Adèle och annat av Tardi

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Rufus »

... och ännu märkligare är egentligen kopplingen till PK och att vara makten till lags? Tardi har ju snarare gjort serier som vågar utmana, t.ex. den pacifistiska förstavärldskrigsserien i "Den ödesdigra resan-albumet".
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av mikaelbergkvist »

När nån åkallar PK som argument numera så brukar det mest bara handla om att försöka göra sin egen smak till "den rätta".
På vissa forum är det inte ens tillåtet att dra upp "politically correct" som argument längre för det har blivit så urvattnat.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Wakuran »

De flesta personliga stilar känns utvecklade ur lika grad personliga begränsningar som mer eller mindre medvetna stilval. Tardi har iallafall en gedigen konstskoleutbildning bakom sig, vilket borde innebära att han skulle kunna rita mer klassiska skönheter om han nu skulle vilja det.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av skaraborg76 »

Anders1 skrev:... och ännu märkligare är egentligen kopplingen till PK och att vara makten till lags? Tardi har ju snarare gjort serier som vågar utmana, t.ex. den pacifistiska förstavärldskrigsserien i "Den ödesdigra resan-albumet".


Det är väl PK att hylla pacifistiska åsikter!
Hade han fått publicerats om han hyllat våld?

Men hans serier är fortfarande fula.
Om en kock medvetet bränner vid maten, är han då en bra kock?

Vissa serier är okej att mobba, typ Laban, men Tadis fula kärring är visst något slags seriehelgon.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Labrador Road 26 »

skaraborg76 skrev:Vissa serier är okej att mobba, typ Laban, men Tadis fula kärring är visst något slags seriehelgon.

Enklast är väl att bara strunta i att läsa serier man inte uppskattar, oavsett hur omtyckta de må vara andra. Inte svårare än så vad jag kan se.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Rufus »

skaraborg76 skrev:
Vissa serier är okej att mobba, typ Laban, men Tadis fula kärring är visst något slags seriehelgon.


Nej, du får tycka precis vad du vill om Tardis serier. Däremot får du räkna med att andra kanske inte delar din åsikt.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av skaraborg76 »

Ja och nu slutar jag skriva i denna tråd.
Några gillar serien, men inte jag.
Några gillar lever och andra gillar ostron.
Men en som inte gillar lever eller ostron har väl rätt att säga detta?
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Erik S »

Peral skrev:Skulle en kvinnlig karaktärs skönhet vara ointressant?! Det inställningen verkar vara överdrivet politiskt korrekt. På samma sätt som en manlig karaktärs muskelstyrka påverkar hela hans omgivning och dess inställning till honom så påverkar kvinnlig skönhet omgivningens förhållningssätt och inställning till den kvinnliga karaktären. Fysiska attribut utgör till stor del grunden för dramaturgin.

Det handlar inte om mesig politisk korrekthet, jag tycker bara att det är onödigt att diskutera Adèles utseende, eftersom det inte är något som har någon egentlig betydelse för serieberättelserna. Ska vi försöka reda ut om Knasen ser bra ut eller inte?
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av mikaelbergkvist »

skaraborg76 skrev:Det är väl PK att hylla pacifistiska åsikter!
Hade han fått publicerats om han hyllat våld?


Nej, det är det ju ingen publicerad serie som gör.. [8)]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Zara Hero »

Erik S skrev:
Peral skrev:Skulle en kvinnlig karaktärs skönhet vara ointressant?! Det inställningen verkar vara överdrivet politiskt korrekt. På samma sätt som en manlig karaktärs muskelstyrka påverkar hela hans omgivning och dess inställning till honom så påverkar kvinnlig skönhet omgivningens förhållningssätt och inställning till den kvinnliga karaktären. Fysiska attribut utgör till stor del grunden för dramaturgin.

Det handlar inte om mesig politisk korrekthet, jag tycker bara att det är onödigt att diskutera Adèles utseende, eftersom det inte är något som har någon egentlig betydelse för serieberättelserna. Ska vi försöka reda ut om Knasen ser bra ut eller inte?


Eller frk Fröjd?
[:I]
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av mikaelbergkvist »

Erik S skrev:Det handlar inte om mesig politisk korrekthet..


Det roliga med uttrycket 'mesig politisk korrekthet' är att det alltid riktar sej mot misstänksamhet mot våld - med automatik.
Det är lätt att se vart en sån attityd tar vägen - rakt in i Irak tillexempel!

Detta sagt av en man som älskar bombastiskt våldsam action som snorungar älskar glass - men jag tycker ändå att till och med uttrycket 'politisk korrekt' i sig stinker.
Det borde vara förbjudet att använda eländet.
Vem fan uppfann skiten egentligen?
- Nån som vet?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

Erik S skrev:
Peral skrev:Skulle en kvinnlig karaktärs skönhet vara ointressant?! Det inställningen verkar vara överdrivet politiskt korrekt. På samma sätt som en manlig karaktärs muskelstyrka påverkar hela hans omgivning och dess inställning till honom så påverkar kvinnlig skönhet omgivningens förhållningssätt och inställning till den kvinnliga karaktären. Fysiska attribut utgör till stor del grunden för dramaturgin.

Det handlar inte om mesig politisk korrekthet, jag tycker bara att det är onödigt att diskutera Adèles utseende, eftersom det inte är något som har någon egentlig betydelse för serieberättelserna. Ska vi försöka reda ut om Knasen ser bra ut eller inte?


Självklart har Adeles utseende betydelse för serieberättelserna, det påverkar hur de andra karaktärerna i serien förhåller sig till henne. Knasens utseende är svår att diskutera eftersom alla i den serien är ritad efter samma mall. I Knallhatten "De ä inte nödvänditvis mänschlit" ifrågasätter Månstråle Daisy-Maes kärlek till Knallhatten "De ä inte hans själ du älskar, de ä hans väldia axlar å starka fötter! De ä enbart fysikalisk atraktion-inte rikti kärlek!"
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av smorkin »

Bortsett från att jag inte alls håller med om att Tardi tecknar fult i allmänhet (se t.ex. hans fantastiska teckningar i Ishavets demon) så håller jag inte heller med om att Adèle B-S skulle vara speciellt ful. Tardis stil är inte realistisk utan snarare en mycket personlig tolkning av Hergé, blandat med något som har drag av tidigt 1900-tal - mellankrigstiden. Helt enkelt ett annat sätt att teckna människor, och för mig ser det mycket franskt ut och bitvis mycket elegant ut också.

Och till skillnad mot många andra tecknare visar Tardi upp sin huvudfigur både bra och mindre bra dagar, för som alla riktiga människor varierar utseendet; det är bara i Hollywood människor ser exakt likadana ut dag efter dag. Humör, trötthet, uppspelthet och annat påverkar faktiskt utseendet en hel del.

Som avslutning, A B-S i diverse olika situationer, och jag kan verkligen inte säga att hon är ful i någon av dem:
Bild
Bild
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Zara Hero »

Hon är väl rätt vacker.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Rosen »

mikaelbergkvist skrev:Det roliga med uttrycket 'mesig politisk korrekthet' är att det alltid riktar sej mot misstänksamhet mot våld - med automatik.

Tidigare i år såg jag nån som tyckte att man lika gärna kunde döpa om 'politisk korrekthet' till 'vänsterpolitik', för det var ju vad det alltid handlade om ändå...
Smaken är som baken, men oavsett användningsområden tycker jag att termen beskriver ett påtagligt och högst reellt fenomen i debattsfären. Det blir extra tydligt om man ser sig omkring utomlands -- vad som anses PK i Sverige är ofta inte samma saker som anses PC i USA, och är definitivt inte samma saker som i Indien, men fenomenet i sig är lika tydligt där.

Vem fan uppfann skiten egentligen?

Enligt Wikipedia kan man hitta exempel åtminstone bak till 1700-talet - men det sätt som uttrycket används idag är i en sorts ironisk bemärkelse jämfört med den ursprungliga betydelsen; förr användes det av de som själva var politiskt korrekta.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Agentum »

Angående den här Tardi så har iaf jag varit helt blind för honom.

en Fantsagrapic Books har ju börjat ge ut en del på senare år, så jag köpte några för ett tag sen.

Heh, det ska till att de släpper franska serier i USA för att jag ska skaffa dem typ:-)

Jag har läst den som heter It Was The War of The Trenches som tydligen är hopsatt av 2 album.

Brutal sanning om ww1 får man säga, verkligen nere i skiten.
En vanlig soldat är inte värd nånting alls här.

Jäkligt bra faktiskt, den ska man läsa tycker jag.

Jag har en annan som han gjort med ihop med nån annan You Are There, tycks handla om nån lodis i Paris kanske 30-tal?, tydligen har han ägt land och haft pengar förr men det har han blivit av med så han förtjänar sitt uppehälle med att ta tull vid nån port.
Han försöker på nåt sätt få tillbaka sian tilgångar.

Men som sagt jag har bara bläddrat lite i den, denna verkar var ett äldre verk än det förra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

Jag såg Luc Bessons film om Adele Blanc-Sec för någon månad sedan och blev väl inte speciellt överväldigad, jag tycker Besson har tappat mycket av den touche han hade tidigare i sin karriär och verkar nu mer mest gå på rutin! Annars är Tardis serier av det jag läst, genomgående högklassiga!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Agentum »

Är det utgivet nåt i albumformat på svenska?, jag såg när jag sökte att saker hade givits ut här men det stod inte i vilken form.

Jag kommer nog köpa fler av de amerikanska tror jag, de är trvligt hårdinbundna med, det är ju bra tat de får se lite euopeiskt där borta med, det har börjat rinna på lite på senare år tycker jag mot tat de tidigare varit vrångt inställda så knappt Tintin funnits.

Man ser ju Donjon som är Dungeon tex. raketfart på det i utgivning på engelska, även annat av samma person/er

Iofs är allt i form av trade eller bokform, men det är givetvis för de köpstarka och det är ju inte mer än rätt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Agentum skrev:Är det utgivet nåt i albumformat på svenska?, jag såg när jag sökte att saker hade givits ut här men det stod inte i vilken form.

Jag kommer nog köpa fler av de amerikanska tror jag...

Av Tardi har i alla fall några getts ut på svenska, osäker på hur många.

Är du sugen på mer franskt (och belgiskt) på engelska så håll koll på brittiska Cinebooks, de är inte hardcover dock.
http://www.cinebook.co.uk/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Agentum »

Det gör inget, det svåra är ju att veta vad som är vad mest.

Men man får chansa lite.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar