Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

ymmij23 skrev:Synd. Vi får väl göra som i filmen "Nyckeln till frihet", Alla i tråden får skicka 2 brev i veckan så ger dom nog med sig efter ett tag!

När man har lagt ned porto motsvarande en albumkostnad... [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
ymmij23
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 sep 2010, 12:24
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av ymmij23 »

Nu ska vi inte vara pessimistiska! Allt ordnar sig om man har lite fantasi [;)]
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Peral »

"Ur spår" är ett album jag nästan glömt bort, var inte den mer som en illustrerad bok?! Minns jag fel när jag har för mig att Gaston gjorde ett gästspel där?! I sådana fall måste jag få tag på den!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

Peral skrev:"Ur spår" är ett album jag nästan glömt bort, var inte den mer som en illustrerad bok?! Minns jag fel när jag har för mig att Gaston gjorde ett gästspel där?! I sådana fall måste jag få tag på den!

Jo, det var en bilderbok. Spirou och Gaston hamnade på ett urspårat tåg och en räddningsaktion drogs igång, har jag för mig. Har inte läst den ordentligt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRiSTiAN FLiNS
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 30 aug 2010, 08:12

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av KRiSTiAN FLiNS »

Såg "Ur Spår" på Tradera för inte så länge sen, men då ägde jag typiskt nog inte en krona. ARRGHH!!! Känns som att det var min chans att komma över denna goding. :(
Den som inte plockar äpplen får inte äta kräm
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Offissa Pupp »

Kanske kan nämnas att "Ur spår" finns med i det sista bandet av den eminenta samlade Spirou från Egmont. Själv har jag fortfarande inte orkat läsa just den berättelsen, trots att jag aldrig gjort det och trots att jag alltså har det sista bandet i serien. Känns helt enkelt inte speciellt angeläget.

Om jag inte missminner mig är väl berättelsen ett beställningsjobb från någon form av tågkompani? Beställda äventyr brukar ju sällan tillhöra toppen av en konstnärsproduktion. Minns till exempel hur Franquin lät Gaston göra reklam för läsken Orangina i en del specialskrivna strippar...
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av captainknut »

Sista bandet i kompletta samlingen har varit "Tillfälligt slut" precis hur länge som helst. Nån som vet varför, eller när det kan tänkas bli tillgängligt igen?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Peral »

Det är mycket som är tillfälligt slut på förlagen, jag tror inte sådant här är en speciellt angelägen fråga för dem. De vill nog helst bara sälja i stora volymer. Man tycker att "print on demand" (Tryck vid behov) borde ha gjort det billigare och lättare att komma över udda utgåvor!
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av captainknut »

Man jag hann ju för 17 inte ens beställa innan det var slut, nån gång i vår. Har väntat sen dess. Alla de andra delarna finns ju. *suck* Får väl gå till nåt serieantikvariat...
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av captainknut »

...och dagen efter jag postat detta kommer ett mail om att boken är tillgänglig igen.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Peral »

Vart beställde du den någonstans?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

captainknut skrev:...och dagen efter jag postat detta kommer ett mail om att boken är tillgänglig igen.


Jag tyckte väl det var underligt om den skulle vara slut, för vi hade med oss flera stycken ex upp till bokmässan. Dock lär några av de tidigare volymerna vara nära slutförsäljning. Den enda volym som tryckts om än så länge, mig veterligen, är bok 5 (1956-58) och där lade jag till ett "2:a tryckupplagan" i kolofonen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag har redan fuckat upp det här, jag vet fan inte vad jag äger och inte.
Så om ni trycker om en del så kanske jag kan fullfölja bättre iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

ymmij23 skrev:Vet någon något nytt om nya albumet? Stod att det skulle släppas den 6 September i Frankrike så det lär säkert dröja tills det kommer till Sverige.


Hoppas detta ses som information och inte reklam: det nya Spiroualbumet släpps på svenska 30 november.
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av captainknut »

Peral skrev:Vart beställde du den någonstans?

Adlibris.
ymmij23
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 sep 2010, 12:24
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av ymmij23 »

germund skrev:
ymmij23 skrev:Vet någon något nytt om nya albumet? Stod att det skulle släppas den 6 September i Frankrike så det lär säkert dröja tills det kommer till Sverige.


Hoppas detta ses som information och inte reklam: det nya Spiroualbumet släpps på svenska 30 november.


Vilken nummer får det i ordningen?
Nummer 50 eller kanske till och med 51 tror jag.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av germund »

ymmij23 skrev:Vilken nummer får det i ordningen?
Nummer 50 eller kanske till och med 51 tror jag.


Rätt båda gissningarna faktiskt: album 50 i Sverige, nr 51 på franska.
ymmij23
Good
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 30 sep 2010, 12:24
Kontakt:

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av ymmij23 »

Tänk att man kn ha 2 rätt ibland. Jag blir ju förvånad över min tur.
Användarvisningsbild
KRiSTiAN FLiNS
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 30 aug 2010, 08:12

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av KRiSTiAN FLiNS »

Vilket album har belgiska numret 1? Satt och sammanställde en lista på den belgiska utgivningsordningen (för att läsa kronologiskt) och upptäckte att jag inte hittade någon etta. De album som jag inte hittade belgiska nummer på var "Roboten Rupert" och "Jag Marsupilami". "Jag Marsupilami" finns inte som samlad volym på franska vad jag vet, och "Roboten Rupert" ingick inte i den vanliga serien utan i Hors Serie (eller vad det hette). Så vilket album är ettan????
Den som inte plockar äpplen får inte äta kräm
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora Spirou-tråden

Inlägg av Wakuran »

KRiSTiAN FLiNS skrev:Vilket album har belgiska numret 1? Satt och sammanställde en lista på den belgiska utgivningsordningen (för att läsa kronologiskt) och upptäckte att jag inte hittade någon etta. De album som jag inte hittade belgiska nummer på var "Roboten Rupert" och "Jag Marsupilami". "Jag Marsupilami" finns inte som samlad volym på franska vad jag vet, och "Roboten Rupert" ingick inte i den vanliga serien utan i Hors Serie (eller vad det hette). Så vilket album är ettan????

Samlingsalbumet "4 aventures de Spirou et Fantasio". Innan de tjocka samlingsalbumen tror jag inte serierna fanns i samlad form på svenska. Däremot hade Spirou hunnit ges ut i tidningsform i flera år även innan, och det hade getts ut två album redan tidigare.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quatre_ave ... t_Fantasio
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar