Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Klart vi har, men ändå häpnar de som inte är så väldigt insatta.
Många tänker dessutom lika korkat som när X-men kom i förnyad tidning och Spider-man, de köpte dem oavsett för de måste ju bli banbrytande samlarblaskor hehe, tvärtom är givetvis sanningen.

Men det får inte var för ofta, jag menar dör Superman 1 gång om året är det nogh inte i tidningarna andra gången.
Men vi som var med mins när det hände, tom svensk media nämnde saken då, men serier var lite mer allmänt tidigt 90tal.

Dessutom för den som läst Batman Rebirth var det väl ingen överaskning, det hela lutar ju åt det hållet hela tiden från början, sen hur länge de menar att det håller är nog en annan fråga.

Jag menar Catwoman är en viktig figur i gråzonen som Batman inte riktigt kan hantera, och det samma åt andra hållet ibland för henne.

Batman håller ju stenhårt på lag och ordning osv, det gör Catwoman knappast någon längre tid och då kan de få fram en skilsmässa i bästa ton, WHY!!!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Ser förresten att just idag, 30 mars, så ska det vara precis 80 år sen som Batman, i Detective Comics 27, för första gången dök upp i amerikanska tidningskiosker...

Grattis Battis!

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Läste Detective Comics#1000 igår.

Har alltid gillat jubileumsnummer, och detta var inget undantag. Massa kände författare och tecknare gör små korta Batman-historier och numret är nästan lika tjockt som en TPB.

Warren Ellis story(tecknat av Becky Cloonan) är ett bra exempel på hur någon författare som inte nödvändigtvis är något större fan av genren eller karaktären kan göra ett riktigt bra jobb med en karaktär som Batman. Batman skrivs helt perfekt här. Troligtvis är Ellis story min favorit i tidningen.
Gillade också Kevin Smiths och Jim Lees story. Typiskt känslosamt som jag förväntade mig från Smith.

Annars är det riktigt kul att se en massa klassiska Batman tecknare och manusförfattare göra sina bidrag, t ex Kelley Jones och Neal Adams. Och en massa andra.

Kul läsning!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Warren Ellis är ofta bra, och att de inte avgudar figuren de skriver kan ofta vara bra och leda till fina alternativa avsnitt.

Som i Batman black & white samlingarna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av smorkin »

Warren Ellis har skrivit en av mina absoluta favoriter vad gäller Batman: "Night on Earth". Fantastiskt kul och suveränt tecknat av Cassaday. Givetvis missar man en del av poängen om man inte läst parets "Planetary" också, men även utan det är det ett nästan perfekt album :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Ok i Planetary möter de ju Batman och han har vörmt upp huvan för att slippa isugt huvud hehe.

Jag får leta upp det där och läsa.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Eftersom som jag tappat intresset för Tom Kings Batman, och att DC gjort massa annat tråkigt med min favoritkaraktär så är jag väldigt nöjd att Warren Ellis ska skriva karaktären med teckningar av Bryan Hitch. Och en lång 12 delars story skall det bli

https://warrenellis.ltd/work/the-batmans-grave/
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Har äntligen fått chansen att läsa de tre första delarna av "Batman's Grave" av Warren Ellis och Bryan Hitch.

Bryan Hitch teckningar ser bättre ut än på länge. Misstänker att det hjälper att Kevin Nowlan är tuscharen på det.
Tycker Hitch teckningar sett ibland ofärdiga och stressade ut när han på senare år tecknat diverse Justice League serier hos DC. Nu ser de väldigt bra ut.

Ellis är ett proffs, och det känns kul att läsa nånting som känns som "klassiskt Batman" med många moderna häftigheter och Ellis rappa dialog. Scenerna mellan Bruce och Alfred är väldigt bra, men jag har en egen teori om det som jag undviker att berätta om än.

Tycker att det här är en frisk fläkt. Blir intressant att följa denna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Själv läser jag tidigt 80tal Batman skrivet av Gerry Conway, ok 70talet var mörkare och käns modernare i mycket men kul att se det här igen.
Tecknandet som det var även om inte Adams och Aparo är med, dock tex Colan, Tales of the Batman Conway v.3

Gillar de här samlingarna har flertalet men sumpade första Aparo tyvärr, Adams har jag ju på svenska där otroligt nog Egmont gav ut dessa.
Vissa är efter tecknaren, och vissa är efter författaren, Legends of the Dark Knight är samma sak den är nog efter tecknare och denna efter författare.
Har Norm Bayfogle 2 på tur.


En sak man märker är att Barman då använde sig av andra alias för att infiltrera skurkgäng tex, och det var klart mer tänjande för honom då, tyvärr tycker jag just detektivdelen glöms bort idag, ska inte hoppa på nån har gillat new52 Snyder tex, även Tom King i nyaste starten så långt jag är med.

Så det är inte det, men det finns ju en anledning varför flera elseworlds Batman är hyllade, just för att de är mångsidigare.

Och jag kan tycka att de förr iaf toppgånget skrev det så, de hade tyvärr begränsat utrymme dock, Warren Ellis är väldigt bra bra fö och tar inte sig själv på för stort allvar heller.
Det kan nog bli en Batman man vill läsa.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Har läst färdigt Sean Murphys "Batman : Curse of The White Knight"

Det är en 8 delars mini. Det är en uppföljare till "White Knight" som kom för något år sedan. Jag gillade originalet. Det var som en
rätt underhållande alternativ version av Batman, inspirerat av Batman TAS och de flesta av filmerna och tv-serierna man gjort med Batman
under åren. Originalet var inte fantastiskt skriven, men det funkade som bra underhållning, och jag absolut älskade Sean Murphys teckningar. Storyn var en "Batman börjar spåra lite och Jokern blir normal" typ. Men det var som sagt, energiskt och underhållande och teckningarna var så bra att jag köpte den som TPB efteråt. Murphy tecknar väldigt bra action, som att se på en bra actionfilm. "Cinematic" liksom. Stilen känns lite cartoony och man får Bruce TImm vibbar, men sen ändå väldigt detaljerat och fantastiskt snygga bakgrunder, fordon, vapen etc.

Uppföljaren är sämre. Teckningarna är fortfarande fantastiskt snygga. Älskar energin. Däremot så är handlingen dummare. Batman beter sig dummare. Jag har en känsla av att eftersom "White Knight" var väldigt populär (med dagens rätt låga mått) så har Murphy fått betydligt mer
frihet med uppföljaren. Sen gör inte redaktörer sådär jättemycket nuförtiden heller känns det som.

Miniserien är fylld med twists. Nu är ju detta Murphys egen variant av Batmans universum, men många av twisterna är lite korkade. Batman gör en lagom mängd dumma grejer i serien , som för att det ska fungera med handlingen. Det känns helt enkelt fel med tanke på att han i vissa nummer framstår som lika smart som i vanliga DCU. Lite som om Murphy använder Hollywood-grejen med att för att handlingen ska fungera så beter sig
smarta människor som idioter. De där twisten jag nämnde är oftast som gulliga "haha det är nästan som i vanliga kontinuiteten
fast ändå är det inte så!!! ". Mycket med att Bruce Wayne hittar massa familjehemligheter etc, och de får honom att bete sig som ett komplett stolpskott.

I ett nummer nämns det att Bruce Waynes förmögenhet är "estimated in the hundreds of billions". Jaha ja så han är liksom minst dubbelt så rik som Bill Gates och Bezos etc? nog för att Bruce Wayne ska vara miljardär, men erm, känns något överdrivet.

Serien har andra grejer som jag stör mig på, t ex
*spoilers* Batman skjuter mot en karaktär som har rustning, han skjuter från Batmobilen (filmversionen från 1989)med de där gigantiska Browning kulsprutan. Och det funkar inte. kulorna bara studsar från rustningen. Sen hoppar Batman ut från Batmobilen och börjar skjuta med en typ AR-15 eller något liknande. Hela sekvensen ser cool ut, men den är korkad. Om det inte funkar med en gigantisk kulspruta så lär det väl inte funka med et vanligt gevär? Jag tror jag stör mig på det eftersom teckningarna är så coola att man vill sitta och titta på dem och studera Murphys layouts osv.


Andra märkligheter är omslagen. Det känns som att det är fel (!) omslag på vissa av tidningarna. Liksom ett omslag som borde ha varit tidigare nummers omslag eftersom omslaget handlar inte alls om det numret. De här grejerna jag gnäller på känns som man kunde ha undvikit med en redaktör som haft bättre pli på serieskaparen. Känns som att eftersom det säljer rätt bra så gör inte redaktören nånting alls. Det är synd. För jag tror detta kunde ha varit en riktig bra uppflöljare annars. Nu är det mer en kassare, dummare uppföljare till "White Knight".

Jag gillar Sean Murphy, men blev lite besviken här. Jag förstår att DC vill att han ska fortsätta teckna sådana här Batman serier i sitt "eget" universum och det är nästan värt det för teckningarnas skull. Jag hoppas dock att nästa grej han gör är lite smartare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:I ett nummer nämns det att Bruce Waynes förmögenhet är "estimated in the hundreds of billions". Jaha ja så han är liksom minst dubbelt så rik som Bill Gates och Bezos etc? nog för att Bruce Wayne ska vara miljardär, men erm, känns något överdrivet.

Forbes uppskattning var 9.2 B $ . Är ju någon magnitud mindre...

https://www.forbes.com/special-report/2 ... tional-15/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Att en siffra ens måste ges är fånigt.

Det betyder ju inget, han är rik, alltid rik nog då det ju är en fiktv figur ned en fiktiv förmögenhet.

De som skriver är väl upphetsade av att få leka i Batmans värld och det blir lite som barn.

Och det kan man förstå men att hålla på med suffrir osv, då kan de väl uppge att Wayne corp. Tillverkning i Kina på allt tänkbart och berätta verkligen hur han skulle kunna stjäla åt sig de där fiktiva pengarna genom kommunustdikraturens slavar.

Joakim von Anka är ju intelligentare skriven isf.

Jag menar vem bryr sig, sätt gång berättelsen i stället och ör inte de hundrarals miljaderna av betydelse så skit i det.

Den låter inget vidare den där sviten iaf av din beskrivning.
Coola teckningar? Jo idag nd datorer är de väl det, ibland för mycket, det blir just bara coola teckningar, effejter de jan få till idag var ju omöjluga förr.

Hur är Ellis Batman?
Du började läsa den nämnde du.

Jag läser Morrisons variant än, den när han har en son plötslugt etc. Kanske inte hans bättre grejor direkt har lite svårt att ta mig igenom det nu.

Men ok det är ju rätt många tidningar för att vara Morrison.

Ogullar när han beskrivs som en person som nu skrivit bra saker bkblabka, nör han egentlugen började på 80talet och det han gjorde egentlugen car mer unikt då imo.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Murphy är en fantastiskt duktig tecknare. Det är inget snack om det. Han har en väldigt tilltalande stil. Och min poäng är att jag ser att nånting skulle
kunna vara jä*ligt mycket bättre om en redaktör höll ett öga på honom. Men eftersom moderna serier är sådana att man inte ens skulle behöva en redaktör, eftersom de inte gör nånting, så förlorar den här serien kvaliten.

Exemplet med Bruce Waynes pengar är enkel. Murphy kunde ha googlat hur mycket pengar världens rikaste människor har. Han kan liksom sitta och skriva/teckna och bara ta fram sin mobiltelefon och googla det. Istället verkar han ha dragit siffran från häcken. Det tappar liksom den egna "realismen" som serien byggt upp. Det är helt enkelt slappt och kasst. Wakurans exempel är bra t ex.

Älskar Grant Morrisons Batman run. En av mina favoriter. Läste den monthly när den gjordes. Absolut toppen.

Warren Ellis/Bryan Hitch Batman är riktigt bra. DC borde ha hypat den serien mer. Det är inget lättviktar-team som gör den serien. Det är liksom "klassiskt bra". Jag har läst 6 nummer och uppskattar den enormt. Tycker DC borde ha lagt i vanliga Batman eller Detective Comics, för att den skulle uppmärksammas mer. Ellis är ett proffs, och han vet vad han jobbar med och försöker inte göra något överdrivet pretantiöst eller "världens bästa serietidning". Han bara skriver en bra story. Och Hitch teckningar har inte sett så här bra ut på väldigt länge. Får se hur det blir med utgivningen av denna. Nuvarande kris har ju pausat nästan all produktion.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo som britt är han ju van att leverera så, många av dem hade ju många pr i brittisk serieundustri innan den var ju betydande före den amerikanska, och ännu jan jag känna när en serie ör brittisk, de gar en helt egen stil.

Jo jag vet inte, gilkar ju Morrison men har kört fast, men tänker såklart avsluta.

Du nämnde new52 Supernan inte samma mängd sidir men den var ju bra.

Det jan cara lite dt här ned att sonen teckbas som gan car 6 pr famnal i storlek som stör, det hela blur löjlugt då det nan ser inte stömmer med cad som berättas, hag nebar gan ör dan 1m lpng ofta, jösses ca farlug typ.

Tanken ör ju att han är äldre nen teckbaren klarar inte jobbet.


Vissa serier dock är teckningarna idag, datorpålagda effekter mm, typ spöregn som ser ut som spöregn mm, tyvärr tänker jag att det existerar vara pga tekniken, nan får lägga det åt sidan.

Iaf jan de göra högs åt umpinerande saker idag ich färgerna ör otroluga, konstigt nog jan jag öndå läsa gamka serier eller enklare man liksom vänjer sig så är nan inne i det så länge det passar storyn.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Bild

Bild


Som sagt. Det finns inget fel med hans hantverk. Vet inte hur väl du känner till honom.


Morrisons Action comics led av fill in tecknare och att Rags Morales stressade igenom de nummer han tecknade. Om den var bättre planerad från redakör-väg så hade den klassats som lika bra som hans Batman tror jag. Hans Batman gick ju i flera år, vilket var trevligt. En riktig lång run.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Tja fel och fel, hag har förklarat vad jag rent tekningsmässigt har priblem med, nu ör det iofs inte ivanlgt att tecknare har svprt att teckna barn, sajen ör att ungen inte är 1m lång givetvis men det ser ut så.

Det innebär inte att en tecknare ör komplett värdelös det cet du också, men det ser flr tikugt ut även Tim som är i tonåren är som en dvärg.

Ich ibland skör det sig för mig helt enkelt, en 12 pring spg ör inte i midjehöjd nånting som lätt blir fel.

Vissa kan göra det bra och det blir inte fånigt på bild.

Jag försöker inte välta npnting du gillar sim sagt rebt personliga åsikter som stör, du kan sökert hitta nåt jag tycker ör k men du kan påpeka med
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Vad har något av detta att göra med Sean Gordon Murphy vars teckningar jag postade bilder med?

Jag fattar inte vad du antyder på här.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Nä jag firtsatte på det ursprungliga bara.

En teckbare mpste ju inte cara usel oga vissa fekaktiga saker, inget särskilt vill jag neba öht
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Författare/tecknare/team hos DC som inte enbart producerar skit för tillfället. Har kollat lite på comixology på grejer. Inte startat prenumerationer eller något, ville bara uppdatera mig. Ville hitta saker jag inte tycker suger. Allt är Batman relaterat så skriver här i stället än för DC tråden.


Peter Tomasi = Detective Comics. Peter Tomasi är alltid OK. Han skriver aldrig världens bästa serier, men han kan karaktärerna och han känns
som ett proffs. Inget speciellt, men när så mycket är dåligt, så är det inte en negativ sak att man är "rätt skaplig".

James Tynion IV / Guillem March = Dessa har fått ärva Batman tidningen efter att Tom King producerat dynga i flera år.
De lyckas nästan. Guillem March är fantastisk , männen ser ut som män, kvinnorna är vackra, och allt ser snyggt ut. Serien lider lite av att Tynion (kanske tvingats?) behålla en del av Tom King "Batman är en gnällig mes" karaktärsdrag.

Warren Ellis / Bryan Hitch "Batmans Grave"

Detta lär ju bli bland de sista DC serierna Ellis skriver. De som har internet har säkert noterat att hans tidigare pub och nät-ragg har metoaat honom rätt hårt. Troligtvis bästa Batman serien som görs för tillfället. Hitch tecknar bra. Jag skulle klassa denna som en bra serietidning.


Blake Northcott
Den här trevliga kvinnan (väldigt trevlig mot fans online) har hittils bara skrivit ett nummer av Catwoman för DC. Den var skitbra. Tokrolig och underhållande och den storyn hade lite djup också. Vad jag uppfattat så skall hon skriva grejer i Sean Gordon Murphys egna Batman universum. OM det nu blir av. Om det blir av så kommer jag läsa det enbart för att hon gjort så bra intryck. Annars skulle jag skitit i det, men jag ger det en chans om serier fortfarande publiceras då det är tanken att komma ut ;)


* Grant Morrison och Green Lantern tar jag i någon annan tråd en annan gång, det är fortfarande bra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Warren Ellis är ju inte främmande för serier hos andra utgivare med helt egna teman så han lider nog knappast utan DC.

Det är ju så att den sk brittiska invasionen inte kan hålla för evigt, de blir äldre, flera var redan gjort sitt bästa med det material inom superserier de ville, nu vill de göra nåt annat sen länge fö.

Som vi sa det har varit en del perioder med bra driv i om DC och Marvel, men nu är det svårt att se.
Dels för mig nya namn, dvs jag måste höra nåt bra om det hela för att läsa det.

Jag är inte sen många år längre enbart superserieläsare, men skäms heller inte för att läsa dem om det är värt det, minst underhållning är ju intresset, och en bonus om materialet är riktigt nyskapande bra.

Annars hittar man det på annat håll, men som sagt det får man väl ta i de forumdelarna.

Catwoman var bra under Brubaker och efterföljare, senare vet jag inte riktigt, men figuren för gärna skrivas på ett nytt sätt.
Jag lägger märke till fler kvinnor på serier om kvinnor, ärligt tror jag inte på det att man inte kan skriva nåt bra om det andra könet, det är för bevisat många gånger redan i böcker.

Men iofs antar jag att det är lockande att jag börja med serier så för att ens få fler kvinnor i branchen, för min del följer jag inte de mönster som finns att jag inte köper serier med kvinnliga huvudroller, tyvärr har det ju varit ett faktum, vilket imo gjort att alla måste vara sexiga så skitungarba köper den serien med.

Därav min ilska över tex Harley Quinn i modern tid inom vissa av serierna och den usla filmen.

De har ju liksom även ändra Amanda Waller, löjeväckande, vad var det för fel förr? Inga tjocka bestämda medelålders kvinnor i superserier eller?
Det viktiga är innehållet, allt beror på vad man gör med det, absolut inget annat, inser att det är en vuxen inställning, barn följer inte det utan de kändaste figurerna oavsett vilket elände de läser.

Fanboys är ju många, de missar mycket och det är kul när man lyckas påverka en nitisk Marvelfan att läsa annat med.

Få serier med kvinnliga hjältar främst har sålt bra, DC har lyckats bäst då nämnda Catwoman haft flera långa runs, och Birds of Prey överlevde länge, Harley förståss, även som humoristisk figur främst, Githam Sirens cåvar ju bra.

Winderwoman under Perez Ch säkert några senare, annars har hon sålt uselt ärligt talat utom givet den gyllene eran.

Marvel klart sämre, de försöker nu i modern tid hört har jag sett men vet inte om nått funkat i längden, tidigare egentligen har inget hållit så länge eller sålt bra, glömmer säkert nån, och då hade de ändå den rankats Claremount som var förälskad i sina kvinnliga figurer.

Iaf är det tråkigt med inställningen i USA, pojkar har enbart manliga hjältar i allt, kvinnorna ska se bra ut mest.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar