Marsupilami nr 9.

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Marsupilami nr 9.

Inlägg av Looding »

Äntligen har jag hittat det supersvåra Marsupilami nr 9! Snacka om svårhittat! Måste ha getts ut i mycket liten utgåva.

Rubrik fixad. LR 26 - Moderator.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Grattis! Hur många har det kommit ut? Jag trode det var typ 3 - 5 ... [:)]

Jag tycker Marsupilami i Spirou är suverän, men i egen serie är han väl ändå lite fånig och krystad. Eller har jag bara råkat läsa tråkiga exempel?
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Nummer 9? Vad heter den?

Jag har bara några delar av Marsupilami-serien, för jag tycker som rkaj, den är inte den viktigaste. Den började i Iznogoud-stil, med Bring M Backalives öden och missöden, och det var kul men säkert svårt att variera. (Men den gav oss utropet "hula!"! [:D]) Sedan kom Bravo The Brothers-Noak in i bilden och det är kul ibland men jag klarar inte riktigt att han springer omkring clownsminkad. Och det blir krystat, för det går inte att göra så mycket äventyr om Marsupilami, så människorna får driva handlingen.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Det har kommit 10 nummer av marsupilami och de tre sista är absolut svårast. Nr 9 heter Marsupilami och urskogens under. Jag samlar på främst "kvalitets serier" (för mig är det b.la. spännande, roliga eller bra tecknade serier). Marsupilamis äventyr är långt ifrån det bästa jag läst men å andra sidan är den vältecknad.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Åttan är den sista som jag har. Jo, den är vältecknad men manusen är inte jättebra.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Apropå Spirou-avläggare köpte jag ett par "Den unge Spirou" på rea nyligen. Jag har inte givit den någon chans innan, för det låter som dynga. Men, efter ett tag började jag gilla den. Det är som det ofta är med humorserier, sätter de en riktigt bra så går förväntningarna snabbt upp. I det här fallet var det sidan där morfar berättar om kriget. Så bittert svart humor! Som en bit fin mörk choklad?
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Jo. Jag håller med Ingemar. Har tyvärr inte läst så mycket med unge spirou men jag tycker att den kan vara ganska underhållande ibland!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
goran.h
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 07 apr 2005, 13:03

Inlägg av goran.h »

Var lyckas man hitta sällsynta nummer av tex Marsupilami?
Jag söker nummer 8, 9 och 10.
Någon som kan tipsa.

Jag söker andra också. Se min annons.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Som alla andra får väl även jag hänvisa till tradera. Annars är det ofta slumpen eller turen...
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Brian May
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 00:11
Ort: Finland

Inlägg av Brian May »

En sak jag undrar lite över är om masupilamin i dess egen serie är samma exemplar som tidigare och att Spirou och Nicke har släppt lös den i Colombias djungler igen... eller om det är ett annat exemplar av djuret.
Användarvisningsbild
Brian May
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 00:11
Ort: Finland

Inlägg av Brian May »

[quote="Looding"]

Jo. Jag håller med Ingemar. Har tyvärr inte läst så mycket med unge spirou men jag tycker att den kan vara ganska underhållande ibland!
[/quote]

Det är inget fel med humorn för den kan vara väldigt bra emellanåt, men jag tycker inte om sexfixeringen i den serien. Tome & Janrys hela projekt med den serien var att försöka klä av Spirou hans, som de uppfattade det, helgongloria, därav snusket. Och jag tycker inte att den idén var bra öht. Inte tyckte jag han hade någon helgongloria i egentlig mening heller. Kanske ur sexaspekt men knappast ur övriga. Så skulle det ha fått förbli.

Däremot älskar jag som sagt T&J´s riktiga Spirou.





Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jag hade ett bud på nr 10, som någon bjöd över i sista sekunden.
Det blev lite över min gräns på 450:- [:I]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Den som vill ha åttan kan dyka på den här auktionen (men snabba på, den är snart slut):

http://www.tradera.com/auction/aid_33667228

Under "data och teknik"???
Användarvisningsbild
Pierre
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 02 jun 2005, 12:20

Inlägg av Pierre »

[quote="Brian May"]

En sak jag undrar lite över är om masupilamin i dess egen serie är samma exemplar som tidigare och att Spirou och Nicke har släppt lös den i Colombias djungler igen... eller om det är ett annat exemplar av djuret.
[/quote]

Att döma av hans familjemedlemmar så är det samma exemplar som Sickan filmade i albumet Spirou-albumet "Familjen Marsupilami" (gick nyligen i Fantomen, för övrigt) - alltså inte samma som Spirous marsupilami.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Jag har försökt och försöker fortfarande få tag i marsupilami nr.9(urskogens under):Jag har alla andra nummer, så det retar mig att jag aldrig får tag i den.Priset på ett lagom juste ex.ligger runt tusenlappen och det är det knappt värt(det är ju ingen direkt toppenserie).Nu undrar jag om det är någon som vet om EGMONT har för avsikt nån gång i framtiden att göra nytryck på dessa 10 MARSUPILAMI-album eller om någon vet nåt annat sätt att tillgodogöra sig t.ex.nr.9.
manter
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Egmont är välkända för att köra om det mesta till slut, så hopplöst är det nog inte.

Jag har några sånna här på franska i hårdpärm, begriper inte ett jota av dem men de kostade bara en tia styck så jag köpte dem ändå.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Egmont är ju å andra sidan välkända för att inte våga satsa på något annat än de tror bergfast på.

Billiga franska album låter intressant. Ska försöka fräscha upp komvuxfranskan fram till sommaren, och kanske åka till Paris och shoppa litet under våren.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja, synd att man aldrig lärde sig åtminstone läsa franska, tala det skulle aldrig gå för mig iaf:-D

Tänk vad mycket man skulle kunna få upptäcka, nu blir det ju alltid någon annan som bestämmer efter sin smak vad som kommer här eller på engelska vid svintur som Donjon-Dungeon tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Hmm, det är iaf fortfarande lättare att ta till sig än japanska. =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, men ingen lär ge sig på att lära mig läsa och skriva det utan att jag måste sitta och försöka säga ord med dubbelt så många bokstäver än som ska uttalas, det är kanske lättare för de i södra Sverige som ändå är ganska grötiga i målet.:-)

Nä min tid är nog förbi, dessutom kan jag nog tyvärr mer japanska än franska tyvärr, även om det är ytterst sparsamt naturligtvis.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar