Svenska SuperSerier: Läst den? Omdöme? Om inte, varför?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Ansvarig utgivare för Expo är ju Robert Aschberg och han slutade vara extremvänster för över 30 år sedan vad jag förstår (läste på wikipedia). Tycker att ett samarbete med Expo låter utmärkt! Antirasism har väl ändå ett brett politiskt stöd och lär inte skrämma iväg någon. Och om någon blir skrämd av det ändå, strunt samma.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Problemet kan vara, att kommer en tidning ut så sällan som SSS, så kommer bilden av en tidning med klar politisk agenda leva kvar under en bra tid i presumtiva köpares medvetande! Om det är bra eller dåligt är svårt att bedömma!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Om den politiska agendan är just antirasism så är det nog ingen fara. De allra flesta skriver väl under på ett allmänt hållet antirasistiskt budskap? Jag tycker det känns väldigt oladdat.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Problemet är nog inte så mycket om man sympatiserar med budskapet, som frågan är om någon vill lägga pengar på det! Det är trots allt ingen ny fråga, utan den har tröskats i landets alla media och det finns en klar risk för en allmän mättnadskänsla!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Ansvarig utgivare för Expo är ju Robert Aschberg och han slutade vara extremvänster för över 30 år sedan vad jag förstår (läste på wikipedia). Tycker att ett samarbete med Expo låter utmärkt! Antirasism har väl ändå ett brett politiskt stöd och lär inte skrämma iväg någon. Och om någon blir skrämd av det ändå, strunt samma.


Expo är långt mer än så, en klart extremvänsterorienterad organisation. Lobbying på hög nivå när de inte skickar ut Afa på sina specialuppdrag.

Föredrar absolut sättet Marvel löst det på med X-Men framför allt som förebild för utstötta. Så slipper man blanda in verkliga organisationer och så att säga stå för allt de representerar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av MagnusR »

tfels skrev:Om den politiska agendan är just antirasism så är det nog ingen fara. De allra flesta skriver väl under på ett allmänt hållet antirasistiskt budskap? Jag tycker det känns väldigt oladdat.


Tyvärr har det funnits många tillfällen då antirasistiska budskap presenterats så illa att det bara har hjälpt de mörka krafterna. Att ta sig an en viktig agenda ger också ett stort ansvar att man gör det bra, annars är det många som inte skriver under på det.

För att återgå till ämnet så har jag gillat SSS för stunden när jag hittat ett nummer men tyvärr inte fastnat för den. Kanske om den var lättare att få tag på?

/Magnus
Användarvisningsbild
Ray
Very Fine
Inlägg: 903
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 21:08
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Ray »

Finns det några smakprov på nätet, har hört talas om den men aldrig sett den i handel? Får tecknarna/författarna någon ersättning?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Tror jag inte. Detta är riktiga idealister.


;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;


Förresten, i vilket nummer är det som Mikael Bergkvist ska vara med? Det skulle ju vara kul att läsa! Det ska jag köpa!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Tror jag inte. Detta är riktiga idealister.


;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;


Förresten, i vilket nummer är det som Mikael Bergkvist ska vara med? Det skulle ju vara kul att läsa! Det ska jag köpa!

Han var ju med nyss, i det senaste(?) har jag för mig. Någon sorts Marc Saunders-prequel, som det blev litet upphovsrättsstrul med i efterhand.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Måste ta mig samman och beställa den. Och det där numret med det sista Stefan Nagy-äventyret också.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av mikaelbergkvist »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Tror jag inte. Detta är riktiga idealister.


;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;


Förresten, i vilket nummer är det som Mikael Bergkvist ska vara med? Det skulle ju vara kul att läsa! Det ska jag köpa!

Han var ju med nyss, i det senaste(?) har jag för mig. Någon sorts Marc Saunders-prequel, som det blev litet upphovsrättsstrul med i efterhand.


Det är faktiskt epilogen.. :-/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Tror jag inte. Detta är riktiga idealister.


;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;


Förresten, i vilket nummer är det som Mikael Bergkvist ska vara med? Det skulle ju vara kul att läsa! Det ska jag köpa!

Han var ju med nyss, i det senaste(?) har jag för mig. Någon sorts Marc Saunders-prequel, som det blev litet upphovsrättsstrul med i efterhand.


Köpte du den? Gillade du den?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

Ehmm, jag köpte den, men har inte hunnit läsa än, som kanske märktes...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Och i garderoben har du 148 par skor i prydliga rader, som du aldrig gått i? [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

Snarare inslängda i en hög, men visst... :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:Snarare inslängda i en hög, men visst... :oops:

Lycklige du! Jag har ingen gardedrob.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

RioGrande skrev:Och i garderoben har du 148 par skor i prydliga rader, som du aldrig gått i? [:)]

(OT) Är det ens möjligt för en man ha 148 par skor, jag trodde det var helt förbehållet kvinnor! Jag har en kvinnlig bekant som köper idel svarta skor som alla ser ganska lika ut! Hon har inte längre plats för dem i sin lägenhet så hon har fått flytta ut en del av samlingen till sina föräldrars förråd! (slut OT)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

(OT) Om en kvinna kan komma ut ur garderoben så kan väl en man göra det? (/OT)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

(OT)I det här fallet är snarare problemet att överhuvudtaget ta sig in i garderoben! [:o)] (slut OT)
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Predabot »

Labrador Road 26 skrev:Samhällspolitiska saker tycker jag inte platsar alls i SSS. Man bör även ha klart för sig att Expo och Afa bara är andra sidan av myntet, de är lika ideologiska snedseglare som SD, fast åt andra hållet förstås. Extremvänster istället för extremhöger är liksom inte bättre. Blir SSS en platform för vänsterfalangen tror jag vi är skapligt många trogna köpare som hoppar av tidningen.
Nu måste jag allt kommentera lite här, för nu tar du lite förhastade slutsatser.

Så som du skriver ovan, så låter det ju som att du antyder att man måste vara vänstervriden för att ha antirasistiska åsikter? Det var nog förmodligen det löjligaste jag hört! Jag kan säga redan nu på en gång, att vi har väldigt spridda politiska åsikter inom redaktionen, men det här temat kom vi alla överens om utan det minsta problem.

tfels skrev:Ansvarig utgivare för Expo är ju Robert Aschberg och han slutade vara extremvänster för över 30 år sedan vad jag förstår (läste på wikipedia).
Robert Aschberg är utgivare ja, och har enligt egen utsago ingen som helst koppling till AFA eller andra mystifika organisationer. Det torde väl framkommit eventuella aktiva vänsterextrema kopplingar under hans största tid i rampljuset, då väl det borde gett högst intressanta tidningsrubriker.

Tobias Hûbinette, som är den figur som främst dras fram när Expo beskylls för samröre med AFA, kan man nog säga är en figur som befinner sig på vänsterkantens yttersta delar. Han påstår sig vara en av grundarna av Expo, men detta har motsagts av andra grundare och medlemmar i deras redaktion. Hubinette får nog även anses vara en mindre trovärdig källa också, då han är känd för att göra uttalanden som specifikt syftar till att vara provocerande, för att starta en debatt. Han har inget som helst samröre, mig vetterligen, med Expo i nuläget.

Jag kan inte se några vänsterextrema yttringar bland andra betydelsefulla personer kopplade till Expo heller.

Ordförande för Stiftelsen Expo som driver tidningen, är Charles Westin, Professor och medlem i svenska PEN-klubben, som bla syftar till att stödja skribenter utomlands som lever under förtryck.

Stieg Larsson, som är en av grundarna, var medlem i Kommunistiska Arbetareförbundet, ja, men gick ur partiet och tog avstånd från dom kring 1987, då han inte höll med om deras stöd till odemokratiska regimer.

Richard Slätt som var chefredaktör för Expo ett tag efter Stieg Larssons död är själv en liberal, m ao, har han en högerbaserad bas i sin politiska livsåskådning.

Att säga att Expo har nåt som helst samarbete med AFA håller helt enkelt inte. Dom bevis som förs fram känns ganska konstlade, rent ut sagt.

Peral skrev:Problemet är nog inte så mycket om man sympatiserar med budskapet, som frågan är om någon vill lägga pengar på det! Det är trots allt ingen ny fråga, utan den har tröskats i landets alla media och det finns en klar risk för en allmän mättnadskänsla!
Vårt engagemang för att ge ut tema-numret handlar å andra sidan inte om att få sålt fler nummer, och därmed tjäna lite penningar, utan det handlar om att tydligt synliggöra vår position i frågan.
Vi har i det förgångna beskyllts för att vara högerextrema, och möjligheten att bli benämnd som sådan blir inte mindre med tanke på den debatt som förs, och det oroande samhällsklimat som vi lever i. Vi känner oss oerhört obekväma i att benämnas med en sådan etikett, så nu är det dags att alla får veta precis vad vi tycker.

Ray skrev:Finns det några smakprov på nätet, har hört talas om den men aldrig sett den i handel? Får tecknarna/författarna någon ersättning?
Tyvärr är det i stort så att dom inte får nån ersättning. Vi jobbar alla i princip helt individuellt. Den enda kompensationen i nuläget är att få sitt arbete i sina händer, i pappersform.

Då och då har det väl hänt att man själv lockar med lite tjänsteutbyte och nån symbolisk summa, men mer än så är det tyvärr inte. :(

Tidningen finns tillgänglig på nätet via Tidskriftsbutiken, där du kan få tag i alla nummer snabbt och enkelt. =)
Se länk:
http://www.tidskriftsbutiken.nu/oldissues.php?mag=620

Vi letar förresten efter en till återförsäljare via Internet, så om nån har nåt förslag där, så mottages det ytterligt tacksamt! =)
Senast redigerad av 1 Predabot, redigerad totalt 0 gånger.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Skriv svar