Johan och Pellevin?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

[quote="Estelle"]

Detta borde väl bli nästa projekt, efter samlingsvolymerna med Asterix, Lucky Luke, Spirou och nyöversättningen av Tintin. Komplett utgivning av Johan och Pellevin. I rätt ordning?
[/quote]

Kanske inte enbart Johan och Pellevin, men däremot kan jag se en samlad utgivning av Peyos verk.
Han är ju även skapare av Starke Staffan, Katten Karlsson och sist men inte minst Smurferna.

[url]http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Peyo[/url]

Jag skulle definitivt köpa en sådan samling. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jo, det funderade jag också på. Rombaldis utgåva Tout Peyo verkar vara något liknande, även om den inte verkar innehålla så många av Peyos ungdomssynder från 40-50-talet.

http://www.marche.fr/petite_annonce_livres-occasion-achat-vente-bandes-dessinees-integrale-tout-peyo-rombaldi-12-tomes-ref20084311-dep59.html

http://cgi.befr.ebay.be/INTEGRALE-TOUT-PEYO-ROMBALDI-12-vol-SCHTROUMPFS-TTBE_W0QQitemZ370239246198QQcmdZViewItemQQptZFR_JG_Livres_Bd_BD?hash=item5633fa8f76&_trksid=p3286.c0.m14
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »



Kanske inte enbart Johan och Pellevin, men däremot kan jag se en samlad utgivning av Peyos verk.
Han är ju även skapare av Starke Staffan, Katten Karlsson och sist men inte minst Smurferna.

Jag skulle definitivt köpa en sådan samling. [:)]

[/quote]

Bra idé. Lite problem att dra gränsen med smurfmaterialet. Vad ska vara med och inte? Var går gränsen för att man ska kunna betrakta en smurfserie för en Peyo-serie... Hans manus? Skiss? Idé? Att han (eller sonen) äger idén? En del smurfserier måste ha massproducerats utan att någon Peyo (Sr eller Jr) alls kikat på dem. Samma med filmerna. Borde vissa "klassiska" filmer, ex-vis Flöjten, medfölja en samlingsvolym, som "dvd i ficka"?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Grumme"]


[quote="Estelle"]



Kanske inte enbart Johan och Pellevin, men däremot kan jag se en samlad utgivning av Peyos verk.
Han är ju även skapare av Starke Staffan, Katten Karlsson och sist men inte minst Smurferna.

Jag skulle definitivt köpa en sådan samling. [:)]

[/quote]

Bra idé. Lite problem att dra gränsen med smurfmaterialet. Vad ska vara med och inte? Var går gränsen för att man ska kunna betrakta en smurfserie för en Peyo-serie... Hans manus? Skiss? Idé? Att han (eller sonen) äger idén? En del smurfserier måste ha massproducerats utan att någon Peyo (Sr eller Jr) alls kikat på dem. Samma med filmerna. Borde vissa "klassiska" filmer, ex-vis Flöjten, medfölja en samlingsvolym, som "dvd i ficka"?
[/quote]
Thierry Culliford tycker jag inte man behöver ta någon hänsyn till i en Peyo-samling, så allt efter 1992(-93) kan man skippa.
Peyos guldålder verkar ha varit ung. slutet av 50-talet - slutet av 70-talet, efter det känns det som han mest mjölkade ur smurfkonceptet.

(Jag läste nyligen "La Source des Dieux"/"Gudarnas källa" för att öva upp min franska, och den känns inte som en klassiker. Bara massa händelser som staplas på varandra under historien, skummade igenom "Den magiska flöjten" efteråt, och den kändes mycket mer gedigen.

Hmm, om jag kollar igenom Bedetheque efter Peyo-grejer hittar jag

13 album med Johan och Pellevin

7 album med Starke Staffan

16 album med Smurferna

3 album med Pussi/ Katten Karlsson

4 album med "Jacky et Célestin"/"Lukas och Sylvester" (enbart manus, två på svenska)

2 album med "Natascha" (manus)

1 album med "Pierrot et la lampe"

1 16-sidig reklamserie: "La Légende de la montagne à beurre"

(Dessutom borde väl en samlingsutgåva innehålla diverse specialmaterial och skisser antar jag...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Trist att det inte blev mer J&P serier egentligen, de kunde ju haft med smurfar där med fler ggr om de nu var så viktiga.

Men det är mycket nostalgi från min sida med, J&P var ju psedomedeltids figurer i en fantasivärld, sånt har alltid lockat mig, sen läste man Alverfolket osv in i fantasyböckerna när Äventyrspel började släpa hit dem äntligen på 80-talet, fantasy var fortfarande fult här då, bara idioter läste sådant trams.

Tja vad ska man säga idag, det slog stenhårt och nu är det inget konstigt längre.

Äh nu blev jag OT, men det är nog lite därför jag gillar just J&P så mycket helt enkelt och gör ännu förstås.

Smurfarna var inte samma sak för mig i sina egna album, men de var ju gulliga antar jag och det gjorde dem värdsberömda till slut.

Och J&P förpassades till limbo för alltid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Agentum"]

Trist att det inte blev mer J&P serier egentligen, de kunde ju haft med smurfar där med fler ggr om de nu var så viktiga.

Men det är mycket nostalgi från min sida med, J&P var ju psedomedeltids figurer i en fantasivärld, sånt har alltid lockat mig, sen läste man Alverfolket osv in i fantasyböckerna när Äventyrspel började släpa hit dem äntligen på 80-talet, fantasy var fortfarande fult här då, bara idioter läste sådant trams.

Tja vad ska man säga idag, det slog stenhårt och nu är det inget konstigt längre.

Äh nu blev jag OT, men det är nog lite därför jag gillar just J&P så mycket helt enkelt och gör ännu förstås.

Smurfarna var inte samma sak för mig i sina egna album, men de var ju gulliga antar jag och det gjorde dem värdsberömda till slut.

Och J&P förpassades till limbo för alltid.
[/quote]

Det har ju kommit ut 4 album till efter Peyos död. De finns på danska om man vill spana in dem.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo jag vet, jag har sett dem på franska iaf.

Sen finns en del väldigt gammalt material som visats här med, mycket enkla figurer, Johan då ensam förstås.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Wakuran"]

Det har ju kommit ut 4 album till efter Peyos död. De finns på danska om man vill spana in dem.
[/quote]
Sabla danskar, de får en massa skoj som vi inte får. (Men de betalar mer för det också.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Ingemar"]

[quote="Wakuran"]

Det har ju kommit ut 4 album till efter Peyos död. De finns på danska om man vill spana in dem.
[/quote]
Sabla danskar, de får en massa skoj som vi inte får. (Men de betalar mer för det också.)
[/quote]Fast tydligen var det ändå bara de tre första albumen, ser jag nu.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Will Dalton
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:19
Ort: Sverige

Inlägg av Will Dalton »

Wakuran, har du nån länk till de danska albumen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

http://www.comicwiki.dk/wiki/Ravnens_horde
http://www.comicwiki.dk/wiki/Troubadourerne_p%C3%A5_Klippenborg
http://www.comicwiki.dk/wiki/Heksenatten

http://pegasus.dk/tegneserier/014303
http://pegasus.dk/tegneserier/014304
http://pegasus.dk/tegneserier/014305

Vad vill du veta?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Will Dalton
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:19
Ort: Sverige

Inlägg av Will Dalton »

Trodde bara dessa fanns på franska. Tyvärr var dom lite dyra på Pegasus, vet du nåt annat ställe som har dessa? (Faras cigarrer har dem inte)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Will Dalton"]

Trodde bara dessa fanns på franska. Tyvärr var dom lite dyra på Pegasus, vet du nåt annat ställe som har dessa? (Faras cigarrer har dem inte)
[/quote]
Aha. Nej, jag vet inte, tror iofs inte att välsorterade danska serieaffärer generellt är särskilt billigare än Pegasus. Det finns ju en dansk "Seriekatalogen" som heter "Komiklex", och de flesta följer väl den någorlunda sålänge den stämmer med tillgång och efterfrågan.

Annars får du väl resa till Köpenhamn och söka runt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Peyo Sr eller Peyo Jr... Nu ger jag mig! Jag tänker skaffa de sista J/P också.
"La horde du corbeau" 1994 Culliford/Delporte Maury
"Les troubadours de Roc-à-Pic" 1995 Culliford/Delporte Maury
"La nuit des sorciers" 1998 Culliford/Delporte Maury ung. "Trollkarlarnas natt"
"La rose des sables" 2001 Culliford/Parthoens Maury ung. "Rosen i sandöknen"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om översättningarna är från Seriewikin, kan det vara mina gamla... =S Nu har jag börjat plugga på universitetet, så kan flika in att den första titeln borde betyda ung. "korphorden" eller något så'nt (både korp och latinska corvix tror jag har ljudhärmande ursprung, f.ö. men de är inte direkt relaterade).
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Du har rätt, de är kopierade från S-wikin.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

Johan och Pellevins medeltida värld är varierande och man kan relatera till den mer trots overkligheter som trollkarlar, drakar och smurfar. Jag är ju intresserad av historia också. Över huvud taget minns jag det som att det var engagerande och spännande att läsa Johan och Pellevin-albumen.

Men jag tyckte att smurfarna var bra också, även om jag tycker bättre om Johan och Pellevin, och Starke Staffan. Smurfarnas värld är ju som sagt lite mera kringskuren i jämförelse. Skulle jag idag hitta ett Johan och Pellevin album skulle jag nog skaffa det. Tror jag läste alla som liten, t.o.m. ”Gudarnas källa”. Både Starke Staffan och Johan och Pellevin var bättre än smurfarna i mitt tycke. Fast jag har förstått att det var smurfarna som blev Peyos stora grej. I övrigt har jag inte läst något av Peyo, fast jag känner till Natascha till namnet.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Kattmannen"]

I övrigt har jag inte läst något av Peyo, fast jag känner till Natascha till namnet.

[/quote]
Jag antar att det är flygvärdinnan Natacha du syftar på, vad jag kan se så har inte Peyo jobbat med den alls.
http://www.bedetheque.com/serie-204-BD-Natacha.html

Coolt omslag på 20-årsspecialen för övrigt, MM goes B&M.
http://www.bedetheque.com/serie-204-BD-Natacha.html

Välkommen till forumet också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om man kollar in litet noggrannare ser man att Peyo skrivit manus till album 15 (La ceinture de Cherchemidi) och 19 (La mer de rochers). Album 19 gavs iofs ut långt efter att Peyo dött, så det kanske var något gammalt manus man dammade av, eller liknande...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Någon borde ge ut det för oss, känner man, jag tror ingen har dessa iaf i Sverige.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar