superhjälteseriens kännetecken

Diskussioner om superhjälteserier.
mikaelbergkvist
Near Mint

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inläggav mikaelbergkvist » mån 29 okt 2012, 10:04

Egentligen tycker jag att en superhjälte är vad ordet säger att det är. En hjälte med fantastiska egenskaper, oavsett hur han förvärvat dessa.
Man kan ju vara en hjälte utan speciella egenskaper.
Robin Hood tillexempel. Han är skicklig med bågen, men han är inte *super*skicklig. Det är Green Arrow..

En hjälte kan ju komma i olika skepnader, men jag tycker att vi förväxlar hjältar med stjärnor ibland.
En superhjälte borde nog kallas en "superkändis" istället. Precis som Michael Jackson med sina gimmicks och sin handske. Om han räddade barn och kunde flyga.

Det är en entertainer, en showman, som Karlsson på taket. Nån som kan vara nog så dryg, men som räddar dagen ändå till slut.
Som Eddie Murphy i "Snuten i Hollywood", om han hade nån superkraft.

Stålmannen dyker upp i en färglad dräkt med ett "S" på bröstet - det är ju inget man tar miste på, om man säger.
Lika dryg som Karlsson vill jag nästan påstå, men han räddar ändå dagen på ett rimligt underhållande sätt. (Om man är en kid)

Superhjälten är nästan som "Fixarn" i Knasen serien. Killen med flyt. Killen som fixar det. No worries, I got this.

Så dyker killen i svart slokhatt upp och det blir spännande. Ett tag. I cirka 22 sidor..

Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good

Inläggav Magnus Knutsson » mån 29 okt 2012, 12:33

mikaelbergkvist skrev:Egentligen tycker jag att en superhjälte är vad ordet säger att det är. En hjälte med fantastiska egenskaper, oavsett hur han förvärvat dessa.
Man kan ju vara en hjälte utan speciella egenskaper.
Robin Hood tillexempel. Han är skicklig med bågen, men han är inte *super*skicklig. Det är Green Arrow....

Just det. Robin Hood är en äventyrshjälte, inte en superhjälte. Dock en hjältefigur som pekar framåt mot våra dagars superhjältar.
mikaelbergkvist skrev:En hjälte kan ju komma i olika skepnader, men jag tycker att vi förväxlar hjältar med stjärnor ibland.
En superhjälte borde nog kallas en "superkändis" istället. Precis som Michael Jackson med sina gimmicks och sin handske. Om han räddade barn och kunde flyga.....

En intressant iakttagelse. För utan tvekan är cirkusartister en viktig inspirationskälla för superhjältarna. Färglada trikåer gärna med mantel. Korta, snärtiga namn. Att kasta sig mellan husväggar. Där har vi de djärva trapetsartiserna...

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 29 okt 2012, 12:47

Magnus Knutsson skrev:Just det. Robin Hood är en äventyrshjälte, inte en superhjälte. Dock en hjältefigur som pekar framåt mot våra dagars superhjältar.

...
En intressant iakttagelse. För utan tvekan är cirkusartister en viktig inspirationskälla för superhjältarna. Färglada trikåer gärna med mantel. Korta, snärtiga namn. Att kasta sig mellan husväggar. Där har vi de djärva trapetsartiserna...

Jag vet inte om ni är medvetna om det, men ni verkar just ha angett de viktigaste inspirationskällorna till Robin...

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » mån 29 okt 2012, 20:49

Magnus Knutsson skrev:Om ”vad är en superhjälte” kan följande sägas:

Begrepp inom kulturlivet och begrepp inom naturvetenskaperna fungerar inte på samma sätt. Begrepp inom naturvetenskaperna kan ges exakta bestämningar, t ex genom en matematisk formel. Begrepp inom kulturlivet har alltid suddiga kanter, exakta definitioner fungerar inte.

Alltså, vi gör en exakt definition av ”superhjälte”: den ska ha egenskaperna a, b och c. Då kommer vi snart finna en litterär figur som bara har b och c, men som vi ändå tycker är superhjälte.

Hur löser man det problemet? Ett sätt är att göra en lista på, på låt oss säga nio egenskaper. Om en litterär figur har sex av dessa egenskaper kan vi kalla den ”superhjälte”. Man kan också förstärka det hela genom att säga att en av dessa egenskaper är nödvändig, av dom andra behövs fem.

En egenskap jag tycker är nödvändig för superhjältar är superegenskap. Men i så fall måste det begreppet ges en rätt vid definition. Alltså förutom klassiska egenskaper som röntgenblick eller att kunna flyga, även egenskaper som är förvärvade genom hård träning eller genom medförda redskap. Läderlappen är ju upptränad och har bataranger.

En annan sak: superhjälten är en litterär figur med uråldiga anor. Och som dessutom hela tiden förändras och utvecklas. Att påstå att han skulle ha tillkommit vid en viss tidpunkt i USA är, milt sagt, fel.

Jag tycker du har så rätt i detta! Frågan är av lite organisk karaktär och kommer aldrig att riktigt få ett rakt svar även om man tillfälligtvis kan komma fram till något tillfredsställande.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » mån 29 okt 2012, 21:04

tfels skrev:
Magnus Knutsson skrev:En annan sak: superhjälten är en litterär figur med uråldiga anor. Och som dessutom hela tiden förändras och utvecklas. Att påstå att han skulle ha tillkommit vid en viss tidpunkt i USA är, milt sagt, fel.

Jag tycker du har så rätt i detta! Frågan är av lite organisk karaktär och kommer aldrig att riktigt få ett rakt svar även om man tillfälligtvis kan komma fram till något tillfredsställande.

:arrow: Dito.

Vill man prompt utgå från en viss epok och tittar på de utmärkande dragen, missar man kärnan.
...och med det sagt vill jag läsa en ny serie med den viktorianska figuren spring heeled Jack finns det? ...annars vore det något att ta tag i.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 29 okt 2012, 21:46

Jag tycker ni är ute och cyklar, bara för att det inte blir helt lätt att komma fram till en formel för att definiera superhjältestatus innebär det inte att en sådan formel inte går att få få fram. Skulle forskare ge upp lika lätt som ni gör och säga nej det går inte, för xxx och yyy och kanske zzz skulle också kunna passa in så vi kommer aldrig kunna definiera universum. Suck, vad är det med er? Man fortsätter putsa på formeln tills dess den fungerar, det är vad forskning går ut på. Inte att vända i dörren med massa förutfattade meningar om hur att det inte går.

Isegrim: Det du är ute efter är Warren Ellis "Captain Swing and the Electrical Pirates of Cindery Island" som har en karaktär åt det hållet. Återkommer med recension av den relativt snart.
http://www.comicvine.com/captain-swing- ... /49-31676/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » mån 29 okt 2012, 22:10

Det är ingen som ger upp. Men det kan vara så att enbart formler inte räcker. Serier och begrepp om dessa är i princip påhittade, så de naturvetenskapliga metoderna måste kompletteras med t ex fenomenologiska ansatser.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » mån 29 okt 2012, 22:46

Jag menar inte att man ska använda naturvetenskapliga metoder, bara att man inte ska ge upp för att första definitionen inte håller fullt ut. Då är det bara att fortsätta putsa och det var vad jag försökte med en gång i tiden, men det rann ut i sanden, speciellt när det envisades med att formeln var i fel tråd.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » mån 29 okt 2012, 23:49

Labrador Road 26 skrev:Isegrim: Det du är ute efter är Warren Ellis "Captain Swing and the Electrical Pirates of Cindery Island" som har en karaktär åt det hållet. Återkommer med recension av den relativt snart.
http://www.comicvine.com/captain-swing- ... /49-31676/

Tack.

Jag tror man kan komma med en behjälplig formel, men då behöver den ett definierade som inte är boleanskt. (Utöver frågan om varför vi lägger tid på att göra en definition) I grunden är det en berättelse med någon som är hjälte, med egenskaper som är utöver det vanliga (när vi har med hjältar att göra) och skiljer denne från andra hjältar (är mer än en hjälte, en superhjälte).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tis 30 okt 2012, 07:40

Till saken hör ju också att en bra berättelse måste ha ett element av det oväntade för att vara intressant. En del nöjer sig med en mindre twist, andra vill böja till det rejält, och om världens seriekännare kom överens om att de här kriterierna är det som gäller för att vara en superhjälteserie skulle massor av serieskapare ögonblickligen sätta igång och skriva både tveklösa superhjälteserier som inte uppfyller kraven och serier som helt klart inte är superhjälteserier men ändå uppfyller kraven.

Även utan tydliga gränser är ju sådana försök till gränsöverskridande väldigt vanligt.

mikaelbergkvist
Near Mint

Inläggav mikaelbergkvist » tis 30 okt 2012, 07:44

Det enklaste är att vända på saken och skapa en superhjälte, och då börjar man med en spektakulärt designad dräkt, en individuell uniform, om man så vill.
Sedan definierar man dennes unika egenskap(er) och motiv för att klä ut sej och använda dessa egenskaper/egenskap för att bekämpa det man nu bekämpar. Det man bekämpar ska sedan ha liknande behov av att synas, och även helst ha egenskaper också, som gärna är raka motsatsen till vår hjälte.

Det är egentligen ideer/ideologier som tagit formen av individer som symboler, som slåss alltså. De slåss ju inte på något sätt som är praktiskt överförbart till verkligheten. En enkel namnlista i kvarteret skulle troligen göra mer nytta i verkligheten.

En superhjälte är alltså helst en ide/ologi som tagit formen av en person eller hjälte, och som getts överdrivna attribut för att understryka detta.

Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good

Inläggav Magnus Knutsson » tis 30 okt 2012, 13:24

mikaelbergkvist skrev:Det enklaste är att vända på saken och skapa en superhjälte, och då börjar man med en spektakulärt designad dräkt, en individuell uniform, om man så vill.
Sedan definierar man dennes unika egenskap(er) och motiv för att klä ut sej och använda dessa egenskaper/egenskap för att bekämpa det man nu bekämpar. Det man bekämpar ska sedan ha liknande behov av att synas, och även helst ha egenskaper också, som gärna är raka motsatsen till vår hjälte..

Visst, men det funkar ju bara om man vill ha en superhjälte i dräkt. Och som bekämpar superskurkar.
mikaelbergkvist skrev:Det är egentligen ideer/ideologier som tagit formen av individer som symboler, som slåss alltså. De slåss ju inte på något sätt som är praktiskt överförbart till verkligheten. En enkel namnlista i kvarteret skulle troligen göra mer nytta i verkligheten.
En superhjälte är alltså helst en ide/ologi som tagit formen av en person eller hjälte, och som getts överdrivna attribut för att understryka detta.

Återigen, du pratar om en viss sorts superhjälte. Superhjälten med ett ideologiskt uppdrag. Men superhjälten som arbetar som polis t ex? Att arbeta mot brottslighet på den nivån är väl nåt så allmänmänskligt att man inte behöver åbero nån storstilad ideologi.
Jag menar att det finns hur många sorters superhjältar som helst. Det är bara fantasien som sätter gränsen.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 30 okt 2012, 13:33

Magnus Knutsson skrev:Jag menar att det finns hur många sorters superhjältar som helst. Det är bara fantasien som sätter gränsen.

Jag menar precis tvärtom, att det är därför det krävs rätt strikta definitioner så man inte börjar kalla äventyrshjältar likt Phileas Fogg, djungelhjältar likt Tarzan eller pulphjältar likt The Shadow för superhjältar. Jag vet att en del av er vill bunta ihop alla godhjärtade fiktiva karaktärer som superhjältar men det är helt fel väg att gå tycker jag.

Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good

Inläggav Magnus Knutsson » tis 30 okt 2012, 14:33

Labrador Road 26 skrev:
Magnus Knutsson skrev:Jag menar att det finns hur många sorters superhjältar som helst. Det är bara fantasien som sätter gränsen.

Jag menar precis tvärtom, att det är därför det krävs rätt strikta definitioner så man inte börjar kalla äventyrshjältar likt Phileas Fogg, djungelhjältar likt Tarzan eller pulphjältar likt The Shadow för superhjältar. Jag vet att en del av er vill bunta ihop alla godhjärtade fiktiva karaktärer som superhjältar men det är helt fel väg att gå tycker jag.

Varför det? Om man sätter upp ett lagom antal kriterier, inklusivet nåra obligatoriska, som nån form av superkraft, kan det väl bara bli superhjältar som klarar sej? Hur fantasifull man än är.
Och så vitt jag kan se skulle Phileas Fogg inte uppfylla ett enda kriterium. Och Tarzan måhända känns han lite som superhjälte, men uppfyller väl heller inte värst många kriterier. The Shadow, kanske, kan väl diskuteras.
Men, som sagt, jag förstår inte din njugghet...

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 30 okt 2012, 15:11

Jag ser ju helst att man kommer fram till en formel som blir applicerbar på vilken fiktiv karaktär som helst, och när denne är körd genom formeln får man enkelt veta om just den här figuren är en superhjälte eller inte. En mall alltså skulle man kunna säga, fast klart mer avancerad givetvis.

Jo de går att få de nämnda karaktärerna att slinka igenom på vissa punkter, var så säker. Det är därför gallringen måste vara mer stringent än vad du verkar vara inne på.

Ta Läderlappis exempelvis, han är ju en superhjälte det är alla nog helt ense om. Rik, rekorderlig och egen betjänt skulle du kunna bli kriterier för superhjältestatus om man inte tänker sig för, och vem glider in då om inte Phileas Fogg, och vips är han en superhjälte. Det är därför formeln måste vara exkluderande snarare än inkluderande, för då sitter man plötsligt med en jäkla massa avarter istället för att skaka fram de grundläggande essenserna som behövs uppfyllas.

Du och jag tänker i diametralt motsatta banor Knutsson. Jag vill göra kraven så hårda att inte figurer som Pippi Långstrump, Bamse och Fantomen glider med in i superhjälteskaran.

Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Kontakt:

Inläggav Isegrim » tis 30 okt 2012, 16:52

Vad gör Ångestmannen till superhjälte när inte Bamse är en.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.

Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Kontakt:

Inläggav rkaj » tis 30 okt 2012, 17:19

Isegrim skrev:Vad gör Ångestmannen till superhjälte när inte Bamse är en.

Jag tycker nog att Bamse är en barnsuperhjälte och ångestmannen är en superhjälteparodi (tror jag, har inte läst så himla mycket ångestmannen, medges). Vill man ha en någotsånär snäv definition av superhjälte faller båda utanför, med en bredare definition hamnar båda innanför.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Kontakt:

Inläggav tfels » tis 30 okt 2012, 18:45

Labrador Road 26 skrev: Jag vill göra kraven så hårda att inte figurer som Pippi Långstrump, Bamse och Fantomen glider med in i superhjälteskaran.

Det vill jag med. Och med mina tre kriterier så tycker jag att det lyckas. Som de figurerna framställs i normala fall så kan de inte delta i en stålmansserie (mainstream) utan att rucka på dess grundläggande stil och stämning. Därför kan de inte vara superhjältar även om de är hjältar.
Thomas Fels

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 30 okt 2012, 19:33

Tfels: Skulle du säga att Howard the Duck funkar i dina kriterier?

Användarvisningsbild
Dude
Fine

Inläggav Dude » tis 30 okt 2012, 19:38

"En superhjälte kallas en hjälte med övermänskliga förmågor, så kallade superkrafter, som han eller hon använder i det godas tjänst"

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... j%C3%A4lte

Återgå till "Superhjältar"