Svenska SuperSerier: Läst den? Omdöme? Om inte, varför?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Det finns inget mellan vänster och höger. Skippa politiken helt och hållet. Navigera ovanför eller under politiken (den där förbannade skalan), annars blir det ingen bra serietidning alls. Så tror jag.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Predabot skrev: Jag kan säga redan nu på en gång, att vi har väldigt spridda politiska åsikter inom redaktionen, men det här temat kom vi alla överens om utan det minsta problem.

Peral skrev:Problemet är nog inte så mycket om man sympatiserar med budskapet, som frågan är om någon vill lägga pengar på det! Det är trots allt ingen ny fråga, utan den har tröskats i landets alla media och det finns en klar risk för en allmän mättnadskänsla!

Predabot skrev: Vårt engagemang för att ge ut tema-numret handlar å andra sidan inte om att få sålt fler nummer, och därmed tjäna lite penningar, utan det handlar om att tydligt synliggöra vår position i frågan.

Se länk:
http://www.tidskriftsbutiken.nu/oldissues.php?mag=620

Vi letar förresten efter en till återförsäljare via Internet, så om nån har nåt förslag där, så mottages det ytterligt tacksamt! =)


Herregud jag måste lära mig att inte diskutera ökad lönsamhet med er, för i varje diskussion går jag därifrån med skammens rodnad hängande på kinderna! Ni är fantastiskt engagerade och dedikerade i det ni gör!
Jag tycker dock att ni i valet av karaktärer som kommer från en mängd varierande kulturer, t.ex. Superstjärnan och Lon som jag använder i mitt samarbete med Tfels, att ni på intet sätt stöder något rasistiskt budskap!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Det finns en inbyggd problematik i att använda ordet svensk eller Sverige i en produkt. Det ger, om inte nationalistiska, i alla fall klart patriotiska eller traditionalistiska vibbar, på gott och ont. Givetvis är det upp till var och en att välja ett namn, men man ska i alla fall vara medveten om vilken signal det sänder ut.

I USA är det något vackert, fint och stolt över att nämnas i samband med nationens flagga. I europa har det oftast en annan innebörd. Man kan tycka vad man vill om det och gå i bräschen för att "återta fanan" om man tycker att det är viktigt. Samma debatt förs kring att få bort den negativa laddningen av könsord och återta k*k och f*tta från de som använder det i nedsättande ordalag. Jag är skeptisk.

Personligen tycker jag inte det inger något förtroende alls när en produkt behöver använda Sverige eller svenska symboler för att bli igenkänd.

För att inte utlösa migränanfall hos någon så ska jag tydligt säga att jag inte upplever att Svenska Superserier försöker slå mynt av att ha ordet "svensk" eller "Sverige" i titeln. Däremot skulle jag inte bli ledsen om den bytte namn.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Tilläggas bör att SSS nr 13 med Bergkvist ännu inte finns på nätet. Finns den i några butiker än? Inte här i Göteborg vad jag vet (antar att det är jag som ska leverera dem till Seriehörnan, när jag får dem).

Känner man engagemang för ett antirasistiskt nummer ska man förstås ge ut det. Jag ser inget verkligt problem, ingen nackdel. Alla dessa om och men känns ihåliga och förvånar mig. Tuta och kör!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Jag säger ingenting längre om SSS skapare och deras engagemang!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Jag ser tidningens namn enbart som en liten hint, att detta inte är explicit amerikanska superhjältar, även om vissa är snarlika dessa. De är oftast tillverkade någon annan stans. Skapare och figurer kan ju egentligen komma från vilka länder som helst. Ovan nämnda Lon och Superstjärnan har sina rötter i Ryssland respektive Iran. Plågaren kommer från Sverige, Himlens Vilja från Mongoliet och Tin från rymden. Sedan kan jag förstå att vissa funderingar kring namnet förekommer, då jag under min tid i red fått frågan varför vi utesluter folk från andra länder (vilket alltså inte stämmer).
Senast redigerad av 1 tfels, redigerad totalt 0 gånger.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Jag kanske bör nämna att i ovannämnda samarbete så står Tfels för tecknandet och jag ser med spänning fram emot slutresultatet, skisserna lovar mycket gott!
Linus van Pelt
Fine
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 feb 2010, 14:36

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Linus van Pelt »

Med namnet är det väl inte värre än när Svenska MAD redan i titeln signalerade att det inte enbart rörde sig om rena översättningar av amerikanskt material. Behåll titeln, eller vänta i alla fall med att byta till dess att Svenska Dagbladet gör det. [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Föreslår att Nordens hjältar hädanefter kallar sig Internationella Brigaden för Utförande av Sensationella Dåd i Mänsklighetens Tjänst (IBFUASDIMT*). Samt att tidningen kallar sig för "Hjältemagasinet i en gränslös värld". Så slipper vi en massa tjafs och politiskt gnäll som hamnar mellan oss och de festliga äventyren...

Puh...


*Förkortning som ligger oväntat skönt i munnen...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

"...byta till dess att Svenska Dagbladet gör det..."

Svenska Dagbladet är f.ö. norskägt. Borde heta Norska Dagbladet, eller kanske Skandinaviska bladet?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

De heter Nordens Stjärnor. Inte Nordens Hjältar.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Ingen kontinuitet, är det Fantomen nu igen?

Det är superhjältar i en pågående blaska detta GER att man har kontinuitet, kanske inet överdrivet sån, men det finns väl inget värre än när ett uppdrag/äventyr är slut så börjar allt om och ingen har några minnen eller saker kvar från nåt föregående som hänt.

Man gör inet superserier som man gör Kalle Anka så är det bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Rätt rutet Agentum! Det är olika typer av serier. Har något skett i en superhjälteserie (typ Superstjärnan och Lon gifte sig, eller de besegrade den onde Dr Dedrup) så kan det inte vara ogjort i nästa äventyr. Det får snarare konsekvenser.

Jag tycker att det bästa är att när ett äventyr är avslutat (typ 1-3 delar i SSS), så är läsaren nöjd därför att själva plotten är löst. Man fick ett helt äventyr. Men det får gärna finnas en subplot som fortsätter i nästa äventyr och hintar till andra äventyr, samt viss karaktärsutveckling mellan äventyren, bara man förstår det man läser för tillfället. Alltså, man får en komplett story, men den underliggande storyn fortsätter. Äventyren kan läsas separata men avnjutes ännu mer när de läses efter varandra.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

Peral skrev:Herregud jag måste lära mig att inte diskutera ökad lönsamhet med er, för i varje diskussion går jag därifrån med skammens rodnad hängande på kinderna! Ni är fantastiskt engagerade och dedikerade i det ni gör!
Asch, lite kritik måste man kunna tåla, man kan behövas hållas lite på tårna ibland, så att man vet att man inte stagnerar. ^^

Finns en hel del logiska tips och idéer som har getts i tråden ändå, som hjulen inom redaktionen snurrar på, för att försöka skörda nåt gött ur det hela. =)

APenny4YourThoughts skrev:I USA är det något vackert, fint och stolt över att nämnas i samband med nationens flagga. I europa har det oftast en annan innebörd. Man kan tycka vad man vill om det och gå i bräschen för att "återta fanan" om man tycker att det är viktigt. Jag är skeptisk.

Personligen tycker jag inte det inger något förtroende alls när en produkt behöver använda Sverige eller svenska symboler för att bli igenkänd. För att inte utlösa migränanfall hos någon så ska jag tydligt säga att jag inte upplever att Svenska Superserier försöker slå mynt av att ha ordet "svensk" eller "Sverige" i titeln. Däremot skulle jag inte bli ledsen om den bytte namn.
Att det kan anses såpass illa att vara stolt över Sverige och dess relativt bra samhälle, är ju lite tragiskt. Men dessvärre så får jag nog erkänna att jag själv finner den Amerikanska patriotismen lite väl överdriven, den går lite för långt åt andra hållet istället.

Det perfekta mediumet står ( endast enligt mig själv, ingen allmän redaktionstanke här) att finnas en bit över den gängse svenska nivån, men något längre ifrån den Amerikanska ändå. Ganska lagom bör det vara, vilket ju förvisso är väldigt svenskt.

Grejen med titeln är ju lite förstås att visa att Ja, här är det faktiskt Svenska Serieskapare som gör Superhjälteserier, och är stolta över det. Att vi tar det på allvar, och det är inget fjanteri och "spela Allan" som det annars tenderar att vara när Svenska Serieskapare gör Superserier. Sen är det väl även lite också att man vill anspela lite på hederliga gamla tidningen Svenska Serier, som var en redig plantskola för ny talang då det begav sig. ;)

Men du har inte nåt förslag på ett namn som skulle fungera annars då? Med liknande stuk då, såklart. Vi är öppna för förslag.

Agentum skrev:Ingen kontinuitet, är det Fantomen nu igen?

Det är superhjältar i en pågående blaska detta GER att man har kontinuitet, kanske inet överdrivet sån, men det finns väl inget värre än när ett uppdrag/äventyr är slut så börjar allt om och ingen har några minnen eller saker kvar från nåt föregående som hänt.

Man gör inet superserier som man gör Kalle Anka så är det bara.
En mycket fin poäng där, Agentum. =)

Jag är inte säker på att dom anspelade på just serievärlds-kontinuitet helt dock. Tror en hel del av dom som nämnde det, kanske främst menade utgivningskontinuitet, m ao vårt problem med att hålla ett kontinuerligt utgivningsschema. Tidningen kommer ut lite när den kommer ut, just nu, så att säga.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Jo visst är det lite konstigt at många är rädda för att framhålla Sverige även om det faktiskt är nåt som stämmer.

Men även jag kan må lätt illa när det flaggviftas i för mycket i USA och de har vunnit alla krig de varit med i och liknade tämligen meningslösa påståenden alla egentligen vet inte är sanna.

Vi är inte så patriotiska, det funkar inte, vi är ett litet land och som det är idag kan vi liksom inte bara hojta tat vi är bästa av alla, vi klarar oss utan alla andra osv.

Jaha det var utgivningen som menades, då fick jag en aggression helt i onödan:-)
Det är ni inte ensamma om med dagens dream team känsla för vissa personer i USA kan man få vänta i evigheter innan allt är klart, om det ens blir det, inte ens EIC vågar ryta i åt dem utan viskar nog som högst, annars marcherar de över gatan till konkurrenten:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

En kul sak angående Bergkvist och Svenska Superserier. Läs texten om Svenska Superserier nr 4, på nätbutikens hemsida. Det är inte vilken Bergkvist som helst som omnämns som tecknare. http://www.tidskriftsbutiken.nu/issue_i ... ?iss=11773

Serien som beskrivs där är dessutom den serie som i Bild o Bubbla sades vara fascistisk.
(och för tydlighets skull, Nordens Hjältar som omnämns är något annat än Nordens Stjärnor)
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Det där är nog den senaste jag har.

Fins det Fascistiska serier i er serietidning?

Kan du förklara för oss som inte hänger med här?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Serien är ju förstås inte fascistisk, men beskrevs så av en recensent i Bild o Bubbla. I serien samlas hjältar från de nordiska länderna för att ha ett sprintlopp över Öresundsbron. Recensenten reagerade väl på namnet Nordens Hjältar som de kallades och på att hjältarna var blonda nordiska arketyper. Men det var ju skurken också. Serien var egentligen en sorts pastisch på silver age-serierna i stil och ton. Lite lättsam, tydliga hjältar och skurkar och jättefina nordbor.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Jo hur många ggr var det inte tävling mellan Superman och Flash i de serierna hehe, jo det är som vanligt fel person som recenserar saker denne inte förstår.

Inte helt ovanligt på filmsidan med som vi ser de klagar om saker som är direkt taget från serien och SKA vara som detär.
MEN de har aldrig läst seren någonsin.

Trist att nån drar till på det sätte, de har väl recenserat mängder av serier isf där bara inhemska figurer förekommer, det är ju inet särskilt ovanligt om vi säger så.

Det är inte rasistiskt, ingen hindras väl att göra en serie i de ev. länder recensenten menade skulle ingå.

Så om de här arabiska superserierna som togs upp förr bara innehåller araber så är de rasistiska enligt denne, det tror inte jag, för det är skillnad vetu beroende på vem som gjort nåt i sånna där människors ögon, dvs de är själv högst dömmande.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Hej SSS! Nu blir ni glada, jag beställde just ett ex av eran tidning utur Tidskriftsbutiken...
Skriv svar