Blueberry

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Vad jag menade var närmast att det väl är lite lustigt att den enda källan till informationen om en belgisk/fransk serie är en norsk bokhandlare (i Kabul?).
(Nog måste det finnas franskspråkiga kanaler som vet något också?)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nu har jag läst 5 album iaf, och enligt Alvglans är en del värda en jävla massa pengar, men det skiter jag i.

Tyvärr är inte alla i rad så man får läsa noga vad som hänt sen senast i inledningen.

Det är en jäkla bra serie, min senaste är nr 12.

Men jag vill förneka att detta är spagettiwestern, absolut inte, Jonah Hex eller liknade gör processen kort på den fronten.
Däremot är de äventyr i sin egna form, de käns trovärdiga och äventyrliga, lite tråkigt dock att just Blueberry i mina böcker är lite väl fast i sin form som soldat.

Sen ogillar jag skämtfigurer som den där suputete som är med, sånt används inte längre, men dessa serier har ju några år på nacken, men den figuren är enbart jobbig.

Jag saknar lite jävlaranamma, samtidigt beundrar jag författaren att kunna hålla så hög standard genom flera album utan att man blir trött på eländet.

Jonah Hex är ofta one hit grejor så att säga, dtta är annorlunda i det fallet, det känns trovärdigt och man vill absolut läsa mer.

Mina är 1a utgåvor alltihop så jag antar att han inte fick många chanser som album mer i landet iaf, trist nog.

Men som sagt Jonah Hex är spagettiwestern personifierat i jämförelse, där är det do or die hela tiden.
Ändå uppskattar jag absolut den här serien och känner att vi missat nåt här i landet även om jag vet att mycket trycktes i Fantomen.

Jag hade ett klart stramare intryck tidigare genom diverse Fantomen, men alltså detta kanske är den bästa europeiska icke humoristiska västernserien, sen att jag kan gå emot att den är bättre än de amerikanska är en annan femma som vi inte behöver ta här, de är två sidor av samma mynt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Sviten om guldskatten, från Chihuahua Pearl till Angel Face, är enligt mig tämligen ren spaghetti (av finaste durumvete). Plotten rent av delvis snodd från Leonefilmen Den gode, den onde och den fule.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Håller inte med då jag har några av just de.

Bluberry är en principfast figur och hjälte så att säga, det handlar inte om mer eller mindre laglösa prisjägare här i huvudperson.

Det är bra serier men de är en annan sida av myntet än Jonah Hex eller Bat-lash som exempel där det i ena fallet är en ful rå buse som gör det mesta för pengar och i det andra fallet om en charmerande skojare.
De innehåler också de typiska överdrifterna som finns i Leones filmer.

Så nä, det är inte vad jag kallar spagettiwestern iaf, men du har rätt till din åsikt.

En sak är vi iaf överens om och det är att det är bra serier, synd att de är svåra att komma över, de här är bland de första jag hittat billigt på marknad bara, såg att de var horribelt prissatta i Alvglans katalogen tex., men de kanske är ovanliga då de aldrig tycks ha tryckts om.

Fasen det är på tiden att ge ut dem igen faktiskt, vi läsare är äldre nu och de kanske kan ge mer idag än då i slutet av 70-talet och början av 80-tal.
För jag antar att de sålde risigt då.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Att Blueberry är svår att få tag på har jag svårt att hålla med om. Visst, albumutgåvorna kan vara svåra (eller iaf dyra) att få tag på, men serien gick ju även i Fantomen på 80-talet, och det är ju jäkligt lätta grejer att hitta billigt. Visserligen utan färg och i något mindre format, vilket ju gör att albumutgåvorna är betydligt roligare att ha, men det rör sig i alla fall om samma serie.

Fast jag håller med om att det vore trevligt med nyutgåvor av serien på svenska. Dock sitter ju Egmont på rättigheterna utan att utnyttja dem.

EDIT: Fast helt utan att utnyttja rättigheterna kanske inte stämmer. Det här bådar ju ganska gott, vad gäller Fantomenpublicering:
http://fantomen.com/index.php?option=com_kunena&Itemid=112&func=view&catid=6&id=1237&limit=12&limitstart=36#2550
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Fast samlingen gavs ju ut nyss på danska, norska och tyska, annars, och den verkar ganska prisvärd.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Jag tycker personligen bättre om Blueberry i svartvitt som i Fantomen. Men formatet, trycket och pappret är ju inte så kul i de gamla Fantomentidningarna.
En fördel med Fantomen är att i a f vissa Blueberry som inte kommit i album finns i Fantomen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

De finns ju såklart som album på franska, och ofta på danska, norska och/eller engelska, om man vill läsa dem i albumform.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De finns på engelska alltså?

Det måste jag kolla.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Agentum"]

De finns på engelska alltså?

Det måste jag kolla.
[/quote]
De gavs ut som album på 70- och 80-talet, verkar det som. Jag tror de kan vara rätt svåra att få tag på.

http://koti.mbnet.fi/~z14/euro-comics/blueberry.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Blueberry_(comics)#English_translations
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Såg ett häfte med de episoder som Giraud tecknade om B:s ungdom (innan Wilson tog över) på engelska i en svensk affär för inte så länge sedan.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Bittert dock att småländer som Danmark och Norge tilldelas sånt här men inte vi, hur kan det skilja så egentligen?

Man tycker ju att vi borde ligga ganska nära kulturmässigt, mne det gör vi tydligen inte då man ständigt ser att de får ut samlingar och annat som vi inte får alls och i allmänhet alltid ligger före eller får intressantare grejor än vi utgivet.

Säljer det så jäkla illa här?
Fasen att alla siffror är hemliga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jag har inte gett upp Blueberry ännu, utan tjatar fortfarande på det franska förlaget. Senast har jag blivit lovad någon form av besked i slutet på oktober. Jag återkommer.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

På comicwiki.dk stod det att Giraud var igång med att göra en ny tudelad albumhistoria som skulle släppas på franska marknaden 2010. (Den kommer troligen översättas till flera andra marknader i västeuropa, isåfall.)

Ingen som vet något mer, och kan bekräfta eller förneka?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

lennon: Skulle det gälla bara ickeutgivna album i Sverige eller skulle man kunna våga kunna hoppas på någon sorts nyutgivning av hela serien? Alternativ 1 skulle vara fantastiskt men alternativ 2 nästa vara för bra för att vara sant.

Även om chanserna kanske är små så är frågan mest ett sätt så man vet var man ska lägga sina förväntningar om de besannas.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="spacemonkey"]

lennon: Skulle det gälla bara ickeutgivna album i Sverige eller skulle man kunna våga kunna hoppas på någon sorts nyutgivning av hela serien? Alternativ 1 skulle vara fantastiskt men alternativ 2 nästa vara för bra för att vara sant.

Även om chanserna kanske är små så är frågan mest ett sätt så man vet var man ska lägga sina förväntningar om de besannas.

[/quote]
Rent hypotetiskt alltså; så skulle jag börja med dom outgivna albumen i huvudserien, sedan Marshall Blueberry. Och skulle det sälja som fan, så kan jag nog tänka mig en snygg hårdpärmsutgivning från början med tre-fyra album i varje. (drömma kan man ju)
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om de nyare albumen skulle sälja bra skulle det ju vara kul om de äldsta albumen kom ut i riktig albumform på svenska.

Serien hette tydligen Fort Navajo från början, så man skulle ju kunna ha det som undertitel för att skilja ut från huvudserien, eller något... (Man får göra någon nyvariant på baksidan, och skriva någon förklaring inne i albumet på vilka album som kommit ut var, antar jag.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Då hoppas jag på det bästa. Du har en köpare av allt från mig i alla fall. Men som sagt det var ju tyvärr bara hypotetiskt ännu.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Jag vill nog helst inte se fler avsnitt från Giraud. När jag läste hans sista böcker i somras ( på danska; den engelska utgivningen täcker inte ens in den svenska) tyckte jag att de var fruktansvärt bra, på en del sätt det bästa han gjort. Dessutom var den avslutande OK Corral-sviten en närmast perfekt avslutning på hela Blueberry-serien så jag vill nog inte se fler.

Att få ut albumen på svenska vore en välgärning, definitvt!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Moebius sa tydligen i en intervju 2008 för Le Figaro att det skulle komma ett nytt album till 2010, jag vet inte om han jobbar med albumet nu eller om han ändrat sig.

Länk till intervjun, otextad på franska:

http://videos.lefigaro.fr/search/?q=Moebius
http://videos.lefigaro.fr/video/iLyROoafY5ff.html

Det verkar som den senaste cykeln heter "Mister Blueberry", så det är ju en möjlig undertitel på serien, ifall man ska publicera de första fem-sex albumen som "Fort Navajo".

[quote="Estelle"]

Undrar om det finns andra serier som har lika självklara soundtrack?
När man läser Blueberry lyssnar man på Morricone.
[/quote]
http://www.blueberry-lesite.com/ har mycket riktigt väldigt spaghettiartad bakgrundsmusik.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar