Yoko Tsuno

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Mneth
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 13 mar 2009, 14:22
Ort: Sverige

Yoko Tsuno

Inlägg av Mneth »

Undrar om det är någon annan än jag som läste den underbara serien om Yoko Tsuno när det begav sig? När jag var liten, typ 25 år sen, kunde man köpa seriealbumen som jultidningar. Så började jag samla och har efter det lyckats få tag i alla seriealbum som getts ut i Sverige.

Var i Belgien för några år sen, och döm av min förvåning när jag upptäckte att det finns många fler album publicerade än vad som översatts till svenska.

Gillade seriens tekniska inslag mycket, samtidigt som karaktärerna var väldigt varma och humoristiska.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Inte när det begav sig, men senare. Jag tycker mest om historierna med de blå vännerna, ovanligt snygga SF-miljöer.

Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Mneth
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 13 mar 2009, 14:22
Ort: Sverige

Inlägg av Mneth »

Japp, håller helt med. Och deras smarta användning av magnetism till alla möjliga saker tyckte jag var kul.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag har läst de flesta Yoko Tsuno, och skall jag säga något positivt så är det miljöer och teknik. Där är seriens unika styrka. Däremot kanske jag inte skall säga för mycket om handling eller ansiktsteckningar.
Användarvisningsbild
Mneth
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 13 mar 2009, 14:22
Ort: Sverige

Inlägg av Mneth »

Hm, ja, har ju som sagt inte läst dem som vuxen, kanhända skulle jag se dem med andra ögon idag. Dock är det jag beskriver som jag minns dem. :)
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Mneth skrev:
Hm, ja, har ju som sagt inte läst dem som vuxen, kanhända skulle jag se dem med andra ögon idag. Dock är det jag beskriver som jag minns dem. :)

Nu beskrev vi inte riktigt samma saker. Att karaktärerna skulle vara "varma och humoristiska" är väl inte direkt fel tycker jag. Det är ett ganska klokt sätt att sätta fingret på Yokos annars ganska vaga personlighet. Jag är mer kritisk till teckningarna av ansikten, som saknar all udd. Men som sagt, det är trevligare att leta positiva saker.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag fortsätter att lyfta fram vilande trådar om lyckade belgier (eller japaner i det här fallet).

Yoko Tsuno har en mycket märklig dragning på mig. Jag gillar verkligen den serien, samtidigt som jag irriterar mig på den. Först och främst, miljöerna är något alldeles fantastiska - jag tror serien är oöverträffad där. Överhuvudtaget tycker jag att det just i detaljerade bakgrunder som en serie kan lyfta sig från att vara en gestaltning av en berättande historia, till att verkligen bli levande och trovärdig. Eller realistisk om man så vill. Det roliga är att författaren Roger Leloup kan göra sf och tidsresor till just trovärdiga.

Däremot är jag liksom Ingemar, inte fullt lika imponerad av Leloups förmåga att teckna människor. Men de drunknar på något sätt i de genomarbetade miljöerna, och det menar jag som en positiv sak.

Problemet med Yoko Tsuno, eller jag kanske hellre ska säga mitt problem med serien, är att intrigen så många gånger är oerhört överbelastad och komplicerad. Kanske avslöjar jag för mycket om min bristande förmåga, men jag förstår helt enkelt inte alltid albumen. Det krävs inte sällan att jag läser ett album flera gånger för att jag ska hänga med i alla intrigförvecklingar. Men detta innebär också att jag gärna läser Yoko Tsuno flera gånger, och det måste ju ändå räknas till seriens fördel.

Men jag känner å andra sidan att jag är i gott sällskap här. Roger Leloup arbetade för Hergés studio vid tiden för Tintins album "Plan 714 till Sydney". Leloup hade en idé för det albumet som innehöll en alkemist, djävulen och (tror jag) tidsresor. Men Hergé tyckte att det var för komplicerat och använde sin rymdmänniska istället. (Vilket iofs inte är mindre fånigt.) Själv återanvände Leloup uppslaget till sin Yuko Tsuno: "Alkemisten i Brügge", ett album som jag faktiskt för närvarande håller på att läsa en andra gång för att se om jag förstår det bättre den här gången.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Hergé verkar iofs medveten om rymdmänniskans inneboende fånighet och neutraliserar honom genom att göra honom till en kuf med ett Marols-namn (Brysseldialekten som Hergé använde för sina påhittade språk, plats- och personnamn) som talar med en lustig accent (han rullar r:en på franska, har jag för mig).

Jag har inte läst Leloup i nämnvärd utsträckning, det är snygga teckningar men mitt intryck är att han är mer pompös.


Det finns f.ö. en alternativmangatecknare som heter Yuko Tsuno, litet kul.
http://lambiek.net/artists/t/tsuno_y.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag vet inte om jag tycker Hergés neutraliseringar är tillräckliga för att komma undan med rymdvarelser i en Tintinserie. Men vid den tiden tycker jag å andra sidan att Tintin förlorat det mesta av sin charm och mest blivit ett stelbent men snyggt navelskådande.

Vet inte riktigt vad du menar med 'pompös' men visst finns det i Yoko Tsuno ett omständligt drag som kan göra ett stelt intryck. Roger Leloups första läromästare (där har vi väl f.ö. ett ganska pompöst ord?), var inte Hergé utan Jaques Martin (Alix, Frank). Och visst ligger Leloup närmare Martin än Hergé.

Det finns f.ö. en tradition av just hårt efterforskande författare med ett ganska stelbent berättande. Det är som om författaren inte litar på att berättelsen kan bära sig själv, utan att den måste förlita sig på ett gediget researcharbete. Dessa serier gör sedan ett ganska omständligt intryck. Mästaren i denna genre är just Jaques Martin, men också Roger Leloup kan räknas hit. Möjligen kan vi också räkna hit Edgar Jacobs (Blake och Mortimer), också den en mycket omständlig, men enastående bra, serie. Intressant är samtliga dessa herrar arbetade med bakgrundsteckningar i Studio Hergé. Det verkar som den roll de fick hos den stora mästaren satte ordningen för resten av deras skapande liv. För övrigt utvecklas Tintin själv från en fartfylld berättarglädje med raka äventyr till en överbelastad ganska grå och oengegerad berättelse. Det är som om Månen tur och retur för alltid skjuter Tintin i sank. För till skillnad från Frank, Alix, Yoko Tsuno och Blake & Mortimer så tycker jag inte att Tintin blev en bättre berättelse med efterforskning och noggrannhet i bakgrundsbeskrivningarna.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det var kanske tur att Hergé dog när han dog? Vad hade det blivit av Tintin efter ytterligare två tre album? Tänk er en 85-årig Hergé som 1992 släpper en produkt... som slår ner som en (stor, mjuk, tung, fuktig, grå) bomb/matta över Europa... över ett häpet Serieläsareuropa.
(Hoppsan, OT?)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av skaraborg76 »

Man blir knappast dum av att läsa denna serie! Den kan vara mycket av teknik och annat. Och jag som är oteknisk har läst om en seriebubbla fler än en gång.
Ännu en serie som inte riktigt fått sin chans tycker jag.
Jag tycker annars teckningarna är okej och tydliga.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av skaraborg76 »

Alla seriehjältinnor bruka alltid förr eller senare avbildas naken eler spela på sex.
Modesty, Kelly Green, Franka, Linda i Linda & Valentin.
Men inte Yoko.
Det var bara en tanke som slog mig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Wakuran »

Hm, det har nog mest med Roger Leloups sinnelag att göra. Finns nog en hel del skisser av finniga tonåringar och liknande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av skaraborg76 »

Wakuran skrev:Hm, det har nog mest med Roger Leloups sinnelag att göra. Finns nog en hel del skisser av finniga tonåringar och liknande.


Nu förstår jag inte riktigt? [:I]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Wakuran »

Jag tänkte att Leloup själv inte tyckte att det kändes passande. Det känns som det finns en tendens för tecknare både att bli småkära i sina egna skapelser, och rita de lättklädda som "fan service".

Och Yoko känns ju som söt nog i sig för att inspirera till "fanart", som en passus.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av skaraborg76 »

Alla album finns ju inte på svenska. Men jag har svårt att tro att hon någonsin spelar på sina kvinnliga attribut. Någon som vet mer. Men det finns det ju många damer i serievärlden som spelar på dessa så det kan nog vara bra med lite omväxling?
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Offissa Pupp »

Jag håller på att läsa samtliga album med Yoko Tsuno, och har väl hunnit med hälften. Så här långt kan jag säga att det överhuvudtaget inte finns något ställe där huvudpersonen använder sig av sin kvinnlighet, än mindre sexualitet. Det är tvärtom en i stora drag väldigt "anständig" serie, tekniskt driven, berättarmässigt något ansträngd. (se ovan). Egentligen ganska befriande att läsa om en kvinnlig hjälte som är just en hjälte och inte en kvinnlig hjälte. (Märklig mening kanske, men ni förstår säkert vad jag menar.)

Däremot är Tsunos rödhåriga kompis, om det nu är Vic eller Pol, en typisk slarvpelle och humoristisk pojk-side-kick. Han kan på ett ganska stereotypt sätt flörta med tjejer och få dåndimpen av snygga tjejer. (Åtminstone ända tills han senare själv träffar kärleken.)
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av skaraborg76 »

Offissa Pupp skrev:Jag håller på att läsa samtliga album med Yoko Tsuno, och har väl hunnit med hälften. Så här långt kan jag säga att det överhuvudtaget inte finns något ställe där huvudpersonen använder sig av sin kvinnlighet, än mindre sexualitet. Det är tvärtom en i stora drag väldigt "anständig" serie, tekniskt driven, berättarmässigt något ansträngd. (se ovan). Egentligen ganska befriande att läsa om en kvinnlig hjälte som är just en hjälte och inte en kvinnlig hjälte. (Märklig mening kanske, men ni förstår säkert vad jag menar.)

Däremot är Tsunos rödhåriga kompis, om det nu är Vic eller Pol, en typisk slarvpelle och humoristisk pojk-side-kick. Han kan på ett ganska stereotypt sätt flörta med tjejer och få dåndimpen av snygga tjejer. (Åtminstone ända tills han senare själv träffar kärleken.)


Pol är clownen i gänget. Och i början är han mer "komiskt" tecknad. Han blir mer normal.
Vic är väl olyckligt kär i japanskan.

Det är lite synd om alla kvinnliga hjältar. Det verkar vara en förbannad skyldighet att dom är sexiga!
Heja Tsuno! Girlpower!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Zara Hero »

Yoko tycker inte de europeiska killarna har klass. Hon sparar sig för sin "samurai hero" [poesi, skönhet, kraft].
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Yoko Tsuno

Inlägg av Wakuran »

Tja, om man ska ta till såna etniska hårdragningar kan man ju lika gärna anse japanska män som machonördar. (Hunsade på jobbet, men vägrar ta hand om städningen, ungefär.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar