Stora Asterix-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Coppas skrev:Nu ska jag inte uttala mig specifikt vad gäller Conrad, men i många fall så kan en radikalt förändrad stil i något som är invant sannolikt få en negativ inverkan. Själv har jag t.ex. haft svårt för Munueras Spirou som jag tyckte hade lite för mycket av tecknad film över sig.

Spirou har ju haft över 10 olika utseenden vid det här laget, så det känns inte som ett särskilt bra exempel...

Även om man bortser från alla one-shots och experiment har ju i princip varje nytt reguljärt team satt sin egen prägel på serien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 356
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Coppas »

Den springande punkten var detta med att ändra något som är invant och därmed igenkännligt för många. Blir det för radikala ändringar så kan man istället tappa en del relation man hade till fenomenet ifråga... i detta fall då kanske en serie. Munueras Spirou var sedan bara ett snabbt exempel för att illustrera det då jag personligen tycker att stilen bryter mot den invanda (som för min del då är Franquin).

Sannolikt finns det säkert mycket bättre exempel på sådant än det som jag angav och visst sätter ett nytt team sin egen prägel, men fortfarande återstår då frågan om hur mycket denna eventuellt nya prägel kan och får märkas i förhållande till det som publiken är van vid? Det har ju inträffat förr att läsare/köpare svikit i somliga fall, just för att något varit just lite för annorlunda och särpräglat.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Franquin själv hade ju inte en konstant stil utan hann i princip rita serien i tre olika stilar under sin tid på serien; den tidiga Jijé-stilen, den eleganta 50-tals-stilen och den slängiga 60-70-talsstilen.

Och innan Munuera hann Fournier, Cauvin & Broca och Tome och Janry med serien.

Det är litet som med Batman. Det finns husstilar, men de varieras ständigt för att man inte ska tröttna.


Asterix- och Lucky Luke-serierna har varit mer konstanta när Morris resp. Uderzo hunnit bli varma, så där har efterföljarna ansträngt sig för att ligga nära originalet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
frankjw
Fine
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av frankjw »

Men var finns det att köpa? varken adlibris eller bokus har det inne! ;/

Nån som vet om staffar får det?
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

frankjw skrev:Men var finns det att köpa? varken adlibris eller bokus har det inne! ;/

Nån som vet om staffar får det?
All information ska vara inlagd från vår sida, så jag anar att det handlar om att t ex Adlibris & Bokus ska uppdatera sin info. Noterade även att det står 25 oktober, dvs imorgon, på någon säljsida, men fråga mig inte varför.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av smorkin »

Nu läst och precis som Germund sa så är det bra mycket bättre än de sista Uderzo-böckerna så det finns absolut ingen anledning att inte skaffa det [:)]

Recension uppe på http://smorkin.wordpress.com/2013/10/26 ... -pikterna/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Pikterna läst. Rätt bra.
Rosen och svärdet: Jobbig genussatir, MEN intressant (ofrånkomligt intressant) med kvinnliga legionärer!
Caesars lagerkrans: Ett sånt guldalbum. Så mycket gött att skratta åt och titta på!
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Jinime »

Jag fick Pikterna i julklapp av syrran. Första gången någon har köpt en serietidning till mig, jag har bara önskat mig det i (nästan) alla mina 32 år :P

Det är många "nya" Asterix tidningar jag missat. Det var min stora favorit när jag var liten, dags att läsa ikapp!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Grumme »

Jag har ett exemplar av Asterixalbumet "Rosen och Svärdet".
Det står att det är 1:a upplagan, tryckt 1991, men finns det överhuvudtaget någon andra upplaga?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4389
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Finns troligen bara en upplaga. Fast den trycktes även i en av samlingsvolymerna.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Grumme »

RioGrande skrev:Finns troligen bara en upplaga. Fast den trycktes även i en av samlingsvolymerna.


Tack för info. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

RioGrande skrev:Pikterna läst. Rätt bra.

Jag bara måste läsa de nyare Asterix-albumen en dag.

RioGrande skrev:Rosen och svärdet: Jobbig genussatir, MEN intressant (ofrånkomligt intressant) med kvinnliga legionärer!

Jag tycker ju inte alls att genussatiren är så jobbig. Visst, själva slutet var lite korkat. Men fram till dess var den bra.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Bear »

Någon som vet ifall nytt album är på gång?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

Bear skrev:Någon som vet ifall nytt album är på gång?
Ja, nästa nya album släpps den 22 oktober i alla medverkande länder, inklusive Sverige. Asterix 17 (Gudarnas hemvist) släpptes igen i april, i och med den nya filmen, och Asterix 1 repriseras i sommar.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Peral »

Jättekul! Har längtat efter ett nytt album, kan du ge några avslöjande om vad det handlar om? Är det samma serieskapare som i Asterix och Pikterna?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

Det är samma skapare som pikterna-albumet och de höll ett seminarium i Angouleme där de först offentliggjorde att det nya albumet kommer i höst. Vad det handlar om kan jag inte avslöja - (jag vet helt enkelt inte) - och när nya Asterix-album ska släppas är franska förlaget stenhårda med vilken info som får släppas och när. Det kom faktiskt ett mail med någon ytterligare info i eftermiddags, men jag inte hunnit kolla igenom det än.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av smorkin »

Ska bli kul att se hur album två är; jag gillade ju de nya serieskaparnas första försök men det var rätt försiktigt, inga förändringar alls egentligen, så jag hoppas på att få se lite mer av deras egna personligheter och idéer den här gången :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

smorkin skrev:jag gillade ju de nya serieskaparnas första försök men det var rätt försiktigt, inga förändringar alls egentligen, så jag hoppas på att få se lite mer av deras egna personligheter och idéer den här gången :-)
Ärligt talat tvivlar jag på att de får fria tyglar att vidareutveckla något grundläggande i serien, men vi får väl se. Håller albumet samma klass som det förra lär det ändå bli underhållande läsning. Här är en websida på engelska för den intresserade, sedan ytterligare lite info släpptes i onsdags:
http://www.asterix36.com
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
smorkin skrev:jag gillade ju de nya serieskaparnas första försök men det var rätt försiktigt, inga förändringar alls egentligen, så jag hoppas på att få se lite mer av deras egna personligheter och idéer den här gången :-)
Ärligt talat tvivlar jag på att de får fria tyglar att vidareutveckla något grundläggande i serien, men vi får väl se. Håller albumet samma klass som det förra lär det ändå bli underhållande läsning. Här är en websida på engelska för den intresserade, sedan ytterligare lite info släpptes i onsdags:
http://www.asterix36.com

Mm, kan tänka mig att rättighetsinnehavarna håller hårt i tyglarna ;-) Hur som, underhållning hoppas jag på, och jag ser fram emot att gamle Julle är med igen, har alltid varit en av mina favoritkaraktärer i Asterix!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av andersb80 »

Plockade upp en ny version av Gudarnas hemvist på ICA. Någon som vet varför just denna kommer i ny version nu? Eller så är det ingen tanke bakom kanske.
Skriv svar