Buck Danny

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av larsa66 »

Tror ni att den skulle gå hem som biserie i Fantomen eller X9? Jag har ju inte läst den alls tror jag, men nyfikenheten växte när jag läste om Charlier i senaste blueberryboken.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Tror ni att den skulle gå hem som biserie i Fantomen eller X9? Jag har ju inte läst den alls tror jag, men nyfikenheten växte när jag läste om Charlier i senaste blueberryboken.


Den är ju rätt stel och gammaldags, av vad jag har sett, och X9 kör väl bara deckare och thrillers nu för tiden... Iofs körde ju Fantomen Johnny Hazard, och den är ju litet liknande Caniffsk i stilen. (JH kan nog iofs ha haft mer fartfyllda och självironiska manus, det kanske funkar bättre för 2010-talet...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av K-E Lindkvist »

Buck Danny har för mig alltid framstått som andra klassens Charlier. När detta diskuterades på SeF:s forum en gång i tiden så var konsensus (om jag minns rätt) att han briljerat i Blueberry och Jaktfalkarna/Jetpiloterna och hållit lägre kvalitet i Buck Danny och Röde piraten (som jag inte läst). Jag skulle mycket hellre se en komplett utgåva av Uderzo och Jijés versioner av herrar Tanguy och Laverdures äventyr än den i mitt tycke (med Triumf-albumen och Pilot-publiceringen som grund) ganska träige och flaggviftande Buck Danny.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Buck Danny

Inlägg av RioGrande »

Egentligen är Buck Danny och Jaktfalkarna nog samma serie (Charlier smälter samman tre bifigurer från BD till den extremt osympatiske Laverdure; flera BD-manus återkommer lätt omstöpta som Jaktfalkarnaäventyr).

Både Uderzo och Jijé är häftigare tecknare än Hubinon.

MEN egentligen är nog Buck Danny den bättre serien! Till skillnad från Uderzo och Jijé (som till och med lät en assistent göra flygplanen) GILLADE Hubinon flyg. Jaktfalkarna blir ofta för mycket reklam för Frankrikes flygindustri samt dess flygvapen -- medan (pilotutbildade) Charlier har mer distans till amerikanen BD och hans kompisar. Och eftersom de tre bifigurerna var och en bara har en dålig egenskap framstår de som mindre osympatiska än Laverdure.

Ett problem med Jaktfalkarna var att den gick parallellt med en tv-serie. Och man visste inte om figurerna skulle se ut som seriefigurer eller skådespelare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Jo Jaktfalkarna är givet för franskt flygvapen, de är inblandade i försäljning av plan till Israel mm, och nån psuedo amerikansk handlare är skurk-konkurrent.:-)

Jaktfalkarna lider imo lite av att tex den ene lätt klantige piloten har ett cartoon-ansikte, han är den komiska sidekicken.

Buck Danny har mindre av sådant men är som nämns rätt stel i det jag läst, men en av hans pilotpolare är även han klumpig och lättlurad, vilket tyvärr inte är nånting från modern tid utan Pilot ochh de båda samanhängande albumen och några engelska från cinebooks som även de är gamla album vad jag förstår.
Det finns kanske mer möjligheter för Buck Danny då han är amerikansk pilot i US Navy?

Dan Cooper är kanadick har jag för mig, där har jag inte läst mycket alls och mins knappt övriga figurer.

Tror inte de passar i X9, mins att iaf Jaktfalkarna även gick i SM special.

Jag tror enbart album med nyaste materiall skulle gå att sälja här, vanligt folk vill inte ha den här sortens serietidningar idag tror jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Tror inte de passar i X9, mins att iaf Jaktfalkarna även gick i SM special.

Jag tror enbart album med nyaste materiall skulle gå att sälja här, vanligt folk vill inte ha den här sortens serietidningar idag tror jag.

SM Special-serierna var ju genom den där satsningen där det tyska Koralle-förlaget för sin Zack-tidning betalade fransk-belgiska tecknare bättre än de fick lokalt. (Jag vet inte om de hade hårdare deadlines, eller om det var för att Zacks klassiska serietidningsformat var mindre än det sydländska A4-formatet, men tyvärr kändes ju serierna i gengäld ofta kladdigare, åtminstone vad gäller Jaktfalkarna.)

Album med klassiskt material skulle kanske kunna gå, men för antologitidningar med uppsplittrade fortsättningsserier är det nog ganska tufft utanför Egmonts Fantomen och Agent X9-utgivning (som dessutom mest verkar säljas till nostalgiska gubbar och sälja sämre från år till år)...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Jo avlutade episoder är väl bäst, och det varierar ju de två BD albumen på svenska är ju två enbart för att de hänger helt hop.

SM special skulle väl vara action kring fordon av olika slag, men svartvitt som vanligt, iaf hade serierna inget med Seriemagasinets att göra.

X9 lever ju på sina repriser antar jag, inte för jag flrstår vad man får ut av den 10onde reprisen av Modesty Blaise fast man har dem redan?
Jag tror det är hårt att försöka nåt nytt där läsarna är en viss klick av sådana som redan bestämt vad de gillar i serieväg.

Antalogitidningar var ju typiskt svenskt annars, allt för korta avsnitt mestadels.

Tjai Fantomen hör de här inte hemma det är då säkert så jag tror ändå på mjukpärmsalbum med avslutade episoder främst.
Nu säger jag inte att det kommer fungera, även om vi sett en del vanskligt i serieväg sälja iaf för att mer kommer ut av de små utgivarna.

Serietidningar verkar inte bära sig värst att försöka med, dels givet pga Tidsam, att vara med i det spelet kostar allt för mycket.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Rufus »

Om man ska jämföra Buck Danny och Jaktfalkarna, så är Jaktfalkarna (tecknad av Uderzo) min favorit. Jag gillar humor och att den ene av Jaktfalkarna tecknas humoristiskt och är något av en clown. Jag kan hålla med om att den humorlösa serien "Buck Danny" kanske kan vara lite träig, men J-M Charlier är en såpass duktig manusförfattare att hans serier blir mycket bra ändå.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

We need Google translate, but an interesting recent interview with scenarist Yann, about his very popular graphic novel series like Angel Wings, Buck Danny Classic, Bear's Tooth, Thorgal, oneshot Double 7: link.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

From Buck Danny del 56 "Vostok doesn't reply anymore":
After decades of celibacy, the hardcore hero Buck Danny finally is in love: the attractive blond Russian virologist Natalya Semyova:

Bild

When Viktor Tokov, an accomplice from Jane "Lady-X" Hamilton, attacks Natalya, Buck Danny immediately protects his girl-friend Natalya:

Bild

But like his colleague, Col. Steve Canyon, there is a chance of heartbreak:

Bild
(© Gil Formosa, 2018; © Milton Caniff, 1951)

Concerning Col. Buck Danny, there is a Lady-X...
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

As usual, bind inte upp huvudhjälten i ett förhållande......
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Is it a girlfriend or just a little crush?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Wakuran skrev:Is it a girlfriend or just a little crush?...
Actually a mix of both. Within 24 hours after both first met, Natalya was involved in a huge fire at the Russian base Vostok. Then Buck Danny and Sonny Tuckson immediately went to Vostok: both witness Natalya being shot by an accomplice of Lady-X. Since, Natalya is severely wounded and finally even in coma. Buck is mourning and Jerry Tumbler and Sonny Tuckson are replacing him. In short, also with a little crush, Buck is more vulnerable by the evil activities of Lady-X.
After their first meeting at base Amundsen-Scott, Buck and Natalya had just a short conversation in the snow-car when Buck tried to bring her to a medic. Finally Buck found a hospital on board of the aircraf carrier Charles De Gaulle. Before the coma, Buck and Natalya had a 3rd conversation. She told him what had happened at base Vostok. Perhaps in the next album Natalya appears to have died.

Buck tries to help Nataly Semyova when she for the first time is intimidated by an accomlice of Lady X:
Bild

Just ouside base Vostok: Natalya is shot bij an accomplice of Lady-X:
Bild

Using the F-35B for search & rescue by Buck (and Sonny) was actually illegal. So, it's more than a little crush when Buck tries to rescue Natalya. And volume 57 "Operation Vektor" will start with a mourning Buck. After decades of a celibate life, a fearless hero like Buck Danny can also fall in love...
Senast redigerad av 7 Jerry Tumbler, redigerad totalt 0 gång.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Agentum skrev:As usual, bind inte upp huvudhjälten i ett förhållande......

Disagree: works well in series Angel Wings for instance: Lt. Angela "Angel" McCloud and Lt. Robbins "Rob" Clower:

Bild
(from Angel Wings del 5 "Black Sands", Nov. 2018)

There is additional activity in a story when a lover is in danger or missing in action. The protagonists take more risks.

And since Buck Danny del 54, Buck has becoming more human:

Bild

Two mourning officers: Col. Buck Danny (© Gil Formosa, 2018) and Col. Steve Canyon (© Milton Caniff, 1951):

Bild
(Buck is wearing a French flight-jacket: he is on board of the "Charles De Gaulle")
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Jerry det var mer ett torrt konstanterande hur det åndå brukar vara.

Det kan bli både bra och dåligt, tex stripserier som tex Li'l Abner tappade ju enormt på att han gifte sig till slut.

En huvudfigur obunden av ett förhållande är mer fri att göra allt tänkbart, det krävs mer för att göra en serie där ett förhållande ingår.

Nu kan iofs i modern tid även kvinnorna vara äventyrliga själva, för det tror jag är nödvändigt för att fungera i längden i en äventyrserie iaf, lungt hemmaliv med en hemmafru ör helt enkelt tråkigt och drar med sig hjälten.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Buck Danny

Inlägg av Wakuran »

Bamse och Lille Skutt gör ju både och, hemmaliv eller äventyr beroende på berättelsen, men de kanske har generösa fruar, eller så är målgruppen för okritisk för att ifrågasätta detta faktum... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Buck Danny

Inlägg av Agentum »

Haha, som sagt det är nog så att det kan göras "bra" helt enkelt [:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Oroa dig inte; Bucks flickvän är redan i koma. Deras kontakt varade cirka 24 timmar. Då blev hon allvarligt skadad (av Lady-Xs hantlangare).

Anyway, don't worry. The meeting between Buck Danny and Natalya lasted less than 24 hours. The majority of the time Buck is on the way at
Antarctica to find medics for the seriously injured Natalya.
In short, with the new drawer Gil Formosa Buck is more human, and there is more friendly body contact between the 3 pals: "Buck Danny 2.0"

My problem with the to-day Buck Danny is, that the scenarios by Fréderic Zumbiehl contain too much unnecessary inconsistencies.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

Sommar 2018: Återförening av lärare och elev: Francis Bergèse ("Buck Danny") och Romain Hugault ("Angel Wings"): https://postimg.cc/sQqsMgXk
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Buck Danny

Inlägg av Jerry Tumbler »

The Buck Danny website (with 16 webpages, in English language): http://www.salimbeti.com/aviation/comics.htm
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Skriv svar