Linda och Valentin

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Svartslipsen skrev:
Jag står alltid till din tjänst.

1. Det Stigande Vattnets Stad (som egentligen är en uppföljare till den första "L & V" serien som jag inte minns namnet på)

2. De Tusen Planeternas Rike
3. Stjärnlös värld
4. Kampen om Teknorog
5. Härskarens Fåglar
6. Ambassadören som Försvann
7. Den Falska Världen
8. Vårdagjämningens Hjältar
9. Tåg till Cassiopeja, tag plats
10. Tåg till Brooklyn, slutstation Kosmos
11. Spöket på Inverloch
12. Hypsis Blixtar
13. Bortom Okända Gränser
14. De Levande Vapnen
15. Maktens Cirklar
16. Hotet mot Ultralum

Sedan finns det ytterligare tre album men jag vet inte om dessa har översatts till svenska.


Är det äventyret i Tung Metall som är det absolut första?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Looding skrev:

Är det äventyret i Tung Metall som är det absolut första?

Ja.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Estelle skrev:
Det var inte det jag menade. MOebius tecknade sina egna serier. Vad jag menade var att Jean-Claude Mézières tittade så mycket på Moebius arbeten att han började försöka vilja efterlikna dennes stil. Många andra tecknare föll i samma fälla. Till och med vår egen Pirinen var ju fast i Moebiusfacket ett tag.

Det var så jag trodde att du menade; jag menade bara att om nu Mézières bärjade efterlikna Moebius skulle man också behöva en förklaring till varför manuset blev sämre -> min jämförelse med MB. :D
Senast redigerad av 2 smorkin, redigerad totalt 0 gång.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Ja. Det är sant. Det var en gåta, det där med Holdaway och MB. O'Donnell blev kanske så ledsen när Holdaway dog (gick kanske rentav in i en depression, som han aldrig helt och fullt lyckades återhämta sig från) till den grad att den delen (kvalitetsdelen) av hans hjärna blev utslagen för gott.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Han förklarar det bra i någon intervju i någon av de gamla inbundna, de var samma andas barn och kom helt enkelt mentalt överens på ett ovanligt bra sätt. O'Donnell kunde därmed lämna lite friare tyglar och dessutom lita på att Holdaway skulle begripa finesser och känslor i manuset. Med Romero blev han mer tvingad att prestera ett stabilt, men inte lika spirituellt hantverk, som skulle hålla för en annan sorts människas tolkningar.

Linda och Valentin, hmm det där med märkliga utomjordingar är en kvalitet, som jag själv mest irriterar mig på. Jag tröttnar lätt på sådant, men visst kan jag hålla med om att det blir lite irriterande när Shingouzerna är överallt.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Shingouzerna är väl iofs någon sorts symbol för giriga kapitalister, och såna finns ju överallt... =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Kanske var det Star Wars (och i viss mån Cyberpunkhistorier som Blade Runner m.fl.) som ändrade på förutsättningarna (och publikförväntningarna) inom SF (även när det gäller serier).
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Wakuran skrev:
Shingouzerna är väl iofs någon sorts symbol för giriga kapitalister, och såna finns ju överallt... =S


Är alla giriga kapitalister lika snälla?

Estelle, ja säkert!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Touché! =S
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Förmodligen bygger kvaliteterna hos L&V även på saker som vi inte kan förstå, på influenser från serier som vi inte fått översatta eller bara sett väldigt lite av i Sverige. Jag tänker på Druillets Lone Sloane-serier (och andra av hans), jag tänker på Luc Orient (massor av album) av Eddy Paape och Greg... och här skulle jag haft ett tredje exempel också så att det blev en sygg uppräkningsföljd. Men ni fattar vad jag menar, inte sant.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Aha, hela den där sci-fi/fantasy-vågen runt 60-70-talet, jo, det låter ju rimligt, men den verkar inte ha blivit så stor förrän under 70-talet(?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Estelle skrev:
Förmodligen bygger kvaliteterna hos L&V även på saker som vi inte kan förstå, på influenser från serier som vi inte fått översatta eller bara sett väldigt lite av i Sverige. Jag tänker på Druillets Lone Sloane-serier (och andra av hans), jag tänker på Luc Orient (massor av album) av Eddy Paape och Greg... och här skulle jag haft ett tredje exempel också så att det blev en sygg uppräkningsföljd. Men ni fattar vad jag menar, inte sant.

Teckningsmässigt är Mézières mycket närmare Druillet än Moebius, som nämnts tidigare, även om han inte är på långa vägar lika kaotisk/rörig som Druillet. På något sätt gillar jag Lone Sloane, trots att de är närmast oläsbara med sin bombastiska text och "intressanta" sidlayout [8D]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Ingemar »

Hur gör man egentligen för att få läsa det där äventyret från Tung Metall? Det är ju smått hopplöst att få tag på tidningarna tycker jag.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Albumet finns tydligen på danska, även om det verkar rätt sällsynt, även det.

http://www.comicwiki.dk/wiki/Fort%C3%A6 ... fra_rummet
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Ellingen »

Wakuran skrev:Albumet finns tydligen på danska, även om det verkar rätt sällsynt, även det.

http://www.comicwiki.dk/wiki/Fort%C3%A6 ... fra_rummet


Jag har vid ett flertal besök i Köpenhamn sökt detta album i butikerna och även på danska auktionssajten QXL.
Utan att lyckas.
Mitt intryck är att det är både mycket billigare och "lättare" att köpa svanska Tung Metall.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju åtminstone 4-5 butiker i Stockholm som säljer begagnade serietidningar. Om du är i Stockholm kan du ta någon dag och åka runt och leta. Jag tror inte tidningarna är så otroligt svåra att få tag på, och de är ändå så "kult" att handlare brukar lägga ut dem om de har några på lager.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Looding »

Ingemar skrev:Hur gör man egentligen för att få läsa det där äventyret från Tung Metall? Det är ju smått hopplöst att få tag på tidningarna tycker jag.


Nej, de är relativt lätta att få tag i på tradera, utom möjligtvis den första av de tre tidningarna då omslaget är L & V. De andra två brukar inte kosta mycket mer än 20-30 kr.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Linda och Valentin

Inlägg av skaraborg76 »

Linda och Valentin är nog min favorit serie.
Har första delen på danska. Lite lurigt att förstå. SF på danska är inte alltid så lätt.
Mitt andranamn är Valentin fast med lite annan stavning!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Linda och Valentin

Inlägg av Zara Hero »

COOLast är nog Vårdagjämningens hjältar. Storslakt på superhjälteserier (och New Age-SF) men gjort med hjärta!
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Linda och Valentin

Inlägg av skaraborg76 »

Hur många album har utkommit på danska?
Skriv svar