Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Ingemar »

Zara Hero skrev:När det gäller Blueberry tyckte jag att serien var bäst när Chihuahua Pearl var med. En bra figur (tuff och självständig -- mer antihjälte än Blueberry) som Charlier och även Giraud utvecklade så långt att hon gärna kunde fått en egen soloserie. Om man jämför Blueberrry och Comanche kan man notera att i B förstoras och förmänskligas den kvinnliga bifiguren medan den kvinnliga huvudpersonen efter hand nästan helt försvinner i skuggan av den manliga bipersonen i C.

Det är helt olika klass på manusen. Förutom all kanonmat (som det är alltför gott om) så har Blueberry mycket bra manus, där till och med en del kortlivade figurer blir ganska levande (så länge de varar) medan Comanche bara lyckas med det ibland, om någonsin. Kolossal skillnad där. Både män och kvinnor har själ i Blueberry, medan de flesta är platta pappkartongsfigurer i Comanche.

Comanche glänser egentligen bara i jakten på storebror Dobbs, och även då fixar den inte karaktärer i Blueberrys klass.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av RioGrande »

Köpte Durango -- det första albumet -- på danska för några dagar sedan. Det är en ganska okej tecknad serie, lite spaghettiinfluerad. Man förstår att tecknaren skulle vilja vara Giraud eller Hermann. I det här avsnittet känner man igen saker från filmen The Great Silence och från Django, huvudpersonen skulle kunna sägas vara en korsning mellan dessa filmers huvudpersoner. Han får till och med sin pistolhand sönderskjuten... På en gravsten på kyrkogården står det "Silence"...

Serien tecknad av Swolfs. Det finns massor av album.

Det negativa (till sist): jag lade ifrån mig mitt sprillans nya album uppslaget på en pall, när jag kom tillbaka hade flera sidor lossnat från limningen och ramlat ner på golvet. Visst ska man kunna lämna ett album uppslaget på en pall i några minuter? Visst har samma sak hänt även med Albumförlagets titlar, har för mig att jag lånade Bouncer från biblioteket... lösbladssystem....
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Horus »

Nu har det sagts att Western är en flytande kategori, därför skulle med lätthet "Jeremiah" klassas som en Western. För min del fördrar jag Comanche över Blueberry kanske för att jag tycker att C är snyggare tecknat och även allvarligare.

Blårockarna är en trevlig serie, mest för att det finns autentiska drag i främst tecknandet.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Rufus »

Visst finns det mycket som kan räknas som fransk-belgisk Western. Min favorit är crazyhumorserien Cowboyen Sven-Bertil. Den har publicerats på svenska i Elixir, Epix och Galago. Jag har dock bara läst Elixir-publiceringen. Någon som vet om det var "en-sidor" eller en längre serie (som i Elixir) som publicerades i Epix? Och hur är det med Galago-publiceringen? Jag överväger att inskaffa det som jag inte har med Sven-Bertil.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Erik S »

Av vad jag kan se genom en snabbtitt att döma så var det bara ensidingar i Epix. Det finns för övrigt ett index här, om du inte redan kände till det:
http://koti.mbnet.fi/~robotman/lehdet/epix.html
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Labrador Road 26 »

Anders1 skrev:Min favorit är crazyhumorserien Cowboyen Sven-Bertil.

Verkar både i stil och upplägg att vara väldigt snarlik Johnny Bravo, kanske dock inte riktigt lika brudfixerad.
http://www.youtube.com/watch?v=xnGnl-UElVA
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Wakuran »

Det är väl serien av Kamagurka? "Cowboy Henk" i original. Den är egentligen inte särskilt lik Johnny Bravo. Ganska surrealistisk humor.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Rufus »

Ja, Johnny Bravo är nånting helt annat. När det gäller liknande serier, kan man ju i och för sig säga Cocco Bill (som förövrigt också är en personlig favorit) av italienaren Jaccovitti. Det är också crazyhumor i vilda västern.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Labrador Road 26 »

Den här storslagna illustrationen kan nog tilltala fansen av europeisk vilda västern.

Bild

"Far West" får mig att tänka på den här utmärkta låten.
https://www.youtube.com/watch?v=bqiHdShmb3M
(1:30 in i sången)
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av tfels »

Aaaah, njutetlenjut.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Wakuran »

Imponerande. Han är säker, gamle Girran. Hur stor var originalplanschen?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av RioGrande »

Bild Här är den invikt i tidningen Pilote (1966) (som väl hade någon sorts "magasinsformat"... Å andra sidan verkar affischen inte gå ända ut till kanterna. Så den är nog ungefär så stor som åtta Fantomentidningar!)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av Labrador Road 26 »

With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av RioGrande »

Kan nog stämma. Ungefär. Fast jag tror inte de använde samma proportioner i den franskspråkiga världen. De hade nåt som var ungefär som våra A4:or och så vidare... men inte exakt. Det är därför det blir tomrum ovanför sidorna som måste fyllas på nåt sätt när sådana serier körs i svenska serietidningar (som har samma proportioner som A4:an, samma delningsförhållande mellan kort- och långsida...)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Vilda västern betraktad genom fra/bel:a glasögon

Inlägg av KRax »

Nu blev man ju nyfiken.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Format_de_papier

Bläddrar man lite nedåt kommer en lista med äldre franska format med centimetermått och de två sista skulle kunna passa. I efterordet till Arzak gjorde Gir-Moebius någon liten grej av det där, hur han valde ett lite mer udda format till den serien. Säkert ett av de där i listan.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar