superhjälteseriens kännetecken

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

Mina och Magnus kriterier skiljer sig lite från varandra och även från dina. Jag anser t ex inte att en hemlig identitet är nödvändig. Men vi upprepar det mesta ja.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Isegrim »

Labrador Road 26 skrev:Lustigt att Tfels och Magnus Knutsson mer eller mindre i stort sett upprepar vad jag skrev för två och halvt år sedan.
viewtopic.php?f=32&t=543&start=20


Inte alls så konstigt, då ni utgår från att det som definerar en superhjälte finns att finna i hur den framställt i amerikansk-(serie)superhjältetradition.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Mina och Magnus kriterier skiljer sig lite från varandra och även från dina. Jag anser t ex inte att en hemlig identitet är nödvändig. Men vi upprepar det mesta ja.

Det skrev jag ju inte heller att det var nödvändigt, för att citera mig själv.
Labrador Road 26 skrev:Lite inledande kriterier som jag ser som viktiga men inte alltid nödvändiga beståndsdelar i en superhjälteserie och hos superhjälten/hjältinnan själv.

Exempelvis Fantastiska Fyran har ju inte hemlig identitet så det gäller inte för alla. Det jag menar är att det blir lite konstigt att ni listar i stort sett samma saker en gång till.
Isegrim skrev:Inte alls så konstigt, då ni utgår från att det som definerar en superhjälte finns att finna i hur den framställt i amerikansk-(serie)superhjältetradition.

Jo det är konstigt menar jag, att köra en repris på något som redan finns. Det är som om man skulle göra en tråd till där man listar Rip Kirby äventyr fast det redan finns en sådan tråd.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

Det finns två liknande trådar ja. Och i den här tråden har vi hållit oss mer till ämnet. Den andra tråden handlar mer om varför man gillar superhjälteserier, om man läser det första inlägget. Men de går in i varandra och jag valde att skriva i den här tråden.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Isegrim »

Labrador Road 26 skrev:
Isegrim skrev:Inte alls så konstigt, då ni utgår från att det som definerar en superhjälte finns att finna i hur den framställt i amerikansk-(serie)superhjältetradition.

Jo det är konstigt menar jag, att köra en repris på något som redan finns. Det är som om man skulle göra en tråd till där man listar Rip Kirby äventyr fast det redan finns en sådan tråd.



Det jag syftar på är att orsaken till att man ser så liten variation mellan era resonemang, är att ni utgår från att amerikanska serier är mallen. Har ingen åsikt om hur många gånger som är nog.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

Istället för att räkna upp samma saker en gång till kanske det skulle vara lämpligt att lägga till nya kriterier, att utveckla det hela.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

Men jag har ju ett nytt kriterium. Och anser att utöver mina tre så behövs inga fler. Och jag skrev i rätt tråd.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Men jag har ju ett nytt kriterium. Och anser att utöver mina tre så behövs inga fler. Och jag skrev i rätt tråd.

Det måste jag ha missat, vilket är det nya kriteriet?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

"1. Figuren ska kunna delta i och vara igenkännlig som sig själv, i en Superman-serie, utan att stämningen, stilen och myten i Superman-serien rubbas."
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:"1. Figuren ska kunna delta i och vara igenkännlig som sig själv, i en Superman-serie, utan att stämningen, stilen och myten i Superman-serien rubbas."

Menar du specifikt i en Stålmannenserie? De har ju skrivits på så skilda sätt under årens lopp att Darth Vader skulle kunna platsa i vissa av dem. Menar du då att det gör Darth Vader till en superhjälte, eller kanske superskurk i hans fall?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

Om inte Darth Vader redan var "belastad" med sin Star Wars-historia, utan istället en helt ny figur, så skulle han kunna vara en superskurk (eller superhjälte om han gjorde hjältedåd). Bara han kan infogas i en Stålmannenserie utan att stöka till den myten och stämningen.

Edit: Att jag valt just Stålmannen är för att det är vedertaget att det är den första superhjälteserien.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

Men Stålmannen har ju skrivits på så otroliga många sätt att alla fiktiva figurer funkar i någon av alla versioner. Passar man inte Action Comics så funkar man kanske i All Star Superman, Superman's Girl Friend, Lois Lane, Lois & Clark, The Superman Family, Super Adventure Comic, Super Friends. Så det blir inget kriterium utan snarare ett pass för alla att platsa.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

Nu är ju All Star Superman inte den riktiga versionen och de andra titlarna hör till marginalen. Tänk mainstream-superman bara så funkar det.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

Nu tänker du fel, för Stålis som karaktär platsar i samtliga titlar som jag räknade upp och han är ju grunddefinitionen av superhjälte, alltså måste alla ställen där han funkar också vara gångbara för alla andra superhjältar. I alla fall om man vill ha den varianten som du har i punkt ett som ett gångbart kriterium, men jag menar att det egentligen inte håller just på grund av att Stålis förekommit överallt. Du kan inte komma med efterhandskonstruktioner att det är bara just där och där som ditt kriterium funkar. Är det ett riktigt kriterium för superhjältestatus ska det funka på samtliga Stålistitlar.

Har du sysslat med datorprogrammering någon gång kanske du har varit i kontakt med variabler och det är ju så man får tänka även i dessa fall.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boolean
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

Jag har inte sysslat med programmering. Och visst är det jag säger trubbigt, men det här är inte programmering. Men jag påstår ändå att de titlar du räknar upp tillhör marginalen och att de är fumliga avknoppningar från de riktiga stålmansserierna. Det finns självklart massor med varianter av Stålis men bara en som är den riktiga. Utgå från de riktiga stålmansserierna så ser du att det fungerar. Om det nu ska krävas så kan man tillfoga det i kriteriet.

"1. Figuren ska kunna delta i och vara igenkännlig som sig själv, i mainstream-Superman-serien, utan att stämningen, stilen och myten i mainstream-Superman-serien rubbas."

Och ja, jag har konstruerat det nu i efterhand, men det blir inte mindre rätt för det.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tfels, tycker du att den konstruktionen skiljer sig nämnvärt från?
Labrador Road 26 skrev:- Helheten, åtminstone några av dessa kriterier måste uppfyllas för att superhjältestatus ska uppfyllas. Mycket av detta är också den allmänna känslan/intrycket som karaktären ger. Han kan uppfylla flera av dessa kriterier men ändå inte ge känslan av superhjälte av olika anledningar.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av tfels »

Ja. Du beskriver ju inte vilken "den allmänna känslan/intrycket" är. Jag menar att det ska ligga nära mainstream-varianten av den överenskommet första superhjälten, Stålmannen.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Isegrim »

Zara Hero skrev:Jag skulle beskriva det med en triangelmodell.
.
1: Mytologi
/..... \
/..... . \
/....... .\
2: Fantasy -- --- 3: Superhjältar



Gillade den här modellen.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Magnus Knutsson »

Zara Hero skrev:Jag skulle beskriva det med en triangelmodell.
.
1: Mytologi
/..... \
/..... . \
/....... .\
2: Fantasy -- --- 3: Superhjältar



Jag skulle säga att modellen är korrekt, men alldeles för snäv. Snarare är det så att alla berättelser inom populärkulturen, inklusive såna om superhjältar, är baserade på ett ursprungligt stoff av mytologi, saga och sägen. Och det är ju så att superhjälteberättelser är bara en del av alla hjältesagor.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Re: superhjälteseriens kännetecken

Inlägg av Magnus Knutsson »

Om ”vad är en superhjälte” kan följande sägas:

Begrepp inom kulturlivet och begrepp inom naturvetenskaperna fungerar inte på samma sätt. Begrepp inom naturvetenskaperna kan ges exakta bestämningar, t ex genom en matematisk formel. Begrepp inom kulturlivet har alltid suddiga kanter, exakta definitioner fungerar inte.

Alltså, vi gör en exakt definition av ”superhjälte”: den ska ha egenskaperna a, b och c. Då kommer vi snart finna en litterär figur som bara har b och c, men som vi ändå tycker är superhjälte.

Hur löser man det problemet? Ett sätt är att göra en lista på, på låt oss säga nio egenskaper. Om en litterär figur har sex av dessa egenskaper kan vi kalla den ”superhjälte”. Man kan också förstärka det hela genom att säga att en av dessa egenskaper är nödvändig, av dom andra behövs fem.

En egenskap jag tycker är nödvändig för superhjältar är superegenskap. Men i så fall måste det begreppet ges en rätt vid definition. Alltså förutom klassiska egenskaper som röntgenblick eller att kunna flyga, även egenskaper som är förvärvade genom hård träning eller genom medförda redskap. Läderlappen är ju upptränad och har bataranger.

En annan sak: superhjälten är en litterär figur med uråldiga anor. Och som dessutom hela tiden förändras och utvecklas. Att påstå att han skulle ha tillkommit vid en viss tidpunkt i USA är, milt sagt, fel.
Skriv svar