Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Wakuran »

pogono skrev:Fast det där är ju faktiskt mer logiskt att han skulle vara barbent än ha småbyxorna över ett par långkalsonger.

...men inte lika super.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Agentum »

Nej, dräkerna de har kommer från gamla trapetscirkusartister som klädde ut sig så och kallade sig alla möjliga namn då det begav sig.

Det handlar inte om logik på nåt sett, de tyckte väl att det såg häftigt ut helt enkelt, idag verkar det förstås mycket konstigt, men så var det ed den saken.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot)

Inlägg av Kermit »

Det är ju lite detta som är problemet; många fans följer sin favoritförfattare och -tecknare snarare än sin favoritserie idag. Så skaparna får hybris och ska "sätta sin prägel" på figuren med allt märkligare storys som följd. Marvel har ju också haft dille på nya "ettor" så fort något stort namn tar över en serie (Byrnes andra sejour på Hulk, Greg Rucka på Wolverine etc.) Nej som gammal gubbe hytter jag med käppen och säger "det var bättre förr" när serieskaparna insåg att det som till syvende och sist säljer tidningar är figuren.


Det har egentligen inget med jag vill säga, men jag tycker bara att det här citatet är så mitt i prick som det kan vara. I regel är det hög kvalitet på många serier just nu, men serieskaparnas, och framförallt då författarnas, egon är för stora. Vi har sett många exempel på duktiga författare som däremot inte alls verkar ha någon kärlek för figuren som de skriver! Det har också fått mig att tröttna på en hel del serier.

Med det sagt så ser jag verkligen fram emot den här relaunchen och gillar det jag har sett hittills. Jag är egentligen en riktig "Marvel Zombie", men de har gjort mig besviken många gånger på senare år, och då har jag sneglat åt DC. Problemet är att det har varit lite väl mycket events och närmast introverta serier där som har gjort det svårt för mig att helt uppskatta eller förstå t. ex Green Lantern eller Flash i sina stunder.

Nu får jag och många med mig chansen att upptäcka DC:s värld på riktigt, och det med många versioner som känns riktigt spännande! Action Comics #1 var en riktigt kittlande läsupplevelse som andades lika mycket Superman som Spider-Man egentligen.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Grey ghost
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 14 okt 2009, 13:48

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Grey ghost »

Har inte läst så många serier från rebooten (nästan inget). Men jag hittade dessa gamla trådar i forumet, som fick mig att undra.

viewtopic.php?f=7&t=5444
viewtopic.php?f=7&t=5877
viewtopic.php?f=7&t=7073

Med tanke på rebooten, så undrar man lite vad syftet med dessa ändringar från DC var. De kanske visste långt på förhand att ingenting skulle spela roll efter rebooten. De kanske bara ville experimentera.
Och på tal om det, hur stor roll kommer egentligen rebooten ha om ett årtionde? Kommer DC att återvända till ett gamla universa som de skrev många serier om, eller kommer det ännu en reboot? Eller kommer det bara vara som det är nu?
Nåja. Så länge de publicerar bra serier är det väl bra, antar jag.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Nima »

Att Stålis sa upp sitt amerikanska medborgarskap var nog bara ett PK-trick. Inte mycket annat. De vet väl att de har många fans utanför staterna också.

Wonder Womans dräkt lär ändras 47 gånger till innan årsskiftet, sanna mina ord

Ang din mellersta länk, den om Superman: Earth One, så är det ett alternativt universum som typ är DCs motsvarighet till Marvels ultimate-line. Skillnaden ligger i att DCs Earth One-serie inte är månadsserier, utan grafiska romaner. För någon vecka sen kom Batman: Earth One ut, och jag fick ett mejl från Adlibris i morse om att den är på väg till mig. Du behöver alltså inte ha läst något tidigare för att förstå vad som händer i detta GNs.


Säga vad man vill om rebooten, men den har varit lyckad. Både för DC och säkert också för hela den amerikanska industrin. Så länge det kommer in fler till butikerna, tjänar hela industrin på det.
Vad som komma skall, är väldigt svårt att säga, men i den närmsta framtiden kan vi nog förvänta oss att vara kvar i new 52. Och jag klagar inte - kul med nya idéer, och lättare för nya fans att börja läsa serierna.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av super85 »

pogono skrev:Fast det där är ju faktiskt mer logiskt att han skulle vara barbent än ha småbyxorna över ett par långkalsonger.


Den looken som tidiga superhjältar hade var mycket inspirerad av den tidens sci-fi grejer som "Flash Gordon" etc. Den looken med "Briefs" som de heter och någon form av tights ansågs att vara en futuristisk-look. Om du har sett "The Day The Earth Stood Still" (orginalet alltså) från 1951, så har den roboten också en variant av briefs/"kalsonger".

Sen har ju givetvis cirkus/elitidrottare från den tiden också varit en inspiration för looken.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av super85 »

kungnima skrev:Att Stålis sa upp sitt amerikanska medborgarskap var nog bara ett PK-trick. Inte mycket annat. De vet väl att de har många fans utanför staterna också..


Den serien,skriven av David Goyer (manusförfattare,Batman Begins, The Dark Knight) om jag minns rätt, var rätt tråkig och onödig. Var en extra-serie i Action Comics #900 eller hur?, förstår liksom inte riktigt poängen eftersom Clark Kent är amerikansk medborgare, och Stålis varit typ "hedersmedborgare" i USA tidigare. Kändes som en rätt onödig historia och jag är rätt nöjd att sådana grejer inte längre är i kontinuitet (annars kan jag ju alltid ignorera dem :) )


Angående Superman Earth One så är den precis som nya Batman Earth One serier som kan klassas som DCs version av Marvels "Ultimate" universum.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Nima »

super85 skrev:Var en extra-serie i Action Comics #900 eller hur?


Japp. nummer som 900 brukar ju innehålla flera mindre serier av kända skapare. Detta var en sådan.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Kermit »

Jag tror i alla fall inte att de kommer att reboota igen om tio år. För det första har DC gjort såhär förut, och nu är det mycket som inte är så jättemycket förändrat. Batman är väl typ som tidigare, t ex. Och senast jag kollade går DC bättre än Marvel nu? Möjligtvis är det så att de inte har lockat så många helt nya läsare, utan mer folk som tidigare läst mest Marvel eller annat.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av super85 »

Som vi nämnt tidigare så har ju Digital-fått ett stort lyft för DC nu efter rebooten. Jag tror inte att man rebootar så här stort på ett tag, men DC har "alltid" rebootat/retconnat grejer i någon form ,så de lär fortsätta göra det.

Det är ju alltid vissa projekt som får i all fall tillfälliga nya läsare. T ex i samband med att man lanserade Before Watchmen, så gick Watchmen TPBn direkt på topp i försäljningslistan för seriealbum i USA, och alla Before Watchmen minis #1 blev toppsäljare. Sådan effekt som är en mindre variant av hur poppis Batman blev ( i alla former) efter filmen 1989.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Agentum »

En lite tråkig sak, en del jag hade vissa förhoppningar för som JLI och Cap. Atom, Resurection man och lite sånt blev avpolleterade, de kanske var dåliga jag vet inte, trist iaf allt mainstream i form av millioner battitlar och sånt finns kvar och hopplöst skit som den där I Vampire, de startade ju en andra våg eller vad det nu kallades, Dail H och Earth 2 hoppas man ju på isf men det mesta såg trist ut plus en bat titel till typ, bläk.

Ingen ursäkt att göra dåliga serier iofs, en det var mycket påtvingat här, jag begriper inte varför man måste ha så många om ungefär samma skit bara, men det säljer ju tydligen och ja gär botten på att se vad som säljer oftast det jag inte vill läsa.

Swamp Thing och Animal Man får inte gå och dö inan de fått ihop lite av vikt och en chans, de har fått bar kritik, men det kanske inte hjälper ändå, folk vill tydligen sitta med 10 battitlar, en den ene en den andre typ, gud va intressant med allihop.

Blakhawk var lite synd med fast de är svåra, tråkigt att inget utanför det absolut mest kända överlever, jag har inet kollat siffrorna men jag antar att de inte har kastat ut dem utan anledning precis, trist dock, min tid har gått tror jag hos DC, Booster Gold kommer väl ännu tror jag från en äldre pre 52 utgivning men annars fins inte så mycket, tja Animal man då om det klarar sig ett tag.

Löjligt med All-star Western, varför det namnbytet? Jonah Hex är väl endå ensam där och det höjer inet statusen namnmässigt presis, men det kan väl iaf inte floppa då det väl inte påvgerkas verst av nån reboot det är väl samam, jag tyckte de kunde låtit bli det helt ärligt talat det är ju 1800-tal.

Stormwatch gillar jag inte, det har inet i DCU att göra, Suicide Squad finsn den kvar? har uinte kollat den, svårslaget original där,.

Deathstroke klarade visserligen en egen serie tidigt 90-tal, men går det nu tro. Green Arrow är dålig, jag vet inet om de bemödar si gatt göra det dåligt, men jag antar det då det varit rätt taskigt i evighetr nu i olika varoianter med en skaplig GA & BC mellan ren skit.

De där dark JL var inte så värst heller, inte särskilt troliga, jag tror det falerar, figurerna är bättre i småberättelser eller som bifigurer bara.

Vanliga JL har jag inte kollat och inte Flash, Lite besviken på att de bar kraschade JSA som aldrig var dålig, det var menlöst tat försöka reboota det även o mdet är bättre än ingenting givetvis, dock säger Earth2 inget om vad det ska handla om, alla i den dimensionen rakt av bara eller JSA, isf byt namn och kamma sig.

Det är allt jag kollat iaf, ser ut som att det kan ta slut faktikst för de flesta, för andra startar det, jag får begarva mig i gamla serier, kan man sälja sån skit som Outsiders så käns det som inget betyder nåt längre, bland det sämsta jag läst.

Hoppas det är nån som kommer med lite äkta vertigomaterial igen nåt tag, det skiten de pg13ade in i den här vågen är hopplöst.

Men en del går ju digitalt ändå så ja gförstår tat det ökat, behovet av att äga så mycket av det här är inet så stort, en del är ju riktigt bar dock och det blir väl samlat för framtiden antar jag, men mycket kan man fasen klarar sig medf i digitalt format, hur är det med sånt, kan man köpa lösnummer bara så at tsäga?

Jag menar om man känner för att stödja nåt ändå så är det ju iaf vettigt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Kermit »

Lite synd att du inte stödjer det som du faktiskt verkar intresserad av att läsa. Jag började läsa JLI och tyckte det började lovande, sen hände något och det blev inte alls den serien jag hoppats på. Men den fick en chans av mig iaf.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Agentum »

Dan Jyurgens pallade inte, jag tror en Giffen saknades personligen.

Nä jag tänkte isf köpa trades, men nu har de ju lagt ner en del av de tjag va rintresserad av eftertsom jag ju plöjde 1nummren du vet.

vanliga Battitlar och sånt reprintas nästan aldrig så sånt måste man isf köpa digitalt eller lösnummer, men det är ju ganska omständigt här, ja speciella storylines reprintas väl men annars har inga av de största titlaran Batman, Superman och WW trades oftast, men mindre titlar har det oftare, detta troligen pga at ten del av det säljer bättre till äldre människor dren vägen, de har färre lösnummerköpare men det vägs upp av at tfolk köper tradsen i åratal sen, vissa har gått med förlust som lösnummer men sålt riktigt bra pga trades, de tdär har de väl en viss koll på.

Det är kanske lite so mmed dig och Marvel, ni var bästa polare förr, nu fattar du inet så mycket av dem, så känner jag för DC nu så att säga, jag vet inte var jag hör hemma längre, det är som de år jag var ett stort fan är struket ur allt det nya nästan helt.

De körde allt över oss äldre fans, de tycks iofs ha tjänat på det totalt sett, me nja ghade nog set att de haft kvar en del äldre som de uppenbart såg såldes till äldre med mestadels.

Nu kan ja g alltid återvända, det äråe ju inet så att allt ja ggillade är förtört de finsn ju kvar även om de inte har nån betydelse idag hos DC, en dag kanske de från min generation bestämmer på bygget och då kanske det blir andra som är dsura för at tderas DC är borta hehe.

Lite besviken bara, en del titlar kändes intressant att de tog med och nästan samtiliga nedlagda, men som sagt vi får se vart det bär, de måste ju sälja serier för att klara sig det fattar jag ju, de heter ju inte Silwer Comics och gör serier för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Kermit »

Ja, jag har länge varit en Marvel-läsare. Men sedan drygt mitten av 2000-talet har jag inte varit så nöjd med dem, och har försökt mig på DC tidigare. Men det är först nu som det är lättare att kliva på. Så visst gynnar de "nyare" (har ju läst en del Batman och lite annat genom åren, samt det mesta av DC som kom ut i Sverige) fansen.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Agentum »

Jo det är ju ett stort glapp där från oss som var med när det fanns en hel del DC material här i landet, nu är det iofs dåligt med allt i superhjälteväg dag men Marvel hade ju en klartt starkare ställnibng under 90-00 tal så att säga i Sverige.

Förr mins jag så fanns faktikst inet så många at tprata DC med på svenska siter där man snackade serier, alal läste Marvel i princip hehe.

Världen har blivit mindre och folk har slutligen gått över helt på originaltidningarna, även om ja gskuel lstödja en DC tidning i Sverige är det ju inget som alls är troligt, ändå tror jag at nåt med Batmanserier och nåt i backup skulel funka ungefär lika bar som S-M egentligen iaf i min fantasi.

Men det var som sagt länge sen vi som gillar DC vände blicken västerut för nån input alls, det sista svenska i serietidningsväg jag köpte drä va runt 99-00 Morrisons JLA, ingen verkadre köpa den tidningen, nästan lika tjocka som en trade och mycket bra kostade typ 35 spänn, ingen hade heller hört talas om honom typ:-), tro inte hans stint på X-men hade varit det var först då det börjades oas om hur bra han var osv, tja han skrev Animal man och Doom Patrol på 80-talet tack.:-)

Det är väl bra för DC med nytt folk och jag misstänker även en del från just Marvel spom ledsnat på dem då de försöker vidhålla att det är samma värld och tidslinje sen tidigt 60-tal men det har typt gått 12-ö15 år, det käns liksom så ointressant rta försöka tänka sig det så varför orka bry sig.

De har ju ofta gjort sig lustiga över DC eebooter och en del av dem har hju varit löjliga med och misslyckade, jag menar vad var vitsen med zero hour eller ens crisisen senast, demn på 80-talet funkade dock över förväntan och denna har ju bevisligen gjort skillnad.

Men alltså det käns kanske lite som om de skule behöva tänka över sitt hus med även om de inte kan kopiera DC, Ultimateslinen ha rspelat ut sin roll nu och tja de ha ren del bra folk givetvis på vissa titlar men mer är det inte.

DC hade gått om försäljningsmässigt i antal sålda nummer såg jag men inte pengamässigt då för Marvel tog ett högre lösnummerpris av nån anledning.

Jag har ingen lust att börja läsa Marvel mao iaf, jag kan inet göra en sån flip som du gjorde då det inte finns så mycket att hämta där heller.

Marknaden lyfte ju i början av 00-talet efter at Marvel ju var snubblande nära konkurs där i slutete av 90-tal och det mesta var i botten, det hämrtar sig aldrig igen så, men det är uppgång igen nu vad jag förstår relativt sett då det ju gått ner sen tidigt 2000-tal, eventsen sålde ofat en hel del men väldigt kortsiktigt, massor blev förvirrade mest och när de blev åratals långa och över mängder av tidningar så slutade folk bry sig, det gälldr båda två, de tär nog därför rebooten funkar, folk som ine torkadre bry sig i precis varje detalj i förvirrade historier som DC ju hade, mord och våldtäckter och mindwiping ungefär och tjat i evighet, så jag var inte nöjd då heller när ja gtänker efter, mest det som var utanför som ändå lades ner nu saknar jag.

Åter igen, hur fasen kunde man spola JSA som de var, jag begriper det inte bara haha, det är inte särskilt revolitionerande med en gay Alan Scott i en blaska vid namn Earth 2 ärligt talat de var ju blanka papper när de började bygag upp dem under 80-tal och framåt, så bortkastat det käns, gärna nåt lite mer lättsamt med var tog allt sånt vägen? Äevn o mdet inet är grim and gritty nu hela tiden så är det ärligt talat inet särskilt mycket humor i nåt heller, humor gör inte samtliga serier löjliga på nåt sätt imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Kermit »

Fast vissa grejer känns som att de inspirerats av hur serierna var från början. Action Comics är ett exempel på det. Och medlemmarna i JSA var ju unga en gång i tiden, varför inte låta dem bli det igen? Det är också tillräckligt mycket som är som det var, möjligtvis med mindre förändringar. Så jag tror att om man försöker sig på serierna tappar man mycket av motståndet. Dessutom, när vi talar om serier som har hållt på mellan sjuttio-femtio år i vissa fall, så tror jag att det är bra och nödvändigt med en reboot då och då. DC:s hjältar har alltid varit mer tåliga för nya tolkningar än Marvels, något som jag tror Marvel lider lite av nu. Men de försöker ju också, se bara på Spidde.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Agentum »

Faast de var aldrig unga riktoigt så, de var mer där bara då det var Golden age och de ploppade upp som svampar utr jorden haha, sen försökte DC lägag ner dem med att hitta på nya varianter, men det misslyckades de bet sig kvar, folk ville se mer av dem och då fick de personligehter och en bakgrundstory också vilket de saknade innan.

Ok det klart de blev äldre i viss mån, flera dog med och ersattes av andra, nu vet ja giofs inet hur långt de tänker dra det, det är väl ine tyoung justice får man hoppas så att säga, för det var det aldrig fråga om.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Kermit »

Det har jag aldrig sagt, och så unga är de inte heller i Earth 2.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Agentum »

Jag vet inet riktigt vad de skavar i nåt earth 2 bara , de blev ju etablerade med de andra för länge sen, och rimligen borde de ha varit earth 1 på den tiden:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Stålmannen singel igen (och andra åsikter om DC:s reboot

Inlägg av Kermit »

Förstår inte riktigt vad du menar...
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar