Johan och Pellevin?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tror inte det, jag har sett exempel på franska, om de finns måste det ha varit i nån form av veckotidning eller nåt från den tiden.

Du tycks ju var en expert på dessa europeiska serier och deras skapare, så du borde ju vetea det tycker man?

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det var ju det jag trodde. Men ibland missar man saker. (Men här borde någon sorts missförstånd föreligga. Kanske en publikation på något annat språk...)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Alltså jag är ingen expert, så jag kan bara säga att jag är mycket mycket tveksam inan någon kan bevisa motsatsen:-)

Så ta inte mitt inlägg som ett absolut svar.

Och visst, kanske är det en miss med att man blandat ihop härkomsten av albumet i minnet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4094
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Estelle"]

[quote="Guest"]

[quote="Jan Hoff"]

De till svenska översatta korta serierna med J och P... Var publicerades de?
Jag har aldrig sett någon annan publicering av serien än i album i Sverige. Lite synd. Den hade gjort sig som följetong, tror jag, i någon barntidning. Eller varför inte som söndagsserie i någon dagstidning (Nu drömmer jag. Sådant händer inte i Sverige.).
[/quote]

De två korta serierna med J&P publicerades i ett album med andra korta serier. Jag minns att de andra serierna som var med var bl. a. Starke Staffan och Sibyllina.

.
[/quote]

Detta album --- har det verkligen existerat? Det låter underligt som bara den!!!
[/quote]

Det är inte otroligt om det finns något sådant parodi-album utgivet nånstans. Men som "riktigt" album och utgivet på svenska, har jag också lite svårt att tro på.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Förmodligen detta, utgivet av Carlsen Comics 1984.

[IMG]http://forumbilder.se/images/635200943050Pd4f7.jpg[/IMG]

Innehåller just korta serier av bl a Johan & Pellevin, Starke Staffan, Sibyllina.
Även en snutt av Fournier, som dock inte är Spirou.

[IMG]http://forumbilder.se/images/9a5200943234P94f3.jpg[/IMG]

[IMG]http://forumbilder.se/images/fe5200943446P0fd2.jpg[/IMG]

[IMG]http://forumbilder.se/images/745200943527P414e.jpg[/IMG]

[IMG]http://forumbilder.se/images/eb5200943623P020c.jpg[/IMG]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

haha, ja fasen, så det fanns iaf.

Där ser man hur fel man kan ha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Fantastique!
Den måste man ju skaffa någon gång. Den ser ju jättekul ut.
Det var ju det jag sa, man kan aldrig vara sådär tvärsäker. En del saker kommer ut på marknaden lite i smyg så att man missar dem (det hjälper inte hur mycket koll man än har!)
:)
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

"Citat osv"
Inte så konstigt att vi missade den. Så här sparsmakat och felaktigt beskrivs objektet i LIBRIS (den älskade svenska nationalbibliografin):
Nu är det jul igen! / svensk text: Ingrid Emond Emond, Ingrid, 1925- (illustratör)
ISBN 91-510-2917-0
1. uppl.
Stockholm : Carlsen/if, 1984
Svenska 47 s.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Estelle"]

Fantastique!
Den måste man ju skaffa någon gång. Den ser ju jättekul ut.
:)
[/quote]
Hör av dig, jag har några stycken.. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag bör väl skaffa ett jag med antar jag då jag har de andra JP, men man kanske ränner på det nångång, tills nu hade man ju ingen aning ens om att det existerade.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Åh, ett sånt måste jag ha. J&P har alltid varit bland mina favoriter och Starke Staffan är inte dum han heller.

Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Jag visste väl att jag inte hade inbillat mig det hela och jag hade på känn att någon skulle få fram informationen angående detta album rätt snabbt. [:)] Tack för det, Ellingen!

För övrigt måste jag säga att omslagsbilden är ganska härlig med många kända figurer från olika serier.

Tillägg:

De svenska namnen som valdes i dessa album beror nog mycket på att man riktade serierna mot barn. Man antog väl att barn inte fick chockas av att en person med ett neutralt namn senare skulle visa sig vara en skurk. Det är förresten inte bara namnen som avslöjar skurkarna utan även skurkarnas minspel t. ex. de ihopdragna ögonbrynen, som de så ofta har. Barn känner nog en viss trygghet i allt detta då de ges en lätt chans att identifiera "det goda mot det onda".
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

[quote="Guest"]

.

Tillägg:

De svenska namnen som valdes i dessa album beror nog mycket på att man riktade serierna mot barn. Man antog väl att barn inte fick chockas av att en person med ett neutralt namn senare skulle visa sig vara en skurk. Det är förresten inte bara namnen som avslöjar skurkarna utan även skurkarnas minspel t. ex. de ihopdragna ögonbrynen, som de så ofta har. Barn känner nog en viss trygghet i allt detta då de ges en lätt chans att identifiera "det goda mot det onda".
[/quote]

Synd bara om de här barnen om deras farmor har sådana där hopdragna ögonbryn. Å andra sidan kanske farmor verkligen är lömsk (har en coltrevolver i handväskan och rånar handlarn i köttbutiken).
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Ja, stackars den farmor som har det. [;)]

Barn invaggas ju ofta i detta med att "de onda" ska se ut på ett visst sätt och det blir nog ett ganska så brutalt uppvaknande för somliga av dem, när de väl inser att det inte stämmer i verkligheten.

För att återgå till serier - främst till J&P - så funderar jag på vilka namn ni hellre skulle vilja se på karaktärerna? Pellevin är ju ett rätt konstigt namn men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Egentligen skulle man ha en tråd som heter "Vilket svenskt namn skulle du ge seriefiguren?".
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Guest"]

För att återgå till serier - främst till J&P - så funderar jag på vilka namn ni hellre skulle vilja se på karaktärerna? Pellevin är ju ett rätt konstigt namn men jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Egentligen skulle man ha en tråd som heter "Vilket svenskt namn skulle du ge seriefiguren?".
[/quote]
För att se svaren på den här frågan som kom att bli ett sidospår, se den [url="http://serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=3922"]här[/url] utbrutna tråden.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Hade en liten diskussion om det där julalbumet på ComicWiki.dk. Albumet gavs också ut i Danmark och är baserat på ett belgiskt album som är en specialutgåva från Dupuis / tidningen Spirou, men omslaget är från ett annat nummer av Spirou än den belgiska upplagan, och även serierna korresponderar inte helt.

Serierna av Cauvin och Kox, om Agent 212 (borde antagligen översatts till Kommissarie 212) verkar t.ex. inte ingå i det belgiska originalet, vilket gör en litet förundrad över varför just de togs in här, då den serien blivit en mindre klassiker i Belgien, men aldrig varit särskild känd och populär i Skandinavien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det känns som om det här albumet vräktes ut på den svenska marknaden utan att någon tänkte över huvud taget.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jo, man kan tro att det var med i jultidningskatalogen eller något. =S

På norska markaden skulle man kunna förstå det. De har en grundmurad tradition där av julalbum, men här i Sverige tror jag den marknaden inte var särskilt stor ens på 80-talet.

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Detta borde väl bli nästa projekt, efter samlingsvolymerna med Asterix, Lucky Luke, Spirou och nyöversättningen av Tintin. Komplett utgivning av Johan och Pellevin. I rätt ordning?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Tja, det finns väl inte så mycket material, ingen stor grundmurad publik och inte mycket bra opublicerat material av Peyo. Trevlig idé men jag är väldigt skeptisk till att det skulle löna sig.

På franska har annars Rombaldi gett ut en äldre samlingsutgåva, och Dupuis verkar vara i full färd i nuläget med att ge ut en nyare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar