Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Än så länge undrar jag vart detta ska ta vägen? #13 var dock bra, Snyder är bra på att bygga upp en krypande, otäck stämning. Jokern funkar bättre i början, när man inte går se honom. Men jag hoppas att storyn leder till en bra avslutning.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Jag har precis läst Batman Inc #5, och j*lar vad den fortsätter vara briljant. Det ska bli så kul att läsa om Grant Morrisons hela Batman-run när han väl sytt ihop det. Jag tror att det kommer att bli många aha-upplevelser då!
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Kermit skrev:Vad tyckte du om serierna förutom pappret, då? :-)

Och eftersom ingen delade min aversion mot papperskvalitet [8)]

Black Mirror; var intressant att läsa om en annan Batman än Bruce Wayyne. En hel del spännande uppslag - gillade särskilt dekadent överklass i gasmask. Men många upplösningar kändes alldeles för hafsiga, nästan lite som den gamla teveserien; Åh där är en undervattensbas; boom smack smack - så var det klart! Som den första historien - Batman tittar på typ avgångstiderna för flygplatserna och vips så har han fånga in skurken. Det kändes lite av ett antiklimax när inledningen lovade så gott. Och förresten hela grejen med psykopatisk förskärarmördare - känns det inte lite nittiotal [;)]
Men - trots det - på det hela var det helt klart en läsvärd bok!

Owls: snygg! Jag tror typ aldrig att jag sett Batmanfiguren i trikåerna bättre tecknad! Satt som en smeck. Däremot ser ju alla "civila" manliga män identiska ut; det finns en kul scen när Batman, Robin och Nightwing (?) går in på led i ett rum och de ser ut som knatte, fnatte och tjatte. Men en intressant serie och ett spännande koncept! Ska definitivt köpa fortsättningen!

Grant Morrison Black glove & son (någon form av deluxe): Innehåll en del intressnata uppslag. Den förlorade sonen Damien fungerade utmärkt och vill jag läsa mer om! Däremot; ett långt avsnitt med bara text som jag inte ens orkade läsa. Sedan en lång historia om ett möte för civilare som klär sig som superhjältar med en dold mördare - den förstod jag inte alls. Ointressant och inte angelägen - varken som deckarhistoria eller som metakommentar till superhjältebranschen (för det har väl i ärlighetens skull gjorts bättre.) Vet alltså inte vad jag ska tycka - när jag läste ut sista sidan var iofs känslan att jag ville läsa fortsättningen så någonstans gillade jag den ju! Väldigt ojämn känns det som.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Är Jeph Loebs Haunted Knight nåt bra om man tänker på det han gjorde med de tidigare Batman historierna, eller är det inget vidare?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Predabot »

Agentum skrev:Är Jeph Loebs Haunted Knight nåt bra om man tänker på det han gjorde med de tidigare Batman historierna, eller är det inget vidare?


Har inte läst den själv, men såvitt jag kan se så är recensionerna på Amazon och goodreads t ex, faktiskt ganska bra.

Dom 3 historierna inuti är egentligen väldigt gamla också, från samma era som Loeb/Sale's andra Batman-historier, så säkerligen är dom av en jämförbar kvalité.

Verkar som att det överlag är bra grejor, även om dom kanske inte riktigt har samma FÖRKROSSANDE kvalité som Long Halloween och Dark Victory, som ju i ärlighetens och rättvisans namn faktiskt är så mäktigt berättade att dom kan utmana självaste Dark Knight och Batman av Morrison som dom största Batman-historierna någonsin berättade.

Så ja, bra är dom. Men inte revolutionerande. Bara jävligt mycket bättre än det mesta andra på marknaden.

HÄHÄ! ;)
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Agentum skrev:Är Jeph Loebs Haunted Knight nåt bra om man tänker på det han gjorde med de tidigare Batman historierna, eller är det inget vidare?


Haunted Knight består av tre kortare storys om jag inte missminner mig.
Själv har jag läst den med Mad Hatter, och den kan jag i alla fall rekommenderavarmt.
Mysig liten historia, vare sig det är halloween eller inte.


Annars tycker jag att Long Halloween och Dark Victory är så snuskigt mycket bättre än Morrisons Bat-saga att de inte ens går att jämföra, men det är bara jag.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Offissa Pupp skrev:
Kermit skrev:Vad tyckte du om serierna förutom pappret, då? :-)

Och eftersom ingen delade min aversion mot papperskvalitet [8)]

Black Mirror; var intressant att läsa om en annan Batman än Bruce Wayyne. En hel del spännande uppslag - gillade särskilt dekadent överklass i gasmask. Men många upplösningar kändes alldeles för hafsiga, nästan lite som den gamla teveserien; Åh där är en undervattensbas; boom smack smack - så var det klart! Som den första historien - Batman tittar på typ avgångstiderna för flygplatserna och vips så har han fånga in skurken. Det kändes lite av ett antiklimax när inledningen lovade så gott. Och förresten hela grejen med psykopatisk förskärarmördare - känns det inte lite nittiotal [;)]
Men - trots det - på det hela var det helt klart en läsvärd bok!

Owls: snygg! Jag tror typ aldrig att jag sett Batmanfiguren i trikåerna bättre tecknad! Satt som en smeck. Däremot ser ju alla "civila" manliga män identiska ut; det finns en kul scen när Batman, Robin och Nightwing (?) går in på led i ett rum och de ser ut som knatte, fnatte och tjatte. Men en intressant serie och ett spännande koncept! Ska definitivt köpa fortsättningen!

Grant Morrison Black glove & son (någon form av deluxe): Innehåll en del intressnata uppslag. Den förlorade sonen Damien fungerade utmärkt och vill jag läsa mer om! Däremot; ett långt avsnitt med bara text som jag inte ens orkade läsa. Sedan en lång historia om ett möte för civilare som klär sig som superhjältar med en dold mördare - den förstod jag inte alls. Ointressant och inte angelägen - varken som deckarhistoria eller som metakommentar till superhjältebranschen (för det har väl i ärlighetens skull gjorts bättre.) Vet alltså inte vad jag ska tycka - när jag läste ut sista sidan var iofs känslan att jag ville läsa fortsättningen så någonstans gillade jag den ju! Väldigt ojämn känns det som.


Black Mirror och Court of Owls är ju båda av Scott Snyder. Han har väl sällan de mest revolutionerande idéerna (fast Court of Owls är en riktigt cool idé), men han har framförallt en förmåga att suga in läsaren i berättelsen, tycker jag i alla fall. Direkt i första rutan är jag fast.

Grant Morrison älskar jag, och varje Batman-story av honom är lite som en egen, samtidigt som en större berättelse finns där. Framförallt är det hans grej med att få med *allt* som hänt i tidigare serier, till och med knäppa saker på femtiotalet. Morrison har gjort storverk i sina Batman-serier, faktiskt i klass med det absolut bästa som gjorts med Batman.

Jag älskar både Grant Morrisons serier och TLH/DV. Att det finns så mycket bra och olika sorts serier med Batman visar verkligen hur bred och tålig han är.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Nima skrev:
Agentum skrev:Är Jeph Loebs Haunted Knight nåt bra om man tänker på det han gjorde med de tidigare Batman historierna, eller är det inget vidare?


Haunted Knight består av tre kortare storys om jag inte missminner mig.
Själv har jag läst den med Mad Hatter, och den kan jag i alla fall rekommenderavarmt.
Mysig liten historia, vare sig det är halloween eller inte.


Annars tycker jag att Long Halloween och Dark Victory är så snuskigt mycket bättre än Morrisons Bat-saga att de inte ens går att jämföra, men det är bara jag.

Jo men de har man i HC redan, man vill ju gärna ha mer sånt, jag gillar detektiv Batman.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Kermit skrev:Jag har precis läst Batman Inc #5, och j*lar vad den fortsätter vara briljant. Det ska bli så kul att läsa om Grant Morrisons hela Batman-run när han väl sytt ihop det. Jag tror att det kommer att bli många aha-upplevelser då!


Hela Morrisons run på Batman är så J*vla smart uppbyggd. Den spårar ur på vissa ställen och just när man börjar undra om inte Morrison tagit det lite för långt så korrigerar han det och man får just en "aha!" upplevelse, man kommer ihåg nånting luddigt som han skrivit typ året innan, och det hänger ihop.

Tycker Morrisons Batman varit bland de roligaste jag läst(när vi pratar om amerikanska superhjälte-serier) på flera år. Har ju tidigare sagt att jag spyr lite i munnen när något ska vara "bäst som gjorts" och "revolutionerande", eftersom det ändå handlar om underhållningsserier, men väldigt underhållande är de här.

läste nyss Batman INC #6 och , jo fortfarande en av de roligaste tidningarna som publiceras.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Något kan ju vara bland det bästa som har gjorts och revolutionerande inom sin genre, och det tycker jag Grant Morrison kan vara relativt ofta. Jag har inte läst allt med Batman, men troligtvis det mesta av det bästa, och jag tycker absolut att Morrisons Batman placerar sig bland det absolut bästa. Mycket tack vare hur otroligt genomtänkt det är, som du säger. Men mycket kräver också flera genomläsningar.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jo, min poäng med kräkrefleksen var snarare det där att jag ogillar hur allt alltid ska eller måste vara "revolutionerande", rätt ofta, så är det inte det, speciellt inte i superhjälteserier. Nästan allt har provats förut, man gör bara egna modifierande varianter med det. Jag uppskattar bra hantverk, från både tecknare och manusförfattare. Grant Morrisons DC serier tillhör mina favoriter också.


Har du förresten läst Morrisons "The Return of Bruce Wayne" nu ? jag diggade den minin :).
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

En av poängerna (som jag fattat det i alla fall) med Grant Morrison är väl just att det han gör nästan uteslutande har gjorts tidigare. Han är bra på att lyfta fram saker och ge sin touch på det.

Jadå, jag har läst den. Inte favoriten bland hans Batman-grejer, fortfarande lite svår att greppa helt, i alla fall vad som händer i slutet. :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Nima »

Min favorit bland hans Batman-grejer är nog ändå Arkham Asylum.
Där snackar vi djup story som är verkligt intressant!
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Morrison har själv någon gång sagt om Arkham Asylum (minns inte exakt citat) att han har ett problematiskt förhållande till den, den sålde ju enorma mängder när den kom ut i samband med andra vågen av Batmani (när 1989 filmen var hypad) och ibland tycker han att den är smart, sen ibland tycker han att den bara är pretantiös.

Jag har ungefär samma känslor för den. Lite pretto, vissa snygga otäcka grejer. Men rent allmänt så är det ingen favorit. Läser hellre Batman&Robin eller Batman INC.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Håller med dig, Super85. Och som jag sagt flera gånger, Morrison visar att Batman kan vara så mycket mer än en galning. Och när han blir knäpp, i Batman RIP, är det en underbar twist på det. Men det krävde några omläsningar... :-)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Jinime »

Morrison kräver minst en omläsning. Första gången jag läste Batman R.I.P månadsvis HATADE jag det. Det var verkligen inte den Batman som jag ville läsa, och att han blev skjuten av Darkseid i FINAL CRISIS och inte i Batman R.I.P gjorde mig rasande. Efter Return of Bruce Wayne, läste jag om alla titlar i ett svep och då ÄLSKADE jag det! Det är ganska svårt att följa Morrison om man bara läser ett nummer i månaden då hans stories kan löpa över flera års tid och kräver en jävla massa pre-kunskap. Jag känner likadant med Action Comics just nu. Den är bara ett stort "meh" för mig just nu, men när jag läser om hela serien sen kanske det kastar ett annat ljus på saken. Batman Inc är ganska bra just nu dock.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Lite så är det. Jag brukar läsa Action och Inc när de kommer, men det blir ju när man läser om allt i ett svep som den stora läsupplevelsen kommer. Nu är det mest att jag registrerar och tänker "coolt" om mycket.
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Jinime »

Sant, Morrison är inte så rolig att läsa en gång i månaden faktiskt, bättre att vänta på hela samlingen. För övrigt tycker jag att Scott Snyder är den bästa Batman författaren någonsin! Batman och Swamp Thing är ju två av de absolut bästa DC titlarna just nu, båda skrivna av Snyder. Jag älskar American Vampire också trots att jag är sjukt less på vampyrer! :P
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Jag skulle inte gå så långt att säga att Snyder är den bästa någonsin. Death of the Family imponerar inte så mycket t ex. Den är okej och otäck, men hoppas att de inte kommer med något dumt slut, och jag ogillar att Jokern fick sitt ansikte bortskuret. Jag älskade dock the Black Mirror och Court of Owls, och Snyder har en förmåga att suga in läsaren. Bästa någonsin däremot? Batman har haft så otroligt många fantastiska serieskapare, men typ Denny O'Neill, Frank Miller och Grant Morrison borde vara bland de bästa.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag håller med, Batman har en så rik historia med serieskapare, bara lägga in t ex Jeph Loeb, Steve Engelhart, Alan Grant, Jim Starlin,Ed Brubaker etc. Finns så många som gjort bra ifrån sig. Många av de gjort långa runs och hållit en bra nivå i flera år. Snyder har haft en lovande start, men jag tycker inte att jag sett nånting revolutionerande än.
Skriv svar