De tio viktigaste från det fransktalande området

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » mån 28 sep 2009, 11:02

Jijé då, som hade fingrar nere i mer eller mindre varenda större syltburk (utom Tintin)? --- Spirou, Jaktfalkarna, Barbe Rouge, Blueberry, Valhardi, Jerry Spring. Han lär till och med ha tecknat c:a två sidor i ett tidigt Lucky Luke-äventyr. Jag tror att Jijés inflytande och diverse projekt var viktigare för seriernas utveckling än Hergés ( i och för sig trevliga) insatser.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 sep 2009, 11:26

Jijé känns som, om inte startpunkten, så iallafall en omvälvande punkt för tidningen Spirou och Marcinelle/ Comic-Dynamic-skolan, Hergé är startpunkten för tidningen Tintin och Ligne Claire.

Jijé lärde ju upp flera som kom efter honom i sin studio och utanför, också; Franquin, Will, Morris, Moebius.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 28 sep 2009, 13:20

Varför hade ändå så pass många psedonymer?

I USA när det gäller stripserierna var det ju tat slå på stora trumman med vem man var, på serietidningssidan var det dock en del psedonymer eftersom folk skämdes för att arbeta med serier (Stan Lee tex.) och ofta ville gå til ett "riktigt" jobb senare fläckfria.

Men hur var det med Hergé och Jije mfl?
9mm, i'm never further away than that.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 sep 2009, 14:30

Hmm, Hergé, Jijé, Peyo, Morris, Moebius, Caza, Edika.
Svårt att säga om det generellt är många som har pseudonymer, och om det är vanligare vissa perioder än andra...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 28 sep 2009, 14:44

Jag tycker de är rätt många ur det lite äldre gardet iaf som tycks valt det. Rob-Vel kan vi ju stapla på där med.

Antingen brydde de sig inte så mycket helt enkelt utan var nöjda med att de hade ett jobb, i USA så stod det ju inte ens vilka som gjorde serierna i serietidningarna länge, de gick med på det för att få mat på bordet liksom.

Men jag känner att de inte är riktigt kompatibla med den belg/franska veckotidningsutgivningen som innehöll en massa annat med.

Det var fiiint som snus i USA att ha en erkänd dagsstrip i större tidningar men rent ovärdigt att göra serietidningar, det var ett jobb bara.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 sep 2009, 15:53

Vidare namn; Will, Mitacq, Gos, Sirius, Mittéï, Vicq, Dany, Derib, Greg, Dupa, Tome, Janry, Turk, Tibet. Kanske känns litet charmigare att ha en klatschig pseudonym, också.

Javisstja, dagsstrippar, hörde förresten att dagsstrippstatusen hade en viktig roll till att det var så många judar i serietidningsbranschen. Det var svårt att slå sig in som dagstidningstecknare, och det fanns fortfarande en stor mängd mer eller mindre öppen antisemitism, om man ville vara serietecknare eller arbeta konstnärligt var det lättare i serietidningsbranschen, då det ändå fanns så många judiska redaktörer.

Digression.

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 28 sep 2009, 16:01

Oj ja det var judar som styrde över andra judar som jobbade för skitpengar om man ska vara ärlig.

Gansgsters som många av dessa chefer beskrivs i diverse böcker om serietidningarnas barndom.

Dels var väl många av de judar som flydde konsnärligt lagda eller liknade vilket kunde ärvas av barnen som då i sin tur tog dessa låglöneyrken i brist på annat.

Men så lär det ju aldrig varit här i Europa.

Sen sabbar jag väl tråden nu med när ni vill ha fram de största namnen.

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » mån 28 sep 2009, 16:49

Nja.
Det här är ju också intressant. Och det måste väl funnits judiska serietecknare i Europa också. Även i de ockuperade delarna såsom just Belgien och Frankrike. Vad hände med dessa tecknare? Har vi någonsin hört deras namn? Vilka franskklingande pseudonymer gömde de sig bakom? (I det läget bör det ju ha varit livsviktigt att ha en mer arisk/kaukasisk/kristen framtoning)

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 sep 2009, 17:29

Det finns faktiskt en rätt stor judisk befolkning i det moderna Frankrike, även om jag mest känner till mer moderna namn som Goscinny, Gotlib och Joann Sfar.

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » mån 28 sep 2009, 17:48

Gotlib. Trodde jag helt säkert var katolik. Det var intressant. har Alltid tänkt att sex, scouting och katolicism hört ihop. Är du säker, Håkan?

Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine

Inläggav Svartslipsen » mån 28 sep 2009, 18:42

[quote="Estelle"]

Gotlib. Trodde jag helt säkert var katolik. Det var intressant. har Alltid tänkt att sex, scouting och katolicism hört ihop. Är du säker, Håkan?
[/quote]

Enligt Wikipedia var Gotlibs föräldrar ungerska judar, så Wakuran har rätt:[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Marcel_Gotlib#Youth[/url]
Living well is the best revenge

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 28 sep 2009, 19:03

Katolik var väl inte dödsförklarade av nazism iofs men de var ju ganska icke troende så att säga, så det gällde nog mest att inte synas för mycket på nåt sätt.

Jo, det vore konstigt om inga av dem var judar egentligen, men som sagt det är i USA som de i princip uppfann serietidningen, ok alla var inte judar och ärligt talat var många av dem bara det till beskriven tro så som jag är "kristen", jag är icke praktiserande så det var långt ifrån nån slags dominationsförsök eller nåt:-)

Dock rörde de sig länge inom båda de stora utgivarna och det finns kvar av dem ännu i Marvel speciellt där en av dem körde allt i botten på slutet av 90-talet med sina junk bonds.

Nu är jag fasen helt OT, observera att jag inte lägger mer negativ laddning i "jude" än i tex "kristen", utan det är bara en beskrivning.
De var som sagt viktiga och ansvariga både för uppgångar och förfall inom serievärlden.

Jag antog dock som ni antyder att de flesta judar höll sig ifrån Europa under kriget iaf, för att senare komma in som författare och tecknare.

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » mån 28 sep 2009, 20:36

Judendom är ju inte bara en religion, utan även en etnicitet.
Enligt traditionell bedömning är man etnisk jude om man har en judisk mor.

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » mån 28 sep 2009, 20:49

Min tur, men jag nöjer mig med lite färre än 10; i tidsordning (ungefär):

Hergé (förklaring överflödig)
Franquin (dito)
Goscinny (dito)
Moebius (som Giraud är han inte lika viktig, men som Moebius är han huvudansvarig för franska vuxenseriernas framväxt)
Tardi (liksom Moebius viktig för vuxenserierna, men Tardi stod för de mindre grafiskt inriktade ditona)
Trondheim (svårt att välja bland dem, men Trondheim är nog den viktigaste av 90-talets nya våg)

Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint

Inläggav Agentum » mån 28 sep 2009, 21:01

[quote="Wakuran"]

Judendom är ju inte bara en religion, utan även en etnicitet.
Enligt traditionell bedömning är man etnisk jude om man har en judisk mor.

[/quote]
Jag är väl förtrogen med detta då jag känner ett par judar och har hört deras syn på detta med judendom och vad som är "äkta".

Man kan säga att de är en av de få folkslag som får kalla sig för en ras så att säga, pluspoängen kommer från andra världskriget, alla drar det dock aldrig så långt, men när de började med andra generations trauma så började jag faktiskt fundera jag med.

Men nu är vi totalt av banan , återvänd till serierna nu.

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » tis 29 sep 2009, 15:16

[quote="smorkin"]

Franquin (dito)
Goscinny (dito)
Moebius (som Giraud är han inte lika viktig, men som Moebius är han huvudansvarig för franska vuxenseriernas framväxt)
Tardi (liksom Moebius viktig för vuxenserierna, men Tardi stod för de mindre grafiskt inriktade ditona)
Trondheim (svårt att välja bland dem, men Trondheim är nog den viktigaste av 90-talets nya våg)

[/quote]

Och Greg?
Viktig redaktör på Tintin (?), skrev Barnaby Bumper, Bruno Brazil, Comanche, Bernard Prince, några av de bästa Spirouäventyren, Colby, några Chick Bill, Luc Orient, Cobalt, Johnny Congo osv
http://en.wikipedia.org/wiki/Greg_(comics)

Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Kontakt:

Inläggav smorkin » ons 30 sep 2009, 18:39

[quote="Estelle"]

[quote="smorkin"]

Franquin (dito)
Goscinny (dito)

[/quote]

Och Greg?
Viktig redaktör på Tintin (?), skrev Barnaby Bumper, Bruno Brazil, Comanche, Bernard Prince, några av de bästa Spirouäventyren, Colby, några Chick Bill, Luc Orient, Cobalt, Johnny Congo osv
http://en.wikipedia.org/wiki/Greg_(comics)
[/quote]
Han är nog viktig, men jag tycker att han saknar det där lilla extra, det originella; jag har aldrig läst en serie och sen tänkt ""Det här var en serie i typisk Greg-stil". Det finns lite för många andra som har gjort liknande saker som han (Charlier m.fl.).
M.a.o., jag tror inte så många serieskapare har studerat Greg och sedan försökt emulera honom, till skillnad från de jag listade.
Men jag måste också säga att jag inte är en expert på den franska seriemarknaden från en affärssynvinkel, så det är mycket möjligt att Greg var viktigare där än jag vet om.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » ons 30 sep 2009, 20:37

Känns som om vi glömt Mezieres/Christin

Känns SKITVIKTIGA när man tänker efter lite

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin

Inläggav Wakuran » ons 30 sep 2009, 21:10

Iofs, Pierre Christin var rätt viktig under tidiga Pilote- och indirekt Metal Hurlant-tiden, förutom Linda och Valentin har han haft många samarbeten med Enki Bilal, Annie Goetzinger etc. Mézières har inte gjort så mycket mer än Linda och Valentin, så frågan är om han är så mycket viktigare än andra i liknande stil.

Användarvisningsbild
Estelle
Fine

Inläggav Estelle » tor 01 okt 2009, 13:10

Liknande stil? Vem skulle det vara?

Återgå till "Fransk-belgiska serier"