Johan och Pellevin?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Agentum skrev:
Någon borde ge ut det för oss, känner man,


Vi kan ha en gissningstävling vem som har rättigheterna?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag hörde något om att det sista albumet inte ens gans ut på danska, då rättighetsinnehavaren Marsu Productions skulle ha krävt en helt ohemul summa för albumet. Iallafall så hög att en utgivning på den danska marknaden blev ohållbar.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Samma sak gäller tydligen Natacha i Tyskland; det franska förlaget tycks utgå från att en tysk upplaga av samlingsutgåvan skulle vara lika stor som den i Frankrike, och kräver betalt av det relativt lilla tyska förlaget därefter. Förhandlingarna långdragna.

Men det verkar vara Dupuis som ger ut samlingen (integrale) och inte Marsu, som verkar ha rättigheterna till de senare albumen. Bristande förståelse för serieklimatet i andra länder kanske spänner över hela den franska förlagsvärlden?

Estelle: Har du skaffat dig Peyo JR:s album ännu? Jag skulle gärna vilja se ett litet (eller stort) omdöme, så skriv gärna ett utlåtande om du har lust!
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Inlägg av Pirlouit »

burnout skrev:
Agentum skrev:
Någon borde ge ut det för oss, känner man,


Vi kan ha en gissningstävling vem som har rättigheterna?



Lennon, Albumförlaget, borde veta, han förhandlade om att få ge ut Johan & Pellevin i Sverige. Men fick nej.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Pirlouit skrev:
burnout skrev:
Agentum skrev:
Någon borde ge ut det för oss, känner man,


Vi kan ha en gissningstävling vem som har rättigheterna?



Lennon, Albumförlaget, borde veta, han förhandlade om att få ge ut Johan & Pellevin i Sverige. Men fick nej.

Det stämmer. Det är inte Dupuis som har rättigheterna, utan några andra belgarna som heter IMDS eller något sådant, som endast förvaltar Peyos grejer. Helt omöjliga människor att ha att göra med. Deras maildresser är förnamn.efternamn@smurf.com - det kanske förklarar en del [;)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:

Men det verkar vara Dupuis som ger ut samlingen (integrale) och inte Marsu, som verkar ha rättigheterna till de senare albumen. Bristande förståelse för serieklimatet i andra länder kanske spänner över hela den franska förlagsvärlden?

Dupuis har gett ut de 13 första albumen, och Marsu Productions de 7 senaste, tydligen. Det kanske är samma vad gäller rättigheterna?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Inlägg av Kattmannen »

labrador road 26 skrev:
Kattmannen skrev:
I övrigt har jag inte läst något av Peyo, fast jag känner till Natascha till namnet.


Jag antar att det är flygvärdinnan Natacha du syftar på, vad jag kan se så har inte Peyo jobbat med den alls.
http://www.bedetheque.com/serie-204-BD-Natacha.html

Coolt omslag på 20-årsspecialen för övrigt, MM goes B&M.
http://www.bedetheque.com/serie-204-BD-Natacha.html

Välkommen till forumet också.


Ja, det var flygvärdinnan jag syftade på. Det var slarvig läsning av mig av inlägget från Wakuran 30/10-2009 där jag missförstod det som att Natacha var en Peyo-serie. Även den tid då jag läste smurfarna och J&P var rätt länge sen, men jag minns särskilt J&P i ett trivsamt skimmer (fast jag hade en period i min tidiga barndom då jag tyckte bäst om smurfarna).

Tack för välkomsthälsningen, kul att ha hittat hit.
[:)]
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Även jag tycker egentligen bättre om "Johan & Pellevin" (fast jag bara har läst ett album om dem) och "Starke Staffan" (fast jag bara har läst två album om honom) än om smurferna, även om smurferna också kan vara bra.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Nu har jag läst "Fången på Montresor". :)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av skaraborg76 »

Jag gillade serien. Och även smurfer kan vara kul.
Lite lurig var serien då den utspelas i en feodal värld med riktig inslag. Johan säger väl att vikingarna var vid Paris. Men det är ändå med riktig magi, spöken och en drake.
Johan är inte han lik prins Valiant?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Jo, Peyo har antagligen läst serien...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Offissa Pupp »

I den första översättningen på tyska hette Johan Prinz Edelhart. Så de verkar också ha varit inne på det spåret. Nu utvecklas ju Johan ganska mycket, i början av första albumet Förrädaren är han ju ett barn, och är kungens page. Nu är jag inte helt inne på den medeltida arbetsmarknaden, men kunde en page verkligen vara av kunglig börd? I Vikingarnas ed, erbjuder sig dessutom Johan att göra en page av en fiskarfamiljs pojke.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av skaraborg76 »

Det där med adliga och kungliga titlar är kan skillja sig från land till land.
Och Johan tycks inte vara släkt med det regerande kungahuset. Så han har nog varit page.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Johan kallas väl för "junker Johan"? "Junker" var en titel för unga adelsmän, en manlig motsvarighet till de mer kända kvinnliga titlarna "jungfru" eller "fröken" för unga adelsdamer. Det verkar som om till och med prinsar kunde bära den titeln på medeltiden. Betyder detta att Johan är åtminstone adlig? Jag vet inte, eftersom jag inte har läst mer än två album. Andra kan nog svara bättre på den frågan.
Senast redigerad av 2 Furienna, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Man borde egentligen läsa de franska originalalbumen och forska litet om hur förhållandena var i Frankrike (eller möjligen Belgien) runt feodaltiden, för att få litet mer ackuratess.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av KRax »

Furienna skrev: Betyder detta att Johan är åtminstone adlig?


Det måste han nog vara. Inget berättas om hans härkomst, men en vanlig modell var ju att
skicka iväg sina söner för att tjäna hos någon mer välboren (rikare) överhöghet, som kungen i Johan och Pellevin. Johan torde ha godsherre till far, någonstans långt bort.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av skaraborg76 »

Johan är väl allt att dömma en adelsman. Han har en titel som används för unga adelmän och vakter och annan personal behandlar honom som en herre.
Han kan ganska obehindrat prata med kungen och ingen fattig bonde har råd med en häst och svärd.
Pellevins bakgrund är lite mer intressant.
Troligen har man inte lagt ner allt för mycket om johans bakgrund.
Han är en ädel riddare och det har väl aldrig behövts mer som bakgrund.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Offissa Pupp »

Vid en snabb genombläddring av tre första albumen av de franska utgåvorna kan följande noteras:

* Johan verkar inledningsvis vara page/väpnare till Greve De Treville. Men samtidigt står han kungen nära. Kanske är greven kungens favoritgreve?
* Johan nämns aldrig vid annat än förnamn. Vi vet alltså inte om han har ett adligt namn, likt De Treville. Ingen som verkar stå under adelsman i rang tilltalar Johan med annat än förnamn, vilket tyder på en icke-adlig härkomst.
*Johan duas.
* Först i andra albumet "Arsvstriden" benämner en värdshusvärd Johan "Messire Johan", ingen nobel person säger annat än "Johan". Här beskrivs det dessutom som om Johan befinner sig i "kungens tjänst", vilket ju egentligen kan betyda vad som helst.
* Första gången Johan träffar vilden i klippiga skogen kallar han honom för "Messire Pirlouit". "Messire" kan alltså inte alltid tas bokstavligt, utan kan också användas ironiskt (jfr 'min gunstige junker').
* (Som sagt) i "Vikingarnas ed" erbjuder sig Johan att göra en son till en fatttig fiskare till kungens page. Så det verkar inte kräva en adelsbakgrund.

Kanske kan man gissa att Johan kommer från en icke-adlig förmögen familj. Kanske en medeltida köpmannaklass? Johan verkar heller inte vara sysselsatt med riddardelen av den medeltida vardagsverksamheten på slottet, han har till exempel (vad vi kan se) ingen rustning - självklart prestigetecken för den adliga riddarkrigaren. Inte heller deltar han i tornerspel eller i den kungliga jaken som jägare själv, här är han mer en hjälpreda för de nobla. Inte heller verkar han vara intresserad av de fina damerna på slottet, eller åtminstone inte intresserad av att upprätthålla en chevaleresk fasad. Hans uppdrag för kungen är dessutom typiska fixarjobb, han ska arrangera ett tornerspel och en mottagning för prinsessan Anne. Dessutom verkar han ofta vara på uppdrag runt om i landet, inte sällan med väldigt enkla uppdrag som att lämna över ett brev. Dessutom måste hans rättskänsla och solidaritet med utsugna naturligtvis ställas mot adelsmannens mer okomplicerade utsugningsrelation till bönder och arbetare.

Summa summarum, Johan kommer från en förmögen köpmannaklass. :-)
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Intressant. Det hade varit jätteroligt om min franska var lika bra som min engelska, eller åtminstone lika bra som min tyska, så att jag kunde läsa dessa franska och belgiska serier på deras orginialspråk. Men min familj rådde mig att läsa tyska i stället för franska, när jag skulle välja att andra modernt språk i skolan, och även om jag inte ångrar att jag läste tyska, så skulle det vara roligt, om min franska vore bättre. Jag får hur som helst lita på sådana som du, som kan franska tillräckligt bra för att kunna läsa dessa album i original. Och du verkar ha gjort en bra undersökning. :)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av skaraborg76 »

Adelsmän i många länder använde inte släktnamn för en relativt sent under senmedeltiden.
Och i vissa fall används förnamn och titel. Om Sven Svensson blir adlad av brittiska drottningen kan han kalla sig sir Sven och inte sir Svensson. Bara för att ta ett exempel.
Om släktnamn används i Johans miljö så är det även troligt att släktens huvudman använder namnet. Johan är inte vad jag vet någon familjs huvudman.
Äldre personer brukar ofta kalla yngre vid förnamn. Kungen som tycks stå Johan nära. Släkt eller vänskap spelar nog ingen stor roll i detta fall använder förnamnet.
I Sverieg duar man och det är troligen miss i översättning.
Även är det roligt att Peyo ville göra en serie i medeltidsmiljö och kanske inte lusläst allt som finns om medeltiden.
I serien finns både drakar, magi och smurfer. Så det är mer sf än historielektion.
Läs och njut. Men häng inte upp er på detaljer.
Skriv svar