Claire Bretécher

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Sen är ju "hon sålde riktigt bra i Sverige när hon gavs ut här" och "Bretechér är en framgång" egentligen relativt. Hur mycket har hon sålt? Jag misstänker att ganska mycket annat har sålt mer.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Ja, ja. Och skit är gott.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

När jag läser Bretchér kommer jag att tänka på pojken i en av Lauziers Sånt är livet-episoder. Pojken har vuxit upp i ett vänsterkollektiv och lyssnat på de vuxnas politiska diskussioner. Efter att ha jämför vad de vuxna förordar med vad han ser i resten av samhället har han dragit slutsatsen att allt som är fult och dåligt gjort är bra, och det som är snyggt och välgjort är ont och en del av den kapitalistiska sammansvärjningen.

Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

mikkeX skrev:
Det är möjligt att textningen är ett hinder för vissa, men trots det så är Bretechér en framgång. Vad jag vill kolla fram till är att om nu hennes textning på något sätt egentligen varit ett problem så hade hon aldrig blivit så stor... varken här eller där.


Men textning kan vara ett problem här, men inte där. De frustrerade finns (fanns) i massor på varenda bibliotek i Sverige, men hur många exemplar hittar man på antikvariat, loppisar och second hand-affärer? Inte alls så många (relativt bibliotekskoncentrationen). Var det alltså verkligen en publik framgång i Sverige?

Hursom, problemet med Bretecher för mig och de flesta jag har pratat med, är att den stora majoriteten av alla skämt, all igenkänning och all "klokhet" känns som gammal skåpmat. Alltså måste jag dra slutsatsen att trots att det uppfattades som bra när det var nytt, håller det tydligen inte någon särskilt högre kvalitet eftersom folk efter bara några decennier tycker att det bara är inbankande av redan öppna dörrar.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

KRax skrev:
[...] Alltså måste jag dra slutsatsen att trots att det uppfattades som bra när det var nytt, håller det tydligen inte någon särskilt högre kvalitet eftersom folk efter bara några decennier tycker att det bara är inbankande av redan öppna dörrar.


Det kan i och för sig vara ett tecken på storhet lika gärna som svaghet, om det var hon som bankade in dörrarna från början! (Hon kanske i alla fall bidrog till att dörrarna ifråga blev bankade på).
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Som samhällsdebatt, ja, men det har ingen betydelse för vad man i brist på bättre får kalla konstnärlig kvalitet.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
skaraborg76
Avstängd
Inlägg: 581
Blev medlem: fre 26 feb 2010, 13:20

Re: Claire Bretécher

Inlägg av skaraborg76 »

Läste att hon alltid ser sur ut.
Och när man läser serien så blir man sur.
Verkar vara en tidning för kvinnor runt trettio. Är vänster men som livet har hunnit ifatt.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Claire Bretécher

Inlägg av Zara Hero »

På sin tid var BÖCKERNA riktigt roliga. Man kan läsa dem som tidsdokument.
Skriv svar