Vilket Tintinalbum är din favorit?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Vilket Tintinalbum är din favorit?

Inlägg av Olof »

Jag tänkte att vi kunde köra igång en liten undersökning och kora det bästa Tintinalbumet. Var och en får nämna tre album, sen räknar vi ihop vilka album som fått flest sammanlagda röster och så vet vi vad vi ska köpa för julklappspengarna......... [8]

Här har vi albumen:

Tintins Äventyr
• Den mystiska stjärnan
• Kung Ottokars spira
• De 7 kristallkulorna
• Solens tempel
• Faraos cigarrer
• Det svarta guldet
• Månen tur och retur, del 1
• Månen tur och retur, del 2
• Tintin i Tibet
• Det hemliga vapnet
• Enhörningens hemlighet, del 1
• Rackham den Rödes skatt, del 2
• Koks i lasten
• Castafioles juveler
• Den svarta ön
• Plan 714 till Sydney
• Krabban med guldklorna
• Det sönderslagna örat
• Tintin i Amerika
• Tintin och hajsjön (filmalbumet)
• Blå Lotus
• Tintin i Kongo
• Tintin hos gerillan
• Tintin i Sovjet
• Den svarta ön
• Det sönderslagna örat
• Tintin och Alfabetskonsten (det ofullbordade)


Jag vill inte driva in tråden på något särskilt spår nu till en början utan väntar lite med att utse mina egna favoriter. [:)]
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

- Castafiores juveler
- Enhörningens hemlighet
- Månen tur och retur 2
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Megasvårt att man bara får välja tre. Det får bli dessa.

• Solens tempel
• Faraos cigarrer
• Blå Lotus

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Enhörningens hemlighet, del 1
Jag är svag för pirater och segelfartyg... [8D]

Rackham den Rödes skatt, del 2
Som sagt, jag är svag för pirater och segelfartyg... [:o)]

Den svarta ön
Jag gillade miljöerna i Dsö. Dessutom var det en bra historia.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Den svarta ön för mystiken.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Bäst är De 7 kristallkulorna och Solens tempel för att de teckningsmässigt och i detaljer ligger på toppen av hans förmåga. Därefter kommer Månen tur o retur.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Tintin i Kongo är grym och så tar jag Enhörningen och Rackham.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Ok, mina röster går till

Castafioles juveler
Det hemliga vapnet
Tintin i Tibet

Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

svårt när det är bara 3st
Enhörningen 1-2 (gillar pirater jag med)
Plan 714 (ufon också)


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har svårt för den med ufon i, käns inte som om det tillför något alls gentligen att de åker ufo och sen blir minnesraderade på slutet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Koks i Lasten

Pga av alla gamla karaktärer som gjorde comeback i det albumet.

Blå Lotus

Hergé mognade med detta album

Enhörningens Hemlighet

Ja, jag är också svag för pirater

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ola He
Fine
Inlägg: 258
Blev medlem: fre 11 nov 2005, 09:45
Ort: Sverige

Inlägg av Ola He »

De sju kristallkulorna
När jag var liten vågade jag inte öppna albumet på flera år p.g.a. Rascar Capac. Idag är det min absoluta favorit. Mystiken, hjältemodet, vänskapen till Kalkyl... fantastiskt. Fortsättningen Solens Tempel är också bra, men del 1 är ett klart större mästerverk.

Enhörningens hemlighet
Första albumet jag läste vid ca 5 års ålder och fortfarande en favorit. Så enkelt och så genialt berättat. Parallellhistorien med Riddaren av Hadocque är magnifikt.

Tintin i Tibet
Oerhört vacker, oerhört känslig historia. Som barn älskade jag den p.g.a. yeti-historien, som vuxen älskar jag den p.g.a. det psykologiska temat.


Egentligen gillar jag alla Tintinalbum (utom möjligen Sovjet, Kongo och Amerika), och mästerverken är många... "Det hemliga vapnet", "Castafiores juveler", "Månen tur och retur" (båda delarna), "Blå lotus", "Koks i lasten"....


/ola
Välkommen till [url="http://seriewikin.serieframjandet.se/"]Seriewikin[/url].
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Ja, här har det hänt saker sen sist. [:)]

Blå Lotus var ett album som jag tyckte var ganska trist som barn, problemet var att jag inte riktigt förstod hela innebörden. Det gör jag idag och därför är det en favorit.

Enhörningens hemlighet - Bra story, bra tecknat, bra helhet. Snyggt och prydligt och därför en favorit.

Tintin i Kongo - Jag gillar faktiskt den där hardcore-Tintin som man får se i Kongo-albumet. Han skjuter noshörningar och har sig.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Castafiores juveler
Plan 714 till Sydney
Det hemliga vapnet

och som "reserv" Tintin i Tibet, och så Den svarta ön, men det är nog för att det var den första. Många andra som nämns ovan är också fina, förstås, på olika sätt.
Användarvisningsbild
Lilla_Anna
Good
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 20:11
Ort: Sverige

Inlägg av Lilla_Anna »

rackhamden rödes skatt, del 1
enhörningens hemlighet, del 2
tintin hos gerillan
Användarvisningsbild
Collecter
Good
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 21 jan 2006, 21:51

Inlägg av Collecter »

De sju kristallkulorna Är mitt första val just för att den skrämde skiten ur mig som liten. Den är även min favorit som vuxen och den jag är mest glad över att ha i min samling. Det är den mest mystiska av Tintin albummen och helt klart dragen till det okulta med dom sju vetenskapsmännen som faller i dvala och mumien Rascar Capac som försvinner eller kanske blir han befriad av klotblixten.
Fortsättningen Solens Tempel är okså bra men här gäller det att välja tre favoriter.

Enhörningens hemlighet Är mitt andrahands val. En väl uppbygd story som var en favorit redan när jag var liten. Jag farcinerades av om dom tre små fartygsmoddellerna och parallellhistorien som berättar om kapten Haddocks anfader och om en gömd skatt.

Rackham den Rödes skatt Är mitt tredjehandsval och en mycket värdig uppföljare till Enhörningens hemlighet.
Jag höjer mitt glas med rom till en skål för geniet Hergé
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Enhörningen är förbaskat bra, även om jag inte listade den själv. Det är ju tre parallelhistorier sammanvävda, jakten på pergamenten, ficktjuven och bakgrundshistorien. Ficktjuven är ett betydande lyft, som ger det hela en mysig sida bredvid den fläskiga skattjaktshistorien. Och så landar allt så ironiskt i slutet av "Rackham den Rödes skatt", där det visar sig att bröderna Vogel hade begått inbrott, mordförsök och kidnappning för att hitta en skatt som låg i deras egen källare - och som de på grund av sina dumheter inte fick! :-)
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

3 Enhörningens hemlighet

2 Den svarta ön

1 Castafiores juveler
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Det var som tusan, en Tintin-tråd jag inte skrivit i, det får jag ändra på.

Dessa tre är mina favoriter för tillfället, växlar lite ibland.

1. De sju kristallkulorna - Den har allt, underbar humor när Haddock försöker trolla och senare snubblar runt på teatern med kohuvudet på skallen och böket med suffletten när det regnar. Läbbiga inslag på gränsen till skräck (när jag var liten i alla fall) med Rascar Capac som klättrar in genom fönstret med en enorm kristallkula i händerna. Jakt på bovar när Kalkyl kidnappats. Hela närmaste familjen av Tintin-figurer är också med, Milou, Haddock, Kalkyl, Dupontarna, Castafiore och gamla bekantingen Alcazar, dock under nytt namn. Nykomligen Bergamotte är också en skön bekantskap. De två busgrabbarna i hamnen ger en skön koppling till Sulan och Smecken också. Bilden när Haddock snubblar ut på scenen är för närvarande min absoluta favorit av alla rutor i samtliga album. Bör också nämna att jag däremot aldrig har varit särskilt förtjust i Solens tempel.

Är lite splittrad vilka äventyr som får hamna på andra och tredje plats, men det får bli dessa.
2. Kung Ottokars spira - En, på sitt sätt, klassisk Tintin-inledning där han hamnar i äventyret av en slump. Sigillografen som ger en föraning till nästa förvirrade professor (Kalkyl) och en ganska klassisk deckartvist med tvillingar. Syldavien som känns som det definitivt existerar med sin någorlunda aggresiva granne Bordurien. Inte att förglömma att näktergalen från Milano, Bianca Castafiore gör sin entré. Tintin får medaljen "Den gyllene pelikanen" för sina tjänster vilket inte är helt fel. Hergé, hans tjej och E. P. Jacobs tittar också på vilket vittnar om den unge hjältens storhet när serietecknare åker ända till Syldavien för att bevittna detta.

3. Det hemliga vapnet - Benoit Peeters har en lång utläggning i sin bok om Tintin och Hergé om varför detta är det bästa albumet och jag är benägen att hålla med honom på i stort sett alla punkter. Underbar humor med den påfrestande Serafim Svensson som gör allt för att tränga sig på med sina försäkringar och historier om morbror Anton. Spännande jakt på Kalkyl och hans kidnappare. Fantastisk uppfinning av Kalkyl, vad nu den än är tänkt att man egentligen ska ha den till.

Lite bonus-info om Det hemliga vapnet. Överste Sponz är utseendemässigt baserad på Hergés bror, vilket även Tintin var ursprungligen. Jag hittade också i mina undersökningar för ett tag sedan att plexiglas har egenskaper som gör det ljudabsorberande/ljudresistent, vilket bör vara en möjlig anledning till att Borduriens gamla överhuvud fått namnet Plekszy-Gladz som om Bordurien på det sättet blir immunt mot Kalkyls ultraljudsapparat.

Gillade verkligen rkajs sätt att skriva Castafioles juveler som ger en fantastisk koppling till det eviga namntrasslet mellan henne ock Haddock. Hmmm, såg nu att det även stod så i Olofs post så det kanske är han som ska ha äran för detta genidrag.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

1. De sju kristallkulorna
2. Kung Ottokars spira
3. Det hemliga vapnet
========================
4. Plan 714 till Sydney

Alla mina Tintin är förstaupplagor, är det bra? Från Illustrationsnånting. Fast de är i och för sig extremt sönderlästa många av dem. Nja, jag håller mig nog till Bustersamlandet.
Skriv svar