Preacher - den bästa serien någonsin!

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Preacher - den bästa serien någonsin!

Inlägg av AndersL_ »

Jag har tidigare sålt ett och annat nummer av Preacher på Tradera, men jag har aldrig någonsin brytt mig om att läsa (eller ens kolla i) någon av dessa tidningar för egen del. Hursomhelst: i torsdags planerade jag att börja studera inför en mattekontrollskrivning som skulle hållas idag, och när jag ska studera till prov slutar det nästan alltid med att jag sitter och läser serier, bakar kakor eller gör någonting helt annat som inte har någonting med studierna att göra.

Den här gången var däremot alla intressanta serier som jag hade i min bokhylla redan lästa och jag orkade inte gå in i ett annat rum för att hämta fler. Så av någon anledning bestämde jag mig för att ta en titt på Preacher: Gone to Texas (vilken jag har haft sparad på datorn i jpg-format i en evighet utan att bry mig om), och det är utan tvekan en av de bästa serier jag någonsin har läst. [:)]
På tre dagar har jag läst klart de första fem volymerna, samt köpt fyra av dem i tryckt form, trots att jag redan hade dem på datorn. Mattekontrollskrivningen har jag antagligen misslyckats med, men det var det värt.

Har ni andra någonsin råkat ut för att ni har fastnat totalt för en serie som ni knappt ens har känt till innan? Själv trodde jag inte att det kunde hända, men just nu känns det som om jag inte kan sluta innan jag är klar med alla nio volymerna. Den enda andra serie som någonsin har varit i närheten av Preacher (i alla fall enligt min uppfattning) är Farbror Joakims Liv, men den läste jag allteftersom avsnitten publicerades i Kalle Anka & c:o under flera års tid istället för i oavbruten följd, så det blev inte riktigt samma sak. Den andra volymen (Preacher: Until the End of the World) överträffade till och med slutet på Brev Hemifrån av Don Rosa.

Om några av er inte har läst Preacher ännu, så rekommenderar jag förresten att ni börjar göra det på direkten. Och om jag inte postar särskilt mycket här de närmaste dagarna, så är det för att jag fortfarande inte har hunnit bli klar med de fyra sista böckerna. [:)]

[img]http://www.absolutetrouble.com/preacher/images/002_cover.jpg[/img]
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Vad handlar den om då? Har inte hört talas om den.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av impeesa

Vad handlar den om då? Har inte hört talas om den.



Jag vet inte hur mycket man kan berätta utan att förstöra allting (själv är jag jätteglad åt att jag inte kände till någonting om handlingen i förhand), så jag gör texten vit ifall någon annan inte vill se, markera stycket för att göra den synlig: En präst blir besatt av en kraft som är mäktigare än gud, vilket gör att han kan få vem som helst att göra som han säger. Samtidigt förlorar han sin tro och bestämmer sig för att söka upp gud som finns någonstans på jorden och ställa honom till svars för allt som är dåligt i världen, tillsammans med sin flickvän och en vampyr. Dessutom får man veta en massa om hans bakgrund och om alla andra personer som spelar någon viktig roll i berättelsen, ungefär som tillbakablickarna i "Lost".
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Låter helt okej. Man kanske ska börja spana lite grand efter ett ex..
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag hittade samtliga nio böcker och Preacher: Dead or Alive på Ebay (se http://cgi.ebay.com/Garth-Ennis-Preacher-Complete-Set-Dead-or-Alive_W0QQitemZ6605004787QQcategoryZ3981QQrdZ1QQcmdZViewItem ) men när jag ska lägga bud så är jag tvungen att bekräfta min identitet med ett kreditkort, vilket är omöjligt eftersom jag inte har något sådant. [:(] Och även om jag hade haft det så hade jag aldrig uppgett numret om jag inte hade vetat att det var helt säkert. Så jag antar att jag får köpa dem i butik istället, för 150kr/st.
Ebay har just förlorat en kund på grund av sina idiotiska policies.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Preacher har för övrigt också gått i Magnum.
Jag köpte ganska mycket preachertidningar ett tag och de borde finnas i min samling. Jag såg att det betalades rätt bra för dessa på Tradera så jag bestämde mig för att sälja av. Döm om min förvåning/besvikelse när jag upptäckte att varenda tidning saknages. Efter ytterligare efterforskning visade det sig att även en del andra tidningar inköpta under denna period saknas. Jag hoppas fortfarande på att hitta dessa tidningar i någon låda/hög men befarar att de försvunnit när jag flyttade från Uppsala till Visby. Sorgligt.....
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

citat:
Ursprungligen postat av AndersL_


Har ni andra någonsin råkat ut för att ni har fastnat totalt för en serie som ni knappt ens har känt till innan?


Hade en liknande upplevelse med Roco Vargas-äventyren av Daniel Torres.

Har tyvärr inte läst Preacher men har hört väldigt gott om den tidigare. Har för mig att jag såg någon info om en långfilm också, men minns inte var.

Lycka till med mattestudierna också. [^]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine
Inlägg: 335
Blev medlem: mån 03 okt 2005, 16:18
Ort: Sverige

Inlägg av spidercrazy »

citat:
när jag ska lägga bud så är jag tvungen att bekräfta min identitet med ett kreditkort, vilket är omöjligt eftersom jag inte har något sådant. Och även om jag hade haft det så hade jag aldrig uppgett numret om jag inte hade vetat att det var helt säkert.


E-handeln ökar år efter år, och även om det inte finns något system som är 100% säkert så erbjuder ändå dagens system så pass hög säkerhet att de flesta väljer att lita på det - köpare, säljare, banker och företag. Om säkerheten bara var någon promille lägre så skulle det få stora konsekvenser för både näthandeln och bankerna. Kanske det mest ligger i bankernas intresse att ha så hög säkerhet som möjligt, de lovar ju i princip att du får dina pengar tillbaka om någon slug e-brottsling utnyttjar ditt kort (såvida du inte har varit grovt oaktsam och lämnat kortet och din kod utan uppsikt).
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av spidercrazy

citat:
när jag ska lägga bud så är jag tvungen att bekräfta min identitet med ett kreditkort, vilket är omöjligt eftersom jag inte har något sådant. Och även om jag hade haft det så hade jag aldrig uppgett numret om jag inte hade vetat att det var helt säkert.


E-handeln ökar år efter år, och även om det inte finns något system som är 100% säkert så erbjuder ändå dagens system så pass hög säkerhet att de flesta väljer att lita på det - köpare, säljare, banker och företag. Om säkerheten bara var någon promille lägre så skulle det få stora konsekvenser för både näthandeln och bankerna. Kanske det mest ligger i bankernas intresse att ha så hög säkerhet som möjligt, de lovar ju i princip att du får dina pengar tillbaka om någon slug e-brottsling utnyttjar ditt kort (såvida du inte har varit grovt oaktsam och lämnat kortet och din kod utan uppsikt).



Ja, men det största problemet är ju att jag inte har något kreditkort.. det var inte heller nödvändigt när jag registrerade mig, och jag fick ingen information om att det skulle behövas för att göra ett köp, eftersom jag tänkte använda PayPal till att betala med. Det enda de ville ha det till var för att bekräfta min identitet.
Istället dök det upp ett meddelande om detta först när jag försökte lägga ett bud på auktionen. Det är inte så roligt när man har väntat tills det bara är en liten stund kvar till auktionsslutet och det plötsligt blir helt omöjligt att bjuda.
Men jag hade tur ändå - reservationspriset uppnåddes aldrig, så jag kontaktade säljaren och fick köpa alla böckerna utanför Ebay för $53 ($70 inklusive porto). [:)]
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av AndersL_

Har ni andra någonsin råkat ut för att ni har fastnat totalt för en serie som ni knappt ens har känt till innan?


