De tio viktigaste från det fransktalande området

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Offissa Pupp »

Vaddå?
Linus van Pelt skrev:Franquin, Lauzier och Bourgeon är de tre för mitt vuxna jag viktigaste, drar man in barndomsminnen blir det förstås även Hergé, Peyo, Goscinny/Uderzo och andra självklarheter.

Läser ditt vuxna jag inte samma serier som ditt barnjag??? Påminner mig om en sporadisk läsare av superhjälteserier som sa till mig när jag hyllade Tintin att han "nog kräver lite mer av en serie" [:o)] Menar du förresten att du som vuxen uppskattar Spirou men inte Tintin medan du som barn uppskattar Tintin men inte Spirou?

Helt seriöst så undrar man ju hur man skulle uppskatta barndomens seriehjältar idag om man inte hade läst dem tidigare. Alltså, tänk om Tintin var en helt ny bekantskap - vad skulle en helt fräsch läsning innebära? Själv tror jag att jag skulle bli lika imponerad och frälst som någonsin då. Håller på att lära mig franska (nåja) och läser en del serier som jag inte stött på tidigare och jag ser hur jag verkligen skulle ha älskat dem här serierna som barn, men också att jag även nu tycker att det är seriekonst på stor nivå. Alltså kan jag inte skilja på ett barnjag och ett vuxenjag...

& när jag ändå är på tråden måste jag få tillägga ett förarglig och beklaglig miss från mitt förra inlägg i tråden. Glömde ju en av mina absoluta favoriter Raymond Macherot. :oops: Passar på att lägga till honom nu, har gått och grämt mig länge nu men tyckte att det var att ta sig själv på för stor allvar att editera en sovande tråd med begränsat allmänintresse. Så jag gör det nu istället [8D]
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Zara Hero »

Barnjag/vuxenjag. Ack. Det finns skillnader. Egentligen tre faser, tror jag.
1.Före puberteten: Man läster för det rena äventyret (och lite enkel humor).
2.Under pubertet/ungdomstid: Man vill ha det så experimentellt och tillkrånglat, och gärna lite barnförbjudet, som möjligt.
3.Sedan, som mogen/vuxen kommer man tillbaka till båda de här perioderna och ser på dem med mer nyktra ögon. Man ser att mycket (men inte allt!) bara var dravel, men också att mycket av det man tog avstånd från när man blev 14/15/16 (nej, inte kan jag läsa såna barnsliga barnserier!) egentligen var mycket bättre än det man valde istället.

***

Kanske är man mer "Franquinmänniska" eller mer "Hergémänniska" precis som man ibland brukar tala om att olika individer är mer "hundmänniska" eller mer "kattmänniska".

***
Senast redigerad av 1 Zara Hero, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: De tio viktigaste från det fransktalande området

Inlägg av Zara Hero »

OM (jag säger OM, jag menar inte att någon behöver ändra den rådande ordningen!) man skulle ha tio klistrade trådar i denna avdelning. Nu finns redan fem. Om man skulle lägga till fem till... vilka skulle det bli då?

Blueberry ,

Smurferna ,

Lucky Luke ,

Thorgal ,

Johan/Pellevin.

????
Skriv svar