Heroes and Villains

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Heroes and Villains

Inlägg av FredrikLähnn »

En webserie om pensionerade superhjältar och skrukar:
http://imgur.com/gallery/h2my0
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1912
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Grumme »

Cool!
Måste erkänna att jag inte hade förväntat mig slutet...
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Heroes and Villains

Inlägg av DarkPaladin300 »

Mysigt, gillar den mycket
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heroes and Villains

Inlägg av rkaj »

Seriöst bra! Fast hen som har lagt upp den på imgur verkar inte vara skaparen? Någon som känner igen serien och vet vad den kommer ifrån?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Labrador Road 26 »

Rkaj, king brukar innebära att det är en man, queen säger man om kvinnliga regenter. Ibland undrar jag om hen-sägarna medvetet låtsas som de inte förstår saker och ting.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Peral »

OT: Å andra sidan har vi Billie Jean King gammalt kvinnligt tennisess och Ellery Queen detektiven som Lee och Dannay skrev om under samma pseudonym (Ellery Queen) (slut OT)
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Heroes and Villains

Inlägg av FredrikLähnn »

Grumme skrev:Cool!
Måste erkänna att jag inte hade förväntat mig slutet...

Vet hur det känns [;)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

När folk själva väljer alias, som antyder en viss könstillhörighet är det klart vanligare att man väljer samma som ens egna kön. Klart det finns undantag. Men med tanke på vad personen lagt upp för något sätter jag en Alex Ross-hjälte på att det är en kille. Det är även uppenbart att namnet syftar på just kung, inte på någon typ av efternamn i stil med Stephen King, i och med Rex också, en dubbelkung. EDIT: Har lästa flera av hans kommenterar på sajten nu och det är solklart en kille. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Isegrim »

Butch?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Labrador Road 26 »

Känner du många flator som läser superhjälteserier? Sluta fåna er så mycket, spelar väl ingen roll att det är kille. Men det är synd att man tar den lätta vägen ut och drar till med hen istället för att klicka några gånger.

Jag blev mest impad över gränssnittet som på nätet är det mest användarvänliga jag sett, utan störande inslag från visare/spelare. Super att man bara kunde skrolla neråt och förstora var bild vartefter.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heroes and Villains

Inlägg av rkaj »

Ok, det här är tragiskt. FredrikLähnn lägger upp en länk till en riktigt bra serie och får på ett och ett halvt dygn tre uppskattande kommentarer i tråden. I den tredje råkar jag använda ordet "hen" och får fem kommentarer om det på ett par timmar. Den fråga om serien jag faktist ställde i min kommentar har dock ingen brytt sig om. Är vi på serieforum eller har vi konverterat till könsnormsforum medans jag vände ryggen till?

Vad gäller vad serien kom ifrån har jag dock hittat ett troligt svar. Serien finns med i #4 av tidningen Common Grounds, skriven av Troy Hickman, skiss Carlos Pacheco, tush Jesus Merino, färg Guy Major.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Isegrim »

En av de bättre serier jag läst. Kul att den har så mycket osagt, men ändå är tydlig. Om nånting är serienoveller, så är det det här formatet (få personer i berättelse som utspelas under kort tid på en plats).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1912
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Grumme »

Hittar inte spoilertaggarna, så läs serien innan ni läser mitt inlägg om ni vill slippa spoilers:











Så här i efterhand hade ju serieskaparen varit ganska övertydlig med en lång, blond, snygg, generös och allmänt trevlig man som "huvudperson", och sedan en, mörk- och tunnhårig, lite småfet och sjaskig man som förväntad villain. Och självklart klev jag rakt in i den fällan. [:o)]
Alltid roligt när stereotyper ställs på ända. [^]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Agentum »

Mins att DC hade en kortare run med pensionerade superhjältar, skriven av Gail Simone, welcome to Tranquilty, kanske en 5-6 år sen.

Appropå inget hehe.

Denna då, den var förbannat bra, likt nåt säg Busiek kunnat skrivit.
Ett bevis til att superseruer kan vara sp mycket mer.

Bra slut och lite sorgligt, men ok de bytte rollerna inte vad man trodde.


Edit visst är det Common Grounds, en av berättelserna där som heter Time of their lives.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Agentum »

Samlingen Common Grounds finns i tryck ännu och de som gillar sånt här prova Busieks Astro City grejor, mycket är just sånt här, dvs en baksida man inte tänkte på.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Heroes and Villains

Inlägg av rkaj »

Jag köpte samlingen Common Grounds för ett tag sen (den fanns inne på Comics Heaven). På det hela taget en trevlig samling, även om den kändes lite väl amerikansk på en del ställen ...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Heroes and Villains

Inlägg av Agentum »

Jo jag med då jag gillade vad jag såg här.
Jag är rätt van med amerikanskt så jag tänkte inte så mycket på det, jag tycker absolut den var läsvärd, jag gissar dock att du liksom jag fnyste en del åt storyn med den svarta supertjejen som driver the land of free stenhårt som att sånt inte existerar ens nån annanstans i världen [:)]
Kortformen i superserier är tyvärr undanskuffad för längre berättelser.

Ändå är det inte bara en gång man läser en hel samling och det finns en ennummers story i den, och denna är behållningen.
Nu menar jag inte att de långa är dåliga, men ibland måste man inte veta precis allt om allt som det ju är i superserier.

Den var lik Busieks Astro City i stilen många ggr och även han har en hel del korthistorier som jag rankar väldigt högt, som den om the Samaritian, hans stads Superman, den var fantastisk imo.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar