De tio viktigaste från det fransktalande området

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine

De tio viktigaste från det fransktalande området

Inläggav Estelle » tis 22 sep 2009, 17:53

Vilka är de tio viktigaste (för er? för världen? för historien?) serieskaparna (eller serierna) inom det fransktalande området (Belgien, Frankrike, delar av Schweiz m.m.)?

GÄLLER DENNA LISTA?
Jacobs, Hergé, Uderzo, Moebius, Franquin, Jijé, Peyo, Hermann, Vance, Morris...
(+ några manusförfattare: Charlier, Goscinny, Greg och någon mer)

Det här kunde väl bli ett intressant ämne?

(Fler tänkbara: Tardi, Derib, Hubinon, Bilal, Druillet....)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 22 sep 2009, 18:05

Javisstja. Såna där listor har jag hört om förut.

Hergé, Jijé, Franquin, Goscinny och Moebius känns rätt givna.

Fler bubblare: Macherot, Tillieux, Caza, Delporte...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 22 sep 2009, 18:12

Enki Bilal ska definitivt upp på listan, däremot är jag klart tveksam till Greg efter dennes alster Tintin i Hajsjön. När jag var i Bryssel förra gången, maj 2007, var det en specialutställning om just Greg på Seriecentret (Seriemuséet), kan inte påminna mig att jag såg något av större värde från honom.

Skulle hellre plocka upp Jaques Martin än Peyo, mest för att Alix slår högre än Smurfar i mitt tycke.

Annars skulle jag nog säga att det är jämt skägg mellan Hergé och Moebius/Giraud på första platsen, på olika grunder.

Möjligtvis kan man även inkludera italienarna och spanjorer i denna listning, som en slags kontinental lista.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 22 sep 2009, 18:39

Om man ser åt sidan Gregs allmänna kvaliteter (vilket kan vara rätt subjektivt) är det svårt att bortse från hans betydelse, han var chefredaktör för Tintin under 10 år, har tecknat mer än 40 album med den klassiska humorserien Achille Talon, varit medskapare på Bruno Brazil, Bernard Prince och Oliver och Colombina (samt den i Sverige okända Luc Orient), varit medförfattare på några av de bästa Spirou-albumen etc.

Om man ska klämma in italienare och spanjorer också känns det ganska grötigt med bara tio personer, men Manara, Crepax och Pratt kan man väl nämna isåfall.

Raoul Cauvin verkar f.ö. ha varit enormt framgångsrik. Klassisk husförfattare för humorserier i Spirou med manus till över 200 album på franska (Blårockarna nog mest kända i Sverige). Möjligen är det för tidigt att utröna hans betydelse än.

Och andra veteraner som inte verkar vara så kända i Sverige inbegriper Will, Gos, Bob de Moor och Sirius.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint

Inläggav Labrador Road 26 » tis 22 sep 2009, 19:00

[quote="Wakuran"]

Raoul Cauvin verkar f.ö. ha varit enormt framgångsrik. Klassisk husförfattare för humorserier i Spirou med manus till över 200 album på franska (Blårockarna nog mest kända i Sverige). Möjligen är det för tidigt att utröna hans betydelse än.
[/quote]
Var på Franska Intitutet när de hade en temadag om frankofona serier för några år sedan. Cauvin var där och det var meningen att han, MikkeX plus någon mer skulle prata om franska serier, men det blev i stort sett bara ett långt beklagande över hur Manga har förstört för den klassiska serien. Så han var ingen direkt rolig eller humoristisk kille, just då i alla fall.

Han har för övrigt en "seriegata" i Bryssel, via just Blårockarna.
[quote="Wakuran"]

Och andra veteraner som inte verkar vara så kända i Sverige inbegriper Will, Gos, Bob de Moor och Sirius.
[/quote]
Bob de Moor är nog hyfsat känd, men han har ju inte mycket att stoltsera med utanför Studio Hergé grejerna. Johan & Stefan är klart spretig i manus, Barelli har jag inte läst men ser inte helt imponerande ut, inte i den nivån som krävs för top ten i alla fall.

[img]http://observador.weblog.com.pt/arquivo/Barelli.jpg[/img]

Den här ser intressant ut däremot.

[img]http://img78.imageshack.us/img78/8702/cori001pf7.jpg[/img]
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 22 sep 2009, 19:07

Aha. Fast om det nu varit hans levebröd i runt 30 år och marknaden börjar bli osäker kan jag förstå att han är bitter. Verkar väl enkelt att skylla allt på mangan däremot. Mitt intryck är iofs att det inte generellt gäller marknaden som helhet. T.ex. Uderzo gjorde ju det också, men i övrigt verkar det rätt spritt vad folk anser om manga däröver.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 sep 2009, 21:45

Skit läste fel.

Trode man måste välja vilket fransktalande land som var viktigast.........

Så var det ju inte.

Har inge åsikt egentligen, Hergé var viktig för mig men Franquin var ju ännu viktigare egentligen.

Sen fins de ju kvar än idag och jag gillar en del jag ser än, som Donjon tex.

Nä det här är inte möjligt att lösa.
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 22 sep 2009, 22:02

[quote="Agentum"]

Skit läste fel.

Trode man måste välja vilket fransktalande land som var viktigast.........

Så var det ju inte.
[/quote]
Nå, hursomhelst, om man ska tolka det så; Jag tror i princip Belgien var viktigast mellan 30- och 60-talet, och Frankrike i princip från 60-talet och framåt, generellt.

(Jag tänker på stora namn, viktiga tidningar etc. Pilote ser jag som en viktig markör över generationsskiftet och brytningspunkten.)

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 sep 2009, 22:32

Jo men allt ses så förbaskat i backspegeln med, det finns ju moderna serier också från fransktalande regioner.

Tyvärr får vi se för lite av dem, men var finns de bästa idag förutom då Donjon jag nämnde Thorgal är väl inte på franska tex.

Så mycket är tungt vägande på förr helt enkelt och jag förstår det med, det ser ju så ut åtminstone för oss svenskar som översköljdes på 70-80-tal av de franskspråkiga serierna som då var årtionden äldre i original.

Jo jag vet att flera av dem kom tidigare hit, men jag menar för den stora massan då.

Jag vill dock undanta Tintin lite då jag mins att mina föräldrar visste vem det var redan innan så att säga, före innan jag föddes, han var tydligen härpå 60-talet åtminstone.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 22 sep 2009, 22:41

Öh, Thorgal debuterade ju på franska, menar du att han inte finns på svenska, eller?

En seriekultur är väl mycket mer formbar när den är i sin linda, antar jag. Enstaka tecknare kan få mycket större genomslag. Nuförtiden är det väl mer stelt och/eller splittrat, det är svårt för en udda tecknare att få enormt genomslag och bilda en stil, nuförtiden. Det är dessutom helt enkelt lättare att se påverkan och utveckling i backspegeln, än medan det pågår.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 sep 2009, 22:48

Håller inte med ig när både Manga och amerikanska serier ständigt visar framfötterna på senare år.

Vet inte vilket språk Thorgal gavs ut på först(tänkte på alla möjliga slaviska språk mest), han fick svensk utgivning ja, men jag ville få fram att den serien var viktig helt enkelt, det är en så bra serie att den alltid överskuggade Fantomen i hans egna tidning, trist nog blev det bara 4 album.

Vile bara framhäva nåt annat än historiska serier som ni talar om, sorry.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » tis 22 sep 2009, 22:57

Det görs ju fortfarande bra serier, men det är få tecknare som får sånt enormt genomslag längre som t.ex. Osamu Tezuka och Jack Kirby. Om man ska välja ut "de tio viktigaste" så får man sålla rätt rejält.

Thorgal debuterade i tidningen Tintin på franska, f.ö. Tecknaren Grzegorz Rosi#324;ski är polsk men han arbetade för den fransk-belgiska marknaden, då.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » tis 22 sep 2009, 23:22

Ok, då vet jag, då är Thorgal viktig i modern tid då den står upp mot väldigt mycket annat på sin sida, tyvärr har detta inte uppmärksamats av jänkarna, men det har Donjon som är Dungeon där, jag har massor av dessa på engelska och de är klart varierande från äventyr till komiska grejor.

Jag visste att han var från Polen så därav problemet för mig.

Jag är fortfarande lack för att ingen vill ge ut resterande material i album, säkert för att idiotEgmont äger rättigheterna och inet kan skilja det ena från det andra ens.

Har du inte läst det så gör det.

Den gamla tiden ni snöar in på är så svår i form av vad som betydde mest, vi ser ju att en Tintin film ev. är på gång tex. avgör det problemet eller när jag äventyrat med Spirou eller garvat mig sanslös av Gaston tex?

Ni nämner dock fler personer än tex Franquin som väl idag ändå kan ses som fantastisk, sen har Morris med hjälp av Gocinny gjort en hel del jättebra med.

Alix? äh jag vet inte, är det bättre än tex Jaktpiloterna?

Gociny i sig självt lyfte väldigt mycket serier , Asterix, Lucky Luke och den här snubben som ville bli Kalif i stälet för Kalifen tex.

Jijé är svåröverskådlig för en svensk, jag har inte sett Spirou 38- eller vad det heter än fast jag beställt det.
Han gjorde anat med säger de förstås, men jag har aldrig sett det.

Mins en till som nog Fantomen drog igen med, nån snubbe som var privatdeckakre och åkte en sån där Solex moppe, han hade jatt och trenchcoat som gällde enligt honom annars, nån tjej var bortrövad och de hade en Mercuru från tidigt 50-tal tror jag som de for runt i de sk. bovarna.

Han var inet så jävla dum heller, visst töntig men han löste problemen som ändå inet var helt uppenbara.

Mins inet namnet men klart franskt, nåt jag gärna sett för sig, Fantomen sållade man men de läste man iaf.

Egentligen har Fantomen gjort en hel del förutom deras i 80% värdelösa huvudserie på senare år.

Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Kontakt:

Inläggav mikkeX » ons 23 sep 2009, 00:14

Tio av dem jag kommer på på en gång...

Joann Sfar
Lewis Trondheim
Manu Larcenet
David B.
Marjane Satrapi
Derib
Christpohe Blaine
Franquin
Mandryka
Enki Bilal

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 23 sep 2009, 00:35

[quote="Agentum"]

Ok, då vet jag, då är Thorgal viktig i modern tid då den står upp mot väldigt mycket annat på sin sida, tyvärr har detta inte uppmärksamats av jänkarna, men det har Donjon som är Dungeon där, jag har massor av dessa på engelska och de är klart varierande från äventyr till komiska grejor.

Jag visste att han var från Polen så därav problemet för mig.

Jag är fortfarande lack för att ingen vill ge ut resterande material i album, säkert för att idiotEgmont äger rättigheterna och inet kan skilja det ena från det andra ens.

Har du inte läst det så gör det.

Den gamla tiden ni snöar in på är så svår i form av vad som betydde mest, vi ser ju att en Tintin film ev. är på gång tex. avgör det problemet eller när jag äventyrat med Spirou eller garvat mig sanslös av Gaston tex?

Ni nämner dock fler personer än tex Franquin som väl idag ändå kan ses som fantastisk, sen har Morris med hjälp av Gocinny gjort en hel del jättebra med.

Alix? äh jag vet inte, är det bättre än tex Jaktpiloterna?

Gociny i sig självt lyfte väldigt mycket serier , Asterix, Lucky Luke och den här snubben som ville bli Kalif i stälet för Kalifen tex.

Jijé är svåröverskådlig för en svensk, jag har inte sett Spirou 38- eller vad det heter än fast jag beställt det.
Han gjorde anat med säger de förstås, men jag har aldrig sett det.

Mins en till som nog Fantomen drog igen med, nån snubbe som var privatdeckakre och åkte en sån där Solex moppe, han hade jatt och trenchcoat som gällde enligt honom annars, nån tjej var bortrövad och de hade en Mercuru från tidigt 50-tal tror jag som de for runt i de sk. bovarna.

Han var inet så jävla dum heller, visst töntig men han löste problemen som ändå inet var helt uppenbara.

Mins inet namnet men klart franskt, nåt jag gärna sett för sig, Fantomen sållade man men de läste man iaf.

Egentligen har Fantomen gjort en hel del förutom deras i 80% värdelösa huvudserie på senare år.
[/quote]
Aha, Jerome K. Bloche hette detektiven, av Alain Dodier. (Edit, Jerome K Jerome var författaren han verkar vara döpt efter) Inte läst, men den är ju snygg. Han som ville bli kalif istället för kalifen hette Iznogoud.

Thorgal har jag inte heller läst särskilt noga. Alla album ska finnas på danska, tydligen, om man klarar det.

Donjon är iofs rätt skön. Borde läsa mer om jag får tillfälle.

Edit: Om ni är nyfikna på att kolla upp namn som kommer upp här i diskussionen kan ni generellt kolla upp Comiclopedia på www.lambiek.net

Användarvisningsbild
KRax
Fine

Inläggav KRax » ons 23 sep 2009, 11:41

Utan inbördes ordning, men iaf mina tio:

Hergé
Jacques Martin
Franquin
Goscinny
Jacques Tardi
Jean van Hamme
Benoït Sokal
Francois Bourgeon
Uderzo
Didier Comés

Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » ons 23 sep 2009, 13:00

Absolut tunga namn. Men kan man verkligen (med gott samvete) ta bort Jacobs och ta Martin istället? Fast å andra sidan: vad väljer man, gräddglass eller bacon?

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » ons 23 sep 2009, 14:15

Finns det ingen från fransktalande Kanada?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » ons 23 sep 2009, 14:27

Om det finns några tunga namn vet jag inte. Men var inte han som tecknade nya Tintinhistorier kanadensare?

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Kontakt:

Inläggav Kung Orne I » ons 23 sep 2009, 15:30

Har nån tecknat nya Tintin? Var inte Hergé helt emot det?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!

Återgå till "Fransk-belgiska serier"