Kanske bjuda in honom till en öppen debatt?
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Det jag skrev tidigare, Byrne skriver sina åsikter under eget namn, inte med något gömt alias. Betydligt roligare och ärligare än när "super85" eller "stranger" eller någon annan väljer att dissa honom och hans åsikter.

Att han är diktator över sitt eget forum är hans grej, det är ju trotts allt, hans forum. Det är hans ensak vad han gör där.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av tfels »

Många saker som sägs om Byrne är helt osakliga. Osanna om man kollar fakta. Sen kan han vara överdrivet tjurig och klantig.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

super85 skrev:Det jag skrev tidigare, Byrne skriver sina åsikter under eget namn, inte med något gömt alias. Betydligt roligare och ärligare än när "super85" eller "stranger" eller någon annan väljer att dissa honom och hans åsikter.

Att han är diktator över sitt eget forum är hans grej, det är ju trotts allt, hans forum. Det är hans ensak vad han gör där.

Det kvittar väl om vi använder våra riktiga namn eller inte? Byrne är en relativt känd profil, men det måste finnas tusentals personer som har samma namn som oss. Utan kändisskap så betyder namn ingenting.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Nä, nu tappade du det helt. Poängen var att Byrne säger säger sina grejer med sitt EGET NAMN, han gömmer sig inte under gömt namn. T ex på hans forum är jag reggad med mitt riktiga namn och jag har alltid varit saklig och han har alltid varit schysst mot mig. Även om jag totalt tyckt det motsatta som han i vissa saker.

Finns ingen i världen som har samma namn som jag, fast det var inte min poäng. Min poäng var att jag har betydligt mer trovärdighet mot någon som är "känd" som vågar öppet säga vad han tycker (även klantigt ibland, vi är trotts allt människor) än att säga att nånting eller någon suger när man heter "fanboy12" .

Det är inte svårare än så.


Många saker som sägs om Byrne är helt osakliga. Osanna om man kollar fakta. Sen kan han vara överdrivet tjurig och klantig.


Absolut. Bra punkter Tfels. Skriver under detta 100%. Vissa grejer han säger vet man redan kommer vara liksom bränsle för de som redan gnäller om honom. Däremot så är det poppis att överdriva och allmänt hitta på saker som Byrne skulle ha gjort och sagt, och lyfta dem ur sitt sammanhang för att det helt enkelt är poppis att göra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Det klart Byrne har ställts till spets.
Tex när han var på tur att skriva Spider-man så menade han att den tidigare Peter David PAD inte visat honom i dräkt och därmed förstört figuren och nu skulle han ändra det.
Problemet var att när han på ett konvent sa detta lite flytande satt PAD i publiken, han reste sig upp och ville ha reda på vad Byrne menade och då kunde ange i detta.
Snopet nog hade inte Byrne läst denna svit själv utan fått det berättat för sig och faktiskt backande han med det.

Om det ska ses är väl olika, det klart Byrne ville nybygga S-M i en egen stil är självklar, en teckning och författar på denna Marvels kanske viktigaste figur betydde mycket.

Att det senare slog fel är känt, en klart kriteiserat period.

Men man får ju se det som att våga förändra med, nåt Byrne gjort många gånger tidigare med lyckat resultat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av Nitro74 »

Är det inte bättre att ta diskussionen om Byrnes för- och nackdelar i en egen tråd istället för i en tråd om Frank Miller? Det känns som om det blir mer överblickbart då.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av Nitro74 »

super85 skrev:Nej, islamofobi användes här, inte xenofobi. Islamofobi har alltid känts som ett ord skapat av rödvinsvänstern tillsammans med sina vänner som jobbar inom media. Man ska kunna kritisera allt och alla utan att det blir någon "fobi". Varför är det ok att kritisera t ex väldigt kristna männisor i USA utan att bli kallad att man lider av någon J*vla "fobi"?


För att vara en person som påstår dig inte bry dig om budskapet i det du läser så använder du dig av ganska många politiskt laddade värdeord såsom "PK" och "rödvinsvänstern" samt kommer med utsagor du inte har belägg för. Islamofobi är en vedertagen akademisk term som är nästan hundra år gammal och har inget med någon "rödvinsvänster" eller "vänner som jobbar inom media" att göra utan är från början en teologisk term som använts sedan 1920-talet. Motsvarade begrepp för aversion mot kristna är för övrigt "kristofobi".

Du skriver att du inte läser serier för att få några "politiskt korrekta mjukis-vänster upplevelser", men du har tydligen inga problem med Millers islamofobi, sexism och fascistoida tendenser så länge det är "bra serier". Det är väl helt okej, men det känns ganska inkonsekvent att racka ner på "mjukisvänster" men inte på Millers alltmer politiserade produktion. Det är ju ganska lätt att misstänka att du sympatiserar med det ena lägret men inte det andra.

Min kritik mot Miller grundar sig inte på att han har blivit kryptofascist (även om jag har problem med det också) utan på att hans serier blivit så skrattretande dåliga. Med Daredevil lyckades han med att vara både nyskapande, underhållande och inspirerande. DKR och Year One var också milstolpar, men redan med Sin City började han stagnera. De är noirserier på anabola, men figurerna är ganska endimensionella. De serier han har gjort på den här sidan millennieskiftet har ju varit genomgående dåliga; DK2 och All-Star Batman fick ju folk att på allvar diskutera om han drev med alla och Holy Terror var så usel att jag inte ens läste klart den. Så rent seriemässigt har han blivit ett skämt. Detta alltså utan att ta hänsyn till hans politiska hemvist. Jag läser till exempel James Ellroy, som också står väldigt långt till höger, med stor behållning.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Du får gärna skapa en John Byrne tråd. Jag skulle skriva i den frekvent. Eftersom jag är ett fan.

Motsvarade begrepp för aversion mot kristna är för övrigt "kristofobi".


Sen när det börjar användas flitigt inom t ex DN eller andra tidningar och media så lovar jag att göra en "Mental note". "Islamofobi" används konstant när någon kritiserar den religionen, och är ett ord som är poppis bland folk som använder Apple-produkter och dricker mineralvatten när de flyger charter istället för att beställa in alkohol ;). Tack dock för att du svarar med välformulerade pluggis-ord istället för att bara skriva att nånting "suger". Mycket trevligare att läsa.

De är noirserier på anabola


Absolut. Och jag tycker inte att de försöker vara något annat.Ibland har de något av en kärlekshistoria i dem. Jag gillar just att de är noir på anabola.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

Att bara kritisera islam är inte islamofobi,det finns en hel del i den religionen som inte hör hemma i den moderna världen, precis som alla andra religioner. Men har du ens läst Holy Terror? Den målar ALLA muslimer som terrorister som bara väntar på att västerlänningarna ska vända ryggen till. Och kan du lägga av med att försöka trivialisera diskussionen genom att flamsa bort den med emotikoner?
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Jodå. Jag äger Holy Terror och har läst den. Det är en propaganda-serie som jag inte tar på fullaste allvar. Gillar dock Millers teckningar i den och tyckte den var underhållande. I tidigare inlägg har jag namedroppat saker som jag inte håller med om men uppskattar, T ex filmer och musik.

Jag brukar använda smileys på forum. Inte t ex om jag ska skriva insändare eller uppsatser eller något liknande. Jag tycker inte att diskussionen varit allt för allvarlig. Jag beklagar dock att du blev upprörd av mina smileys.
Stranger
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 04 aug 2015, 23:04

Re: Frank Miller

Inlägg av Stranger »

Det kanske är löjligt men jag blir vansinnig när folk använder emotikoner i allvarliga diskussioner, det visar respektlöshet både mot ämnet och dom du debatterar med. Jag gillar inte attityden att inget på Internet "räknas" så man kan aldrig vara allvarlig.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Frank Miller

Inlägg av BoJustBo »

super85 skrev:dricker mineralvatten när de flyger charter istället för att beställa in alkohol

Så hälsosamt levande är ett tecken på att man är en blodtörstig Pk-pirat?

Sedan så tycker jag ramaskriet om Holy Terror är rejält överdrivet. Serien driver ju även med amerika och Israel, inte bara Islam.

Edit: och jag tycker själv att det är den mest visuellt intressanta serie Miller har gjort förutom Sin City. Bilderna är inte rena och fina på något sett, men dom är fyllda med bisarra detaljer som får mig att gå "What the fööök?!"
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Frank Miller

Inlägg av super85 »

Så hälsosamt levande är ett tecken på att man är en blodtörstig Pk-pirat?


Inte alltid, rätt ofta dock.

Sedan så tycker jag ramaskriet om Holy Terror är rejält överdrivet. Serien driver ju även med amerika och Israel, inte bara Islam.


Det håller jag absolut med om. Som någon sa tidigare, Frank Miller gör ofta rätt roliga serier, oavsett hur "mörka" de ska vara.
Sampsa K
Very Good
Inlägg: 151
Blev medlem: lör 27 nov 2010, 12:27
Ort: Finland

Re: Frank Miller

Inlägg av Sampsa K »

Har ni redan sett det här omslaget av Miller...? Hemskt.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Frank Miller

Inlägg av BoJustBo »

Jo, tillochmed värre än hans All-star omslag som ju var usla med. Glad att Kubert+Janson lyckats få sidorna i huvvudserien att se väldigt DKR ut dock.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Nämen lägg av, skojar han igen?är han komiker plötsligt och jag humorlös bara?

Vissa i tråden förstår ju honom helt, han skojade osv, är det läge att skoja igen?
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar