Stora Asterix-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Coppas »

Har den kommit ut på svenska redan? Trodde det var lite senare i november.

Var i Belgien några dagar förra veckan och där fanns den i var och varannan butik. Skada att franskan är så skral. Bläddrade dock igenom ett ex och det såg lovande ut.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Såg på fb att folk köpt den idag. Har dock inte sett albumet själv ännu (men har blivit lovad att få det mig tillsänt postledes). Det påstås finnas stora högar med album hos Pressbyrån.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av rkaj »

Simon har läst den och är besviken: https://smorkin.wordpress.com/2017/11/0 ... ra-loppet/

Jag kommer nog att skaffa och läsa den ändå, men än har det inte blivit av.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Eftersom Egmont lyckades få med Asterix i jultidningssäcken (?) så finns Asterix till och med på ICA nu! När fanns ett riktigt album där senast? :)
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Bear »

Jag köpte albumet på Ica samma dag som det kom ut, så tidigt som klockan 07 på morgonen, så frågan är om det ställdes i tidningshyllan kvällen innan, och om någon då fick tag på det ett dygn före alla andra, eller om det är väldigt strikt när albumet verkligen får börja säljas.

Jag tycker handlingen hastas fram lite, främst i början "I Rom något senare", "En tid senare i.." en sämre re-make av Gallien runt men ändå läsvärd
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag såg att uti vår hage fanns på ICA, men jo det är väl tunt med belg\franska album idag, för drt var nog så du menade.

Förr fanns ju sånt i hyllorna ifta mins jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Ja. Jultidningar/julalbum är inte riktiga album (eller vanliga album borde jag kanske sagt?). De är en egen kategori. En äldre tradition. Kanske egentligen de äldsta rimligt periodiska serieutgivningar vi har (och har haft) i vårt land?
Det jag menar med album är väl de första Tintinalbumen i början av sextiotalet. Fast det förekom albumliknande saker tidigare också (som inte var julsaker). Algas serietidning, med bl.a. Buffalo Bill och Pellefant, var egentligen mer som album. Och de där böckerna av Marc Hentzel... https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... rc_Hentzel
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av smorkin »

Bear skrev:Jag köpte albumet på Ica samma dag som det kom ut, så tidigt som klockan 07 på morgonen, så frågan är om det ställdes i tidningshyllan kvällen innan, och om någon då fick tag på det ett dygn före alla andra, eller om det är väldigt strikt när albumet verkligen får börja säljas.

Jag tycker handlingen hastas fram lite, främst i början "I Rom något senare", "En tid senare i.." en sämre re-make av Gallien runt men ändå läsvärd

Håller med om att det gick lite väl hastigt där; jag gillade i deras första album med pikterna att handlingen tog så god tid på sig innan de ens reste till dikterna :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Sir-L »

Jag gillar inte att "Tidsam-upplagan" redan finns i handeln, men inte upplagan för seriehandlarna.
Oschysst konkurrens tycker jag. Seriehandeln har det kämpigt nog ändå. Trogen min "lokala" höjdare inväntar jag albumet, som tydligen har skjutits fram till obestämt datum.

Germund eller Joakim kanske vet mer om när den upplagan kommer ut? (Jag kanske har missat sådan information.)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av MrKumquack »

Sir-L skrev:Jag gillar inte att "Tidsam-upplagan" redan finns i handeln, men inte upplagan för seriehandlarna.
Oschysst konkurrens tycker jag. Seriehandeln har det kämpigt nog ändå. Trogen min "lokala" höjdare inväntar jag albumet, som tydligen har skjutits fram till obestämt datum.

Germund eller Joakim kanske vet mer om när den upplagan kommer ut? (Jag kanske har missat sådan information.)

Enligt CDON och Bokus hemsidor är datumet för utgivningen den 17 november. Finns det två olika upplagor, en redan utgiven från Tidsam samt en kommande från Egmont? Är det någon skillnad på utgåvorna i så fall?
Jag kan förstå synpunkten med seriehandlare som kämpar för sin överlevnad, men ser ändå fördelar med att hitta t.ex. Asterix i tidningsstället hos den lokala matbutiken. Inbillar mig att chansen är större att hitta nya presumtiva serieläsare/serieköpare som inte har kommit i kontakt med figuren ifråga tidigare om den finns att köpa på ICA eller Coop. Tänker då främst på yngre förmågor som kanske inte har föräldrar aktiva på den här sidan t.ex. [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av tfels »

Tyckte att albumet var halvbra. Här och där glimmar det till med lite humor och roliga idéer, men storyn är ganska enformig. Det hettar inte till ordentligt. Bra Asterix-album brukar ha konflikt gallerna emellan, eller så blir Caesar eller andra antagonister allvarligt indragna i något där de visar upp en mångsidig personlighet och karaktär. Lite av detta finns det, men inte tillräckligt. Jag tyckte förra albumet var klart bättre.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av GuestOnQuest »

Det vore intressant att få höra vad barn tycker om detta album. Vi som har läst alla Asterix-album (jag har inte läst denna än) är ju så mycket svårare att tillfredsställa. Asterix riktar sig väl främst till barn och ungdomar?
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Det vore intressant att få höra vad barn tycker om detta album. Vi som har läst alla Asterix-album (jag har inte läst denna än) är ju så mycket svårare att tillfredsställa. Asterix riktar sig väl främst till barn och ungdomar?

Nja. Den har ju skrivits på olika nivåer i princip ända sedan starten, och nu så borde en stor del av publiken vara gamla nostalgiker...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Coppas »

GuestOnQuest skrev:Det vore intressant att få höra vad barn tycker om detta album. Vi som har läst alla Asterix-album (jag har inte läst denna än) är ju så mycket svårare att tillfredsställa. Asterix riktar sig väl främst till barn och ungdomar?

Vad är det som säger att barn och ungdomar är den primära målgruppen? Barn är dessutom inte heller en homogen grupp så en földfråga blir i så fall vilken åldersgrupp som avses?

Asterix, tillsammans med många andra serier, vänder sig sedan till flera kategorier människor. Har dock svårt att tro att de alltför unga skulle ha något större utbyte av en hel del att finurliga (ironiska) humorn. En hel del, allt från detta med stereotyper och drifter med vissa nationella särdrag vidare till latinska citat, kräver även en viss mognad och allmänbildning hos läsarna.

Tyvärr verkar det dock vara nästan ett axiom på somliga håll att serier är något som vänder sig till i första hand yngre läsare. Tycker vi har ett uppdrag att förmedla en mera nyanserad bild. [;)]
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Sir-L »

MrKumquack skrev:Enligt CDON och Bokus hemsidor är datumet för utgivningen den 17 november. [...]

Tackar.

MrKumquack skrev:[...] Finns det två olika upplagor, en redan utgiven från Tidsam samt en kommande från Egmont? Är det någon skillnad på utgåvorna i så fall?
[...]

Det är Egmont som ligger bakom båda utgåvorna. Vad det gäller skillnader så citerar jag Germund fån ett inlägg för två år sedan:
germund skrev:[...] Det är skillnad på Pressbyrå-upplagan, med Interpress-kod tryckt på baksidan, och bokhandelsupplagan med ISBN-kod.


MrKumquack skrev:[...]Jag kan förstå synpunkten med seriehandlare som kämpar för sin överlevnad, men ser ändå fördelar med att hitta t.ex. Asterix i tidningsstället hos den lokala matbutiken. Inbillar mig att chansen är större att hitta nya presumtiva serieläsare/serieköpare som inte har kommit i kontakt med figuren ifråga tidigare om den finns att köpa på ICA eller Coop. Tänker då främst på yngre förmågor som kanske inte har föräldrar aktiva på den här sidan t.ex. [:)]

Absolut, jag tycker det är utmärkt att seriealbum har letat sig in till Pressbyrån och till dagligvaruhandeln, igen. Vad jag däremot vänder mig emot att de inte släpper dessa samtidigt, eller åtminstone relativt samtidigt.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av GuestOnQuest »

Coppas skrev:
GuestOnQuest skrev:Det vore intressant att få höra vad barn tycker om detta album. Vi som har läst alla Asterix-album (jag har inte läst denna än) är ju så mycket svårare att tillfredsställa. Asterix riktar sig väl främst till barn och ungdomar?

Vad är det som säger att barn och ungdomar är den primära målgruppen? Barn är dessutom inte heller en homogen grupp så en földfråga blir i så fall vilken åldersgrupp som avses?

Asterix, tillsammans med många andra serier, vänder sig sedan till flera kategorier människor. Har dock svårt att tro att de alltför unga skulle ha något större utbyte av en hel del att finurliga (ironiska) humorn. En hel del, allt från detta med stereotyper och drifter med vissa nationella särdrag vidare till latinska citat, kräver även en viss mognad och allmänbildning hos läsarna.

Tyvärr verkar det dock vara nästan ett axiom på somliga håll att serier är något som vänder sig till i första hand yngre läsare. Tycker vi har ett uppdrag att förmedla en mera nyanserad bild. [;)]
Jag tycker att Asterix kan läsas av alla, absolut, men vi som har läst alltihop många gånger om och massor av annat kan nog inte hålla som krav att Asterix-skaparna ska hitta på de mest fantastiska historierna och skämten gång på gång. Mycket handlar om upprepning. Det är därför jag tycker att serien kanske främst är riktad till barn (ska vi säga upp till 18?) dvs de som inte har hört historierna/skämten förr. Förresten är "Asterix på Korsika" ett av mina favoritalbum. [:)]
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Tydligen har Egmont LÄMNAT ÖVER Asterix till Faraos cigarer i Danmark... Guldkalven Asterix... Nyligen lämnade de över Spirou till Cobolt...
Har Egmont helt slutat med franskbelgiska album i Danmark?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Tydligen har Egmont LÄMNAT ÖVER Asterix till Faraos cigarer i Danmark... Guldkalven Asterix... Nyligen lämnade de över Spirou till Cobolt...
Har Egmont helt slutat med franskbelgiska album i Danmark?

Egmont var väl tvungna att lämna över massa licenser i Danmark för att de bröt mot EU:s monopolregler, eller något sånt?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av BoJustBo »

Wakuran skrev:
RioGrande skrev:Tydligen har Egmont LÄMNAT ÖVER Asterix till Faraos cigarer i Danmark... Guldkalven Asterix... Nyligen lämnade de över Spirou till Cobolt...
Har Egmont helt slutat med franskbelgiska album i Danmark?

Egmont var väl tvungna att lämna över massa licenser i Danmark för att de bröt mot EU:s monopolregler, eller något sånt?

Kan dom inte lämna över svenska tidnings industrin då ;)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora Asterix-tråden

Inlägg av RioGrande »

Men de fortsatte länge att ge ut ... några album i alla fall. De verkliga storsäljarna. Om jag förstått rätt har inte svenska Egmont heller varit särskilt förtjusta i att ha kvar de här produkterna heller, Asterix och Spirou...

Vad har Egmont kvar inom segmentet Comics i Danmark egentligen? Det finns ju nästan inga serietidningar heller där... Anders And kanske? AApocket?
Skriv svar