Vad hände med förlaget Atlantic?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Vad hände med förlaget Atlantic?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Någon gång i samband med att jag slutade läsa Marvelserier på svenska försvann Atlantic och Marvel gavs ut av Satellitförlaget. Var det Atlantic som bytte namn, eller vad hände?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Atlantic köptes väl av Egmont (aom alla andra)?
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Till att börja med så försvann inte Atlantic när Satellitförlaget tog över Marvelutgivningen. Satellitförlaget började med Marvel 1984, och Atlantic höll på med serieutgivning åtminstone fram till sent 90-tal.

Om jag minns rätt beslöt sig då Atlantics huvudägare (Medströms hette dom) helt enkelt för att sluta med serieutgivning och lade ner förlaget. Några av tidningarna som Atlantic gav ut togs över av Egmont (Mad, Ernie, och Larson!) men jag är inte så säker på om Egmont verkligen köpte hela förlaget Atlantic. Och om Egmont köpte Atlantic så har jag för mig att det var på Medströms initiativ, och inte Egmonts. Men nån annan kanske minns bättre?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Är det någon som har koll på hur rättigheterna till Marvels utgivning i Sverige sett ut eller kan berätta hela historien?

Centerförlaget var först med att ge en superhjälte en egen tidning, Demonen men vad hände sen? Williams förlag gav ut Marvel-serien, sen kom Red Clown och efter dem Atlantic som köpte rättigheterna av Williams. Hade då Red Clown inga rättigheter eller lånade/hyrde man rättigheterna av Williams?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Kan det inte vara möjligt att fler hade rättigheter för Marvel utgivning samtidigt?
Jag menar inet får man väl kompletta rättighter för alla serier rakt av?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Dom som var med på förlagen på 70-talet och framåt finns troligen fortfarande i livet. Så någon borde söka upp dom för intervjuver och skriva en uppsats. Ingen som går på journalistlinjen eller något liknande på universitetet som skall göra ex-jobbet snart? Det går nog bra även på gymnasienivå, om man inte är rädd för ett lite seriösare stuk.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Alternativt skriva en artikel för Bild och Bubbla.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Marqus"]

Alternativt skriva en artikel för Bild och Bubbla.
[/quote]

Eller bägge!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Agentum"]

Kan det inte vara möjligt att fler hade rättigheter för Marvel utgivning samtidigt?
Jag menar inet får man väl kompletta rättighter för alla serier rakt av?
[/quote]
På slutet av 70-talet eller början av 80-talet gav Carlsen (om jag minns rätt) ut några TPB-liknande album med Spindelmannen, SHIELD, Ka-Zar och Conan, nästan säker på att det inte var Atlantic i alla fall. Så dessa historier hade tydligen inte Atlantic rättigheterna till.

Tyvärr är dessa album uruselt limmade så flera av mina är inte NM längre. [B)]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Japp, visst var det Carlsen som gav ut de nämnda seriealbum/TPB. Sen gavs även Superserien ut 81-83,samt två st Månriddar-album av Hemmets Journal
I love the smell of arsenik in the morning
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Appropå Månriddaren albumen, visst är de i färg?
Jag har dem liggande nånstans men vet inte var.

I vart fall så är de amerikanska orginalen svart vita, och om jag har rätt så har jag länge undrat var de färglades egentligen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Agentum"]

Appropå Månriddaren albumen, visst är de i färg?
Jag har dem liggande nånstans men vet inte var.

I vart fall så är de amerikanska orginalen svart vita, och om jag har rätt så har jag länge undrat var de färglades egentligen.
[/quote]
Var ett tag sedan jag läste 1:an men mitt minne säger att den var i färg, fast har för mig att översättningen var sisådär, eller om det var textningen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Avsnitten i dem är iaf från Marvel Prewiev, svartvita magasin.
MK fick husera i de tidningarna innan han fick sin egen tidning.
Så vad jag vet har de aldrig funits i färg i USA och specielt inte före innan de publiserades i färg här.

Så det speciella med våra album är att de är i färg, alltså borde någon här i Europa ha färglagt dem.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar