Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av AndreasEriksson »

Labrador Road 26 skrev:Frågan är om man blir stämd om man kallar sig Xerox som superhjältenamn.

Förmodligen, det råkade ju RanXerox ut för...
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Labrador Road 26 »

AndreasEriksson skrev:
Labrador Road 26 skrev:Frågan är om man blir stämd om man kallar sig Xerox som superhjältenamn.

Förmodligen, det råkade ju RanXerox ut för...

Hmm, där ser man, det hade jag missat. Då får man väl köra katt-temat och kalla sig Copycat (alternativt Copy Cat) då, fast det finns säkert redan någon figur med det namnet också. Eller Clone Piece som en variant på motsatsen till Clone Wars, Clone Peace.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Rosen »

Rosen skrev:precision som superkraft; tänk Lucky Luke t.ex, som alltid träffar exakt det han siktar på.

Inser just att Lucky Luke kombinerar krafterna hos Bullseye och en speedster...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Rosen skrev:
Rosen skrev:precision som superkraft; tänk Lucky Luke t.ex, som alltid träffar exakt det han siktar på.

Inser just att Lucky Luke kombinerar krafterna hos Bullseye och en speedster...

Vilket gör att jag just fick känslan att vi därmed åkte på ytterligare en superhjälte som purister som mig måste motsätta sig emot. [8D] Som om det inte räckte med Bamse och Pippi och alla andra som vissa försöker få till superhjältar, nu en cowboy också. Men sammansättningen stämmer ju bra för övrigt, på skjutandet i alla fall, tror inte övrig förflyttning är påverkad.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Wakuran »

Speedsterförmågorna verkar som sagt mest vara rent ammunitionsorienterade...

-"Laddar du aldrig om?" -"Jo, men jag gör det ganska snabbt!" [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
Rosen skrev:
Rosen skrev:precision som superkraft; tänk Lucky Luke t.ex, som alltid träffar exakt det han siktar på.

Inser just att Lucky Luke kombinerar krafterna hos Bullseye och en speedster...

Vilket gör att jag just fick känslan att vi därmed åkte på ytterligare en superhjälte som purister som mig måste motsätta sig emot. [8D] Som om det inte räckte med Bamse och Pippi och alla andra som vissa försöker få till superhjältar, nu en cowboy också. Men sammansättningen stämmer ju bra för övrigt, på skjutandet i alla fall, tror inte övrig förflyttning är påverkad.


Å andra sidan har jag en känsla av att Superhjältarna håller på att utvecklas bort från de här med de genré typiska dräkterna, och allt oftare klär sig mer normalt.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Kermit »

Jag tror mer att de har utvecklats ifrån sina typiska trikåer men också hittat tillbaka till dem! X-Men är det bästa exemplet på det.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Agentum »

Fast påmålade dräkter så att säga är inte direkt ovanliga idag heller.

Vissa har dock ändrats med åren Catwoman under Brubaker har ju uppenbart en hel del läder på sig i stället för den äldre mer påmålade lila saken med svans.

En förbättring imo och seriemässigt med, men man år nog inte Brubaker på titeln igen tyvärr.

Så jag får nog säga både och, det är ändå viktigt för många det här med de underliga dräkterna, det brukar diskuteras rätt mycket vad som ska vara.

Vissa får finna sig i att vara klädda totalt korkat för vad de håller på med barta för looken, Black Canary vill väl ingen ha utan servitrisdräkten och nätbyxorna plus högklackat.

Ser man på det med mer realism skulle de inte ha mantlar och sånt då de ju skulle fastna i allt, Batman skulle inte funka tex.
Flera av dem kan knappast se särskilt mycket med masken på osv.

Man så är ju som sagt superhjältar inte realism i grunden, de här kalsongerna utanpå byxorna är vd trapetskonstnärer använde när sånna som Superman dök upp, de klädde sig på sådant sätt och sminkade sig och kallade sig coola namn när de uppträdde.

Så ett ursprung fins i design, Batman är väl desutom dracula mer eller mindre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av jens-olof »

Fem bästa politikersuperkrafterna:
Schymanteflonskinn
Bildtarrogans
Juholdtenvishet
Reinfeldtosynlighet
Borgosårbarhet

Jens
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Labrador Road 26 »

jens-olof skrev:Fem bästa politikersuperkrafterna:
Schymanteflonskinn
Bildtarrogans
Juholdtenvishet
Reinfeldtosynlighet
Borgosårbarhet

Jens

Bästa? Jag skulle snarare säga sämsta i så fall, det är ju inte precis de mest positiva egenskaperna, inte som jag ser det i alla fall. Från modern age finns nog även Perssonbufflighet, inte heller den särskilt positiv. Uppräkningen får mig mest att tänka på denna låt:
http://www.youtube.com/watch?v=XSezdlnlp7A
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av jens-olof »

Labrador Road 26 skrev:
jens-olof skrev:Fem bästa politikersuperkrafterna:
Schymanteflonskinn
Bildtarrogans
Juholdtenvishet
Reinfeldtosynlighet
Borgosårbarhet

Jens

Bästa? Jag skulle snarare säga sämsta i så fall, det är ju inte precis de mest positiva egenskaperna, inte som jag ser det i alla fall. Från modern age finns nog även Perssonbufflighet, inte heller den särskilt positiv. Uppräkningen får mig mest att tänka på denna låt:
http://www.youtube.com/watch?v=XSezdlnlp7A


Jag menade politikersuperkrafter, hur man använder dem är ju upp till var och, annars
skulle vi inte har superskurkar:

Schymanteflonskinn = Hon kunde komma undan med allt, fyllor, konstiga tal osv.

Bildtarrogans = Han kan snorka unden vilken reporter som helst på ett sätt som hade
varit självmord för alla andra politker

Juholdtenvishet = Han ryker ju förr eller senare, men vilken stoiskhet!

Reinfeldtosynlighet = Han bestämmer, fast alla obekväma beslut och åsikter för andra stå för!

Borgosårbarhet = Han har ordning på ekonomin, fast han bestämmer över alla andras områden
och kapar allt som han inte gillar av ekonomiska skäl. Jämför bara satsning på motorvägar gentemot
svälten av järnvägsunderhåll/satsningar

Persson ha en gammal superkraft, fast buffligheten blev omodern och är idag en belastning och
inte en superkraft

Jens
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Agentum »

Ja nu var det väl avgångsdax där för herr prata först och tänka sen, vad jag förstod.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Om man skulle välja en superkraft som inte var totalt iögonfallande (Hulk, Storm, osv) så hade Kitty Prydes i X-Men varit en smidig egenskap att ha. Röra sig obehindrat genom fast materia (phasing tror jag att det omnämns som i serien). Många möjligheter öppnar sig väldigt snabbt för den som inte ha några problem med att ibland falla över på fel sida lagen. :)
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av mikaelbergkvist »

1: Att kunna flyga. Sparar mycket bensin.
2: Att alltid veta var man var. Annars skulle flygandet vara ganska jobbigt.
3: Att ha supersyn. Vill inte krocka med ett flygplan eller liknande.
4: Att vara - inte osårbar - men tålig och/eller uthållig, så man inte frös ihjäl där uppe.
5: Att kunna förföra vem man vill, när man sedan landar i varmare klimat, kan ju vara bra. :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Agentum »

Du får ha GPS med dedig så spar du in på en kraft där hehe som du kan lägga på nåt annatm typ kunna äta vad som helst och få energi från haha
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Kermit »

Så Reinfeldt är inte bufflig menar du? ;P
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av jens-olof »

Kermit skrev:Så Reinfeldt är inte bufflig menar du? ;P


Troligen är han det på ett eller annat sätt, har träffat många toppolitiker,
men ingen har arit någon mespropp, fast vissa har varit smidiga.

Är övertygad om att Reinfeldt är en buffel, M är ett toppstyrt parti, så
det är nog nödvändigt.

Men bufflighet är ingen superkraft, däremot att komma undan med det! [:o)]

Jens
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

jens-olof skrev:Fem bästa politikersuperkrafterna:
Schymanteflonskinn
Bildtarrogans
Juholdtenvishet
Reinfeldtosynlighet
Borgosårbarhet

Jens


En superhjälte serie uppbyggd på lösa karikatyrer av diverse politiker, med superkrafter baserade på politikernas personlighet tycker jag verkar vara en briljant idé! Frågan är dock vilka superkraft har de olika politikerna och vilka är skurkar respektive hjältar. Här tänkte jag mig både nationellt och internationellt, samt historiskt och nutid.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:Frågan är dock vilka superkraft har de olika politikerna och vilka är skurkar respektive hjältar. Här tänkte jag mig både nationellt och internationellt, samt historiskt och nutid.

Tyvärr skulle jag säga att hela bunten, med ytterst få undantag hamnar i skurkfacket. Hos mig går inte politiker hem alls med andra ord. Fast skurkar kan ju vara underhållande de med, på sitt sätt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Vilka är de fem bästa superkrafterna?

Inlägg av Peral »

Det håller jag absolut inte med om, jag tror politiskt engagemang härstammar från en önskan att göra samhället bättre. Det tror jag även gällde i början för monster som Stalin, Hitler och Mao. Sedan korrumperar makt, och de distanserar sig från de som de i början såg sig representera.
Skriv svar