Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Jag har sett ganska blandade åsikter om MoS. Nu kan jag inte kolla på klipp så lätt när jag är i en stuga på Öland med dålig mottagning, men vissa gillar den och vissa sågar den. Om vi ska använda oss av Rotten Tomatoes har den bara en 56-procentig rating bland kritiker och 76% bland fans. Det är inte uselt om man tänker på att fansen är de som betalar för att se den, men det är ju inte särskilt bra heller. Jämför det med t ex Guardians of the Galaxy som har en rating på 92 respektive 96 %.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Ja, sen ändras % under åren desto mer röster det dimper in på de där. Den ena filmen är väl ett år gammal medans den andra är ungefär en vecka. Sen måste jag också påpeka att jag gillade Guardians, kul att den går bra och är omtyckt. Jag gillar när filmer delar folks uppfattning och skapar känslor och "upprör" lite. "Superman Returns" fick flertalet jättebra recensioner, senast jag kollade så låg Superman Returns på runt 80% hos recensenter, men bara runt 60% hos fansen (detta ändras så det kan stå annorlunda nu) och det var väl att "ingen brydde sig speciellt mycket" det gick skapligt sådär, men inte tillräckligt bra med tanke på alla resurser Warner Brothers/DC gav Bryan Singer.

Tror att det viktigaste med MoS överhuvudtaget var att göra Superman populär igen, vilket den gjorde. Det är en film som inte har problem med att stå emot Cap,Spider-Man, Thor, Iron Man osv när det gäller populäritet.


Känner du till Matteo Scalera som tecknar Batman #34? omslaget är rätt snyggt så det verkar lovande. Har dock inte läst Deadpool som han tecknat.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ja, fast Avengers och Iron Man är exempel på äldre filmer som fortfarande har hög rating. Amazing Spider-Man 1 har högre än Man of Steel. Först använder du Rotten Tomatoes som ett exempel på hur populär Batman är och sen tycker du inte att det gäller vad gäller Man of Steel?

Ja, han tecknar Black Science för Image. En serie jag gillar och läser, och den ser fantastisk ut.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Först använder du Rotten Tomatoes som ett exempel på hur populär Batman är och sen tycker du inte att det gäller vad gäller Man of Steel?


Jag använde massa grejer. Använde intjänade pengar som mitt största argument, sen imdb, och rottentomatoes. Absolut kan förstå varför säkrare filmer som Avengers och Iron Man har högre rating. Nolans Batman filmer har också hög rating där. TDK har 94% och den kom ut 2008. Om du hade sagt Iron Man eller Avengers från början så hade jag inte ifrågasätt det på något sätt. Tyckte bara inte att man ska använda en film som varit ute i en vecka. Även om den fått bra recensioner. Lite grann som om jag gjorde filmen "super85 sitter på dass och läser svenskan" och sen gett mig själv 10 poäng på IMDB, sen släppt dvd-skivan och skrivit på omslaget "super85 på dass, filmen som har 10.0 på IMDB!". Jag har faktiskt gamla TV-filmen Hulken&Daredevil på DVD och den har en liknade text på omslaget :). Tror allmänt rätt många recenseter inte var redo på på en Superman som var annorlunda än det som gjort mellan 1978-2006.




Vad bra angående Scalera. Viktigt att en "fill in" ser snygg ut också.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Det är väl där vi inte kan enas. Du tycks se den här versionen som en modig variant medans du tycker Marvel kör ganska "safe"? Visst, om modigt är dysterhet, undergång, avsaknad av humor och typ 90 % ändlös action (OBS! Mina åsikter). Jag tycker det är modigt att Marvel vågade gå ifrån den där "realismen" som man kan argumentera för att Batman Begins satte tonen med. Iron Man 1 var klart inspirerad av det, sedan trappade de upp det hela, introducerade Thor och sedan Starlins/Giffens/Abnetts/Lannings kosmiska grejer. Nu är vi i den där fas 2 som Feige pratar om, där Guardians of the Galaxy vågar vara riktigt...tja, orealistisk. Förresten, t om Captain America 1 har högre rating. På båda fronter. ;-)
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Vet inte om jag missuppfattar vad du menar, Captain America har högre rating än MoS bland kritiker, bland fans-avdelningen på RT så har MoS(MoS 76 Cap 74% just nu) några procent mer. Både MoS och Cap är långt efter t e x Dark Knight i den kategorin.


Marvel använder samma princip med sina filmer för det mesta. Tycker strukturen på de är oftast likadant, och man vet ungefär vad man får. Detta är förståligt, eftersom "Marvel Studios" baserar sig på att göra enbart superhjälte-genren. WB däremot är en stor filmstudio som gör alla typer av filmer. Därav så blir det annorlunda.

Deras "chansning" med Christopher Nolan och Batman var på den tiden vågat. Med "vågat" så menar jag att man gör något som är helt annorlunda än det man tidigare gjort med Superman. Samma WB vågade göra högbudget film av Watchmen som var en R-rated superhjälte-film med mestadels skådisar som inte var kända. De har även gjort Green Lantern, Jonah Hex osv. Nu kommenterar jag inte kvaliten alltid blir bra. Men det är kul att man provar mycket annorlunda grejer.

Guardians är Marvels första riktiga chansning , även om storyt hade väldigt bekanta element med diverse kosmiska prylar med kraft som skurkar vill ha händerna på Och det var absolut en lyckad chansning.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ja, fast där har vi det. Nolans Batman-filmer hör bland det absolut bästa som har gjorts i genren. MoS är inte det. Vet inte hur mycket pengar den har dragit in, men samtidigt har väl Michael Bays Transformers-filmer också dragit in en nätt summa? Kritikerna och fansen är knappast eniga om att MoS är lyckad. Det tycker inte jag heller.

Jag tycker Marvel var vågade redan när de började så frön om Avengers ordentligt. Det var absolut ingen garanti att den skulle lyckas eller bli bra, men de byggde upp den bit för bit i alla dessa filmer som kom före. Alltså, alla filmer i den här genren har en ganska enkel story om du uttrycker det som du gjorde där. Star Wars, Sagan om ringen, alla varianter av Superman, Batman, Avengers, allting har väl i grunden en ganska enkel intrig? Det viktigaste är att få alla med på tåget, att publiken (såväl insatta som icke insatta) bryr sig om personerna på filmen och vad som händer med dem. Jag tog med min flickvän på Guardians of the Galaxy igår och redan i inledningen grät hon och var fast. MoS ogillade hon dock starkt.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Ja, fast där har vi det. Nolans Batman-filmer hör bland det absolut bästa som har gjorts i genren. MoS är inte det


Jag tycker att Man of Steel tillhör bland de bättre superhjältefilmer som gjorts de senaste tio åren eller så. Och den är en av de mer intressanta. Tror också att många förväntade sig nånting annat, därav en hel del delade åsikter. Jag gillar när filmer delar åsikter, även om jag själv kan ibland tillhöra den kategorin som inte gillade nån film.

Vet inte hur mycket pengar den har dragit in, men samtidigt har väl Michael Bays Transformers-filmer också dragit in en nätt summa?


Jag brukar använda argumentet att om nånting går bra på bio så är det populärt. Vilket är ett rätt bra argument. Vi har även tittat på diverse ratings i den här tråden och jag har noterat att MoS hade delade recensioner. Man of Steel drog in 668 miljoner dollar på bio, och på hemmavideo(och på bio) så gick den också bättre än Thor 2 som kom ut samma år.

Jag tycker Marvel var vågade redan när de började så frön om Avengers ordentligt. Det var absolut ingen garanti att den skulle lyckas eller bli bra, men de byggde upp den bit för bit i alla dessa filmer som kom före.


Vad var vågat med själva innehållet i de filmerna? Det var snyggt att hålla ihop det för att göra en team-up film. Men jag ser fortfarande inte vad som var det som var vågat? Sen var det också också proffsigt gjort att göra tillräckligt många solo-filmer som var tillräckligt lyckade för att göra en team-up film. Man har dock goda möjligheter till det när alla krafter används för att enbart göra superhjältefilmer och det är vad poängen med Marvel Studios är.

Alltså, alla filmer i den här genren har en ganska enkel story om du uttrycker det som du gjorde där. Star Wars, Sagan om ringen, alla varianter av Superman, Batman, Avengers, allting har väl i grunden en ganska enkel intrig? Det viktigaste är att få alla med på tåget, att publiken (såväl insatta som icke insatta) bryr sig om personerna på filmen och vad som händer med dem.


Jag gillar när man bryter mönster och gör nånting annorlunda. Det lyckas inte alla gånger, men jag gillar när något man verkligen inte förväntade sig händer. Det är viktigt för mig. Det måste inte vara komplicerat, men det är kul när det är lite annorlunda.

Jag tog med min flickvän på Guardians of the Galaxy igår och redan i inledningen grät hon och var fast. MoS ogillade hon dock starkt.


Tog ett tag innan du körde "jag såg filmen med en kvinna som gillade det" argumentet. Har använt den själv flera gånger. Säkert på det här forumet också. En tjej på kontoret berättade att hon bröt ihop på slutet av Man of Steel eftersom hon tyckte så mycket synd om Stålis för att han tvingades ta ett sånt svårt beslut. Såg "Thor:TDW" med en tjej som sa att det var "sämsta och tråkigaste skitet" hon tvingats genomlida. Samma tjej tyckte att även om det var för mycket action i MoS så " DC filmer, även den där gröna fackla har alltid kvinnor som är riktiga karaktärer, Marvel har inte det" :D . Hon gillade också Guardians btw. Sen frågade jag en annan tjej om hon ville haka på för att se Guardians och hon sa att hon sett trailern och var inte pepp eftersom det var "typ rymdnörderi och alla ser ut som animerade korvar"



Här finns bilder i rätt bra kvalité med Ben Affleck som Bruce Wayne från inspelningen av Batman V Superman

http://www.comicbookmovie.com/fansites/ ... /?a=105814
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Hmmm, själv ser jag inte riktigt var det intressanta i MoS är? Det du verkar se som något vågat och intelligent ser jag som en...ja, inte hjärnlös, men fruktansvärt oengagerande och tråkig slug fest. Det finns inte mycket hjärta i filmen, och jag tycker det är synd att Snyder inte kan försöka se till vad Superman borde vara utan leva kvar i sin brunstiga 300-värld. Jag vet inte riktigt var du ser att MoS är vågad? Själv ser jag att Snyder är ungefär som de tecknarna på 90-talet som försökte efterapa Moore och Miller men mest fastnade i tråkig serier med abnormt mycket muskler. Det är ingen kul att se Stålis bli slagen eller slå någon in i en byggnad...som rasar...i säkert en timme eller mer. Oavbrutet.

Nja, det var väl inte just vad en tjej tycker, men min sambo har ju ingen direkt koll på serier, så jag tycker det är intressant ibland hur en "oinvigd" resonerar kring de här filmerna.

Det Avengers gjorde som var lite vågat var ju då att vara lite mer "comic booky". När X-Men hade svarta läderdräkter och Batman Begins startade en liten våg av "realism" vågade Avengers vara ett färgstarkt serietidningsäventyr. Introducera Thanos, utomjordingar, Infinity gems och färgglada dräkter. DC kör alltid med sin matta, matta färger och det ska vara mörkt och svårt. Det funkar asbra med Batman, men med Superman...nej tack. Superman ska vara hoppfull, inte plöja runt som Godzilla i staden han bor i. Han ska inspirera oss till stordåd, något som sades men aldrig visades.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Det finns inte mycket hjärta i filmen


Jag tycker det finns en god mängd hjärta i filmen. Det måste inte tvingas fram alltid som någon stor grej. Jag uppskattar enormt små scener som att Clark besöker en kyrka för att snacka med en präst , eller hur mänskligheten rent allmänt försöker rädda varandra och ibland offra sig själv. Detta syns specifikt med både civila och vetenskapsmän, militärer etc. Finns många andra personliga och mänskliga scener i filmen förutom dem.

Snyder inte kan försöka se till vad Superman borde vara utan leva kvar i sin brunstiga 300-värld

Filmen påminner ytterst lite om 300. I stort sätt är allt annorlunda från den filmen och den estetiken. Jag antar att faktumet att Clark har skägg och är utan tröja i början av filmen (där han räddar människor) tillhör 300 biten?

Jag vet inte riktigt var du ser att MoS är vågad?


Att man gör en Superman film som inte alls är så som många verkade tro att den skulle vara. Man gör en ärlig, uppdaterad version av karaktären som är både nära serierna samtidigt som man uppdaterar den där 1978 världen han existerat i folks huvuden. Man ändrar även lite i mytologin (vilket alla de här filmerna ändå gör) och gör en rymdinvasions-film där karaktären hamnar mitt i när han är oerfaren. Tror att många som sagt förväntade sig Richard Donner versionen men blev lite paff när det inte blev så. Man hoppar med flashbacksen annorlunda, man gör det mer naturalistiskt, man börjar med en lång snygg actionsekvens på Krypton, ett Krypton som ser annorlunda ut. Man gjorde helt enkelt en annorlunda Superman-film. En oerfaren nykomling inblandad i en rymdinvasion. Jag gillar upplägget.

.i säkert en timme eller mer. Oavbrutet.


Nej då. Inte ens i närheten.

Nja, det var väl inte just vad en tjej tycker, men min sambo har ju ingen direkt koll på serier, så jag tycker det är intressant ibland hur en "oinvigd" resonerar kring de här filmerna


Därför skrev jag också mina exempel på hur de civila jag känner resonerade. Ingen av de läser serier men ser ofta filmerna.

Det Avengers gjorde som var lite vågat var ju då att vara lite mer "comic booky". När X-Men hade svarta läderdräkter och Batman Begins startade en liten våg av "realism" vågade Avengers vara ett färgstarkt serietidningsäventyr. Introducera Thanos, utomjordingar, Infinity gems och färgglada dräkter


Raimi/Sony Spider-Man filmerna hade dock redan länge haft färgglada dräkter av de moderna superhjälte filmerna. Man hade introducerat Avengers karaktärerna i solo-filmer, och visst gör de "coolare" versioner av dräkterna också än vad originalen i serierna haft. Det är en bedrift att göra en bra team-up film absolut, men förarbetet hade gjorts långt innan.

DC kör alltid med sin matta, matta färger och det ska vara mörkt och svårt.


Dräkter görs ibland "mörkare" ja. vilket Marvel också är "skyldiga" till. Om du menar fotot i filmer så nej, finns väldigt många färger och vackert foto i The Dark Knight Trilogin, GL och Watchmen. MoS har en betydligt naturligare stil än vad Snyders filmer haft, däremot så ser det ibland lite för ljust ut, och man saknar de rika färgerna som t ex Wally Pfister fotade TDK trilogin hade. Däremot så kommer ju Larry Fong filma BvS och han är en väldit bra fotograf. Tror att filmen kommer se riktigt bra ut.

Superman ska vara hoppfull, inte plöja runt som Godzilla i staden han bor i


Mestadels så blir han slängd en bra mängd gånger. Finns några scener dock som jag störde mig . Absolut.

Han ska inspirera oss till stordåd, något som sades men aldrig visades


Lite som Peter Parker i Raimis Spider-Man som ofta sades vara intelligent , men det visades väldigt sällan :). Jor-El säger att stordåden osv kommer så småningom. Jag tycker att det är intressant att man visar en version av karaktären som fortfarande är oerfaren och har brister.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Det där du beskriver är ju mer att basunera ut med en stor skylt "titta! HJÄRTA!!!", ungefär som de alla.. fniss..."subtila" Jesus-referenser. Att visa hjälten som ny och oerfaren är väl inte heller särskilt nydanande vid det här laget? Jag skulle säga att det är stor skillnad på Peter Parker-exemplet du nämner och hur Stålis är menad att inspirera oss. Väldigt stor. Nä, MoS är en av få superhjältefilmer jag verkligen inte VILL se om. Inte ens nu när den finns gratis på Netflix.

Ja, visst har Marvel också mörkare färger i bland annat dräkter, men inte konsekvent som DC verkar ha utvecklat till sin stil. Såg nu att Jason Momoa ska vara Aquaman för övrigt. Han var bra som barbar i Game of Thrones, men jag gissar att vi får den arga versionen av Aquaman från nittiotalet med en krok som hand?

Färgglada dräkter hade vi i Raimis Spider-Man och även Donners Superman, men Avengers var väldigt mycket serietidning. Här fanns inte särskilt många försök att göra det mer jordnära, vilket jag uppskattar enormt.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Det där du beskriver är ju mer att basunera ut med en stor skylt "titta! HJÄRTA!!!


Nej det är det inte, eftersom man får tänka själv varför de finns där. Om en karaktär har en kort scen där han frågar om råd från en präst, så är det inte för att "basunera ut" nånting. Det är en scen som passar in i en film om någon som är orolig/oerfaren över något i sitt liv. Det är en mänsklig scen, och en trevlig sådan. Sen är den rätt kort och tyst också. Att karaktärer annars hjälper varandra och vill hjälpa mänskligheten, handlar väl mer om att man rent allmänt vill ge en bild av att människor kan vara goda/bra varelser? de hjälper varandra trotts att det är en utomjordisk invasion på gång. Det är fina scener, som är tillräckligt subtila. Tycker jag.

ungefär som de alla.. fniss..."subtila" Jesus-referenser.


Finns ungefär två. Kanske tre. Som inte är subtila alls. Men sen är det inte en subtil genre, superhjältar. Det är oftast högljutt och actionfyllt. Tycker inte att Jesus-referenserna som både filmregissörer och serieförfattare skrivit in under åren nånsin varit subtila. Det gäller att hitta de "mindre scenerna" i supehjältefilmer. De flesta av dem är allt annat än subtila.

Jag skulle säga att det är stor skillnad på Peter Parker-exemplet du nämner och hur Stålis är menad att inspirera oss. Väldigt stor.


Hur? Raimis Spider-Man filmer visade rätt sällan (under tre filmer) Peter Parker som någon som använder hjärnan på ett sånt häftigt sätt han gör i serierna (eller t om lite i Webbs nya filmer) men man hade scenerna där karaktärer pratade om vilket mega-geni han är. T ex Dr.Octavius och hans fru. Det är samma "Show..dont tell" koncept som du nämner, Man BERÄTTAR något, utan att visa det speciellt mycket. Superman inspirerar militären att se att han finns till för att hjälpa. Men bortsett från det så tycker jag inte att man visar det tillräckligt alls. Hoppas det finns den typen av scener i framtida filmer.

Nä, MoS är en av få superhjältefilmer jag verkligen inte VILL se om. Inte ens nu när den finns gratis på Netflix.


Jag brukar se om superhjälte-filmer jag inte riktigt gillade första gången när jag är bakis eller allmänt slappo. Gillar upptäcka bra saker jag missat första gången. Kanske därför jag är rätt bra på detaljer.

Ja, visst har Marvel också mörkare färger i bland annat dräkter, men inte konsekvent som DC verkar ha utvecklat till sin stil.


Jag vet inte, Batman har väl gjorts ljusare än nånsin(i modern tid , 1989 och framåt) nu i live-action? Supermans röda känns mer rött nu än i Singers fillm, och S-et var stort och majestätiskt. Den blåa färgen i dräkten var dock rätt mörk. Även om jag gillade den färgen men visst .
Green Lantern var riktigt grön i GL filmen. Green Arrow har ungefär samma färg han har i serierna. Flash har i stort sätt seriedräkten, och effekterna är väldigt färgglada därav dräkten är lite mörkare. Producenterna för TV-serien har sagt att de ska fippla med dräkten och göra den ljusare. Annars så var mycket med den karaktären rätt "colorful" i pilotavsnittet. Wonder Womans dräkt i serietidningarna är rätt problematisk, och en sådan många (speciellt kvinnor) inte velat se en trogen version av i en film. Jag tycker verkligen om den versionen de har för BvS. Älskar designen. Där hoppas jag att i en möjlig Justice League film så skulle den ha mer färg. Lite som hur Captain America fick en betydligt färggladare dräkt i Avengers än den han hade i The First Avenger.

Såg nu att Jason Momoa ska vara Aquaman för övrigt. Han var bra som barbar i Game of Thrones, men jag gissar att vi får den arga versionen av Aquaman från nittiotalet med en krok som hand?


Mamoa har lysande Namor-ögonbryn btw :). Jag tror inte att han kommer ha Peter David versionens krok-hand. Jag hoppas att han inte har det.

Färgglada dräkter hade vi i Raimis Spider-Man och även Donners Superman, men Avengers var väldigt mycket serietidning. Här fanns inte särskilt många försök att göra det mer jordnära, vilket jag uppskattar enormt


Tycker inte att DCs produktioner varit jornära riktigt. Möjligtvis "The Dark Knight" då, som jag tycker är ändå en superhjältefilm. Tycker filmer kan vara precis lika mycket "serietidning" som Avengers , även om fotot är lite mer naturalistiskt/realistiskt och färgfilter lite nertonade. Själva handlingen i filmen behöver inte vara nedtonad alls.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Det handlar väl om vad man vill se där. Du försvarar MoS med näbbar och klor och jag gillade den inte. Det har nog aldrig hänt att jag haft så höga förväntningar på en superhjältefilm som har gjort mig så besviken, faktiskt. Jag tycker också om att se om de här filmerna, men MoS vill jag helt enkelt inte se om. Trots att det är gratis. Över två timmar av mitt liv som jag aldrig får tillbaka. Då kanske folk undrar varför vi ens debatterar om detta? Tja, dels har ju stiltjen dött ut och dels brukar super85 prata så mycket om den kommande Superman v Batman att jag antar att han vill peppa för den. Kul för er som ser fram emot det och jag tror som sagt att Ben Affleck blir bra i rollen, men jag lär få svårt att få med mig någon (allra minst min flickvän) på den filmen och det är högst tveksamt om jag vill se den på bio också. Faktiskt.

Vad gäller Peter Parker kanske man vill se fokus på olika saker? Ja, de tonade ner att han är ett geni i Raimis filmer, vi fick i stort sett veta att han är intresserad och en duktig elev. Däremot fångade de ju "every day man"-grejen med Peter. Att ha. Är en vanlig som saker ibland (eller ganska ofta) går fel för och har samma problem som vi har eller har haft. Där har vi enligt mig nyckeln till att Spider-Man blev stor, och det är egentligen viktigare än att han är ett geni. De flesta suoerhjältarna är bra på vetenskap på något vis. Superman däremot, jag har inget emot att ha lite mer fokus på action, men här gick det överstyr. Jag tycker aldrig han inspirerar eller står för hopp. DC hade varit modigare om de hade vågat låta honom vara lite töntig.

Begins är ju också "jordnära". De visar ju i detalj hur Batman fixar sin dräkt, t ex. Väldigt ingående. Och den startade ett tag en trend som även Amazing Spider-Man hakade på, det skulle vara mera gritty och allvarligt. Jag tycker Avengers och mycket av vad Marvel har gjort sedan dess bröt mot det. Ungefär som att du tycker att MoS bryter mot...tja, vad man förväntar sig av Superman? Fast då är det inte så mycket kvar av honom faktiskt. Och det där med att han är ny och inte riktigt den han ska vara än är väl i get direkt nydanande? "A hero's journey" brukar man säga. "Before he was Superman he was lost..." Yadda, yadda, yadda...premissen (som med många andra filmer från Marvel också) har gjorts. Det viktigaste för mig är om man bryr sig om karaktärerna och vad som händer. Jag brydde mig mycket i alla Nolans tre Batman-filmer, likaså i Avengers, Thor, Guardians of the Galaxy etc. Jag brydde mig i början av MoS (även om jag tyckte Krypton blev lite mycket), men tappade intresset allt eftersom filmen och det oändliga fajtandet fortskred.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Du försvarar MoS med näbbar och klor och jag gillade den inte.


Nja, jag ser det mer som att om på ett diskussions-forum någon säger att en film innehåller något, och saknar nånting annat, och jag tycker att det är felaktigt. Då gillar jag att diskutera detta. Jag har kritiserat flera aspekter av MoS. Både i den här diskussionen och i tidigare tillfällen. Det är viktigt att vara balanserad och öppen för andra tolkningar. Dock det jag sagt ska finnas i den filmen finns där också.

Det har nog aldrig hänt att jag haft så höga förväntningar på en superhjältefilm som har gjort mig så besviken, faktiskt. Jag tycker också om att se om de här filmerna, men MoS vill jag helt enkelt inte se om. Trots att det är gratis. Över två timmar av mitt liv som jag aldrig får tillbaka.


Tråkigt att du ser det så. Jag såg den ju två gånger på bio, och på blu-ray har jag nog sett den typ 3 gånger. Är lite sugen på att se om den ikväll. Finns mycket roligt att finna i den när man ser om den. Tycker då givetvis jag, kan ju inte föra andra människors talan. När jag lämnade biosalongen var jag rätt nöjd, mer nöjd andra gången jag såg den eftersom då hade siffror börjat dimpa in och man kunde notera att filmen gick bättre än de flesta Marvel karaktärer som på något sätt skulle var lättare att relatera till och därav fungera bättre för en biopublik. Sen en annan del av mig är ju givetvis glad att även Marvel producerar filmer jag kan se som underhållande. Det är kul att både företagen gör det.


dels brukar super85 prata så mycket om den kommande Superman v Batman att jag antar att han vill peppa för den. Kul för er som ser fram emot det och jag tror som sagt att Ben Affleck blir bra i rollen, men jag lär få svårt att få med mig någon (allra minst min flickvän) på den filmen och det är högst tveksamt om jag vill se den på bio också. Faktiskt.


Ah, andra gången på under ett dygn när "Se den/inte se den med en kvinna" kortet tas fram. För vad det är värt, jag är rätt säker att när världens populäraste superhjältekaraktär (Batman) och världens kändaste (Superman) möts i samma film så lär biosalongerna fyllas ändå. Av både flickor och pojkar. Trist dock om du inte är pepp på den. Själv brukar jag gå se de flesta superhjälte-filmer. Även sådana som man vet man kommer ångra, t ex Thor.TDW.

Vad gäller Peter Parker kanske man vill se fokus på olika saker? Ja, de tonade ner att han är ett geni i Raimis filmer, vi fick i stort sett veta att han är intresserad och en duktig elev. Däremot fångade de ju "every day man"-grejen med Peter. Att ha. Är en vanlig som saker ibland (eller ganska ofta) går fel för och har samma problem som vi har eller har haft. Där har vi enligt mig nyckeln till att Spider-Man blev stor, och det är egentligen viktigare än att han är ett geni.


Jag gav ett exempel på "Show , dont tell" problemet som superhjälte-filmer ibland har. Raimis filmer har många fina kvalitéer , manusarbetet är oftast inte ett av dem.

Begins är ju också "jordnära". De visar ju i detalj hur Batman fixar sin dräkt, t ex. Väldigt ingående. Och den startade ett tag en trend som även Amazing Spider-Man hakade på, det skulle vara mera gritty och allvarligt.


Batman Begins är "jordnära" men stilen(och strukturen) i den är (IMO) tagen rakt från "The Man Who Falls" av Denny O'Neill och Dick Giordano, och givetvis Batman Year One. Däremot så har du rätt att den filmen är en av de få(notera få, inte den enda) gångerna på senare år när man gjort något lite nyskapande i genren som inspirerat en massa andra projekt.

Ungefär som att du tycker att MoS bryter mot...tja, vad man förväntar sig av Superman? Fast då är det inte så mycket kvar av honom faktiskt. Och det där med att han är ny och inte riktigt den han ska vara än är väl i get direkt nydanande? "A hero's journey" brukar man säga. "Before he was Superman he was lost..." Yadda, yadda, yadda...premissen (som med många andra filmer från Marvel också) har gjorts.


Om du läst mina inlägg så har jag flertalet gånger poängterat att MoS var inte vad många förväntade sig. Man gör något nytt med karaktären Superman på film . Vilket var det absolut viktigaste. Man behövde göra en uppdaterad version som var mer serietidnings-inspirerad än snodd från Richard Donner, och som skulle kunna tävla i populäritet (och slå) Marvels-solo filmer. Sen castar man en skådespelare till rollen som Clark/Superman som blivit väldigt omtyckt av fansen. "Man of Steel" tävlade först och främst med sig själv, hur man gör en modern Superman-film. Sen i andra hand tävlade den mot Marvels filmer. Sen rent allmänt så är det dock inte så ofta man mixar ihop en origin-film med en väldigt grön hjälte med rakt av en rymdinvasion.

Själv ser jag det viktigaste som en balans mellan storyn och karaktärerna. Tyckte MoS hade bra balans där. Även om filmen klart hade brister, vilket är vanligt i superhjältefilmer.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ja, jo, men visst försvarar du MoS med allt du har. ;-)
Sen är det självklart en diskussion, men mycket av det vi har pratat om, t ex känsla, om den är spännande eller har engagerande story eller karaktärer är ju väldigt subjektivt trots allt. MoS delar uppfattningarna väldigt mycket, och det är då något du säger är bra. Vidare fortsätter du med att den har gått bra ekonomisk, men om man ska gå efter Rotten Tomatoes är det blandat bland fans och relativt dålig kritik. Men här pratar vi väl mest om vad vi personligen tycker, trots allt? Det finns många som gillade MoS och nästa film kommer självklart locka biobesökare. Det är också många som gillar Transformers, Avengers, Thor, X-Men, Hunger Games etc etc. Det i sig är väl inget vidare argument för att någon som inte gillar en film har fel?

Jag brukar se de flesta superhjältefilmer, men vissa struntar jag i. Jag såg aldrig Green Lantern på bio, och jag har aldrig sett Catwoman, Jonah Hex eller Ghost Rider 2 t ex. Superman V Batman tänker jag inte se på bio. Känner ingen vidare pepp för den.
Och nej, att det just är en tjej är inget kort jag spelar ut. Mina vanliga gå på bio-vänner har flyttat åt olika håll, och då blir det allt som oftast min sambo jag går på bio med. Hon gillar Marvel-filmerna och X-Men, sen har jag några gånger gått själv. Det kommer jag säkert göra fler gånger, men inte för att se Superman v Batman. Kanske om den kommer på Netflix senare. Och detta för att jag blev så besviken och uttråkad av MoS och att Zack Snyder inte har mitt förtroende.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Ja, jo, men visst försvarar du MoS med allt du har.


Inte alls. Jag sparar "allt jag har" argumenten när det gäller något som är extremt viktigt. Detta för mig är trotts allt en hobby/intresse. För mig har det hittils bara varit en kul diskussion och har inte behövt "försvara" på något svettigt sätt :).

MoS delar uppfattningarna väldigt mycket, och det är då något du säger är bra.


Det är bra eftersom det skapar diskussion, och ofta är de filmer som delar uppfattningarna sådana som gör det. Det blir betydligt mer livat då.

Vidare fortsätter du med att den har gått bra ekonomisk, men om man ska gå efter Rotten Tomatoes är det blandat bland fans och relativt dålig kritik.


Grejen med saker som "Rottentomatoes" och "Imdb" osv är att det ändå är oftast de som har film som intresse som röstar på saker där. Alltså just fan-avdelningen. Det ärligaste sättet att se vad som folk gillar är att titta på biointäkterna eftersom "allt" är med där. Från den stora massan, till halv och helnördar. Jag använder biointäkts-argumentet för att säga att den stora massan verkar uppenbarligen gillat filmen. Jag använder inte argumentet till något annat.

Men här pratar vi väl mest om vad vi personligen tycker, trots allt?


Tror att vi har gått igenom det mesta. Du har ju t ex upprepade gånger berättat vad de tyckt som sett filmerna med dig. Därav tänkte jag att det är ok att göra diskussionen bredare.

Det i sig är väl inget vidare argument för att någon som inte gillar en film har fel?


Jag har inte problem med att någon ogillar eller gillar något. Om du säger "det här finns inte i den filmen" så säger jag "Jodå, t ex i den där scenen" så är det bara en diskussion. Jag gillar att diskutera själva innehållet i filmerna. Som sagt, jag använder biointäkter som ett argument om något gillas eller ogillas rent allmänt.

Det kommer jag säkert göra fler gånger, men inte för att se Superman v Batman. Kanske om den kommer på Netflix senare. Och detta för att jag blev så besviken och uttråkad av MoS och att Zack Snyder inte har mitt förtroende.


Då köper jag en extrabiljett i ditt namn [;)]
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Kom igen. Jag köper inte det där "bra med filmer som delar åsikterna". Inte med Superman. Klart att du helst av allt ville att så många som möjligt skulle gilla Man of Steel, att den skulle bli lika hyllad som t ex the Dark Knight. De saker vi pratar om som finns där eller inte, ibland är det detaljer som du har sett efter kanske tionde gången gissar jag på, och ibland är det helt enkelt att vi uppfattar saker på olika sätt. Du ser hjärta i MoS, du tycker det finns häftiga stunder. Jag ser (och nu snor jag ett uttryck som någon sa om just MoS) en visuell diarré och blir uttråkad.

Alltså, det är inte en fråga om pengarna, det handlar om att jag inte har någon lust att bli lika uttråkad igen. ;-)
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Kom igen. Jag köper inte det där "bra med filmer som delar åsikterna". Inte med Superman.


Jag gillar faktumet att den delar åsikter. Jag tycker helt ärligt att det är roligt. Jag uppskattar diskussionerna sånt har gett. Jag gillade även Ang Lees Hulk och Snyders Watchmen. Och även de filmerna delade åsikter hos fansen och publiken.

Klart att du helst av allt ville att så många som möjligt skulle gilla Man of Steel, att den skulle bli lika hyllad som t ex the Dark Knight.


Jag är rätt säker att väldigt många gillade Man of Steel. Jag gjorde det, och det är ju viktigaste för mig. Viktigaste för filmen var att bli en hit. Jag är rätt nöjd också att The Dark Knight är den mest hyllade serietidningsfilmen eftersom den baserar sig på min favorit , Batman. Egentligen är jag lite självisk där och vill att det ska förbli så :).

De saker vi pratar om som finns där eller inte, ibland är det detaljer som du har sett efter kanske tionde gången gissar jag på, och ibland är det helt enkelt att vi uppfattar saker på olika sätt


Nej, oftast märker jag det mesta första gången jag ser något, sen ser jag filmen ofta snabbt en andra gång. Och den gången för att nörda in mig på detaljer och analysera allt möjligt. Samma sätt som jag gillar att stirra på detaljer i serierutor eller böcker eller låttexter. Finns grejer i filmer som jag påpekat till folk i närmre tio år tills människan sen till slut lite halvt accepterar att de missat eller helt enkelt inte förstått.


Du ser hjärta i MoS, du tycker det finns häftiga stunder.


Jag påpekar på scener, och detaljer i dem och hur jag analyserar dem. Jag berättar varför jag anser att något är på ett visst sätt. Detta eftersom jag är på ett diskussionsforum.

Alltså, det är inte en fråga om pengarna, det handlar om att jag inte har någon lust att bli lika uttråkad igen


Menade snarare att jag på något sätt köper en extrabiljett med ditt namn/detaljer osv och typ låtsas att jag är du när jag ser den. Bara för att vara en jobbig och dryg j*vel. Sånt tycker jag är också kul. :)
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Kermit »

Ja, alltså jag tycker också om att börda ner mig i detaljer i serier, filmer och låttexter. Absolut. Minns du t ex hur jag berömde Batman Begins för att Bruce hade en spit curl i slutet av filmen? Sen är det andra detaljer jag har hängt upp mig på som inte riktigt stämmer för mig. Däremot krävs ett intresse, och MoS var helt enkelt för tråkig för det. Det kanske är en kontroversiell åsikt, men då har jag inte heller någon lust att se om den och uppmärksamma fler saker.

Först säger du att MoS delade åsikter och att du gillade det, och sen var du säker på att väldigt många gillade den? Hmmm... ;-)
Det är ju ganska uppenbart att många gillade den men många gjorde det också inte. Det var säkert många som gillade ASM 2 också, säkert väldigt många. Jag var inte särskilt förtjust i den, det var väl scenerna med Peter och Gwen i så fall.
Det är inte lätt att vara grön.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Ja, alltså jag tycker också om att börda ner mig i detaljer i serier, filmer och låttexter. Absolut. Minns du t ex hur jag berömde Batman Begins för att Bruce hade en spit curl i slutet av filmen? Sen är det andra detaljer jag har hängt upp mig på som inte riktigt stämmer för mig.


Klart jag gör. Minns även att du missat rätt t grejer i handlingen och på något sätt fått in egna scenarion som inte hände i den filmen. Oavsett om någon gillar eller inte gillar något så gör jag alltid mitt bästa för att använda tydliga exempel t ex från filmer som stärker den poängen jag har. Oftast använder jag bilder eller videoklipp från det för att vara tydlig. Detta är hur jag diskuterar saker

Först säger du att MoS delade åsikter och att du gillade det, och sen var du säker på att väldigt många gillade den? Hmmm..


När något inte gillas av majoriteten , av den stora massan, så sjunker biointäkterna väldigt mycket efter första helgen. T ex Green Lantern, Hulk-filmerna etc. Man of Steel gick väldigt bra på bio, man filmar uppföljaren just nu, folk tyckte om den. Vad specifika filmnördar eller serienördar tänker är en annan sak.

Det är ju ganska uppenbart att många gillade den men många gjorde det också inte.


Ja. Det är uppenbart att den gick hem hos majoriteten av biobesökare. WB/DC sa snabbt att man gör en uppföljare, och den filmas nu. Att filmen delar åsikter på internet har jag aldrig förnekat, utan jag har klart och tydligt sagt att det är rätt uppenbart att en stor mängd människor gillade den. Annars skulle den inte gå så bra på bio och fortsätta gå bra på hemmavideo.

Bara exempel på vad några första filmer/reboots har totalt dragit( i dollar) in på bio för den här genren.

Batman Begins : 374 miljoner , Captain America the First Avenger: 370 miljoner, Thor: 449 miljoner, Iron Man: 585 miljoner , Hulk 245 Miljoner, Spider-Man :821 miljoner, Green Lantern : 220 miljoner, Fantastic Four :330 miljoner, X-Men First Class: 353 miljoner, X-Men: 296 miljoner.

Man of Steel : 668 miljoner

Som sagt : Om den stora majoriteten inte gillar något så märks det på droppet filmen har efter sin öppningshelg. Om det fortsätter stabilt och fortsätter ta in pengar så brukar den stora massan gilla något.
Skriv svar