Johan och Pellevin?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Fast den har en fransk titel som den anges vara översatt (av Emond) från: "Contes de Noël". (Dvs "Julhistorier"). Men det kan ju ha varit en titel som användes på specialnumret av tidningen också...

Hade inte helt rätt där, tydligen, verkar ha varit ett specialalbum baserat på Spirou-tidningen:

http://www.bedetheque.com/album-4058-BD ... -Noel.html

(Originalet verkar annars intressantare.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av RioGrande »

Särskilt denna hade man ju velat läsa: - Le merveilleux Noël de Blondin et Cirage (Jijé)
Så vitt jag vet har denna serie aldrig publicerats på svenska.
(Annars börjar ju Jijé bli lite mer allmänt känd i Sverige nu. Det började annars dåligt för honom, med Jaktfalkarnaalbumet "De svarta änglarna" med "Uderzo" på omslaget. Ett antal Jerry Spring i Western. Jaktfalkarna och Röde Piraten i SM Special. En Valhardi i Magnum. Några strösidor i Lucky Luke och Blueberry. Och sedan: den lyxiga Spirouvolymen...)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Rufus »

Jag måste säga att Johan & Pellevin är en serie som har vuxit kraftigt i mina ögon när jag har läst om dessa album som vuxen jämfört med när jag läste dom som barn. Som barn var Smurferna min favorit bland Peyos serier. Samlarfigurerna i PVC-plast var säkert en indirekt bidragande orsak, och hela konceptet är ju på sitt sätt genialiskt. Men J & P-albumen är bättre serier, tycker jag idag, och inte bara bättre än Smurf-albumen utan även bland det allra bästa överhuvudtaget. Humorn, teckningarna och Pellevin som sidekick, är väl det som gör dessa serier till kanonalbum.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Agentum »

Jo de är riktigt bra, synd att han övergav dem, de hade mycket större seriemässig kapacitet än smurfarna men inte deras kommersielitet tyvärr.

Tråkigt när man läst det som iaf finns på svenska och tyvärr får inse att bara en aning mer material finns överhuvudtaget(det finns några ej Peyoalbum tex), en av mina absoluta favoriter någonsin av belg/franskt.

Nån här hade en hemsida som tog upp dem och han fick till det rejält där med det sista albumet Peyo gjorde, den slutar med att de räddat nån prins eller vad det var och så rider de iväg J&P och prinsen och princessan säger nåt i stil med att där rider de iväg jag undrar om vi får se dem igen nångång, tyvärr var det slutet på allt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Rufus »

Man får helt enkelt läsa om albumen med jämna mellanrum. Jag har nyligen läst om album där jag hade glömt bort allt utom omslagen,
och det var som att läsa helt nya album. [:)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av RioGrande »

Bild TYDLIGEN fyller serien sextio år i år, vilket tidningen Spirou firar med ett specialnummer. Där 24 olika tecknare hyllar serien!

(& tydligen får man en affisch också...)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Man kan även bläddra i numret på tidningens hemsida.
http://www.spirou.com/journal/index.php
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av RioGrande »

Jo. (Lyckades du räkna ut vad affischen hade för motiv?)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Jo. (Lyckades du räkna ut vad affischen hade för motiv?)

Vet inte om du skojar nu men den visas ju där också. Framgår dock inte hur stor den är.

Bild
http://www.spirou.com/journal/home/3883supplement.jpg
(Länk också ifall bilden inte syns direkt här.)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av RioGrande »

Hej. Och tack.
Jag var inte inne på sidan och kollade. Jo, första gången. Men då letade jag inte efter affischen. Fast den såg kanske inte så kul ut?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av germund »

Labrador Road 26 skrev:Framgår dock inte hur stor den är.

Ca 48x70cm.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av UlfK »

Furienna skrev:
Zara Hero skrev:Men visst cirkulerade filmversionen av "Den förtrollade flöjten" även i Sverige under titeln "Smurferna och den förtrollade flöjten"....

Jag skulle vilja se den där filmen i sin helhet igen. Det har jag inte gjort sedan jag var sju, åtta år.


Sen någon vecka finns filmen på DVD med den gamla svenska dubbningen. Här t. ex. hos Discshop.
http://www.discshop.se/filmer/dvd/smurf ... en/P101710
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av RioGrande »

Det var någon som recenserat den för Nya Upplagan. (Orkade inte förstora texten och läsa. Men den som vill kan läsa pdf:n.)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Offissa Pupp »

Har precis sett spelfilmen "Den förtrollade flöjten" som Ulf K. hänvisar till ovan. Köpte den begagnad hos en videouthyrare för 20 kronor... (Kanske har den inte sålt några mängder?) Tyckte iallafall att den var rätt kul! Mycket bättre produktion än jag hade trott. Ligger väldigt nära albumet vilket i min bok alltid är ett plus. Det som är väldigt tråkigt med den här utgåvan är dock att det bara är dubbade versioner och inte originalversionen. Och visserligen gör Kjell Bergqvist (vem annars?) som Johan sitt jobb bra, men Pellevins röst är alldeles fasansfullt förskräcklig! Skådespelaren heter Mille Schmidt och han lyckas nästan på egen hand förstöra hela filmen... (Men liten kompensation att Olof Thunberg gör berättarrösten och skurken Fräckelin.)
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Jag såg den filmen en gång för över tjugo år sedan, och det skulle nog vara roligt att se den igen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Wakuran »

Offissa Pupp skrev:Har precis sett spelfilmen "Den förtrollade flöjten" som Ulf K. hänvisar till ovan. Köpte den begagnad hos en videouthyrare för 20 kronor... (Kanske har den inte sålt några mängder?) Tyckte iallafall att den var rätt kul! Mycket bättre produktion än jag hade trott. Ligger väldigt nära albumet vilket i min bok alltid är ett plus. Det som är väldigt tråkigt med den här utgåvan är dock att det bara är dubbade versioner och inte originalversionen. Och visserligen gör Kjell Bergqvist (vem annars?) som Johan sitt jobb bra, men Pellevins röst är alldeles fasansfullt förskräcklig! Skådespelaren heter Mille Schmidt och han lyckas nästan på egen hand förstöra hela filmen... (Men liten kompensation att Olof Thunberg gör berättarrösten och skurken Fräckelin.)

Nitpick, men en spelfilm måste väl vara otecknad?

Mille Schmidt var någon gammal revyskådis som var med en hel del hos Hasseåtage på 60-talet.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Wakuran skrev:Nitpick, men en spelfilm måste väl vara otecknad?

Jo, du har nog rätt. OP måste ha menat "långfilm".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Nitpick, men en spelfilm måste väl vara otecknad?

Mille Schmidt var någon gammal revyskådis som var med en hel del hos Hasseåtage på 60-talet.

Termen har väl främst använts för att särskilja underhållningsfilm från journalfilm och dokumentärer. Ungefär som skönlitteratur jämfört med facklitteratur. Jag har i alla fall sett även animerad matinéfilm hänvisas till som spelfilm. Dock oftare på 70-80-talet än nuförtiden då termen inte alls är lika vanlig, nu säger man vanligtvis bara film.

Inte helt säker men tror ursprunget för termen kommer via folklustpel och för att visa att filmen var underhållning i samma stil blev det spelfilm.

Mille Schmidt var ju med i bland annat Söderkåkar, han är brevbäraren som kämpar med Sunge Mangs konstapel om Monica Zetterlunds gunst.
http://www.youtube.com/watch?v=oZoNflO_C48
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av Furienna »

Labrador Road 26 skrev:Termen har väl främst använts för att särskilja underhållningsfilm från journalfilm och dokumentärer. Ungefär som skönlitteratur jämfört med facklitteratur. Jag har i alla fall sett även animerad matinéfilm hänvisas till som spelfilm. Dock oftare på 70-80-talet än nuförtiden då termen inte alls är lika vanlig, nu säger man vanligtvis bara film.

Men så kan det ju vara. Men ja, termen sällan används idag och nästan aldrig om tecknade filmer.

Labrador Road 26 skrev:Mille Schmidt var ju med i bland annat Söderkåkar, han är brevbäraren som kämpar med Sunge Mangs konstapel om Monica Zetterlunds gunst.
http://www.youtube.com/watch?v=oZoNflO_C48

Ja men, då vet jag vem det är!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Johan och Pellevin?

Inlägg av rkaj »

För att ytterligare förvirra läget har jag sett termen "spelfilm" användas om filmer som bygger på spel. :-)

Att jag inte har sett den betydelsen särskilt ofta beror nog dels på att såna filmer är ganska ovanliga, men också på att folk är medvetna om att ordet "spelfilm" har en annan betydelse som är äldre ...
Skriv svar