Stora Asterix-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av KRax »

Det var Antar.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

Jag hittade nyss en internetsida (http://www.asterixonline.info), där det går att läsa trettiotre Asterix-äventyr på engelska, så nu har jag läst "Asterix i Indien" (som jag inte har läst på över tjugo år) och "Himlen faller ner över hans huvud" (som jag inte hade läst alls). Och hör och häpna, jag tyckte om båda! Vilket är mycket anmärkningsvärt, eftersom de verkar båda två ha ett dåligt rykte.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av tfels »

I vilket album dyker det upp utomjordingar?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av BoJustBo »

tfels skrev:I vilket album dyker det upp utomjordingar?

Himlen faller ner över hans huvud
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

Jag tycker ju att Uderzo skötte det upplägget bra, även om det var bisarrt även för en fantasy-betonad serie som "Asterix". Det var en mycket positiv överraskning!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det är ju litet malplacerade attacker mot manga, som han inte verkar känna till särskilt mycket om...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Furienna »

Wakuran skrev:Det är ju litet malplacerade attacker mot manga, som han inte verkar känna till särskilt mycket om...

Kanske det. Men jag vet inte heller så mycket om manga, så jag stördes inte av det.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det här råkade jag just snubbla över på nätet... I Frankrike har just tidningen "Astérix Max" getts ut som en tidning framför allt riktad till barn under sommarlovet.

192 sidor för 4,90€, vilket i sig är ganska resonabelt. Jag är ingen Asterix-expert och har litet svårt att luska ut om det är så mycket nytt material som Conrad tecknat, eller mest gammal skåpmat. "Jehan Pistolet" och "Luc Junior" som nämns i texten är tidigare serier som Goscinny och Uderzo varit involverade i. (Det första albumet i respektive serie finns på danska.)

Det där serieutdraget med Eiffeltornet (där det verkar som Lutetia bråkar med Rom om att vara romarrikets huvudstad) känner jag t.ex. inte igen, men jag har inte läst Asterix så jättenoga på sistone, så det kan ha varit någon tidigare serie som jag missat...

http://blog.asterix.com/post/Un-max-d-Ast%C3%A9rix-pour-les-vacances-!
http://www.asterix.com/actualites/evene ... azine.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
jimbohoffa
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 14 aug 2016, 19:30

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av jimbohoffa »

Hej!

Är ny på den här sidan, jag hittade hit då jag googlar efter Asterix böcker. Men det verkar vara svårt att få tag på nya böcker.
Jag hittar bara Asterix och hans tappra galler, Asterix på olympiaden, Asterix och gudarnas hemvist och Asterix och Caesars papyrus.

Jag har varit inne på Bokus, Serier och sånt, samt att jag har varit på Akademibokhandeln där jag bor. Någon som vet varför det är så svårt att köpa nya? Och i så fall var köper ni dom?

Min son har precis börjat läsa Asterix men tyvärr så verkar jag ha tappat bort min gamla samling.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av BoJustBo »

En snabb gisning vore ju att dom helt enkelt sålts ut. Men asterix är ju en populär serie så de flesta album lär nog vara ganska enkla att hitta secondhand på ställen såsom Tradera och Bokbörsen.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Skicka ett mejl till SerieCentrum i Trelleborg! Han brukar ha det mesta. Bra priser och snabba paket. Han har både nytt och begagnat.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

jimbohoffa skrev:Är ny på den här sidan, jag hittade hit då jag googlar efter Asterix böcker. Men det verkar vara svårt att få tag på nya böcker.
Jag hittar bara Asterix och hans tappra galler, Asterix på olympiaden, Asterix och gudarnas hemvist och Asterix och Caesars papyrus.
Vill du ha komplett är det begagnatmarknaden som gäller. Vi återtrycker två äldre album varje år, och naturligtvis de nytecknade äventyren som tycks komma ungefär vartannat år. Förra året repriserade vi album 1+17 (Asterix tappra galler + Gudarnas hemvist) och i år har vi gett ut album 8 (Olympiaden). I höst kommer dessutom album 2, Asterix och Kleopatra, som redan är skickad till tryck.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av tfels »

Asterix och Kleopatra är ju faktiskt mycket bra, så det kan jag ju rekommendera till dig Jimbohoffa!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
jimbohoffa
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 14 aug 2016, 19:30

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av jimbohoffa »

Tack för svaren. Jag får ut och leta efter begagnade helt enkelt.

Germund bra att veta, jag får väl vänta på era släpp varje år också.

tfels det var en av böckerna jag hade själv när jag var yngre, så jag minns det mesta. Men som sagt så har samlingen försvunnit efter ett antal flyttar så måste börja köpa in alla igen till min son.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju flera olika upplagor på de flesta av albumen, så nöjer du dig med lässkick borde du inte behöva ruinera dig...

De sällsynta albumen är nog mest de som har getts ut efter Goscinnys död, och där är ju den vedertagna åsikten att de inte är lika bra ändå...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av tfels »

Enligt SVD lanseras nästa Asterixalbum 19 oktober. Det blir nr 37. Någon som vet om det är det svenska utgivningsdatumet också?
https://www.svd.se/italien-nasta-for-asterix
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av zlv »

Ska man tro Ginza & Bokus så är det 1:a November som gäller i Sverige.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

Det stämmer att det svenska släppdatumet ligger några veckor efter Frankrike och övriga länder.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av tfels »

Tackar! Det blir ju att köpa förstås.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av tfels »

Nån som köpt eller läst nya än?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar