Stora Asterix-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Grumme »

I år är det 60 år sedan Asterix gjorde debut. Sedan dess har det kommit två uppsättningar med inbundna samlingsböcker, men efter den andra även ett antal nya album.
Finns det inga planer på en ny inbunden samlingsserie, där alla album från 1959 till 2019 ingår? [8]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

DE gamla trycktes iaf många fler ggr så de är ganska lätta att få tag på ännu, svårast är de senare då har de nog bar en tryckning, sen har vi ju sen de kom ut flera nya album.

Jag missade dem så jag har bjudit så fort jag sett nåt vettigt och fått ihop en bra hög, men de sista några har jag aldrig haft råd med.
Jag har 9st ser jag och det är främst just de sista jag saknar.

De första kan du få billigt på Tradera.

Men det är väl som Lucky Luke där har jag aldrig lyckats köpa en enda haha, jag har samtliga till 1978, mne vill ha nästa bok med, sen försvinner ju Gocinny och jag kände inte lika mycket för de senare, och som sagt gjorde nog många andra inte det heller asdyra
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

Grumme skrev:Finns det inga planer på en ny inbunden samlingsserie, där alla album från 1959 till 2019 ingår? [8]
Just nu finns det inga planer på en sådan bokserie, men 1) vi på redaktionen hade väääldigt gärna svängt ihop en sådan, och 2) förr eller senare anar jag att den kommer. Men det finns alltså i dagsläget inga konkreta eller spikade planer på en bokserie.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Grumme »

germund skrev:
Grumme skrev:Finns det inga planer på en ny inbunden samlingsserie, där alla album från 1959 till 2019 ingår? [8]
Just nu finns det inga planer på en sådan bokserie, men 1) vi på redaktionen hade väääldigt gärna svängt ihop en sådan, och 2) förr eller senare anar jag att den kommer. Men det finns alltså i dagsläget inga konkreta eller spikade planer på en bokserie.


Hoppas att du får rätt, men det är bättre att ni fokuserar på första volymen av Pondussamlingen "Elitserien" som jag fortfarande väntar på. [;)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

Grumme skrev:det är bättre att ni fokuserar på första volymen av Pondussamlingen "Elitserien" som jag fortfarande väntar på. [;)]
Parantes i Asterixtråden: Elitserien hade vi så gärna tagit oss an, men då måste vi få rättigheterna också.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Grumme »

germund skrev:
Grumme skrev:det är bättre att ni fokuserar på första volymen av Pondussamlingen "Elitserien" som jag fortfarande väntar på. [;)]
Parantes i Asterixtråden: Elitserien hade vi så gärna tagit oss an, men då måste vi få rättigheterna också.


Okej, jag som trodde att ni redan hade rättigheterna eftersom Egmont skulle ge ut den i år.

viewtopic.php?p=206111#p206111

https://www.smakprov.se/bok/kartonnage/ ... 176213629/

Men det är som sagt ot i den här tråden, så jag tar det till Pondustråden istället. :-)
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Är det någon mer än jag som har beställt det senaste Asterix-albumet Vercingetorix dotter från Adlibris, och fått ordern makulerad? Fick igår ett väldigt felstavat mail (där alla å ,ä och ö var utbytta mot konsonanter...) som säger att ”produkten tillfdlligt är slut hos ver leverantvr”, och att de har ”avbestdllt den hdr produkten fren din order".
Undrar vad tusan de håller på med, eftersom man fortfarande kan lägga nämnda album i korgen och gå till kassan. Jag försökte chatta med en på kundtjänst idag, som enbart beklagade sig och påstod att de inte har hunnit ändra statusen på albumet ännu. Ingen information alls m.a.o..
Den ser ut att gå att köpa hos Bokus också, men inte CDON som skickar via Adlibris.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Nån har ju siktat den i butik, så det borde väl inte vara något problem. Stöd din lokala fysiska affär! Och betala med KONTANTER (så tränar vi inför katastrofen, när elen släcks...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

Men... då slösar man ju med sina kontanter som man behöver vid katastrofen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

OT. Om vi inte använder kontanter regelbundet så ... är det enbart kort som gäller snart. Och då är vi rökta. Fast en händig man kan ju alltid livnära sig av frukter och ätliga rötter från vildmarken!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag har inte köpt de nya alls, köpte nån begagnad himmlen faller ner ellee nåt, nåt som ju sagts i serien då och då.

Inget vidare, mer att man får se sina gamla kända figurer.


Jag är skeptisk till att vissa klassiska serier fortsätter, men ok nån av skaparna lever, som med Lucky Luke.

Att sen med andra fortsätta är meningslöst, det är en sak med de serier som bytt team då och då, som Spirou.

LL och Asterix är låsta i sin värld och det ska vara bra fantastiskt skrivet för att kännas som bra.

I stället låstes Tintin som jag tror det gått att göra mycket mer med.
Även jag växte ju upp med de här albumen, men jag vet inte om de har en plats idag, det mesta är gjort.

Men jag antar att de säljer oavsett och därför fortsätter, de är ju dock inte löpande serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

Fast ”himlen” (Asterix 33) var det sista riktiga album Uderzo gjorde själv och det, vågar jag skriva, är det i särklass sämsta Asterixalbumet genom tiderna. Det var en drastisk förbättring när Ferri o Conrad tog över från Asterix 35; vi kan diskutera hur bra (eller inte bra?) de nya albumen är, men jag tycker de ”känns rätt” och att de är minst lika bra som det mesta Uderzo gjorde på egen hand.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av MrKumquack »

RioGrande skrev:Nån har ju siktat den i butik, så det borde väl inte vara något problem. Stöd din lokala fysiska affär! Och betala med KONTANTER (så tränar vi inför katastrofen, när elen släcks...)

Detta var precis vad jag försökte göra i går onsdag! Tog en promenad ner på stan och besökte två typ tobaksaffärer, en Pressbyrå, en bokhandel samt två livsmedelsbutiker. Helt utan framgång. Så kan det vara när man inte är en storstadsbo, utan håller till i Daaaalarna,
Hade jag funnit ett album hade det dock blivit köp med kort. (Tyvärr tror jag inte att det idag heller finns många butiker som ens skulle kunna ta betalt i kontanter, om inte allt det datoriserade fungerar...)
Agentum skrev:Jag har inte köpt de nya alls, köpte nån begagnad himmlen faller ner ellee nåt, nåt som ju sagts i serien då och då.
Inget vidare, mer att man får se sina gamla kända figurer.
Jag är skeptisk till att vissa klassiska serier fortsätter, men ok nån av skaparna lever, som med Lucky Luke.
Att sen med andra fortsätta är meningslöst, det är en sak med de serier som bytt team då och då, som Spirou.
LL och Asterix är låsta i sin värld och det ska vara bra fantastiskt skrivet för att kännas som bra.

Håller absolut med om att berättelserna var bättre förr, men jag tycker ändå det är roligt att nya album ges ut, och jag brukar läsa dem med förhållandevis stor behållning ändå!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av smorkin »

germund skrev:Fast ”himlen” (Asterix 33) var det sista riktiga album Uderzo gjorde själv och det, vågar jag skriva, är det i särklass sämsta Asterixalbumet genom tiderna. Det var en drastisk förbättring när Ferri o Conrad tog över från Asterix 35; vi kan diskutera hur bra (eller inte bra?) de nya albumen är, men jag tycker de ”känns rätt” och att de är minst lika bra som det mesta Uderzo gjorde på egen hand.

Håller nog med i det stora hela, "Himlen..." är riktigt dålig. Det där födelsedagsalbumet var kanske snäppet sämre men det var ju inte ett riktigt album heller :-) Ferri & Conrad tycker jag började bra med pikterna, men att de två som kom sen inte hållit den klassen. "Vercingetorix dotter" är kanske näst bäst, men det slarvas en del med teckningarna tycker jag nog, och det känns som om de inte har några som helst planer på att göra serien mer till sin egen och det är allt lite synd :-/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

Oj, ok, så det är inte representivt egentligen.

Sen ska jag inte påstå för mycket, det är ju inte så att det stör mig att nya album kommer ut.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sandblaster
Very Good
Inlägg: 95
Blev medlem: fre 04 dec 2015, 01:11

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Sandblaster »

SJ Pressbyrån i Borlänge hade hela 3 st (smått kantstötta) ex! Omslaget helt okay men törs jag läsa albumet. Man vill ju verkligen inte bli besviken på ett nytt Asterix album ... :?
"Ingen kan vara nere med en ballong!" - Nalle Puh.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av germund »

smorkin skrev:det känns som om de inte har några som helst planer på att göra serien mer till sin egen och det är allt lite synd :-/
Det betvivlar jag är upp till serieskaparna. Jag anar att de har strikta order att hålla sig nära Goscinnys/Uderzos berättarstil och att manus/teckningar granskas innan de släpps igenom. Asterix är inget varumärke du leker och testar med, men vi får väl se vad som händer den dag Uderzo inte längre är med oss.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

Gocinny är oersättlig, det ör sim att försöka vara Franquin.

Hur ska de nu idag kunna göra nåt mer im de bara måste härma det som varit?

Begränsningar kan jag förstå, men i övrigt tycker jag de kan släppa det gamla i hur det måste berättas, det har redan gjorts.
Att liksom lunka vidare i samma spår utan att få göra nåt annat ger ju inte bra serier.

Men ok jag vet att fransmännen är känsluga, som när de skrek rakt ut över det sista teamet på ordinarie Spirou, galenskaper, suveränt tecknat om än inte det bästa manusen, men de borde fått fler chanser allt såg fräscht ut igen.

Nu är det bara specialalbum, och de kan väl vara bra, men jag saknar gamla Spirou och de gjorde bort sig där, jag menar jösses va dåligt tex det där albumet om nån datahjärnavärld som kopierade folk var, både tecknat och skrivet, men de svalde de.

Man måste nog chansa ibland, som i USA, starta om lite helt enkelt, finns så jäkla många bra franskbelgiska serieförfattare, men ok de är av idag.

Serierna är ju ofta uppkomna efter andra världskriget, mao inse att snart kommer 2020 och de ursprungliga är borta, gör nåt nytt utan att tappa stilen, annars förblir det ju att de gamla albumen var bäst alltid.
Ett problem är väl att de inte var löpande i stor del, de började om på nytt varje gång bortsett vissa detaljer.

I Spirou sim dock var löoande flrsöker de iaf med varuanter numera öven om just jag saknar grundserien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
smorkin skrev:det känns som om de inte har några som helst planer på att göra serien mer till sin egen och det är allt lite synd :-/
Det betvivlar jag är upp till serieskaparna. Jag anar att de har strikta order att hålla sig nära Goscinnys/Uderzos berättarstil och att manus/teckningar granskas innan de släpps igenom. Asterix är inget varumärke du leker och testar med, men vi får väl se vad som händer den dag Uderzo inte längre är med oss.

Det är säkert precis så, tyvärr; känns som om planerna kanske är att vara lika stenhårt ovilliga som Moulinsart med hur varumärket ska behandlas...
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

Då blir det stopp.
Hur man nu gör pengar på det.

Ok filmen iofs, rättigheterna.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar