Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Warren Ellis är ju inte främmande för serier hos andra utgivare med helt egna teman så han lider nog knappast utan DC.


Läs lite vad jag skrev. Det var Ellis åratal av att ragga unga(inga minderåriga) kvinnor på pub och på diverse nätforum som gjort att han hamnat i blåsväder i en egen
inte så liten "Me Too" skandal. Ellis har inte gjort något olagligt vad jag vet, däremot gillar han ragga på tjejer uppenbarligen, och varit någorlunda
framgångsrik med detta. Mestadels gör det honom till duktig på att ragga och möjligtvis något av ett svin. Däremot så är det ju som sagt inte olagligt. Ellis gick däremot och "cancellerade sig själv" på twitter. Vad jag förstått och läst i tidningar (allt från Newsrama och The Guardian) så kommer han även troligtvis bli av med sitt Netflix jobb som showrunner på animerade "Castlevania".

Troligtvis kommer han inte göra något..åt någon, på ett bra tag innan det slutat skrivas om honom. Detta har varit en rätt skapligt stor nyhet
inom serievärlden de senaste månaderna. Han hade vad jag uppfattade projekt hos DC, som jag är skeptisk blir av.

Catwoman var bra under Brubaker och efterföljare, senare vet jag inte riktigt, men figuren för gärna skrivas på ett nytt sätt.
Jag lägger märke till fler kvinnor på serier om kvinnor, ärligt tror jag inte på det att man inte kan skriva nåt bra om det andra könet, det är för bevisat många gånger redan i böcker


Det är populärt med mångfald. t ex asiatisk författare ska skriva en asiatisk karaktär, en kvinna ska skriva kvinnor osv. Jag har inget emot det
så länge det är bra. "Catwoman" var skriven av Ann Nocenti en stund, och hon skrev bra serier på 80-talet. Hennes Catwoman var däremot komplett hästskit. Jag bryr mig inte vilket kön författaren hade, den serien sög och gick knappt klara sig igenom. Tror jag gav upp efter 3 nummer, och vad jag läste på nätet så gjorde flesta av fansen det. Jag vet inte om Blake Northcott ska skriva en lång run eller bara en story, men har nu läst 2 nummer och det är riktigt bra.

Men iofs antar jag att det är lockande att jag börja med serier så för att ens få fler kvinnor i branchen, för min del följer jag inte de mönster som finns att jag inte köper serier med kvinnliga huvudroller, tyvärr har det ju varit ett faktum, vilket imo gjort att alla måste vara sexiga så skitungarba köper den serien med.



Jag gillar när serier har snygga karlar och snygga kvinnor. Det tillhör estetiken. Inget fel med det. Betydligt bättre än när man läser vissa moderna serier där man knappt ser skillnad på män och kvinnor. Sen är det mest vuxna karlar som köper superhjälteserier. Säger inte att det är en bra sak, en dålig sak eller en tragisk sak. Men inte köper "skitungar" serietidningar när de kan googla efter pattar på interwebs med sina mobiltelefoner.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Just Amanda Waller såg ju iofs coolare ut när hon var tjock och sur. När hon blev smalare, blev hon också mer generisk...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Absolut blev hon generisk.
Snygga karlar och kvinnor enbart utom skurkarna, enkelspårigt imo, jag är i stället mycket trött på det, ned det menar jag väl inte att folk måste se eländiga ut för sakens skull, men ogillar till sedaner av de få som inte var detta i första hand, helt onödigt utom för ditt PG13 för det väl säljer.

Kände inte till Ennis dåliga rykte, men vet inte om det påverkar mig så länge han inte är en våldsman och tvingar sig på damerna.

Det är ju hans liv, många serieförfattare har haft mycket udda privatliv genom åren, nu inser jag att detta sammanföll med Metoo svängen vilket såklart gör det intressantare.
Om han kladdar på anställda kan han ju bli med i Julie Shwartz klubben, farbrorn på DC som gärna gjorde detta.

Vi har diskuterat serieskapare privatliv och deras yrkesliv, vi får nog även i detta fallet skilja på det, Ennis är inte en popstjärna i rampljuset, han skriver serier vilket ingen särskilt megasratus som officiell person ingår.

Vissa av dem är tom rätt okända privat, dvs man vet just inget, andra gör sig ett namn genom att utmärka sig, det har ju hänt sen 80ralet åtminstone.
Och de må varit stora i käften men iaf lyckats rätt bra med sitt jobb, tex Byrne.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Absolut blev hon generisk.


Det och serierna kändes ofärdiga, konstiga, och helt ointressanta. Ingen hon gjorde för DC då var bra. Hon hade en väldigt märklig kort sejour med en ung Green Arrow som sög nästan lika mycket.

Snygga karlar och kvinnor enbart utom skurkarna, enkelspårigt imo, jag är i stället mycket trött på det, ned det menar jag väl inte att folk måste se eländiga ut för sakens skull, men ogillar till sedaner av de få som inte var detta i första hand, helt onödigt utom för ditt PG13 för det väl säljer.


Superhjältar ska se ut som superhjältar. Om man vill läsa om smala könslösa hipsters som dricker sojalatte så finns det garanterat material för det också. Klart Batman, Superman, Catwoman, Captain America etc ska se snygga ut. Det är en del av genren. Det är en del av vad det är. PG-13 vet jag inte hur du får in här, känns som du har fått det på hjärnan av någon anlendning. Det fanns inget som hette PG-13 när superhjältar skapades och det, är fortfarande en film-åldersgräns, som inte finns i serietidningar.

Kände inte till Ennis dåliga rykte, men vet inte om det påverkar mig så länge han inte är en våldsman och tvingar sig på damerna.


Inte Ennis. Ellis. Jag har gjort samma fel med namnet. Men Warren Ellis då. Nej, han beskylls inte för att ha gjort det, däremot så är det tillräckligt med anklagelser och smuts att det garanterat skadar hans karriär hårt och sabbar mycket.

Finns inget fel att vara stor i käften osv om man ändå skapar någon form av hype och ens grejer säljer någorlunda. Warren Ellis serier säljer rätt bra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag vet att inget PG13 finns, det var en beskrivning av din önskan att en sådan censur vore nödvändig och för vilka figurerna måste se ut på ett visst sätt.

Medans jag är tveksam, väldigt mycket görs redan om för yngre läsare bla nämnda saker.

Jag ser inte att nåt måste se ut rakt igenom på ett visst sätt men kan förstå att det kan sälja till just yngre men inte påverkar äldre.

Ok Ellis jag förstår, även om det väl inte gör nån skillnad.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Ja, självcensur är bra. Det gjordes bättre serietidningar när redaktörerna gjorde sitt jobb det fanns regler. Brukar få författare att jobba hårdare

Du nämner Batman TAS, visst är det märkligt att den tv serien som hade samma censur/restriktioner som alla barnprogram lyckades göra så sofistikerade och bra Batman stories? Betydligt smartare än vad de mer våldsamma dc animerade filmer gör idag typ 25 år senare. Kanske ligger i något att restriktioner får folk att jobba hårdare?

Och ja, det visuella är en viktig del av serier. Likaså karaktärers utseende. Jag vill inte se en Catwoman som ser ut som Leif Loket Olsson eller en Bruce Wayne baserat på Joe Pesci.

Jag anser inte att man gör serier riktigt för vare sig gamla läsare eller yngre nuförtiden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:
Agentum skrev:Absolut blev hon generisk.


Det och serierna kändes ofärdiga, konstiga, och helt ointressanta. Ingen hon gjorde för DC då var bra. Hon hade en väldigt märklig kort sejour med en ung Green Arrow som sög nästan lika mycket.

Svaret här är litet konstigt. Blandar du ihop karaktären Amanda Waller med tecknaren Amanda Conner, eller är det en märklig syftning?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag missuppfattade frågan. Jag pratade om Ann Nocentins kassa serier som hon gjorde på senare år för DC. En annan diskussion. Pratade inte om Amanda Waller alls. Jag trodde Agentum pratade om det.


Enda kommentaren jag har om Amanda Waller är att senast jag kollade så hade man "tjockat upp henne" till så hon såg ut mer som originalet. Detta var bara för några år sedan, typ 2017-2018.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Ok då ligger vi efter, fler kan ha reagerat på att de ändrade henne.

Trots allt fungerade hon ju bra som hon var.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Batman Three Jokers #1

Batman Three Jokers är något av ett märkligt projekt. För det första så har Geoff Johns teasat den väldigt länge. Flera år typ. Sen är premissen
lite udda. Lite löjlig. Nu är det ju superhjälteserier där det mesta kan hända, men konceptet med att det finns flera Jokrar. En som är ungefär den ursprungliga gangstern, sen har vi en mer clownig(jo jag vet alla versioner är clowniga) version som påminner om mainstream Jokern från 70/80 talen och sen "misslyckade komikern" från
The Killing Joke. Första nummret introducerar inget DCU galet kosmiskt som skulle orsaka detta, men vi får se hur det blir i kommande nummer.

En annan tanke jag hade innan jag läste första numret var att att jag var orolig att Geoff Johns kommer köra sin "Jag gör Alan Moore serier" . Något
han gjort vid flera tillfällen de senaste åren. Sen har jag väldigt lite av intresse med nånting The Killing Joke relaterat personligen.TKJ är en överskattad serietidning med väldigt fina teckningar.


Det är lite svårt att fatta om denna story är i kontinuitet eller inte. En karaktär medverkar som Tom King gjorde av med i sin i mitt tycke väldigt
misslyckande run på Batman. Men annars så verkar allt vara i kontinuitet och man har flera flashbacks till händelse i DCU.

Teckningarna av Jason Fabook är helt perfekta. Detta är en "så här borde karaktärerna se ut!" stil. Detaljerat, snyggt, och alla ser ut att vara "on model". Har följt Jason Fabook länge och tycker det här snyggaste jag sett honom göra. Brad Andersons färgläggning är bra den med, den påminner
visserligen lite om TKJ i vissa scener, men det är ett väldigt bra komplement till Fabooks teckningar.

Det känns som Geoff Johns försöker göra en bra Batman berättelse. Jag har kritiserat Geoff Johns tidigare, och jag har stört mig på hans besatthet att
allt han skrivit/skriver hos DC ska vara nästan som en pitch till filmer eller tv serier. Här tycker jag att han lyckas bra, han lyckas skriva "riktiga Batman" och de andra karaktärerna så att de låter rätt. Dialogen är ofta smart. Och storyn, trotts den märkliga premissen rycker med läsaren.

Jag läste att första upplagan av #1 sålt ca 300k. Givetvis med variant omslag och det är ju mängden av seriebutiker beställt in, men det är ändå väldigt bra siffror. Med fler upplagor så lär siffran boostas upp ännu mer. Det är bra, serieindustrin och DC behövde en hit som detta. Mer sånt här från DC.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Kan du länka nåt så man får se teckningstilen?

Och tyvärr får jag hålla med THE Killing Joke är och var enligt Morre ingen Graphic Novels, den är ganska tunn och inget han direkt tyckte var nåt själv.

Den har hyllats enormt trots att bättre Batman serier finns ok att de ofta inte är i DCU, men jag är väl trött på Batman som inte är utsatt för nåt han måste reda ut inte ned smäll på käften utan skicklighet som detektiv, jag inser att det är väldigt mycket svårare att skriva givetvis.

Jag har sett omslag för denna Joker men inget mer, jag är besviken redan på Johns, återgå till att vara sig själv anser jag, ev kopieringar kommer aldrig sälja mer än just först, sen kommer vi få höra hur dåliga de var.

Det blir den boost du nämner men risken är en dålig serie som levde på att folk längtar efter nånting än.

Det kommer inte gå hur många ggr som helst, han är inte Alan Moore, lägg ner, det finns massor han kunde göra i stället men som inte lockar antar jag.

Jag menar vi behöver inga fan-fictions serier hör, för kan ingen göra nåt nytt med Batman, själv saknar jag ju de gamla Tim Sale/Loeb tex, menar inte att de ska kopieras, men nånting liknande i stil.

Nu ska man väl inte somna först, men jag har klart petat ner Pinnhål på stegen sen Watchmen.

Snyggt men helt menlöst.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag skrev att jag var rätt att han skulle härma Alan Moore. Det var bara en känsla jag hade. Jag tycker inte att han gör det, han försöker skriva en spännande
Batman story som är ett mysterium. Sen är premissen lite tokig. Jag gillar att det är serieförfattaren Johns som det känns som skriver den här. Inte den versionen som försöker få någon sketen TV-serie av absolut allt han nånsin skrivit.

Jag skriver också att jag gillar den. Åtminstone #1. Det är en tredelad miniserie. 48 sidors nummer i ett fint format.

Och oavsett hur bra eller dålig den här storyn avslutas, så är denna flera nivåer bättre än vad som produceras just nu av DC och Marvel. Undantaget det så ofta nämnda Grant Morrison och hans GL relaterade serier.


Preview på omslag och sidor :

https://www.cbr.com/batman-three-jokers-1/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Det ser onekligen snyggt ut, men vitsen är obegripligt kopplat till killing Joke som inte alls ändrade allting för alltid i min mening utan där har vi ju Miller bla.

Det finns inget mer att säga här, Batgirl är väl tillbaka igen osv? Oracle var imo en fullträff men det begrep inte DC.
Dvs det bästa gjordes av nåt som jag tvekar var tänkt att vara helt Canon då.

Det ser mer ut som nån ursprungshistoria eller nåt, Red Hood etc, hur har han tänkt skriva sig ur det här med nån behållning, troligen inte ens ett skämt i slutet.

48 sidor ok.

Det var väl originalet ungefär, det var just inte fantastiskt men det här är det alltså.

Lycka till för man säga, gräva upp 80talet igen är vansinnigt vara för att de säljer bäst i samlingar ännu, det har ju mest betydelse av kändisskap ingen fan vet vem Johns är utanför vår krets, jag kan inte förneka att han ofta gjort ett gott jobb, men de dagarna tycks vara över, nu ska nåt snabbt hypat matas fram.

Ge mig Morrison varenda dag, han skulle inte sitta och rida på gamla serier långt före ens dagens DCU.

Trist att få vill jobba för de här men inte obegripligt.

Johns har aldrig skrivit riktigt en fullträff själv, det verkar gnaga.

Du behöver inte försvara dig alls, jag respekterar dina åsikter, jag blir bara lite trött plötsligt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Appropå Batman och Bob Kane, vet nån hur länge han öht tecknade the Bat-man som det väl var då?

Jag har ju sett brevet från 60talet där han påstår sig teckna rubbet ensam.

Jag har ju hört att han knappt kom in på långt 40talet ens och då med hjälp med bakgrunder mm.

Han hade ju skrivit ett bra avtal med DC och tjänade ju pengar på publiceringen själv oavsett, vi har ju det gamla Bob Kane som upphovsman ännu även om jag sett Bill Finger nämnd med rätta.

Bob Kane sägs ha målat tokiga clowntavlor i många år som inte gick att sälja, däremot hade han tecknat nån skämtserie tidigare tror jag är fastställt.

Det är ju svårt att veta vad som är sant då givetvis många även vill smutskasta Kane pga hans stil.

Vet man hur länge han öht var med och tecknade Batman? Även om det väl mest var figurerna.
Att han inte skrev ett dyft är redan fastställt och att Batmans utrustning mm var Finger idéer till stor del.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Wakuran »

Av vad jag kan bedöma verkar han anlita studiotecknare tidigt, men fortfarande vara aktiv inom serieskapandet för tidningen fram till 1943, då han går över till att satsa på dagsstrippen som varar fram till 1946, då han återvänder till DC, men i praktiken med själva tecknandet lagt på hyllan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Kane
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag har gissat nåt liknande, men vi vet hur han höll upp fasaden även sen Jerryy Robinson och Infantno kallades assistenter på 50talet.

Sen är väl de udda förhållandena i USA under lång tid i serievärlden både intressant och eländigt.

Man kan undra varför det hela bedrevs som det gjorde men DCs ägare florerade gärna med gangsters och rykten gör gällande att hos Marvel fanns en liknande mentalitet, folk man inte diskuterade med.

Väldigt många nu genom inköp och liknande företag i USA är ju rent kriminella från början men har köpt och utvecklats till vad de nu är, få länder kan nog motsvara det.

Det talas ju ofta om fattiga judar, men det var andra judar som utnyttjade dem och blåste dem, de visste hur en slipsten skulle dras.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Det ser onekligen snyggt ut, men vitsen är obegripligt kopplat till killing Joke som inte alls ändrade allting för alltid i min mening utan där har vi ju Miller bla.


Det är inget obegripligt alls. Den är visar även flashbacks från diverse kända Batman serier från 90-talet också. Jag har poängterat flera gånger
att jag inte fick någon känsla av att Johns försöker härma Alan Moore här. Du har inte läst den men fortsätter skriva så, varför?

Det finns inget mer att säga här, Batgirl är väl tillbaka igen osv? Oracle var imo en fullträff men det begrep inte DC.
Dvs det bästa gjordes av nåt som jag tvekar var tänkt att vara helt Canon då.


Barbara Gordon har varit tillbaka som Batgirl i typ 10 år.

Det ser mer ut som nån ursprungshistoria eller nåt, Red Hood etc, hur har han tänkt skriva sig ur det här med nån behållning, troligen inte ens ett skämt i slutet.

48 sidor ok.


Det ser inte alls ut som en ursprungshistoria. Det ser ut som en historia om Batman historian om hans del av DCU och dess karaktärer. Och nej, det här är en miniserie på 3 delar vartav alla delar är 48 sidor. TKJ var en oneshot .

Lycka till för man säga, gräva upp 80talet igen är vansinnigt vara för att de säljer bäst i samlingar ännu,


Fast, han gör inte det. Han använder kontinuitet från Batman serierna. Massa olika eran av Batman-kontinuitet. Det brukar Batman författare göra.

Johns har aldrig skrivit riktigt en fullträff själv, det verkar gnaga.


Green Lantern Rebirth, Flash:Iron Heights, Hawkman,Teen Titans. Ca 20 år av att vara den populäraste författaren i serieindustrin.
Inte för att jag alls gillar allt han gjort, men att säga att han inte haft "fullträffar" är bara trams.

Du behöver inte försvara dig alls, jag respekterar dina åsikter, jag blir bara lite trött plötsligt.


Det funkar inte alls sådär Agentum. Du må respektera vad jag tycker men du läser inte alls vad jag skriver. Jag skriver specifikt vad något innehåller och du hittar på egna teorier fast du inte har läst serien. Jag har just läst den. JAg säger att A, B, C inte finns med i den. Du skriver sen ett inlägg att det är obegripligt att A,B och C är med.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Tja det är väl Watchmen som spökar, jag gillar Johns men han har varit bäst på att varit uthållig länge i sina serier, de är inte megahitar men de har varit bra långa runs om du förstår mig.

Du nämner några av dem, jag vet inte om han har kapacitet att skriva en kortare Ghraphic Novel som tar alla med storm helt enkelt, om det ens går längre.

Nåväl, jag väntar tills den är komplett så får vi se.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Sen kan han lika gärna misslyckas helt med den här också. Han gjorde ju nyligen Doomsday Clock och han kan lika gärna börja knyta ihop den här storyn med den. Även om jag inte märkte några sådana tendenser i #1. Jag ger credd till #1 av denna mini eftersom den var spännande, intressant och snyggt tecknat. Och nuförtiden så är det bra betyg när det mesta är ointressant, tråkigt och fult tecknat.

Väldigt många nu genom inköp och liknande företag i USA är ju rent kriminella från början men har köpt och utvecklats till vad de nu är, få länder kan nog motsvara det


Det finns tonvis med länder där företag fortfarande är beydligt mer kriminella än vad du nämner om exemplen i USA. INte för att det gör saken bättre att saker sköttes fel på 30-40 talen.

Han hade ju skrivit ett bra avtal med DC och tjänade ju pengar på publiceringen själv oavsett, vi har ju det gamla Bob Kane som upphovsman ännu även om jag sett Bill Finger nämnd med rätta.

Bob Kane sägs ha målat tokiga clowntavlor i många år som inte gick att sälja, däremot hade han tecknat nån skämtserie tidigare tror jag är fastställt.



Bob Kane var nästan alltid full av skit. Detective #27 är i stort sätt totalt swipat från andra serier. De där clowntavlorna du nämner är, om det är samma historia vi tänker på, från 60-talet. När Batman TV-serien var populär så sålde han "Pop Art !"tavlor. Och enligt rykten så målade han inte dem heller, utan han anlitade någon fattig konstnär att måla dem också. Och jo, på 60-70 talen så envisades han fortfarande att han tecknade Batman och Detective. Han gjorde även fula grejer som att ge credd till fel person med flit, t ex de flesta vet att Jerry Robinson skapade Jokern. Bob Kane sa alltid att Jokern kom till efter ett sammarbete med Kane och Bill Finger. Så han gav liksom cred till Finger för att jävlas med Robinson.


I hans bok "Batman and Me", hans biografi då, det är en kass bok. MEn i boken så ger han credd till Bill Finger och säger att han har dåligt samvete för att inte gett honom tillräckligt med beröm under åren. Den "ursäkten" känns också rätt dryg eftersom han säger något i stil med "När nu min medarbetare varit död i flera år så kan jag erkänna att...."

Tror att i samma bok (eller nån intervju, var så länge sen jag läste det) så antyder Bob Kane att han fick ligga med Marilyn Monroe eftersom hon var så impad av att han skapat Batman. Hela den historien låter också som galen skröna av en pilsk äldre farbror.


DC har creddat Bill Finger i Batman film/tv/serietidningar sen 2016 är jag rätt säker på.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo men vi får se, klart jag gillar en intressant story utförd bra, det blir inte direkt tätare mellan dem i denna genren.

Bob Kanes mest lyckade sak var just avtalet han lyckades göra med DC då och utan att ta med Finger som påpekat väldigt många ändringar av figuren Batman redan då.
Han hade väl varit med förr helt enkelt.

Han är väl lite som Kort Weisinger få öppnar munnen för att säga nåt possitivt om några ens.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar