Den stora Blake & Mortimer tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Svartslipsen »

Eder Svartslipsen har härmed det stora nöjet att inviga "The Centaur Club", en plats där beundrare av Edgar P Jacobs serie om de båda ärke-brittiska hjältarna, kapten Francis Blake & professor Philip Mortimer kan träffas och diskutera denna förträffliga series dygder.

Kom in och slå er ner, té serveras klockan 5. Piprökning är tillåten.



Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Hmm, den här tråden blev ju en oerhörd framgång. Visserligen väntade jag mig inte en lavin av svar, men här är ju lika dött som på en kyrkogård. Låt se om jag kan sparka igång diskussionen lite (även om jag avskyr att posta direkt efter att jag redan gjort det, känns som om man pratar med sig själv).

Dagens ämne är: Varför vi gillar "Blake & Mortimer"?

Det kan vara svårt för den oinvigde att inse varför jag (och några fler på forumet) tycker om denna serie. Vid en första anblick ter sig "Blake & Mortimer" som en tämligen otymplig serie med sina långa textrutor som beskriver allting i pedantisk detalj ("när Mortimer rusar efter den flyende Olrik halkar han på den fransiga kanten av en persisk matta, köpt på basaren i Kairo, 1925"). Därför ska jag nu ge två anledningar till att jag är en fan av de båda britternas äventyr, låt se om ni håller med eller inte:

1) Atmosfären

Jacobs visste verkligen hur man skulle skapa en spännande och suggestiv atmosfär. Se bara på Det Gula Tecknets intrång i våra hjältars lägenhet i albumet med samma namn, eller varför inte Mortimers utforskande av det övergivna tunnelbanan i "Den Djävulska Fällan" (en av få bra scener i vad som enligt min mening är det svagaste albumet i hela serien). Denna atmosför gör att man som läsare vill fortsätta för att se hur det ska gå för protagonisterna och vilka nya faror som lurar bakom hörnet.

2) Mortimer

Mortimer skiljer sig från de övriga fransk-belgiska seriehjältarna från samma period. Se bara på Tintin, Spirou och Alix, de är alla unga män. Mortimer är däremot en medelålders professor och medan det finns gott om sådana i seriernas värld så är det ytterst få som får spela hjälterollen. Dessutom är Mortimer i jämföresle med sina tidigare nämnda kollegor en färgstark hjälte som visserligen visar prov på mod och intelligens, men även på dumdristighet och ett hetsigt temperament.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Svårt att diskutera när du har alldeles rätt!

En tredje sak som jag uppskattar med serien är Jacobs pedantiska detaljer. För honom var det inte nog med ett spännande manus och bra teckningar, nej det skulle också se snyggt ut! I en del album (men inte alla) är serierutorna alltid symmetriskt ordnade, särskilt i de två egyptiska albumen. Också det bidrar faktiskt till den täta stämningen.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Hej KRax, kul att se någon annan här.

Jacobs var verkligen en perfektionist som satte stor vikt vid efterforskning och detaljer. Något som jag inte kan låta bli att beundra.

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Svartslipsen"]

Jacobs var verkligen en perfektionist som satte stor vikt vid efterforskning och detaljer. Något som jag inte kan låta bli att beundra.

[/quote]

Och det råder väl förövrigt ingen tvekan om från vem han inspirerades och lärde sig att göra detta.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Hej, Anders1

Sant, men Jacobs påverkade även Hergé, ett exempel är de syldaviska vakternas uniformer i den omtecknade versionen av "Kung Ottokars Spira". Vem var det som designade dem? Jo, Jacobs. Många element i "De Sju Kristallkulorna" känns också betydligt mer Jacobs än Hergé (stämningen i professor Bergamottes villa, bestraffningen av de olika medlemmarna av Sanders-Hardmuth expeditionen...). Personligen tror jag att båda herrarna influerade varandra.

Kul detalj: Jacobs ska själv ha medgett i en intervju att när han först mötte Hergé så hade han ingen aning om vad "Tintin" var för serie, något som var smått otroligt på den tiden.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Såg att Jacobs hann skriva sina memoarer. Någon som läst dem, eller har hört om de är läsvärda? Lär väl inte bli alltför lätt att få tag på, om man skulle vilja läsa dem.

Svartslipsen, eller någon annan som läst det första äventyret, Razul som är en av Olriks hejdukar i Egypten, finns han med tidigare?
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Har tyvärr inte läst Jacobs' memoarer, men de borde väl gå att få tag på. Fnac kanske har något exemplar?

Razuls första uppdykande sker i "Svärdfiskens Hemlighet", den allra första "Blake & Mortimer" serien.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Tyckte det skulle vara kul att veta vad folk gillar och inte gillar med serien, så här kommer en liten undersökning.

Fråga 1: Vilken är er favorit av de tre huvudpersonerna (Blake, Mortimer eller Olrik)?

Fråga 2: Vilket är det bästa av Jacobs' album?

Fråga 3: Vilket är det sämsta av Jacobs' album?

Fråga 4: Vilket är det bästa av de nyare albumen?

Fråga 5: Vilket är det sämsta av de nyare albumen?

Fråga 6: Vem är den bästa skurken (med undantag för Olrik)?

Fråga 7: Vilken uppfinning i serien tycker ni bäst om?

Fråga 8: I vilket album ger Olrik sin starkaste prestation som ärkefiende?




Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Svartslipsen"]

Tyckte det skulle vara kul att veta vad folk gillar och inte gillar med serien, så här kommer en liten undersökning.

Fråga 1: Vilken är er favorit av de tre huvudpersonerna (Blake, Mortimer eller Olrik)?

Fråga 2: Vilket är det bästa av Jacobs' album?

Fråga 3: Vilket är det sämsta av Jacobs' album?

Fråga 4: Vilket är det bästa av de nyare albumen?

Fråga 5: Vilket är det sämsta av de nyare albumen?

Fråga 6: Vem är den bästa skurken (med undantag för Olrik)?

Fråga 7: Vilken uppfinning i serien tycker ni bäst om?

Fråga 8: I vilket album ger Olrik sin starkaste prestation som ärkefiende?
[/quote]
Hög tid att gå in här, sätta sig tillrätta i en tung läderfåtölj och bara njuta av atmosfären.
Blake & Mortimer står högt bland mina favoriter och de album jag saknar, "Kampen om världsherraväldet" och "Dr Voronovs komplott" står mycket högt på önskelistan!

Till frågorna:

1: Mortimer torde vara min favorit. Ser väl honom som seriens egentliga huvudperson då det mesta i serien kretsar kring honom på ett eller annat sätt.

2: Jacobs bästa (har då ej läst "Kampen om..") tycker jag är S.O.S. Meteorer med tät handling och bra upplösning! I hård konkurrens med Pyramiden 1 & 2 då långa episka berättelser tilltalar mig. Egypten och pyramider är i sig ett intressant ämne som Jacobs behandlar på ett lysande sätt. Svårt att rangordna dessa 3.

3: Sämst? Eller kanske minst bra? Den djävulska fällan blir lite väl osannolik vilket drar ner betyget.

4: Bäst av de nya: Jag gillar verkligen "Affären Francis Blake"! Quislingar och förrädare är alltid intressanta och Blake sköter sin "roll" exemplariskt.
(Har inte läst Dr.Voronovs komplotter)

5: Sämst? Svårare. Jag är inte särdeles förtjust i del 2 av "Professor Satos 3 formler". Mest för att Bob de Moors stela tecknarstil inte tilltalar mig.

6: Bästa skurken är utan tvekan "Det gula tecknet". Kanske bäst att inte avslöja namnet då det förstör för de som inte läst albumet..

7: Gott om uppfinningar, svårt att välja! "kopiatorn" i "Professor Satos.." är en skaplig pryl med Mortimerkopian som sin mest framstående produkt. Sarkofagen som Olrik placeras i i "Sarkofagerna från den sjätte kontinenten" ligger också bra till. Mitt klaustrofobiska jag känner paniken växa..

8: "Professor Satos 3 formler" i konkurrens med "Halsbandsmysteriet".
Båda med Olrik i högform!

Ser med spänning fram emot när det nya albumet med Blake & Mortimer kommer på danska!
På svenska lär vi väl aldrig få se det.... [:I]

"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Svartslipsen"]

Tyckte det skulle vara kul att veta vad folk gillar och inte gillar med serien, så här kommer en liten undersökning.

Fråga 1: Vilken är er favorit av de tre huvudpersonerna (Blake, Mortimer eller Olrik)?

Fråga 2: Vilket är det bästa av Jacobs' album?

Fråga 3: Vilket är det sämsta av Jacobs' album?

Fråga 4: Vilket är det bästa av de nyare albumen?

Fråga 5: Vilket är det sämsta av de nyare albumen?

Fråga 6: Vem är den bästa skurken (med undantag för Olrik)?

Fråga 7: Vilken uppfinning i serien tycker ni bäst om?

Fråga 8: I vilket album ger Olrik sin starkaste prestation som ärkefiende?
[/quote]
1. Olrik. Mortimer är förstås "Tintin"-figuren men Olrik innehåller mer. Blake är en ganska vek bifigur. Serien hade kunnat heta "Olrik och Mortimer".[V]

2. Tja... Jag är svag för Halsbandsmysteriet, Gula Tecknet och Pyramidens Hemlighet (med SOSM som uppenbar reserv). Halsbandsmysteriet är nog allra bäst, realistiskt och stark berättelse. Pyramiden kan man ta när man vill ha lite magi, GT och SOSM om man vill ha lite mer SF. Men jag blir mest imponerad av jordnära historier som funkar av egen kraft.

3. Den djävulska fällan. Svagsint dravel!

6. Juveleraren i "halsbandsmysteriet", Duranton.

7. Jag tycker inte direkt att uppfinningarna är seriens starkaste sida, men om jag hade läst "SOS Meteorer" lite mer nyligen hade nog Milochs vädermaskiner legat bra till.

8. Halsbandsmysteriet. Olrik spelar på flera strängar där.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

1. Olrik, en stilig och karismatisk skurk. Visst, hans framträdanden i de senaste albumen har lämnat en del att önska, men man behöver bara titta på till exempel "Svärdfiskens Hemlighet" eller "Pyramidens Hemlighet" för att se varför han är en furste bland serieskurkar.

2. Svårt val mellan "SOS Meteorer" och "Det Gula Tecknet". "SOS" var det första album jag läste och det som fick mig att bli intresserad av serien, men "Tecknet" har de skumma londonmiljöerna och den mystiske, Fantomas-aktige titelfiguren. Jag tycker också mycket om "Pyramidens Hemlighet" och "Halsbandsmysteriet".

3. "Den Djävulska Fällan", scenen där Mortimer hittar tidsmaskinen och när han vandrar omkring i den övergivna tunnelbanan är bra, men annars känns detta album sönderstressat och fånigt.

4. "Voronov-Konspirationen". Låt vara att jag föredar Benoit som seriens tecknare framför Juillard, men jag kan inte komma ifrån att "Konspirationen" är lika spännande som "Affären Francis Blake" och dessutom har en tätare och mer intensiv handling.

5. Min första instinkt var att nominera den andra delen av "Professor Satos 3 Formler", men jag är inte riktigt säker på att den kan räknas som ett nytt album, med tanke på att det är fortsättningen på ett oavslutat äventyr av Jacobs. Nå, det är upp till var och en. Jag måste säga att senaste albumet, "Gondwanas Helgedom" kändes lite ljummet på vissa ställen, men jag kommer förklara mig närmare i recensions-tråden vad det lider.

6. Voronov, en hal ål med stora ambitioner och en smart uttänkt plan. Han är dessutom den skurk som det är mest troligt att vi får se igen en dag.

7. Mortimers "Svärdfisk", men det ska erkännas att det mest är på grund av den snygga designen. Ur vetenskaplig synvinkel är såväl "Telecephaloskopet" i "Det Gula Tecknet" som vädermaskinen i "SOS Meteorer" mer intressanta.

8. "Svärdfiskens Hemlighet". Det album där Olrik står på toppen av sin karriär, måste ha känts visset att gå från en av de mäktigaste personerna i en militärdiktatur som i stort sett uppnått världsherravälde, till vanlig smugglare och gangster.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Intressant att du Svartslipsen nominerar de tre album jag inte läst.
Innebär att jag har spännande läsning framför mig!
Om jag nu nånsin får tag på "Kampen om världsherraväldet/Svärdfiskens hemlighet. Dessa album är mycket sällsynta och svåråtkomliga på danska.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Det brittiska serieförlaget Cinebook har givit ut en del "Blake & Mortimer" album på senare tid, det kan ju hända att de någon gång kommer att översätta "Svärdfiskens Hemlighet".
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Vilka andra serier skulle ni rekommendera till någon som läst "Blake & Mortimer" och gillat den? Själv väljer jag nog dessa:

Frank, Världsreportern

Faktiskt så upptäckte jag "Frank" innan "Blake & Mortimer". Seriens kvalitet är något ojämn från album till album, men de tidigaste böckerna ("Onda Makter", "Eldstormen" och "Det dödliga hotet") är alla klart läsvärda, framförallt det sistnämnda. Den största anledningen till att läsa "Frank" är dock Axel Borg, en av världens bästa serieskurkar, om ni frågar mig.

Albany & Sturgess

En ganska mystisk serie, jag har bara läst det första albumet "Le Rendez-vous de Sevenoaks", men tyckte mycket om det. Något för den som gillar mordmysterier i skumma londonmiljöer. Håll utkik för en cameo av Dr Septimus i en ruta.

Victor Sackville

Ytterligare en serie som jag bara läst ett album av, men det gav definitivt mersmak. Handlar om en brittisk agent under och efter första världskriget. Det album jag läst, "Monsieur Tadjeff" är enligt seriens skapare en hyllning till Jacobs' paris-äventyr, "SOS Meteorer" och "Halsbandsmysteriet". Några särskilda likheter, förutom att albumet utspelar sig i Paris kan jag inte hitta, men serien är ändå värd att kolla in.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="ellingen"]

[quote="Svartslipsen"]

Tyckte det skulle vara kul att veta vad folk gillar och inte gillar med serien, så här kommer en liten undersökning.

Fråga 1: Vilken är er favorit av de tre huvudpersonerna (Blake, Mortimer eller Olrik)?

Fråga 2: Vilket är det bästa av Jacobs' album?

Fråga 3: Vilket är det sämsta av Jacobs' album?

Fråga 4: Vilket är det bästa av de nyare albumen?

Fråga 5: Vilket är det sämsta av de nyare albumen?

Fråga 6: Vem är den bästa skurken (med undantag för Olrik)?

Fråga 7: Vilken uppfinning i serien tycker ni bäst om?

Fråga 8: I vilket album ger Olrik sin starkaste prestation som ärkefiende?
[/quote]


1. Blake. Som motvikt till de andra är hans kyliga professionalism trivsam.

2. Pyramidens hemlighet. Nästan så nära ett perfekt seriealbum man kan komma. S.O.S. Meteorer kommer alldeles bakom, det eviga regnet känns mycket verkligt.

3. Atlantis. Jag tycker om framtidsdelen av Den djävulska fällan (de två visiterna bakåt i tiden tycker jag däremot är usla), så då blir det Atlantis kvar. Annat folk som lever i underjorden och far till rymden berättas för övrigt mycket bättre i Leloups Yoko Tsuno.

4. Återstår att upptäcka för mig.

5. Se ovan.

6. Professor Miloch Georgevitj. Så perfekt dryg i S.O.S. meteorer och så härligt hämndlysten i Den djävulska fällan.

7. Tidsmaskinen, naturligtvis. Visst, en vanlig uppfinning [;)], men ändå alltid det mest fantastiska man kan tänka sig.

8. Halsbandsmysteriet.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Svartslipsen"]

Vilka andra serier skulle ni rekommendera till någon som läst "Blake & Mortimer" och gillat den?
[/quote]

Yoko Tsuno

Det är en lite mer stressad serie och den är inte lika elegant tecknad, men grundupplägget med en klyftig (och hetsig) naturvetare och mer eller mindre fantastiska problem är ganska liknande. Yoko Tsuno håller inte riktigt samma klass, historierna har inte samma "romantiska" skimmer, eftersom Yoko Tsuno försöker vara "modern", men det är ändå en spännande och välarbetad serie.

Frank & Alix

Liksom Yoko Tsuno och Blake och Mortimer är huvudpersonerna i Jacques Martins Frank och Alix personer med lättantändligt humör. Mortimer är faktiskt den mildaste i församlingen (borträknat Blake, naturligtvis).
Jag tycker att den historiska Alix är en bättre serie än Frank, världsreportern, men Frank är mer lik Blake & Mortimer. Jag har ett stort problem med dessa serier och det är att jag inte alls är förjust i personerna Frank och Alix och jag förstår inte poängen i att lasta på dem barn som kompanjoner, barn som dessutom alltid klantar till det (Johan och särskilt Enak).

Axel Borg däremot, är en riktig karl![8D]


Tintin

Tja, kommentar är väl överflödig. Skulle det finnas någon som läst Blake och Mortimer, men inte läst Tintin så är det naturligtvis det första valet för en fortsatt seriekarriär.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Ja, jag föredrar också "Alix" framför "Frank", men den senare är den som påminner mest om "Blake & Mortimer".

Axel Borg är som sagt den största behållningen med "Frank". Kolla bara på scenen i "Det Dödliga Hotet" när han bjuder Frank på whisky och denne tackar nej, varpå Borg svarar med följande replik:

"Åh, det glömde jag! Ni dricker inte sprit, ni röker inte, ni ljuger aldrig, ni spelar inte och bedrar ingen! Kort sagt, ni är en perfekt människa! Ett verkligt helgon, en modern riddare...men är det inte trist att vara så felfri?"
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

Läste gula tecknet för många år sedan,så jag ska försöka få serien komplett.Jag har lyckats få ihop de 6 första albumen så nu saknar jag bara Atlantis gåta.(det är väl 7 albums som getts ut på svenska?).När jag får tid ska jag försöka streckläsa alla album, men först ska serien bli komplett.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Ja, det blev tyvärr bara sju album på svenska och dessutom struntade "Carlsen Comics" helt i att översätta den allra första "Blake & Mortimer" serien; eposet "Svärdfiskens Hemlighet", det finns dock i dansk översättning under titeln "Kampen om Verdensherredømmet".

Man läste även bli att översätta Jacobs' sista äventyr, "Professor Satos 3 Formler". Fast, det kan jag nästan förstå. Dels så dog Jacobs själv innan serien hann färdigställas och därför gavs del 2 inte ut förrän i början av 90-talet och då hade väl det lilla intresse som den gemene svenska serieläsaren haft för "Blake & Mortimer" svalnat för längesen.
Living well is the best revenge
Skriv svar