Marsupilami nr 9.

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Agentum"]

Ja, synd att man aldrig lärde sig åtminstone läsa franska, tala det skulle aldrig gå för mig iaf:-D
[/quote]

Det är aldrig försent. Visst underlättar det om man har haft franska redan i grundskolan, men att lära sig läsa serier på franska är långt ifrån omöjligt som vuxen.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="manter"]

Jag har försökt och försöker fortfarande få tag i marsupilami nr.9(urskogens under):Jag har alla andra nummer, så det retar mig att jag aldrig får tag i den.Priset på ett lagom juste ex.ligger runt tusenlappen och det är det knappt värt(det är ju ingen direkt toppenserie).
[/quote]

Kan bara hålla med dig att det är vansinniga priser på det nr:et
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=98378814

Det är mycket mer än jag räknade med, jag trodde kring 3-400:- som max i detta skick.
Men jag lovar dig skulle jag hitta en till med ett rimligt inköps pris så ska jag höra av mig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Anders1"]

Det är aldrig försent. Visst underlättar det om man har haft franska redan i grundskolan, men att lära sig läsa serier på franska är långt ifrån omöjligt som vuxen.
[/quote]

Nä, jag känner själv att jag börjat tappa skärpan för att läsa in saker, jag borde gjort det för 10 år sen eller nåt.

Och utan att försöka stöta mig med folk så må franskan vara kärlekens språk, men det är väldigt svårt att lära sig tala helt enkelt, Spanska lär var rena löjan i jämförelse och Tyskan är lättare att uttala men har ju sin hemska gramatik i stället då.

Så längre än Milou est un chien kommer jag nog aldrig[:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Agentum"]

[quote="Anders1"]

Det är aldrig försent. Visst underlättar det om man har haft franska redan i grundskolan, men att lära sig läsa serier på franska är långt ifrån omöjligt som vuxen.
[/quote]

Nä, jag känner själv att jag börjat tappa skärpan för att läsa in saker, jag borde gjort det för 10 år sen eller nåt.

Och utan att försöka stöta mig med folk så må franskan vara kärlekens språk, men det är väldigt svårt att lära sig tala helt enkelt, Spanska lär var rena löjan i jämförelse och Tyskan är lättare att uttala men har ju sin hemska gramatik i stället då.

Så längre än Milou est un chien kommer jag nog aldrig[:o)]

[/quote]
"Milou est un chien blanc" kanske, "Milou är en vit hund", ett steg i taget. [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Jag tyckte faktiskt synd om den där killen som köpte nr.9 för 1347 spänn.När auktionen nästan var slut var priset 810 kr.Då ladda jag in 1322 kr.(för att vara på den säkra sidan).Jag trodde att jag skulle få den runt tusenlappen.Jag kunde inte drömma om att han bjudit ännu högre!Om du(burnout)hittar en till(i vilket skick som helst)är jag mer än jätteintresserad.Apropå Marsupilami på japanska och franska så är japanska en helt annan språkstam än dom flesta västerländska och väldigt svårt att lära sig.Franskan däremot är uppbyggd ungefär som svenskan så man behöver mest lära sig det elementära(typ"jag ska gå iväg nånstans"eller"ska vi cykla iväg och bada"o.s.v.)sen kan man göra det begripligt med lexikon.Dålig stil av Carlsen att inte trycka fler av Urskogens Under så att det ska bli på det här viset.(Hur många trycktes egentligen???)
manter
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Hörrudu Agentum om du har flera stycken Urskogens Under på franska som du inte förstår att läsa kanske du skulle kunna sälja en till mig.Je parlar en pö frances,he, he.[:D]
manter
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Jag såg just att det finns en ute på Tradera nu för utropspriset 150 kr.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Den är i nytt/oläst skick och senaste budet är 495kr. efter lite mer än ett dygn och det är 14 dagar innan auktionen är slut.Det ska bli intressant att följa utvecklingen och se hur många tusen den kommer att kosta.Jag tänker i alla fall inte bjuda på den,man blir bara förbannad.[:(!]
manter
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="manter"]

Jag tänker i alla fall inte bjuda på den,man blir bara förbannad.[:(!]
[/quote]

Då hamnar du i dålig dager hos "ellingen" han kommer att bli putt på dig om du tycker det.

[:D][:D][:D][:o)]
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Okay då,jag lägger väl nåt litet bud om några dar kanske.[:)]
manter
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="manter"]

Okay då,jag lägger väl nåt litet bud om några dar kanske.[:)]
[/quote]
Jag smyghåller på ett paket med Fantomen till vännen Manter...
Inget bud på Urskogen - inget paket! [8D]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Oj,oj,oj,det här var verkligen HÅRDA BUD.[:D][:D][:D]
manter
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Looding eller Admin kan kanske ändra titeln på denna tråd så att den är rättstavad?[:)]

Fixat. LR 26 - Moderator.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Jag säger som LOODING i ämnets första mening:Äntligen har jag hittat det supersvåra Marsupilami nr.9.Nu ska jag ut och slå frivolter hela natten![8][8][8]
manter
Användarvisningsbild
Odd Eivind
Very Good
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 07:42
Ort: Norway

Inlägg av Odd Eivind »

Marsupilami må vel være en av de mest geniale tegneserieskapningene som noen gang har blitt funnet på.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av manter »

Tempelmysteriet är väldigt tjusigt tecknad,vissa rutor är som små konstverk![8D]
manter
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re:

Inlägg av skaraborg76 »

rkaj skrev:Grattis! Hur många har det kommit ut? Jag trode det var typ 3 - 5 ... [:)]

Jag tycker Marsupilami i Spirou är suverän, men i egen serie är han väl ändå lite fånig och krystad. Eller har jag bara råkat läsa tråkiga exempel?


Utan Marsupilami är Spirou tråkig. Var väldigt besviken på att fabeldjuret försvann. När man var barn läste jag Spirou mest för Marsupilamis skull.
Och utan Spirou är Marsupilami ganska trist. Han är ändå en bifigur i sin egen serie.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Marsupilami nr 9.

Inlägg av Coppas »

Är på sätt och vis benägen att hålla med dig. Smaken är som sagt olika, men för min del ligger mycket av komiken ofta just i detta fabeldjurs krock med den moderna världen och Marsupilami fungerade som en bra motvikt till Spirou & Nicke.

Egentligen blir det lite samma sak även i de egna äventyren. När jaguren ständigt får däng så är det möjligen lite halvkul, medan t.ex. slapsticken med Bring M. Backalive får mera liv just genom att han, trots sitt värdsliga tänkande och 'civiliserade' hjälpmedel, ändå ständigt går på pumpen. Alltså, just där krocken mellan den moderna världen och Moder Natur synliggörs så skapas det en hel del komik.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Marsupilami nr 9.

Inlägg av skaraborg76 »

Apekattan kan väl vara huvudroll i sin egen serie.
Det blir tyvärr så att djur även när de ska vara huvudpersoner att de ändå blir biroller till människor.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Re:

Inlägg av Zara Hero »

skaraborg76 skrev:
rkaj skrev:Grattis! Hur många har det kommit ut? Jag trode det var typ 3 - 5 ... [:)]

Jag tycker Marsupilami i Spirou är suverän, men i egen serie är han väl ändå lite fånig och krystad. Eller har jag bara råkat läsa tråkiga exempel?


Utan Marsupilami är Spirou tråkig. Var väldigt besviken på att fabeldjuret försvann. När man var barn läste jag Spirou mest för Marsupilamis skull.
Och utan Spirou är Marsupilami ganska trist. Han är ändå en bifigur i sin egen serie.


Håller inte med dig helt och fullt. Jag tycker att Spip räcker långt som djurbifigur i Spirou. Egentligen är den filosofiska ekorren en mycket roligare figur än den ganska oborstade långsvansingen.
Skriv svar