Den stora Blake & Mortimer tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Löjeväckande, EU har inget med metriska systemet att göra utan är en mycket mer logisk lösning på mått och vikt ich mycket lättare att lära sig.

Man återgår inte till nåt sämre om man inte är en idiot, iofs finns det gott om sånna.

Det gäller öven Celsius vs Farenheit, Celsius ör givet inte exakt dp det ju beror på lufttrycket, anbars var det ju 0 grader fryser vatten, 100 grader kokar vatten, spå karln tänkte ju före åtminstonde.

Vad Farenheit skulle vara uttänkt efter kan man undra och därför ör det rent idiotiskt att använda, man kan ju lansera vad som hekst där en kvicksilvertermometer ändrar sig vid olika tempratur på en skala och kalla det vad som helst lika gärna.

Det är än värre att behålla imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av smorkin »

Wakuran skrev:
Opus skrev:Har svårt tro det skulle vara särskilt mycket censur i Blake & Mortimer.
Sedan tycker jag det känns helrätt läsa dem på engelska (i alla fall när man inte kan franska).

Det är ju brittiska figurer, så det känns på något sätt diegetiskt kongenialt...

Fast ibland tror jag iofs Cinebook krymper albumen så de närmar sig serietidningsformat... (Även mjukpärmsalbumen i Sverige har iofs något mindre format än franska hårdpärmsalbum, men jag tror att själva sidorna ändå kan vara lika stora...)

Cinebook är lite slumpmässiga m storleken, ofta krympt men en del serier föräras med större format a la Tintin. Jag brukar kolla på hemsidan storleken innan jag beställer om det är en serie som jag vill ha i ok storlek. Den ges förstås i tum...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:
Opus skrev:Har svårt tro det skulle vara särskilt mycket censur i Blake & Mortimer.
Sedan tycker jag det känns helrätt läsa dem på engelska (i alla fall när man inte kan franska).

Det är ju brittiska figurer, så det känns på något sätt diegetiskt kongenialt...

Fast ibland tror jag iofs Cinebook krymper albumen så de närmar sig serietidningsformat... (Även mjukpärmsalbumen i Sverige har iofs något mindre format än franska hårdpärmsalbum, men jag tror att själva sidorna ändå kan vara lika stora...)

Nja. Cinebook krymper bara VISSA franskbelgiska.
Blake & Mortimer kommer i vanliga album. Även Orbital och Alone/Seuls. Däremot kommer Skorpionen, Largo Winch och vissa andra i det fattiga "serietidningsformatet".
Det enda som är bra med Cinebook är det låga priset. (Ja, och ATT de faktiskt ger ur serierna... på ett begripligt språk...)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Jo priset är bra, inget snack om den saken.

Trist nog när det gäller tex Buck Danny är det gammalt innehav de tryckte om, de modernare verkar de inte vilja ge sig på.

En de franskt har givits ut för lång tid sedan i UK och då blir det väl billigt att ge ut em igen.

Och du har rätt om storleken, jag förstår inte vad som avgör formatet,The Scorpion är som en seriesida ungefär beroende formatet den är gjord i, medans Buck Danny jag nämnde är i närmare albumformat.

Så visst låter jag gnällig men att jag köpt dem har varit att det iaf är modern tryckteknik och att de ör verkligt billiga, annars blir det inget alls jag kan läsa då franska och tyska utgår.

60-70kr är bra imo för ett album, det är nog för min del för nåt jag bara vill läsa inte dyrka.
Tänk ett svenskt sånt inbundet enkelalbum 240 spänn, det blir inget för min del då.

Samlingar med fyra album är det bästa om det ska vara hårdpärm, där går det ihop sig nånstans, de flesta är tre och då får man välja.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

Även jag tycker ju iofs hårdpärm för singelalbum känns litet overkill, dels för priset, dels för platsen det tar i bokhyllan om man samlar på sig album...

Vet inte om det blir så mycket hållbarare heller, om man tappar ett mjukpärmalbum i golvet så brukar det få en knäck, om man tappar ett hårdpärmalbum så kan det ofta spricka...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Sökert är de helt ok, men merkostnaden är ju väldigt hög.det gjorde att jag inte köper dem, men antaglugen avses inte fattidlappar som jag heller som kunder.

Varflr ett album liksom det ger ju en exkluvitet möjligen
9mm, i'm never further away than that.
christian42
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 09 jun 2015, 12:42

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av christian42 »

Med tanke på att en del av de nyskrivna Blake & Mortimer-serierna ges ut nu på svenska, finns det någon möjlighet att vi kan få se något slags nyutgivning av det gamla klassiska materialet också? Antingen i samlingsvolym eller som enskilda album.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

Fanns någon uppgift på ComicWiki.dk om att danska Cobolt skulle börja ge ut samlingsvolymer från 2020, men det kanske är en föråldrad uppgift.

(Svärdfiskens hemlighet finns väl annars inte på svenska i någon form tidigare, så den skulle ju hur som helst vara kul att se...)

https://comicwiki.dk/index.php?title=Bl ... =#Oversigt
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Mjukpärm åtminstonde.
9mm, i'm never further away than that.
christian42
Good
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 09 jun 2015, 12:42

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av christian42 »

Wakuran skrev:Fanns någon uppgift på ComicWiki.dk om att danska Cobolt skulle börja ge ut samlingsvolymer från 2020, men det kanske är en föråldrad uppgift.

(Svärdfiskens hemlighet finns väl annars inte på svenska i någon form tidigare, så den skulle ju hur som helst vara kul att se...)

https://comicwiki.dk/index.php?title=Bl ... =#Oversigt


Intressant, tackar! Nu har ju danskarna varit duktigare än vi på att ge ut dem i en första omgång, så jag hoppas verkligen att de ger sig på en svensköversatt utgåva också.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

Själv föredrar jag ju mjukpärm. Det blir billigare album, som känns proportionerligt vettigare per sidpris, och så tar de även mindre plats i en redan överfull bokhylla. Hårdpärm känns inte helt motiverat så länge man inte trycker minst 2-3 album samlade...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Håller helt med Wakuran, känner samma sak.

Hårdpärm blir mycket dyrt på ett enkelalbum men med säg 3st i det sjunker kostnaden totalt sett, det säger sig självt.

Jag kräver inget, eller att de ska ge bort dem, men detta var ett dyrt val och jag tror de förlorar köpare av de som varit möjliga.
Lite förvpnad att nån här hade hittat ett sånt här album på myrornas fö.
9mm, i'm never further away than that.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Opus »

Läst "Den siste Faraonen" som Cobolt släppt på svenska med hårda pärmar.
Enligt omslaget "Ett äventyr med Blake och Mortimer",
jämför man med andra serier känns det mer som ett extraordinärt äventyr.
Teckningsstilen är annorlunda och storyn är inte riktigt som vanliga B&M.
Huvudpersonerna är betydligt äldre och pensionerade.
Blake är väldigt blek och Olrik helt frånvarande utan att avslöja för mycket.
Lite svårt att ge ett betyg, hyggligt trevligt album men inte riktigt B&M, därav jag tycker det är ett extraordinärt äventyr.
Får bli en trea av fem, inte dåligt men heller inget wow.
Är man rädd om sina serieslantar skulle jag nog satsa på något annat då det kostar en del med hårda pärmar.
Cinebooks kommer snart med andra delen av "The Valley of the Immortals" i gammal hederlig B&M stil.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Opus »

Läst del två av "The Valley of the Immortals" på engelska från Cinebook.
Tycker tyvärr den är sämre än första delen.
Mycket av tiden tillbringas i djungeln med en del mystisism inslag.
Historien kommer till ett avslut där Olrik naturligtvis på ett otroligt sätt undkommer
för att kunna ställa till problem för våra vänner i framtida äventyr.
Många av de trådar som byggdes upp på ett förtjänstfullt sätt i första delen faller tyvärr lite platt.
Känns som att det kunde gjorts lite mer av hela historien, det saknas något litet i denna del.
Men har man börjat på första delen måste man naturligtvis även ge sig på andra delen.
Den är inte direkt dålig men medelmåttig ur B&M perspektiv.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Mekongfloden (som ändå finns med i undertiteln (åtm danska undertiteln)) blir mest en teaterkuliss. Personligen hade jag gärna sett fler sidor med helt vanliga flodäventyrsumbäranden (och mindre övernaturligt trams).

https://bildobubbla.se/2020/03/26/blake ... er-tusind/
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Mekongfloden (som ändå finns med i undertiteln (åtm danska undertiteln)) blir mest en teaterkuliss. Personligen hade jag gärna sett fler sidor med helt vanliga flodäventyrsumbäranden (och mindre övernaturligt trams).

https://bildobubbla.se/2020/03/26/blake ... er-tusind/

Jag gillar den där "CMYK-färgläggningen", annars. Det ser ut litet som såna där sammetsaffischer som var populära under 70-80-talet...

(Hmmm, de var ofta självlysande, tydligen...)

https://en.wikipedia.org/wiki/Blacklight_poster
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av RioGrande »

Men köp inte albumet enbart för färgläggningen! (Jag "raffade" nog upp färgen lite med scannens färgfunktion.... [:D] )
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av Agentum »

Varför ges inte de äldre ut igen, säg trepack i mjukpärm tex?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Den stora Blake & Mortimer tråden

Inlägg av zlv »

Agentum skrev:Varför ges inte de äldre ut igen, säg trepack i mjukpärm tex?

Verkar som om "Samlade Äventyr" är planerat för dom 12 första, om man kollar på ComicWiki. På Danska visserligen men en samproduktion ligger nära till hands.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Skriv svar