Green Lantern

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Green Lantern

Inlägg av Nima »

Ska precis läsa detta själv så jag passar på att lägga in en länk.
http://comics.ign.com/articles/119/1195047p1.html

Intervju med Johns ang GL. Då kan man väl hoppas på att de i samband med detta även ställde frågor relaterade till Aquaman, som vi kan få läsa om 2 veckor.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

Håller på med Morrisons Batman nu, just läst klart R.I.P och Final Crisis nästa blir Whatever Happened To The Caped Crusader? även om det inte är Morrison som skrivit denna. Jäkligt bra änsålänge även om Crisis inte är det lättaste att förstå. Men blev rejält sugen nu på att börja med lite Green Lantern också och börja med Secret Origin samt Rebirth.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Det är de där två Crisis-grejerna som jag har haft problem med tidigare, väldigt svårt att förstå dem om man inte är riktigt insatt i DC, känns det som! Morrisons Batman är ju knepigt på ett sätt också, men de funkade ändå att läsa som Marvel-kille. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

Morrisons Batman iaf det jag läst än så länge kan iof vara knepig på sina ställen men i jämförelse med Final Crisis så är det ingenting. Måste nog ha en massa bakgrundsmaterial för att förstå allt där och även om man har det så tror jag den är fruktansvärt knepig att läsa ändå, hoppar hit och dit hela tiden. Som tur är så fattade man iaf Batman bitarna.

Tack för länken kungnima, nu förstår jag lite mer varför det är mycket fokus på Sinestro och att Hal faktiskt kommer vara med en hel del också. Geoff säger i intervjun att det skall funka att börja läsa från nya #1 och och att det kanske räcker att man sett filmen för att få mer humm om vem Sinestro och Hal är. Apropå de någon som sett den, bra/dålig? Inga lysande recensioner direkt men skall se den så snart jag kan ändå. Om någon sett den och läst tidningarna, överensstämmer de eller är de helt olika? Känner ändå att man vill ha mer kött på benen så får bli några GL album nästa gång jag köper ett gäng TP:s.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Just Crisis-serierna borde väl inte vara aktuella längre i den här rebooten? Som jag förstod det så var de mest till för att göra kontinuiteten lite mer enhetlig. Så om de har hänt, gör inte DC det lite svårt för sig?

Jo, på ett sätt så är det ju smart. Jag har inte sett filmen tyvärr, men jag vet ju också att Sinestro har en stor roll där, så han är förhoppningsvis bekant för de som sett filmen och är nyfikna på serien nu.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

Kermit skrev:Just Crisis-serierna borde väl inte vara aktuella längre i den här rebooten? Som jag förstod det så var de mest till för att göra kontinuiteten lite mer enhetlig. Så om de har hänt, gör inte DC det lite svårt för sig?


Ja jag vet ärligt talat inte, till viss del måste de ändå ha hänt för om jag fattat det rätt så skall Morrisons Batman epos med att han dör och kommer tillbaka vara intakt, och han dör ju faktiskt i Final Crisis. Det som styrker detta är att Damian kommer vara Robin i de nya tidningarna tillsammans med pappa Bruce, så om de inte hittar på någon annan förklaring så borde iaf den biten ha hänt i Final Crisis. Men håller med om att det blir lite rörigt vad som hänt och inte har hänt, får väl kanske fokusera på att Justice league och Action Comics hände för 5 samt 5.5 år sedan och att det troligtvis har hänt en jäkla massa saker (inklusive Final Crisis, Brightest day, Blackest Night? m.m.) därifrån fram till nu :P

Hur långt har du kommit med Green Lantern förresten, vad har varit bäst?
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Man blir yr om man tänker för mycket på det. Men jag läste Batgirl, och där berättas det ju att det som hände i the Killing Joke, att Barbara blev skjuten av Jokern, hände här också. Bara det att hon inte blev permanent förlamad. Det är ju smart att ha serier som utspelar sig i olika tidsperioder sådär, men man blir ju nyfiken på vad som egentligen gäller och inte, och varför det är så.

Jag är mitt inne i Blackest Night nu, och den har ju hintats flera gånger om i GL-serien. Samtidigt tycker jag att det är en halvsmart kommentar på hela grejen att folk "dör" lite då och då i superhjälteserier... :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

Beställde till slut Rebirth samt Secret Origin, och nu efter att läst en massa new 52 nummer så har jag äntligen och läst färdigt Sercret Origin. Kändes som en väldigt bra Origin för det första. Skickligt berättas det om Jordans liv och hur han blir Green Lantern och man lär sig lite nytt om lyktorna och deras uppgifter hela tiden. Blev helt klart sugen på att läsa mer om Geoff Johns lykthistorier.

Någon annan som lästa nya nummer ett av GL? eller någon av de andra lykttidningarna.
Användarvisningsbild
peppe
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 12:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Green Lantern

Inlägg av peppe »

Jag är Silver Age Green Lantern älskare o Gil Kane som tecknare av honom är i min mening väldigt trevlig.
Alla de äldre (Vol2) är fantastiskt trevliga att läsa efter att tvingats utstå de den Svenska Rymdmannen i Svartvitt.
Det blir som en helt ny upplevelse när man får den i färg.

/Peppe
Användarvisningsbild
SpaceCowboy
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: fre 16 sep 2011, 07:23

Re: Green Lantern

Inlägg av SpaceCowboy »

peppe skrev:Jag är Silver Age Green Lantern älskare o Gil Kane som tecknare av honom är i min mening väldigt trevlig.
Alla de äldre (Vol2) är fantastiskt trevliga att läsa efter att tvingats utstå de den Svenska Rymdmannen i Svartvitt.
Det blir som en helt ny upplevelse när man får den i färg.

/Peppe

Kan tänka mig det, finns några TP:s eller nått som samlar detta?
Användarvisningsbild
peppe
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 12:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Green Lantern

Inlägg av peppe »

självklart finns det sådant.
Själv köpte jag Omnibus del 1 o 2 för Green Lantern som samlar de första showcase samt egna titeln.

1:an SHOWCASE #22-24 and GREEN LANTERN #1-21
2:an fortsätter på Green Lantern #22 till 40 något kommer inte ihåg just nu

http://www.amazon.com/gp/product/140123 ... 01_details

http://www.amazon.com/gp/product/140123 ... 00_details

Det finns många trevliga Omnibus utgåvor på flera äldre saker både DC o Marvel.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Green Lantern

Inlägg av Agentum »

Greenn Lantern Hal Silverage finns snikigt i Collectibles som då är samam innehåll som Archievsen men i vanlig tradeformat och billigt, jag har dem, och det är roligare med färg helt enkelt, det går ju lite segt med utgivningen, jag har 3 st, men jag antar tat de kommer ge ut fler då de ju redan städat upp dem i Archievesen som är det dyra alternativet.

Showcasen är svart-vita och alltså jag tycker de blir för tråkiga helt enkelt, jag pyntar hellre mer för färgen på de här äldre DC serierna.

Jag betalar inte för hardcovers för sånna här DC serier, då ska det var golden age för min del, även om de där omnibusarna verkar fina det får jag erkänna.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Green Lantern

Inlägg av super85 »

Ja DC har ju sagt att Crisis händelserna inte längre är i kontinuitet. Tja, eller de är inte i kontinuitet tills någon kommer på en ny serie med "Crisis" namnet.

Jag är ett fan av DCs försök med att nå en ny publik med rebooten. Jag gillar det, jag gillar det att de verkligen fått tidningarna att komma ut i tid, och att det är rätt tydligt att deras digitala-satsning går rätt bra. Men en riktig "fanboy" del av mig älskar hur rubbad kontinuiteten är ofta, och hur DC hittar alltid sätt att få det att funka. DC har ju gått ut med att både Batman och Green Lantern har fått "soft reboots", vilket är ju mest för att både Geoff Johns "bygge" med GL och Morrisons Batman varit DCs storsäljare de senaste åren.

Green Lantern tidningarna är förövrigt väldigt bra. Jag uppskattar hur DC, trots att Hal klart är huvudfiguren (och Sinestro tack vare filmen) så har DC gett utrymme till de andra karaktärerna också.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Jag är ju ingen DC-fanboy från början men gillar också verkligen vad de har gjort. Och jag tycker deras figurer har fått ganska många små reboots genom åren. Sen är det klart att det är lite förvirrande när Batman väl "dog" i Final Crisus och många Green Lantern-grejer också verkar hämta en del saker från olika crisis-events. Grejen är väl den att jag har så mycket större förtroende för t ex Grant Morrison, Geoff Johns och Scott Snyder än Marvels stora namn. Och super85, du som känt mig ett tag nu vet att jag var ganska så enögt Marvel-fan back in the days. ;-)
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Green Lantern

Inlägg av super85 »

Jo, jag tänkte faktiskt häromdagen hur udda det lät att du läste 7 DC titlar. Jag själv prenumerar på 6 tidningar för tillfället :).

I Marvels fall så kollar jag upp grejer då och då, och skulle gärna vilja läsa nån titel, gärna med Black Widow, eller Elektra. Tyvärr så är Marvel inte lika bra med att få ut titlar med kvinnliga karaktärer som DC är. Ska nog kolla upp Black Widow minin som ska utspela sig i film-universet.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Jag har varit hyfsat missnöjd med Marvel länge, men de gånger jag förut försökt hoppa på DC har det varit svårt att komma in i det. Därför är jag nöjd med new 52-satsningen. Jag läser fortfarande lite Spider-Man och X-Men dock, tillsammans med Daredevil som bara är lysande. Ganska få titlar med kvinnliga huvudroller hos Marvel, jo. Men det finns starka kvinnor i de flesta grupperna iaf.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Green Lantern

Inlägg av Agentum »

Finns inte Oracle längre i new52?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Barbara är Batgirl. Hon blev fortfarande skjuten av Jokern och förlamad, men det gick över.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Green Lantern

Inlägg av Agentum »

Usch va tråkigt, hon fick sitt lyft som figur av Ostrander i Suicide Squad genom att bli Oracle, jag ville verkligen att det skulle var permanent, hon har inte att göra som nån Batgirl eller liknade.

Hon hade varit helt ur leken utan den serien iofs och det var ju inte bra heller.

Vad tråkigt att läsa:-(
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Green Lantern

Inlägg av Kermit »

Du kan väl unna henne att kunna röra på benen igen efter alla dessa år? ;-)
Det är inte lätt att vara grön.
Skriv svar