Fantastiska Fyran 50 år - Det är dunkardags!

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Fantastiska Fyran 50 år - Det är dunkardags!

Inläggav Wakuran » tis 09 aug 2011, 13:35

Fantastiska Fyran eller Fantastic Four har nyligen fyllt 50, då det första numret tydligen gavs ut 8:e augusti 1961. Stor händelse inom amerikanska fandom-kretsar.

http://www.richlovatt.com/2011/08/fanta ... orite-runs
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Fantastiska Fyran 50 år - Det är dunkardags!

Inläggav Agentum » tis 09 aug 2011, 16:57

Jo jättestort, typ noll

För en b idiot möjligen då det bar är en evighetsserie, inget annat, det vore som at uvas över massor av andra serier som passerat det för länge sen.

Trams.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Kontakt:

Fantastic Four - 50 ÅR!

Inläggav Predabot » tis 09 aug 2011, 17:26

Jo, i år, och ganska exakt idag, eller igår, beror på hur man ser det, så publicerades första numret av FF, och revolutionerade hur vi ser på seriernas hjältar. =)

På sätt och vis, så kan man väl säga att det var Marvels andra födelse, den första var en android som smälter ner ett bankvalv, det andra var ett enormt grönt monster som sliter upp Times Square.

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!! :D

Bild

http://robot6.comicbookresources.com/20 ... ics-world/
http://www.comicbookresources.com/?page ... e&id=33774

Någon som har lite info om Svenska publiceringen av FF? Verkar som att en av dom äldsta iallafall var Atlantic Serien, men måhända det finns äldre?

Lite omslag:

Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och nån som vet om FF verkligen var första Marvel-serie i Sverige, eller om dom kom efter nån annan figur?

Ser här att dom kom redan 1967, med Williams UTMÄRKTA förlag! Så då är det nog möjligt att dom faktiskt är första Marvel-serie i Sverige... :shock: :D

Låt höra, kära fantaster! =)
Senast redigerad av 2 Predabot, redigerad totalt 0 gång.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Re: Fantastic Four - 50 ÅR!

Inläggav Agentum » tis 09 aug 2011, 17:43

Nej de var först som Marvelfigur, men jag kan inte svära på att inget Atlas eller liknade kan ha smygit sig in före.

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Inläggav pogono » tis 09 aug 2011, 19:42

Nej, nej, nej. Demonen kom med två nummer redan 1966.

Användarvisningsbild
pogono
Fine
Kontakt:

Inläggav pogono » tis 09 aug 2011, 19:47

Hur kommer det sig förresten att man bestämt sig för fira i augusti, FF#1 kom väl i november?
"Cover dates traditionally were two to three months ahead of the publication date to increase the shelf life of the comic. Retailers would have put the copies of The Fantastic Four #1 on the shelf in August, and removed whatever was left in November."
Senast redigerad av 1 pogono, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 09 aug 2011, 19:47

Ok det var som fan. ändå kom väl Daredevil ut först 64 eller nåt sånt, folk hade smak här mao då FF var rätt värdelöst i början imo.

Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Kontakt:

Inläggav Nitro74 » tis 09 aug 2011, 19:51

Visst är det stort att "Marvels First Family" fyller 50! Är det den bästa serien som någonsin gjorts? Nej, kanske inte, men precis som artikeln Wakuran länkade till så hållerjag Lee& Kribys och Byrnes sejourer på serien mycket högt vad gäller superhjältegenren. För den som inte visste det så kommer dessutom Byrnes FF i Omnibus, med volym 1 planerad till november i år.

Grattis, Reed, Sue, Ben och Johnny (någon som INTE tror att han "återuppstår" lagom tlll nr 600 i november?)
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"

Användarvisningsbild
Nima
Near Mint

Inläggav Nima » tis 09 aug 2011, 19:57

Sätter ihop de båda trådarna.
Mod/Kungnima
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 09 aug 2011, 19:58

Jag bryr mig ärligt talat inte.

Läs dock gärna Stan lee och Kirbys 100 långa run och säg sen at det är det bästa ni läst.

Det bästa har varit som nämns Byrnes på 80-talets början och sen under 200talet faktikst med olika författare, i övriht har det ite en chans mot just Daredevil som var batra i princip från början genom alla år till 90-talet.

Folk tor att Miller gjorde alt, men de har fel, serien var mycket bar även efter han försvann för at senare gå i kvav när idioter skulle exprimentera med tat han hade en rustning på sig osv.

Sen sattes det ju igånhg igen av klart överskattade Smith som tur är aldrig mer fick skriva serier via Bendis som härmade det gamla till Brubaker som gjorde nåt nytt, så det är nog fan den bästa Marvelserie som finns över så lång tid.

FF sucks unger långa perioder, mna somnar.

Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Kontakt:

Inläggav Nitro74 » tis 09 aug 2011, 20:38

Agentum skrev:Jag bryr mig ärligt talat inte.

Läs dock gärna Stan lee och Kirbys 100 långa run och säg sen at det är det bästa ni läst.

Det bästa har varit som nämns Byrnes på 80-talets början och sen under 200talet faktikst med olika författare, i övriht har det ite en chans mot just Daredevil som var batra i princip från början genom alla år till 90-talet.

Folk tor att Miller gjorde alt, men de har fel, serien var mycket bar även efter han försvann för at senare gå i kvav när idioter skulle exprimentera med tat han hade en rustning på sig osv.

Sen sattes det ju igånhg igen av klart överskattade Smith som tur är aldrig mer fick skriva serier via Bendis som härmade det gamla till Brubaker som gjorde nåt nytt, så det är nog fan den bästa Marvelserie som finns över så lång tid.

FF sucks unger långa perioder, mna somnar.

Du verkar uppenbarligen bry dig så pass mycket att du nu två gånger gått in och förklarat hur lite du bryr dig. Ställ dig istället frågan om någon annan bryr sig om hur mycket du ogillar serien.

Daredevil diskuterar jag gärna i någon annan tråd, men jag kan ju säga såpass mycket att jag hellre läser 70-tals FF än Noecentis DD.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 09 aug 2011, 20:49

Jag gillar verkligen och njuter av att läsa Lee/Kirbys senare hälft av FF plus många av de följande numren med t ex Buscema. De tidiga är däremot ganska träiga.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint

Inläggav APenny4YourThoughts » tis 09 aug 2011, 21:25

tfels skrev:Jag gillar verkligen och njuter av att läsa Lee/Kirbys senare hälft av FF plus många av de följande numren med t ex Buscema. De tidiga är däremot ganska träiga.

Helt enig, och skulle vilja lägga till att i princip ALL Marvel pre-1973 känns träig i någon form. Det har en viss charm, men ganska snabbt lite det väldigt Stan Lee-flamsigt och nästan lite parodiskt. Jag är medveten om att det är anakronistiskt och lite elakt att jämföra 60-talsserier med 2011, men det är verkligen som natt och dag. Serieberättandet har kommit en väldigt bra bit på 50 år.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 10 aug 2011, 13:15

tfels skrev:Jag gillar verkligen och njuter av att läsa Lee/Kirbys senare hälft av FF plus många av de följande numren med t ex Buscema. De tidiga är däremot ganska träiga.

Jo jag får gå med dig där, de blev klart bättre, de visste nog inte riktigt vilken väg de skulle ta i början.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 10 aug 2011, 18:12

Agentum skrev:Ok det var som fan. ändå kom väl Daredevil ut först 64 eller nåt sånt, folk hade smak här mao då FF var rätt värdelöst i början imo.

Jag kommer ihåg något som Sture Hegerfors skrev att de riktiga fansen köpte importerade amerikanska originaltidningar redan på den tiden. Om man sett de tidiga Marvel-Serien låter det inte så märkligt. De där sladdriga svartvita (närmast) fotostatkopiorna var väl egentligen ingen höjdare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 10 aug 2011, 18:16

Agentum skrev:Nej de var först som Marvelfigur, men jag kan inte svära på att inget Atlas eller liknade kan ha smygit sig in före.

Det gavs tydligen ut en hel del Atlas i Seriemagasinet under 50-talet. Se artikel i Seriekatalogen 1992-1993.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » ons 10 aug 2011, 18:35

Ok, där ser man, det kom alltså ut lite ändå, misstänkte nästan det.

Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Kontakt:

Inläggav Predabot » tor 11 aug 2011, 00:57

Vad kan det ha varit för Atlas då...? Human Torch och Captain America, månne? :)

Hade varit ganska så GÖTT om det var det, faktiskt! :D Hade varit en riktigt kul raritet att hitta.

Ska för övrigt tydliggöra starkt, att jag anser FF vara en av dom absolut bästa skapelserna inom serievärlden någonsin, och verkligen grundbulten och basen för mycket av den utveckling som hänt inom Amerikanska serier enda sen dess.

Måhända att det är dags att vi kör en kavalkad av stiliga bilder av det oerhört varierade och spännande persongalleri som FF har? En del karaktärer är väl inte ens personligheter i den traditionella medvetna benämningen som vi människor har, så här finnes det högkoncept så det heter duga! ^^

GALACTUS(!)
Bild
Bild

Silver Surfer
Bild

Inhumans
Bild
Bild
Bild
Bild

The WATCHER
Bild
Bild

Och så alla skurkar förstås! ^^

Annihilus
Bild
Bild

DR DOOM!! >>:-)))
Bild
Bild
Bild
Bild

The Kree
Bild
Bild
Bild

The Skrull
Bild
Bild
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tor 11 aug 2011, 06:49

Timely käns som att det är tveksamt, kanske i nån form av veckotidnibg eller nåt isf, men jag tror inte de var så populära och sålde så mycket.

Captain Marvel gick ju i sånna blaskor men den sålde ju som mest dubbelt up mot Superman så.

Man har ju ingen koll på de där serierna som gick i de tidningarna riktigt.

Men jag har avfärdat saker förr.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tor 11 aug 2011, 12:30

Predabot skrev:Vad kan det ha varit för Atlas då...? Human Torch och Captain America, månne? :)

Nu hittar jag inte min Seriekatalogen men vad jag minns var det mest western och enstaka sci-fi. Publicerades en hejdlös massa rätt kass western i Sverige på den tiden, vad jag vet. Ofta italienska serier med dåligt svartvitt tryck.

Kan någon mod förresten fixa tumnaglar för Predabots post så man inte behöver scrolla åt sidan med laptop?

Återgå till "Superhjältar"