Den stora Blake & Mortimer tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Hm. Inser att jag måste skriva någonting i den här tråden bara för att det finns en sådan här tråd.
Har en otäck känsla av att jag vet vem som döljer sig bakom signaturen Svartslipsen. Kan det månne vara Havsålen?
Hur som helst. Här är jag. Ny i klubben. Har tagit med eget grönt te.
Har jag då någon kommentar rörande ämnet? Jo! Nu minns jag. Jag tänkte nämna det där med likheten mellan Pyramidens hemlighet och Baskervilles hund. Det vill säga att "detektiven" (Holmes ; Blake) hela tiden finns på plats (fast förklädd) medan "doktorn" (Watson ; Mortimer) undersöker alla underligheterna och upplever själva äventyret. Det finns för övrigt en bifigur i Baskervilles hund som heter Mortimer...
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Välkommen hit herr Hoff.

Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle finnas några likheter mellan "Baskervilles Hund" och "Pyramidens Hemlighet", men efter att ha läst ert meddelande så kan jag bara hålla med om att Jacobs säkert inspirerats av Doyles opus.

Havsålen? Javisst, det var det jag kallade mig på Seriefrämjandets forum en gång i tiden. Det hade jag faktiskt glömt.

I övrigt får vi inte glömma at det nya äventyret med den brittiska duon: "Le Malediction des Trente Derniers" ("De Trettio Silvermyntens Förbannelse") ska ges ut i år. Mina förväntningar är högt ställda, särskilt med tanke på att albumet varit i produktion sedan 2005-2006 och blev uppskjutet i och med att den ursprunglige tecknaren, René Sterne dessvärre avled.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det låter som om man borde läsa "Baskervilles hund". Undrar om det är medveten likhet eller omedveten. Berättare kan ju inte undvika att låna av varandra ibland.
Användarvisningsbild
Spiring
Good
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 14 feb 2008, 08:31

Inlägg av Spiring »

Inte direkt någon av mina favoritserier, men jag köpte de sju svenska albumen när det begav sig. "Det gula tecknet" minns jag att tyckte mycket om, en väldigt speciell stämning i det äventyret som påminner mig lite om scenerna i professor Bergamottes villa som nämndes en bit upp. Sämst måste Atlantis-albumet vara, trist och rörigt rakt igenom... "Fällan" har i alla fall Mortimers vandring i underjorden.
Varför bli andfådd för att bli accepterad?
Användarvisningsbild
PatrikM
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 14:12
Ort: Armenia

Inlägg av PatrikM »

Definitivt en favorit :)
En serie för seriösa serieläsare. Se bara på hur härligt mycket plats undersökandet av dokumenten får i Pyramidens hemlighet (det verkar dessutom vara helt korrekta dokument).
Detaljer!
Och mannen i bakgrunden, i SOS Meteorer, som formar fingrarna till två djävulshorn... när giftet kommit ut på gatorna och alla blir galna.

Det här är "gott som räcker länge", äventyr som man kan återkomma till och upptäcka nya härliga saker i.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Hm. Det gula tecknet... läste om det igår. Så mycket i ett och samma album. (Helt fantastisk idé att låta Olrik vara ett offer den här gången)
Ibland tänker jag att Tardi förmodligen aldrig hade skapat Adèle om det inte varit för Jacobs.
Man saknar kanske lite en Adèle i B&M? Eller? Jag vet inte? (Finns det någon Tardi-tråd?)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Svartslipsen"]


I övrigt får vi inte glömma at det nya äventyret med den brittiska duon: "Le Malediction des Trente Derniers" ("De Trettio Silvermyntens Förbannelse") ska ges ut i år. Mina förväntningar är högt ställda, särskilt med tanke på att albumet varit i produktion sedan 2005-2006 och blev uppskjutet i och med att den ursprunglige tecknaren, René Sterne dessvärre avled.

[/quote]

Får vi en rescension? Hoppas...[:)]

Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Givetvis, inom en snar framtid.
Jag erkänner att det varit lite dåligt på recensions-fronten på sistone. Jag måste verkligen sätta mig och skriva klart min recension av "L'Etrange Rendez-Vous" snart.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Ja gör det. Det är viktig folkupplysning! Fostra massorna, annars går vårt land under!
:)
Användarvisningsbild
PatrikM
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 14:12
Ort: Armenia

Inlägg av PatrikM »

Om några dagar blir jag rik! Då ska jag köpa Svärdfisken 1, 2, 3. Att äntligen få läsa den...
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="PatrikM"]

Om några dagar blir jag rik! Då ska jag köpa Svärdfisken 1, 2, 3. Att äntligen få läsa den...
[/quote]
Var har du hittat dessa? [:0]
Står mycket högt på min önskelista..
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

[quote="Svartslipsen"]

Vilka andra serier skulle ni rekommendera till någon som läst "Blake & Mortimer" och gillat den? .
[/quote]

Jag tycker att det finns likheter med "Bob Morane" också.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Och "Corto Maltese" förstås. Klassiska äventyr.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Nu finns recensionen av "L'Etrange Rendez-Vous" (som jag på svenska valt att kalla "Det Mystiska Mötet") upplagt i recensionstråden. Gå genast dit och låt er begapas av ännu ett mästerverk (nåja) från undertecknads tangentbord.

På tal om "Bob Morane" är det någon mer än jag som sett den animerade TV-serien och i så fall vad tyckte ni om den? De avsnitt jag såg tyckte jag var helt ok, men så har jag visserligen inte läst vare sig serien eller Vernes originalromaner.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Aldrig läst Bob Morane? Om du gillar B&M borde du börja med det album som heter "Stenjättarnas hämnd". Ett snyggt William Vance-album, med en riktigt knasig historia.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Jag har aldrig läst B&M.

Vad ska jag börja med?
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det gula tecknet.
[Båda huvudpersonerna är med hela tiden (vilket de inte är i Pyramidens hemlighet (som också är väldigt bra) och det är en bra historia]
Fast SOS meteorer är också väldigt bra. Kanske ska man börja med den?
Non. Jag säger Det gula tecknet!
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

Bör man läsa dem i någon särskild ordning efter Det gula tecknet?
Ska försöka bli komplett i serien först, saknar bara Atlantis gåta, sedan hoppas jag få tid att läsa igenom dem.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Nej, efter "Gula Tecknet" kan du läsa albumen i precis vilken ordning du vill. Fast, det är klart, det hjälper lite om du läser "SOS Meteorer" innan "Den Djävulska Fällan", men det är inte helt nödvändigt.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Jag skulle nog hellre rekommendera Halsbandsmysteriet, som första läsning. Det är en mer traditionell historia och den har inga större referenser till andra album. Jag läste själv Halsbandsmysteriet först. Jag kommer också ihåg att jag inte alls tyckte Det gula tecknet var lika bra första gången jag läste det, som jag tycker nu, eftersom jag inte hade läst Pyramidens hemlighet då. Det är bra att ha läst Pyramidens hemlighet före Det gula tecknet, så att man har Olriks bakgrund klar för sig.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar