Green Lantern

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Från att ha varit en typisk "Marvel Zombie" så har jag blivit riktigt peppad av den här återlanseringen som DC kör med. Och även om det ska vara så att man kan hoppa på serierna från # 1 så ska det tydligen också vara så att mycket av Geoff Johns Green Lantern gäller, så att säga. Jag har läst lite av det och tyckte det var bra, men det kunde också bli lite röriga crossovers som är rätt svåra att hänga med i som ny läsare. Men i alla fall, därför undrar jag, finns det någon här som har koll på Green Lantern? Vad BEHÖVER jag läsa och vad kan jag hoppa över? Vilka events gäller? Blackest Night? Infinite Crisis? Final Crisis?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Green Lantern

Inlägg av tfels »

Om det är en viss story som man behöver läsa för att fatta konceptet så tycker jag det är ganska misslyckat. Jag tycker det ska framgå vad det handlar om i varje nummer. Man ska inte behöva leta upp nån särskild utgivning. Själv läste jag Green Lantern, ca 3-4 nummer för typ 2 år sedan och var tvungen att ge upp.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Hmmmm, jo, delvis har du rätt. Men på ett sätt håller jag inte med dig heller. De bästa sorters serier ska ju kunna vara nya läsare-vänliga, men samtidigt är det bra om det väcker ett sådant intresse att man kan gräva och "forska" lite. Sen vore det intressant om man för sakens skull inte brydde sig om att läsa en massa "back issues" utan bara kom som relativt ny och oförstörd läsare.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Green Lantern

Inlägg av rkaj »

En bra serietidning ska inte kräva att man är insatt, det ska gå att plocka upp vilket nummer som helst och läsa med behållning. En bra serie kan dock mycket väl vara tusentals sidor lång och delas upp i olika volymer och ändå kräva att man läser den från början till slut ...
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Jag menade serier som i en "muntlig" förkortning av serietidningar, men om vi ska grotta ner oss i definitioner så bör serieskaparna ändå tänka att varje serietidning är någons första, och en serie består allt som oftast av just serietidningar...
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Green Lantern

Inlägg av Wakuran »

Kermit skrev:Joch en serie består allt som oftast av just serietidningar...

...men inte nödvändigtvis...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Gaaaah. Nej, vi har ju en mängd serier av alla dess olika slag, och jag var kanske för generell i min formulering, men tappar vi inte poängen lite här? ;)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Green Lantern

Inlägg av rkaj »

Jag menade inte att racka ner på ditt ordval, kermit, utan snarare att återknyta till diskussioner vi har haft i andra trådar om serietidningarnas eventuellt nära förestående död. Där i alla fall min åsikt har varit att serietidningar som vi är vana vid dem kanske är på väg att dö ut, men att det inte nödvändigtvis är en dålig sak för själva serierna.

Så länge man kör "serietidningar som vi är vana vid dem" håller jag med dig om att det bör gå att komma in i storyn var som helst, men det bivillkoret kanske gör att serierna i sig blir sämre än de skulle kunna vara annars.

Men jo, vi börjar kanske glida ifrån ämnet lite här ...
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Ah, okej. Det är en intressant fråga och det behöver inte vara fel att ett ämne glider ifrån ibland. Du menar alltså att serier mår bättre i en annan form? Vadå om man får fråga? Som TPB?
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Green Lantern

Inlägg av Wakuran »

Kermit skrev:Ah, okej. Det är en intressant fråga och det behöver inte vara fel att ett ämne glider ifrån ibland. Du menar alltså att serier mår bättre i en annan form? Vadå om man får fråga? Som TPB?

Eller en tocken däringa avslutad grafisk roman, di kallar't.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Green Lantern

Inlägg av Nima »

Kermit skrev:det behöver inte vara fel att ett ämne glider ifrån ibland


Nonsens [:p]
Finns nog redan trådar där ämnet diskuterats, och om inte går det bra att skapa en sådan tråd. Men låt den här trådens titel ge en bild av innehållet. Tillbaka till tajt spandex och gröna ringar med andra ord.
/Mod


Även om jag gillar GL-konceptet mycket så har jag inte alls läst mycket. Men de tre stora händelserna sen Hal Jordan kom tillbaka är Green Lantern: Rebirth (just den han kommer tillbaka i), Sinestro Corps war och Blackest night. Antar att man kan lägga till War of the Green Lanterns också. Aannars kan du läsa storyn där de olika "corpsen" och färgerna introduceras.
Till exempel Aagent Orange och Rage of the Red Lanterns.

Här är ordningen på tradsen i kronologisk ordning.
viewtopic.php?f=32&t=6882&hilit=green+lantern
Rekommenderar, som i ett par andra trådar, att du börjar med att läsa Green Lantern: Secret Origin.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Ah, det är rätt skönt att inte vara mod på det här forumet, jag är det nämligen på ett annat. Men skönt att inte behöva tänka på det här, samtidigt som det är betydligt mer seriediskussioner. :)

Det verkar ju som att Green Lantern kommer att ha kvar mycket av det som skedde före relaunchen (kanske för att Geoff Johns fortsätter att skriva?), så att kolla in de berättelser du nämner där är nog en bra idé.

Lite OT: Grafisk roman. Bra där! Vet inte hur många gånger man har läst "grafisk novell", vilket ju är fel. Men seriens framtid behöver inte bara vara avslutade grafiska romaner, jag tror och hoppas att det finns plats för superhjältar också. Och då är en återlansering som DC gör nu en bra grej!
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

Bra tråd Kermit är även jag intresserad av det mest väsentliga för att mer förstå de nya GL tidningarna som kommer. Är det nya tidningarna i princip en direkt fortsättning till de gamla? Blev lite förvånad över att Sinestro verkar vara huvudpersonen i vanliga Green Lantern, men antar att det är helt logiskt om de fortsätter med den kontinuitet som varit.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Det verkar ju som att Green Lantern bara fortsätter, men det har jag ju lite blandade känslor över. Det är en riktigt bra serie, så det är väl trevligt att allt Geoff Johns byggt upp får vara kvar, men det ställer ju också en del frågor. Det verkar som att mycket av det som hänt förut i serierna också har hänt nu, men lite annorlunda? Vilket inte är helt lätt för nya läsare, kanske skulle man ha vågat börja om på riktigt även här? I och för sig så finns ju Secret Origin som förklarar väldigt bra vem framförallt Hal är.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

Ja finns ju både för och nackdelar med en light reset som med GL. Men hade känns väldigt snopet om allt innan nya nummer 1 inte gällde längre. Kanske skulle DC tillsammans med New 52 ha släppt nya TP/HC böcker (modell större och med nyproducerat material) med det mesta av den väsentliga informationen och backstoryn för att börja läsa serietidningen. För att göra det lättare för den nya läsaren att förstå vad det handlar om men samtidigt kunna köpa fler äldre album om man känner att man vill ha ytterligare kött på benen.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Ibland tror jag att vissa saker vågar de helt enkelt inte röra - jag har svårt att se att Frank Millers Year One eller the Long Halloween och Dark Victory av Loeb/Sale är något som de vågar röra. Och på sätt och vis är det synd, när de vågar göra en spännande tolkning av Superman i Action Comics som samtidigt verkar eka mycket av de första serierna med honom så hade det varit spännande att se en Batman som är närmare sina rötter också. Nu har det bara kommit ut en tidning med Batman än så länge, Detective Comics, men den imponerade mig inte alls så mycket.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

Nä tror inte de vågar röra klassikerna heller, men de skulle kunna implementera delar av dem i en större typ Origins bok/böcker eller tidningar som skulle kunna löpa parallellt med den nyare Batman eller Green Lantern. I fallet Superman tror jag det var mer behövligt med en större reset, jag var inte intresserad av Superman innan men med Morrison på Action Comics så höjs mina förväntningar och hoppas på en mindre präktig Superman. Men håller med om att det bli lite rörigt när vissa utspelar sig tillbaka i tiden vissa inte osv.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Har väl redan varit inne på detta, men fördelen med att mycket ändå har hänt är ju att det i teorin kan funka både för de nya och de mer insatta. Och du har nog en poäng med att Superman behövde en vitamininjektion, men jag kan inte komma ifrån tanken hur spännande det hade varit med en tidning i stil med Action Comics med Batman, när han inte riktigt har hittat vem han är och att det skulle ha mycket blinkningar till tidigare serier med Bats.

Jag har inte läst Green Lantern #1 än, men det ska bli spännande att se om man kan läsa den och förstå något egentligen. Nu håller jag på och läser in mig på Johns GL som sagt, och det känns ganska nödvändigt.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

Tror absolut att Batmans tidiga liv hade fungerat riktigt bra som serietidning, finns en hel del som skulle kunna utforskas mer än vad de gjorts änsålänge, vad som hände innan year one (vad jag vet bara korta The Man Who Falls som utforskar detta), precis efter year one osv. Hade varit jag definitivt läst.

Skall också läsa på lite mer om GL och då främst Geoff Johns grejjer.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Jag har läst Grant Morrisons Batman-serier (alltså de Batman & Son, Batman RIP osv), och där får man ju se lite glimta av Batman i hans tidigare karriär. Det hade varit lite kul om DC hade vända till ett nytt blad med Bats och Green Lantern också, men å andra sidan håller jag ju på och läser in mig på GL nu, och det är för det mesta väldans bra. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar