Vad skulle ni vilja se reprintat?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Agentum »

Vad i Superheroväg skulle ni vilja se reprintat?

Några från 90-talet.

The Demon: av Alan Grant kunde allt få några trades då de är utanpå det mesta från perioden, kan man tänka sig en musikal i helvetet typ, ingen vet vad nästa nummer kommer innehålla ändå inte fånig så den blir oläsbar.

Power Of Shazam
: Jerry Ordway, ett smart sätt att använda Cap. Marvel i en modern setting och utan at behöva ta bort det snurriga med pratande tigrar, en intelligent skurklarv och en figur som låtsas att han är en av Marvel family tex. DC senare gjorde ju mer seriösa former och de är ju ok, men mycket av det klassiska 40-tals materialet är sk "whimsy" och därför kul ännu idag.

The Spectre V3:John Ostrander, hejdlöst underskattad om en variant av figuren(egentligen en tolkning som är den riktiga då det handlar om nåt långt kraftfullare än säg Superman) som verkligen är större än livet så att säga, andra varianter har dragit ner på figurens oändliga krafter osv eller gjort rent värdelösa tolkningar med Hal Jordan som honom tex.
Dock ganska filosofisk och ett tänkande ur ett religiöst perspektiv då The Spectre ju är guds vrede personifierad.
Mandrake tecknaren passar perfekt här, mycket STORT som måste tecknas så att säga.

Hoppsan DC allihop, en DC har haft svårare att reprinta sina guldkorn än Marvel och ibland är de korkade i 10-20 år utan vidare innan de förstår nåt, som med O'neils The Question som de dock av nån anledning inte slutförde helt i trades vilket irriterade mig då inte så mycket var kvar, främst quarterly blaskorna bara.

Knäpp sak 2 är att jag äger de flesta floppysarna av dessa men skulle ändå köpa dem i samlingar.
OT bonus.
Jonah Hex:Showcases med allt som släpptes 70-80 tal med främst då Fleisher som författare, en gav de ju ut men sen blev det väl inget mer. ok nu är det inte superhero så jag fuskade, men jag skulle köpa rubbet utan att tveka i nån form av telefonkatalogsformat bara.

Några ni skulle vilja se i nån form?
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av super85 »

Skulle vilja ha TPBs som samlar det mesta av Alan Grant och Norm Breyfogles Batman serier från 80-90-talen. En hel del av det publicerades ju i Svenska Batman 1989-1991 och Batman:Mörkrets Riddare 1992. Väldigt snyggt tecknade och bra historier. Finns ju mycket material i diverse cross-over samlingar som herrarna medverkat i , men jag skulle så hemskt gärna läsa om deras serier i TPB format.
Användarvisningsbild
Kermit
Very Fine
Inlägg: 1720
Blev medlem: tis 23 okt 2007, 21:19

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Kermit »

Jag skulle gärna se Roger Sterns Amazing Spider-Man-serier återutgivet. Skulle inte ha något emot med de där "remastrade" färgläggningar som man ser lite här och var. Visst är det mycket charm i originalet, men jag läste nyss Avengers #1 med ny färgläggning, och det såg bra och smakfullt ut. :)
Det är inte lätt att vara grön.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Nima »

Har ej läst denna själv, men innan Peter David skrev sin kända run med Aquaman kom en miniserie på 7 nummer, som behandlar Atlantis historia.

The Atlantis Chronicles.

Skulle gärna se den i en TPB.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Agentum »

Jag sa inte nej till lite Captain Marvel, Whiz, etc. från 1943 och framåt de roliga åren, en då i mjukpärm och inga jättedyra Archives, där avbröt DC utgivningen inna det började, de första åren är nämigen ganska ordinära serier och humorlösa.

DC tänker på DC bara så det lär man inte få se.

All star Comics genom åren bordre kunans ge utrymme med då menar jag från 70-tal till 90-tal med bla Roy Thomas All Star comics från tidigt 80-tal med, som jag ios också äger, dock saknar jag en hel dle löst JSA material som fnns under åren.
Den där Golden Age Batman dör osv efter att ha varit Comisioner och Robin har tagit över mene som Robin inet Batman, en del finns ute men inte komplett och hoppigt som fasen.

Det är inga såmnna serie mna dråsar i backen av kanske men de är rätt kul då DC vågade lite mer då det inte påverkade deras vanliga Earth1, All Star var vad JSA hade kunnat var under WW2 lite som lost yeasr JSA eller liknade, kul med bortglömda figurer som kommer tillbaka för en runda.

Johnny Quicj var en sån där tex. som sen fick en dotter med Liberty Belle, hon var först som farsan en verkar inna den senaste rebooten iaf var mer som morsan kraftmässigt.

Jag tycker det är kul serier, men röriga och har gått i alla möjliga tidningar kort och sen i nästa serie, backuper osv.

Man kan ta allt pre 85 crisis tex och sen samla JSA somk finns fram till när de fick en egen fast tidning i slutet av 90-talet, det finns samlat redan så de thar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Skulle gärna se lite olika Golden Age-saker. Lady Luck exempelvis, en slags kvinnlig mix av Plastic Man, The Shadow och The Spirit.

Bild

Bild

Bild

Det skulle även sitta fint med några samlingar av Matt Bakers serier, typ allihopa.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Nima »

I pågående Justice League så kommer Lady Luck, av någon för världen okänd anledning, att gå med i Justice League.

Geoff Johns, ni vet.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Är det samma Lady Luck som jag gillar eller någon DC-variant? Min LL är ju i och för sig public domain så henne kan de ju använde gratis om de känner för.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Nima »

http://robot6.comicbookresources.com/20 ... ue-member/

Tror att det är samma?
Will Eisner som skapade henne.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Agentum »

Jo där är det väl som med Phantom Lady som visas med at vem som helst egentligen får använda figren om de vill.

Hon har dock främst använts av DC kanske för att de köpte Qualitys mer populära figurer.

Inte lika tuff som den Lady Luck där utan var ju mer good-girl art på sin tid.

Appropå hårda tjejer Ms.Tree the complete reprint säger jag inte nej till.

En del av de udda Femforce från AC comics är bättre än man kan tro även om det givetvis är frossande i snygga brudar som är tja tuffa, snälla, psyksjuka osv.
Sånt har aldrig reprintats och är tom rätt jobbigt att komma över legalt i Sverige, tror fasen de ger ut serien ännu fast kanske mer i print on demand eller likande idag.
Fast hehe det är inte direkt serien du river fram som bra när kvinnosakskvinnor är närvarande direkt:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jepp det är det, visste inte att det var Eisner som skapat henne, men hon delade tidning med The Spirit det stämmer. Men vad hon ska i JLA att göra begriper jag inte. Bara att hoppas att DC inte börjar lägga beslag på public domain-karaktärer och hävda att de är deras egendom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Agentum »

Det kan de inte, som jag nämnde ovan, de som ligger i public doamain får alla använda hur de vil.

Men so msasgt DC köpte resten av Qualitys figurer så de tär ju lätt att de lockar fram glömda figurer senare, och varför inte?

Inet så många har de ekonomiska resurser som krävs för det, har man tur blir det en bra variant, har man otur kan det bli som hos Dynamite som ju använder motsvarande PD hjältar Black Terror , Daredevil(originalet) och andra figurer i sin mindre lyckade project superpowers av bla Alex Ross.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Predabot »

KIMOTA!

Nuff' said.

Bild

Lustigt nog skulle jag förmodligen inte själv köpa den samlingen... Jag fick nämligen nog till slut av det överväldigande hyperbrutala våld som Alan Moore är så jävla fäst vid, så jag pallade inte att läsa avslutningen på folkmordssviten där på slutet. ( sen så tyckte jag hans svamlande om en "perfekt värld" från MM's tunga till läsarna var rent motbjudande och emot mina egna principer, förstås.)

Dock så vet jag att många vill läsa dom här serierna, och dom är ju trots allt väldigt välgjorda till syvende och sist, så där hoppas jag verkligen Marvel läser rättighetssvamlet till slut och reprintar dom.

Sen så skulle jag gärna se den här filuren tillbaka i tryck också! =) Det är sannerligen en samling som jag gärna skulle köpt.

Bild

Tyvärr är det ju även här rättighetssvammel som står i vägen för allmänhetens förkovran. Som vanligt...
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Agentum »

Jo Marvelman/Miraclemanfejden är oerhört jobbig, jag äger en hel del av tidningarna men hade köpt en samling ändå.

Desutom om rättvisan skule lsegra och Gaiman får honom och inet den där menlöse McFarlane so är oduglig så ska Moore skriav en superhjältestory till har han sagt tidigare, han skänkte ju sina rättighter till Gaiman för att bättre kunna bekömpa onskan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Den övre bilden i Predabots inlägg syns inte. När jag kollade upp Matt Baker lite närmare hittade jag att han gjort en riktig höjdarserie som var reguljär i tidningen Jumbo Comics. Sky Girl med flygplan, elaksinnade japsar och SG själv som kraschar plan vid varje landning i stort sett.

Bild

Bild

Matt Baker fick rätt sällan skylta med namnet i de serier han tecknade, troligen för att han var svart. I en period då serier främst gjordes av judar eller andra vita.
http://kleefeldoncomics.blogspot.se/201 ... baker.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Matt_Baker_%28artist%29
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Wakuran »

Matt Baker var även inblandad i en tidig "grafisk roman" på 50-talet:

http://comicsworthreading.com/2007/07/2 ... with-lust/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Agentum »

Nej men då hab nskrev KIMOTA! var det redan klart även om jag inet såg bilden heller, den engelsksa varainten av Fawcetts gamla Cap. Marvel som fortsatte i UK efter nedläggningen av originalet i USA, skräp utan dess like kan ja gsäga tills då tidigt 80-tal när Moore och senare Gaiman skrev serien.

Chockade folk i USA med den några år senare utgiven acv Eclpse eller nån men då Marvel ägde alal sånna namn så däptes den till Miracleman, reprinatdes en gång för evigheter sen sen köpte Mcfarlane upp Eclipse kvarlåtenskap och menar sen dess at han även äger Miracleman fast det är reprinter från UK.

Ett förbålt bråk som är helt onödigt då Gaiman kan göra nåt av det även idag och Mcfarlane inte kan det, han kan fortsätta leka med sina leksaksdesigner i stället.

Antingebn får nån köpa honom ba rdå det troligen bara är det han är ute efter ändå, men personligen ser jag det som solklart de var reprinter inte nåt Eclipse låg bakom mer än det påtvingarde namnbytet, men i USA äre det alltid otroligt så länge nån orkar gaffla.

Kimota = Shazam alltså
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Agentum »

Appropå Quality comics material Wildfire var en annan tidig superbrud som spöade på karlarna, och en mycket konstig var Madame Fatal, vad jag fatat en karl som förklär sig till en gammal tant för att "fight crime".

hehe de var roliga ändå.

Hittas i Smash och Crack Comics, ofta hade de bara en kortare run inna det var nästa figurs tid i de tidningarna.

Jo de hade en Hit Comics med för tat var säkra, de kla ju in om namnen på den tiden så nästan allt tänkbart som mna trodde stod ut trademarkades, en del med ashcans dc hade ju en del sånna tex, även Fawcett, det var nån form av utskick för godkännande av namnet på en figur eller en tidnings namn, så de kom först då fler kanske ville ha typ Marvel Comics eller nåt.

Har aldrig sett en Timely ashcan så ja gvet inet hur de gjorede.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av K-E Lindkvist »

De sexton numren som kom ut av El Diablo av Gerard Jones & Mike Parobeck skulle bli en mycket prydlig samlingsvolym, tycker jag. Gärna kompletterad med för- och efterord av författaren själv. Argument för detta finns i min artikel om El Diablo på serienytt.se.

Bild

Sen är det hög tid att Blackhawk av Mark Evanier & Dan Spiegle samlas i 2 till 3 trades. Och varför inte Crossfire av samma upphovsmän?

Bild Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad skulle ni vilja se reprintat?

Inlägg av Agentum »

El Diablo var väl nån spökvästern "hjälte" va?, när snubben sover komer El Diablo ut för att ha ihjäl folk i nån form av rättvisa, som en tuffare Sleepwalker eller vad fan den där menlösa varianten från senare tid och Marvel var, hette säkert nåt annat men idén var i grunden den samma utom westentemat då.

Jag har missat att en modernare variant fanns överhuvudtaget

Den Marvelska varinten ovan vill jag INTE se reprintad hehe:-)

Blackhawk håller jag med om, DC har vissa problem dock då de ju inte äger rättighterna automatiskt till saker efter 76, men alltså är det inet många personer bakom och de är negativt inställda till en reprint så funkar det förstås, Marvel har lättare där de äger allt rakt av och kan göra vad de vil förutom då med sånt de förlorat rättighter till pga at tde hade det licensierat, Conan som nu DH har och tyvärr Master of Kung-fu där Fu Manchu och det gänget huserar och därför inte kan reprintas.

DC kan dessutom var oginna när det gäller figurer som de inte ursprungligen komit upp med tyvärr, deras grejor först så att säga.
Fawcett och i det här fallet Quality var för bra för att ignorera och skrev DC på näsan ständigt på sin tid(ja de sålde för bra för National periodicals blodtryck) och det var väl därför DC köpte upp allt löst från dem med som var köpbart.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar