Äldre Amerikaner

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Äldre Amerikaner

Inlägg av Skakben »

Alldeles uppenbart samlar de flesta svenska seriesamlare på svensktextade, översatta serier.
Bamsesamlarna, inte ni, ni är OK [:p]

Det skulle vara kul att höra om det är någon mer än jag som är intresserad av de amerikanska orginalen.[?][|)][8)]

Jag tänker nu främst på serier som tidiga Silver Age & GA.
Varför är dessa så ovanliga i sverige? Det trycktes ju en hel del av dem.. Någon i sverige som samlar och säljer?
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Detta är ju talande! Alla här föredrar sina serier dubbade!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag köper/läser/samlar nästan uteslutande amerikanska Marvel, och det heter översatta inte dubbade ;-)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Jag läser bara Star Wars på engelska. Jag får inte in känslan om jag läser det översatta materialet. Dessutom är det ju bara en bråkdel som verkligen översätts.
Användarvisningsbild
Narz
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: lör 04 mar 2006, 21:43
Ort: Sverige

Inlägg av Narz »

Hade det inte varit för att de engelska originalen bara innefattar 15-20 sidor i en vanlig tidning så hade jag nog läst dem mer. Speciellt de nyare serierna är ju varannan sida reklam.

Sedan håller jag med rdbulldozer det är bara en bråkdel översatt och svenska ger inte samma känsla som engelska när de gäller SW.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Jag har lite gamla amerikaner. Inte golden- och tidiga silverage, för dom kostar ju skjortan. Men ganska gott om sena silver- och brons-age (1965-) har jag. T ex spiderman, hulken, batman, conan m fl.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

Jag har lite gamla amerikaner.


Magnus:
Om du skulle få lite tid över någon av dessa månader tar jag gärna emot scans och kostnadsförslag för dina EC's. Det är inte möjligt under april men om jag får lite tid att budgetera...
[^][^][^]
Vår förra mailutbyte blev ju lite haltande, men problemet ska var löst nu!

Gmail[}:)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

De amerikanska / engelska serier jag läser -- Strangers in Paradise, Star Wars, Boneyard, Eisner, diverse one-shots -- läser jag för det mesta på engelska, i form av TPB och andra album. Det som publiceras i Fantomentidningen läser jag dock på svenska. Amerikanska serietidningar har jag några stycken, mest som kuriosa ... Det brukar ju vara ganska tunna, och (i alla fall de jag är intresserad av) inehåller för det mesta bara en del av en längre serie.

Svenska serier läser jag naturligtvis på svenska! :-)

Franska / belgiska / japanska / etc serier läser jag på svenska eftersom jag inte begriper originalspråken.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Vad det gäller potentiellt stigande värde för serier efter 1970 tror iallafall jag att svenska 'reprints' ligger bättre till än de amerikanska orginalen. (på den svenska marknaden)
Vad tror ni?
Hursomhelst tycker jag att de senare är intressantare att samla. Med vissa undantag såklart.
Skriv svar