Offissa Pupp skrev:RioGrande skrev:Japp. Och nu är det slut.
Nu kommer Spirous och Nickes försvunna kompisar tillbaka. Serien blir återigen lika överbefolkad som Tintin! (Det är ju en fara när man hittar på för många roliga bifigurer som sedan måste vara med varje gång, det drar ner tempot!)
Jag håller verkligen med! Tintin är tamejtusan just "överbefolkad". Har för mig att Björn W skriver i förordet till Koks i lasten (??) att den är så bra eftersom i princip alla figurer från Tintinuniversum gör entre. Själv håller inte alls med, tycker mest det känns krystat. Serafim Svensson i all ära, såååå rolig kanske han inte är att han måste dyka upp i de mest omöjliga sammanhang. Dessutom tycker jag att världen blir mindre om samma personer alltid är med, det blir lite lätt abstrakt commedia dell´Arte över det hela...
De flesta av alla figurerna, som dyker upp i "Koks i lasten", är ju bara med en kort stund, så jag tycker inte att det stör. Enligt mig lyckades Hergé också få det att inte alls kännas krystat. Och angående Serafim Svensson är det inte han själv, som är så särskilt rolig, utan det är kapten Haddocks reaktioner på honom. Å andra sidan är epilogen i "Plan 714 till Sidney", där vi får se familjen Svensson se Tintin & co bli interjuvade på TV, bland det bästa med det lite väl konstiga äventyret.