Adèle och annat av Tardi

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Wakuran »

Framförallt finns det väldigt mycket (om inte allt?) utgivet på danska:

http://comicwiki.dk/wiki/Jacques_Tardi
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Agentum »

Njä då läser jag hellre engelska, på danska kan man visserligen läsförstå men det blir lite ålderdomliga ord och sånt som låter fånigt mest.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

Labrador Road 26 skrev:
Agentum skrev:Är det utgivet nåt i albumformat på svenska?, jag såg när jag sökte att saker hade givits ut här men det stod inte i vilken form.

Jag kommer nog köpa fler av de amerikanska tror jag...

Av Tardi har i alla fall några getts ut på svenska, osäker på hur många.

Är du sugen på mer franskt (och belgiskt) på engelska så håll koll på brittiska Cinebooks, de är inte hardcover dock.
http://www.cinebook.co.uk/


(OT)Tack för länken LR! Jag såg att de bl.a hade "Lady S" av Aymond och Van Hamme (Van Hamme som gjort bl.a XIII) Den serien kom upp under Ola Hammarlunds visning av "Stockholm i serierna" under SPX 2011. Lady S utspelar sig i Kungliga Huvudstaden av alla platser och Aymond skildrar ett vintrigt Stockholm mycket skickligt! Känns som en investering (slut OT)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Peral skrev:(OT)Tack för länken LR! Jag såg att de bl.a hade "Lady S" av Aymond och Van Hamme (Van Hamme som gjort bl.a XIII) Den serien kom upp under Ola Hammarlunds visning av "Stockholm i serierna" under SPX 2011. Lady S utspelar sig i Kungliga Huvudstaden av alla platser och Aymond skildrar ett vintrigt Stockholm mycket skickligt! Känns som en investering (slut OT)

OT.

Varsågod, filar faktiskt på en fullständig genomgång av just Lady S-äventyret "Latitude 59 Degrees North" som utspelar sig i Stockholm, med referenser till de verkliga platser som syns. Riktigt imponerande hur väl tecknaren fått till det. Gissar på Aymond varit på besök här för det är mer pricksäkert än vad som nog kunnat gå att få via enbart foton. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Peral »

OT
Jag ser fram emot den genomgången! Förhoppningsvis hinner jag själv införskaffa albumet innan du blir klar
slut OT
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Wakuran »

Jo, jag har också hört om pricksäkerheten. Undrar om det är Lisbet Salander som skapat Stockholmsintresse?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Jo, jag har också hört om pricksäkerheten. Undrar om det är Lisbet Salander som skapat Stockholmsintresse?

OT.

Det hoppas jag inte, för ärligt talat är Stockholmsskildringarna i Millenniumtrilogin inte mycket att hurra för. Två, tre meningar ur valfri Harry Friberg-roman säger mer om Eken än herr Larssons samlade verk. Stieg Trenter istället för Stig Larsson alltså. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av RioGrande »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Jo, jag har också hört om pricksäkerheten. Undrar om det är Lisbet Salander som skapat Stockholmsintresse?

OT.

Det hoppas jag inte, för ärligt talat är Stockholmsskildringarna i Millenniumtrilogin inte mycket att hurra för. Två, tre meningar ur valfri Harry Friberg-roman säger mer om Eken än herr Larssons samlade verk. Stieg Trenter istället för Stig Larsson alltså. Slut OT.


Då gillade du den tecknade Trenterboken?:
Bild
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av smorkin »

Agentum skrev:Är det utgivet nåt i albumformat på svenska?, jag såg när jag sökte att saker hade givits ut här men det stod inte i vilken form.

6 Adele-album+Den ödesdigra resan+Ishavets demon, som alla hör ihop; min åsikt om dem:

http://smorkin.wordpress.com/2010/02/06 ... lite-till/

Just här+Dödens adress+Kackerlacksmördaren, alla utgivna av Epix/Medusa.

Jag har kanske glömt något, men det är de album av Tardi jag har på svenska och jag tror det är alla [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av RioGrande »

Du fick nog med allt.
Här kan man också läsa....
http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... ques_Tardi
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Offissa Pupp »

Av någon anledning läste jag aldrig Adèle när jag var liten. Och eftersom det mesta av min seriekonsumtion bottnar i någon slags barndomsminnen har det dröjt innan jag satte tänderna hennes extraordinära äventyr. Men vad kan jag säga? Läste precis Fantagraphics fyra första album (i två volymer) och är alldeles betagen; så in-i-*** j*la bra! Tror tar mig tusan att det är bland det bästa jag någonsin läst. Så otroligt snyggt - jag vet att Tardi är en mästare på svartvitt, men det här i färg är nog ändå strået vassare. Så otroligt välskrivet - dialogerna och berättartexten så skönt pastsichiga (fungerar det adjektivet?) Så otroligt roligt - humoristiskt med finess utan att vara krystat. Så otroligt härliga äventyr som innehåller allt. Så otroligt snyggt sammanhängande - dr de fyra första albumen mer eller mindre fungerar som ett enda långt grundäventyr.

Det enda som stör är att nästa del i FB:s översättning kommer först hösten 2013 [}:)]

Skönt det där - en pastisch kan verkligen driva med en konstform och ända vara en del av den konstformen på riktigt. Det kan ibland bara var ett fegt sätt för en konstnär som inte vågar sig på en genre - någon som vill skriva en hårdkokt deckare vågar inte göra det utan ironi så hen skriver en pastisch istället. Men en lyckad pastisch bör, som här i Tardis exempel, innehålla både en klargörande distans och en kärlek till ursprungsformen. För alla vet ju att det gamla pojboksäventyret i grunden är en fantastisk genre. [;)]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av RioGrande »

Visst är Adele bra! Oj. Och om du gillar Adele måste du även läsa "Den ödesdigra resan" (som nog är min absoluta favorit av Tardi?)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Visst är Adele bra! Oj. Och om du gillar Adele måste du även läsa "Den ödesdigra resan" (som nog är min absoluta favorit av Tardi?)


Jag läser faktiskt om mina Adelé-album just nu och blir lite besviken faktiskt. Varför tyckte jag att de där var så bra album en gång i tiden, frågar jag mig idag.
Lite fåniga. Fast jag gillar fortfarande hans "vetenskapliga miljöer" förstås.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av RioGrande »

Borde inte nån nämna att Skyttegravskriget finns på svenska i denna tråd? Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4096
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Rufus »

RioGrande skrev:Borde inte nån nämna att Skyttegravskriget finns på svenska i denna tråd?


Är det samma serie som "Gevärsblomman" utgiven hos Carlsen Comics? Eller har han gjort flera serier om första världskriget?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av RioGrande »

Gevärsblomman är en helt annan serie. En liten kortis som fyller ut albumet Den ödesdigra resan (från sjuttiotalet). Skyttegravskriget är ett tjockefett, lite nyare album. Men Tardi har gjort ett antal andra serier om första världskriget också. http://www.youtube.com/watch?v=8P1S09bO7mc
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av KRax »

Har någon läst Skyttegravskriget?

Egentligen känns det som ett givet köp, men jag är inte på humör för alltför mycket lidande i år. Finns det något ljus i mörkret i det här verket?
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av larsa66 »

KRax skrev:Har någon läst Skyttegravskriget?

Egentligen känns det som ett givet köp, men jag är inte på humör för alltför mycket lidande i år. Finns det något ljus i mörkret i det här verket?


Den är mörkare än mörkret själv. Sanna och grymma historier...Man får lära känna vissa personer och sen...vips är dom bortsprängd eller ihjälskjuten.
Men det är väl vackert att hedra alla människor som offrade sina liv för det mest värdelösa vi människor har skapat. Även om det var tung läsning kändes det värt det.

Att för en kort tid av sitt liv förflytta sig till dom och vara med om lidandet, för det skildrade han med inlevelse, Tardi.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Erik S »

Nej, det tycker jag verkligen inte man kan säga. Mörkret är kompakt och krigets lidanden genomvidriga. Brutala och otäcka krigsscener skrivna och tecknade av en Tardi som är förbannad på krigets meningslöshet. Han fångar de utsatta soldaternas smärtsamma ångest och uppgivenhet på ett oerhört starkt sätt. Storslagen seriekonst.

(EDIT: Skrev samtidigt som Lars.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Adèle och annat av Tardi

Inlägg av Wakuran »

Tardi på engelska har ju diskuterats tidigare i tråden.

Tyvärr trillade ju Fantagraphics husöversättare Kim Thompson av pinn förra året, vilket nog i praktiken innebär att all vidare Tardi-utgivning på engelska ligger på is tills någon annan eldsjäl tar upp manteln.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar