Frank Miller

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Frank Miller

Inlägg av Peral »

Zara Hero skrev:jag vägrar sluta tro på detta samband:
Att Superman är en engelsk översättning av Nietzsches Übermensch. Zarathustra, även känd som Zoroastres(http://sv.wikipedia.org/wiki/Zarathustra) hämtad från den forntida iranska mytologin/religionen (som även (i och för sig!) utövade viss påverkan på de semitiska religionerna som skulle utvecklas till judendom senare.
Golem/Frankenstein etc är också intressanta historier men har (nog) mer att göra med robotar och andra konstgjorda människor (som det också finns en massa berättelser om.).

Golem i detta fall är intressant såtillvida att den skapades i Prag för att beskydda den judiska delen av befolkningen från förföljelse, Den var också osårbar vilket är en paralell till dagens superhjältar!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag måste säga att jag beundrar Millers förmåga att teckna med svart/vita kontraster, speciellt i Sin City album nr 2 där han exellerar i denna säregna teknik.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Heh ja just Frank Miller ja:-D

Nej jag tror inet på golemkopplingen alls, det här var sci-fi helt enkelt, superhjältar existerade inte innan Superman.
Det är väldigt lätt att dra sånna kopplingar nu så långt efteråt, men allvarligt talat folk ville ha käk på bordet främst, de var ju skitglada först givetvis att äntligen sålt in sin figur om så för det nya mediet serietidningar.

Men visst Siegel hittade ju på The Spectre också som var guds vrede, DC överhuvudtaget vilar er på himmel och helvete än Marvel där det snarare är alternativa "gudar" som styr.

Personligen tror jag att det hela är en övertolkning och att det föll sig som det föll, det var så mycket som krängdes ut där i början som ingen ens mins idag, det var ju rena kapplöpningen när Superman slog igenom, alla skulle ha sig en bunt superhjältar och det helst igår, och det som blev kvar blev kvar.
Väldigt mycket figurer är starkt patriotiska figurer egentligen, skyddar främst USA mot korruption och sen tidigt nazister och liknade.

Så jag skulle drämma till med att det är det patriotiska som låg bakom superhjältarna ända tills 50-talet när 98% av dem försvann och de flesta aldrig kom igen då det inte var lika lätt att dra växlar på patriotism när kriget var över.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av Wakuran »

USA verkar ju ha varit rätt fattigt under sent 30-tal-tidigt 40 tal, så det fanns väl ett behov av eskapism. I tidiga Stålmannen har jag för mig att det var en hel del närmast "socialrealistisk" brottslighet som kvinnomisshandel, arbetare som ville lyncha deras ledare, etc.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Ja det handlade om att Superman läxade upp mafiosos och skojare, det var som ett slag mot den värld som fanns då.

Han tar olika korrupta ersoner på en resa mer handfast än han nånsin blev igen, en egentligen gansa intressant variant jag gäran skulle se igen i en slags egen tappning, en tidig Golden Age Superman.

Jag har ju extremt svårt med den gudalike Superman som Weisinger tog fram senare, jag tycker det är ointressant skräp helt enkelt.
Dock var ju DC inriktat mot små barn under den tiden och Weisinger var ju inet främmande för barnarbete eller nåt egentligen och förblir en av de där editorerna som folk inte ens kan tala gott om fast han är död sen länge.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Frank Miller

Inlägg av Labrador Road 26 »

PulpSecret går igenom några av Frank Millers bättre verk. Big Guy and rusty the boy robot och Hardboiled har jag missat helt, verkar intressanta.
http://www.youtube.com/watch?v=NCO6y2ML7kw

Kort intervju med Miller om The Spirit-filmen, Sam Jackson verkade emellertid på något sätt ge ett vettigare intryck.
http://www.youtube.com/watch?v=no1o92e79Pc
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:PulpSecret går igenom några av Frank Millers bättre verk. Big Guy and rusty the boy robot och Hardboiled har jag missat helt, verkar intressanta.
http://www.youtube.com/watch?v=NCO6y2ML7kw

Riktigt snygga grejer. BG&RtBR verkar inspirerad av Metal Hurlant och manga. Hardboiled är en klassiker i genren satiriska dystopiska övervåldsserier med otroliga teckningar (jämte Ranxerox, kanske Corben och... tja...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av Magnus »

Big Guy & Rusty The Boy Robot är riktigt balla. En blandning av The Iron Giant, Astro Boy and Godzilla.

Tack för att ni påminde om något av F. Miller som jag skulle vilja läsa igen!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Frank Miller

Inlägg av Labrador Road 26 »

Miller pratar lite om sin roll som filmskapare, och intressant nog också att han ser (såg numera) fram emot en annan efterlängtad rulle.
http://www.youtube.com/watch?v=mlwK38AETRc
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Nej du det där får du mig inte att titta på, det är pinsamt dåligt, bättre att du skriver vad han nu såg fram emot isf, för hans The Spirit suger totalt.

Jag kan inte ens förstå vad han menade att göra, har han ens läst serierien i fråga?

Skrytsam har han varit förr, men han liknar allt mer en snubbe med enbart en enda sträng att spela på.
Just här floppad det för att Spirit är allt från rent farsatat komiskt till allvar och det fixar han inte.

Serien i fråga är heller inget man bör överföra till bioduken utan det finns många bättre val isf, men nu är det gjort och man kan kasta skiten i närmsta soptunna, hoppas han är lycklig personligen iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Frank Miller

Inlägg av Peral »

Tappade koncentration halvvägs igenom, när alla satt och talade om vilket mästerverk "Spirit" var men såvitt jag förstod såg han fram emot att se "The Watchmen"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Ah, fasen.
Jo det var ju ändå en rätt lyckad konvertering.

Jag vet faktiskt inte hur nära de känner varandras Miller och Moore, men de var aktiva samtidigt i en lång period.

Jag har ju hört att Miller sagt till Moore att Moore disekreterade superhjälten och han själv sände det hela på en begravning.

De var ju båda högst tongivande under 80-taklet, på gott och ont.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Frank Miller

Inlägg av Peral »

Han nämnde dock bara Dave Gibbons, kanske han visste att Moore var emot att filmen gjordes
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Frank Miller

Inlägg av Labrador Road 26 »

Stämmer, det var Watchmen han såg fram emot, men han nämner inte Alan Moore som anledning utan Zack Znyder (regissören) som tidigare gjort Millers 300. Men han gillade uppenbarligen serien Watchmen vad det verkar, fast vem gör inte det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av DarkPaladin300 »

Tja, det känns lite som att Miller har hamnat i tropen "fallen artist" tillsammans med John Byrne och Rob Liefeld. Alla tre var på sin tid artister att se upp emot, typ Miller hade sin tur med Dark Knight Returns och Sin City, Byrne var en pålitligt bra artist som lade till humor (även om vissa av hans manus lämnade en bitter eftersmak. Jag minns faktiskt en viss incident mellan Superman och Big Barda orsakad av en New Gods skurk) och Liefeld var en stark produkt av 90-talets grim and gritty och extrema stil som dessutom influenserade många artister att göra det samma (Cable och Deadpool var de enda överlevande av hans kreation och även de utvecklades med hjälp av andra författare efteråt).

Men tillskillnad från Byrne och Liefeld (Byrne blev något av en vansinnig arsle som dissade allt och alla inkluderade staterade att Christoffer Reeve var inte en hjälte och han inte förtjänade all kändisskap under tiden då han var rullstolsbunden och samma dag då Reeve dog. Liefelds karriär dog ut mer eller mindre när 90 talet tog slut och folk var lite mer än trötta då hans kaotiska tecknarstil aldrig utvecklades plus han var något av en arrogant stövel men jag är säkert på att nästan alla vet det), så har Miller mer eller mindre fortfarande sin karriär fortfarande intakt. Men jag tror att även det börjar att ruttna, speciellt med The Spirit.

Jag tror att han blev mer eller mindre arbetskadad när han började jobba med Sin City. Okej, han var nästan likadant med sin film noir touch med Daredevil och det, men åtminstonde han höll det på distans. När han gjorde andra serier som 300 och Ronin så experimenterade han faktiskt med både känsla och stil. Typ 300 var en slags en prototyp för Sin City och blandade det med lite grekisk stil.
Och han gjorde andra serier som Hard Boiled och Big Boy med lättroad sinne för humor blandad med Geoff Darrows grafisk detaljerade och våldsamma stil.

Men sen efter Sin City, tja...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Frank Miller

Inlägg av Agentum »

Mycket fult av dig att ta med Rob Liefeld som en av de på den nivån, isf är du inte klok, säg vad han har för nåt vettigt bakom sig?

Du måste skämta allarligt talat, karljäveln är ju värdelös.

Byrne och Miller har ju en bakgrund iaf med flertalet lyckade serier som man kan läsa än idag, det handlar liksom inte om Cable och X-force eller nåt sånt skräp.

Liefeld bara sitter och gnäller på nätet hur folk tar hans réfan kopierade figurer från honom och tecknar serie eller kluddar kanske man ska säga i slowmotin, han tecknade ju en hel serie i vyforat utan att nån bad honom om det.

Jävla Imagepucko
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av tfels »

Näst sista raden Agentum, vad betyder "vyforat"?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av UlfK »

tfels skrev:Näst sista raden Agentum, vad betyder "vyforat"?


widescreen? [:o)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Frank Miller

Inlägg av tfels »

Kanske vyformat. Om m:et försvann alltså.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Frank Miller

Inlägg av DarkPaladin300 »

Agentum skrev:Mycket fult av dig att ta med Rob Liefeld som en av de på den nivån, isf är du inte klok, säg vad han har för nåt vettigt bakom sig?

Du måste skämta allarligt talat, karljäveln är ju värdelös.

Byrne och Miller har ju en bakgrund iaf med flertalet lyckade serier som man kan läsa än idag, det handlar liksom inte om Cable och X-force eller nåt sånt skräp.

Liefeld bara sitter och gnäller på nätet hur folk tar hans réfan kopierade figurer från honom och tecknar serie eller kluddar kanske man ska säga i slowmotin, han tecknade ju en hel serie i vyforat utan att nån bad honom om det.

Jävla Imagepucko


Whoa whoa whoa, lugna ned dig. Jag bara pratade om just hur mycket vi hatar Miller, Byrne och Liefeld medan vi faktiskt en gång gillade de mer eller mindre.

Okej, personligen gillade jag aldrig de vansinniga 90 tals stilerna som Liefeld, Jim Lee och de andra producerade just då , men många av de har en viss nostalgi av sig nu idag. typ jag har några lös nummer av Savage Dragon som jag aldrig läste då men nu har de en viss skön nostalgi. Samma med några av John Byrnes nummer då han var och tecknade på She Hulk och Fantastiska Fyran, och de är jävligt bra ännu idag när det gäller manus och bild.
Typ jag har den numret där She Hulk blir fotat mot hennes vilja av en tabloid tidning, och hon beslutar att hota stämning mot redaktören.
Och ja, jag har ett par nummer där Liefeld körde på X-Men och Cable, och eftersom de är på svenska ökar de bara på i kvaliten när det gäller campig dialog och sånt i en annars jävlig dåligt ritad och dåligt skrivet serie.

Men själva poängen är att många gillade de killarna förut. Och många gillar deras serier än, trots tecknarnas attityd emot omvärlden, typ Millers degraderade vansinne, Byrnes hat mot allt och Liefelds ständigt gnällande. Och det kallas nostalgin, plus att många skulle medge med mig att många läste faktiskt av Liefeld, Byrne och ja Miller. Varför? För att vi gillade deras serier, och vi gillar de av nostalgiska värden. Vi minns de stunden i barndomen då det var okej att läsa serier för att vi inte har samma kritiska sinner när vi är äldre.

Och ja, vi hatar de tre personer nu men bara de personer enbart. Visst hatar vi många av deras serier som de har försökt att producera nu (Miller's "Im the Goddamn Batman!" osv), men ändå. Fråga vemsomhelst här och de kan säga samma sak att vi gillade Liefeld, Byrne och Miller och deras serier. Och vu gör det ännu idag, för att vi båda älskar att hata de och att deras gamla serie är så dåliga att de är bra typ av serier.

Men ändå, jag ber om ursäkt att jag gjorde dig upprörd, Agentum men jag ville bara uttrycka om vad jag ville säga, och dessutom så påpekade jag angående tecknarnas skavanker och all det i min åsikt så jag förstår ändå inte riktigt varför du blev så arg.

Var det för att jag gav alltför positiv ljus på Miller, Liefeld och Byrne? Kanske för mycket men ändå jag bara gav ut min åsikt och att vi faktiskt gillade alla serier som gav ut av trion och att vi hatar de nu och det så...

Plus--- Image pucko? Var kom det ifrån? Jag vet inte om jag ska bli förolämpad bara för att jag bara blev lite nostalgisk, eller vrålgarva att du tar saker och ting lite för seriöst här på ett forum där folk ska få kunna diskutera och uttrycka sina åsikter och ha skoj över dte hela...
Skriv svar