Amerikanska tidningar i Sverige på 60-talet?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spidercrazy
Fine

Amerikanska tidningar i Sverige på 60-talet?

Inläggav spidercrazy » sön 19 mar 2006, 21:51

Satt just och läste Lars Petersons bok 'Seriernas Värld', en debattbok om seriernas inverkan på barnen, skriven/utgiven på Gidlunds förlag 1974. I kapitlet om 'Supermansserierna' står följande att läsa på sid 152:
"...de s k marvelhjältarna av vilka bara ett fåtal funnits svensktextade. Samtliga har dock en längre tid funnits att tillgå i original i tobaksaffärer i Stockholm."
Så import av amerikanska marvel- och andra superhjältetidningar har alltså förekommit kanske redan under 60-talet? Någon som minns detta? Det skulle vara intressant att veta när man började med denna import, om det är möjligt att "råka hitta" rariteter av USA-förstanummer även i lilla Sverige...
Å nu pojk ska du få lära dig hur man pelkar en fnög!

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint

Inläggav Magnus » mån 20 mar 2006, 07:33

Det fanns i Göteborg redan på 60-talet tidningsaffärer som höll amerikanska Marveltidningar. Jag vet inte exakt vilka men jag misstänker den gamla kiosken på Kungportsplatsen, som så länge jag minns (70-talet) haft gott om utländska tidningar.
När jag under 90-talet jobbade en tid i seriebutik fick vi in en samling av en känd göteborgsprofil- och samlare.
Dock inga tidiga 60-talare utan senare.
Simma lugnt!

Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd

Inläggav Thomas E » mån 20 mar 2006, 10:46

Jag har sett USA-serier som marvel, Superman, Walt Disney Comics med svenska prislappar typ "Kr 1.45" och liknande från början av 70-talet. Men de är mycket sällsynta. Måste haft minimal omsättning.

En gång fick jag tom in Spiderman 1 och Fantastic Four 2 i ett svenskt parti. Visserligen i FR-GD men ändå.

Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine

Inläggav Skakben » ons 29 mar 2006, 13:05

citat:
Ursprungligen postat av Thomas E

Jag har sett USA-serier som marvel, Superman, Walt Disney Comics med svenska prislappar typ "Kr 1.45" och liknande från början av 70-talet. Men de är mycket sällsynta. Måste haft minimal omsättning.

En gång fick jag tom in Spiderman 1 och Fantastic Four 2 i ett svenskt parti. Visserligen i FR-GD men ändå.

Vilket livsverk om någon lyckades sätta ihop FF #1 - #120; alla med de svenska prislapparna på!![^]

Skulle vart kul att se en sådan tidning, har du någon scannad Thomas?

Återgå till "Superhjältar"