Flera gånger! Bone och Elfquest till exempel.
citat:
Ursprungligen postat av rdbulldozer

Preacher har för övrigt också gått i Magnum.


Ungefär när?
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »


citat:
Ursprungligen postat av rdbulldozer

Preacher har för övrigt också gått i Magnum.


Ungefär när?
[/quote]

Precis innan Magnum begick självmord genom att satsa på usel manga dvs 96-97 (möjligen också 95). Vill du veta exakt kan jag kolla i min samling.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Preacher gick i Magnum from nr 3 1996 tom sista numret som var nr 9 1997.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Jag håller med Anders om att Preacher är en riktig kanonserie. Jag läser inte så mycket amerikanskt (troligen mest på grund av ovana) men i fallet Preacher har jag prövat mig fram.
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=45

Superbra. Den som missat Preacher har många timmar framför sig. Den som bara vill prova på kan prova på genom att tanka ner den kompletta sviten.
http://thepiratebay.org/details.php?id=3261534

Nu är det ju inte samma sak som att äga och läsa en pappersutgåva men det kan ju funka som aptitretare.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Gillar ni Preacher kan jag rekommendera att ni kollar in andra titlar från DC Vertigo också. Kolla i första hand in Hellblazer, kanon[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

Gillar ni Preacher kan jag rekommendera att ni kollar in andra titlar från DC Vertigo också. Kolla i första hand in Hellblazer, kanon[:)]



Jag ska kolla den. [:)] Efter att jag blev klar med alla nio volymerna av Preacher läste jag Punisher: Born, men den var inte riktigt lika bra. Fastän snyggt färglagd var den, i alla fall.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
gambolputty
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 19:28

Inlägg av gambolputty »

ja, jag blev också helsåld på preacher när jag började läsa den. Jag hade tur och hittade alla album på tradera.

Jag har kreditkort och har handlat på Ebay med paypal, osv och det har alltid funkat felfritt. Har aldrig blivit blåst eller "hackad" på mitt konto, osv.

Andra serier jag tok-fastnat för, och liksom fått en Aha-upplevelse av: Bone, Arne Anka, Bloom county.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Jag blev intresserad av Preacher redan när jag såg reklamen för den i en Previews-katalog, mest pga att jag ÄLSKADE Hellblazer när Garth Ennis skrev den. Jag tycker det är en rikigt bra serie men jag tycker nog att Hellblazer av Ennis är strået vassare. Tyvärr har ju inte DC gett ut alla Ennis-nummer utan har av någon anledning hoppat över numren 47-61 i sin albumutgivning.

Hursomhelst är det Hellblazer 41-83 ni ska hålla utkik efter, och om ni gillar Preacher kan jag garantera att ni kommer att gilla dessa också.

Punisher av teamet Ennis/Dillon fastnade jag aldrig för dock.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Haha, jag vinner, jag vann!
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=25901624

Det ska bli intressant att se om det ni säger stämmer.. Har några luckor att fylla först bara [8]
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

citat:
Ursprungligen postat av Hellboy

Haha, jag vinner, jag vann!
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=25901624

Det ska bli intressant att se om det ni säger stämmer.. Har några luckor att fylla först bara [8]



Grattis. [:)] Själv har jag beställt böckerna + en specialbok med omslagsbilder och omslagsskisser från USA (trots att jag redan har läst dem på datorn en gång och dessutom redan har begagnade exemplar av flera av dem), men de har fortfarande inte kommit fram efter nästan tre veckor.

Det kan förresten bli lite svårt för dig att förstå handlingen, i och med att de nummer som auktionerades ut inte hör ihop. En berättelse är 3-6 sammanhängande delar (tidningar i följd), och en bok består av 3-4 berättelser.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Jag har lagt upp en hel del serier på tradera.
T.ex massa Preacher.
Billigt.
Tradera-nick: shiverbones

Om någon forummedlem vill bjuda på mina Preacher eller några andra auktioner, kontakta mig innan.

Jag har ett mycket bra erbjudade till er.. [|)][8)]
Skriv svar