Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Odd Eivind
Very Good
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 07:42
Ort: Norway

Inlägg av Odd Eivind »

[quote="Stefan_N"]

Visst är det enklare abonnera, men även 50 % dyrare. Men visst, om vissa av böckerna int edyker upp i vanliga handeln...
[/quote]

I Norge er det faktisk litt billigere å abonnere på bøkene enn å kjøpe dem i butikken. Tror det koster ca. 90 % av butikkprisen (inkludert porto).
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Odd Eivind"]


I Norge er det faktisk litt billigere å abonnere på bøkene enn å kjøpe dem i butikken. Tror det koster ca. 90 % av butikkprisen (inkludert porto).
[/quote]

Men serier är ju så dyrt i Norge så att jag tycker synd om er. Såg att Sprint-albumen kostar NOK 359 i en butik i Oslo. Det är ungefär SEK 430. I Sverige kan man hitta samma album för ca 250.- i butik.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Magnus"]

Men serier är ju så dyrt i Norge så att jag tycker synd om er.
[/quote]

Dom tjänar bättre än oss, och utslaget så är det billigt. våran "Banan" krona är värdelös utanför våra gränser när man ska växla till sig annat, det måste man ha i minnet.[:(]
Går inte att jämföra Äpplen och Bananer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja de har ett annat skattesystem så det är svårt att direkt jämföra om man ska dra med löner och hela skiten.

För oss blir det dock inte lönsamt att handla där.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="burnout"]


Dom tjänar bättre än oss, och utslaget så är det billigt. våran "Banan" krona är värdelös utanför våra gränser när man ska växla till sig annat, det måste man ha i minnet.[:(]
Går inte att jämföra Äpplen och Bananer.
[/quote]

Man skulle jobba i Norge, bo i en garderob och åka hem och köpa maten i Sverige en gång i månaden. [:D]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Magnus"]

Man skulle jobba i Norge, bo i en garderob och åka hem och köpa maten i Sverige en gång i månaden. [:D]
[/quote]
OT: Måste vara en rätt stor garderob om både du och en månads mat ska få plats. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nu har iaf jag läst Spirou 46-50.

Riktigt kul faktiskt att se hur Franquin utvecklades både som tecknare och berättare, han var bara bäst helt enkelt, fast visst vore det kul att se lite äldre material av föregångare med.

Jag gillar att han har öga för detaljer, man kan liksom se vad det är för fordon mm när han börjar komma igång, jag uppskattar sånt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Jijé exempelvis. Fast hans bästa insatser var nog inte på Spirou-serien ändå. När var Jijé skarpast egentligen? (Det borde kanske skapas en Jijé-tråd?)
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Spirou av Jijé komemr bli jättekul att läsa. Jag har skyhöga förväntningar.

När han var som bäst? Tyvärr kan jag bara spekulera eftersom jag bara läst brottstycken av hans ganska rika produktion. Men han dog ju relativt ung, så kvaliteten bör väl inte ha sjunkit så värst på slutet? Om man köper 'Tout Jijé' på amazon.fr får man erbjudande att köpa tre volymer tillsammans, oftast med något decennium emellan. det kan nog vara ett bra sätt att få stickprov. Om man kan läsa franska.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är en snubbe som tydligen var stor som jag faktiskt inte vet ett dyft om, de övriga nämnda där av de 4a vet man ju vad de gjorde.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det väger nog mellan "Tanguy et Laverdure" och "Jerry Spring"... Ooooo, jag kan inte bestämma mig! (fast nu blev det nog lite OFFTOPI...)
Användarvisningsbild
Spirre
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 15:25

Inlägg av Spirre »

Är det någon som vet varför bok 6, Spirou 1958-1959, inte finns att köpa???


/S
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Förlagsförseningar? Den finns tydligen på franska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Spirre"]

Är det någon som vet varför bok 6, Spirou 1958-1959, inte finns att köpa???
[/quote]

Adlibris säger att den blir tillgänglig i oktober 2009.
Finns inte heller i t ex Norge, gemensam tryckning, tror jag?
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Spirre
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 13 jun 2009, 15:25

Inlägg av Spirre »

Adlibris har lagt upp bok 7 och 8, men inte bok 6 såvitt jag kan se...
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Men det borde väl vara samma tryckning som för dem som fått den via abonnemang, och de fick den ju för länge seda, i början av april enligt inlägg ovan.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Stefan_N"]

Men det borde väl vara samma tryckning som för dem som fått den via abonnemang, och de fick den ju för länge seda, i början av april enligt inlägg ovan.
[/quote]
Aha, jo, det tycker man ju. Är det något annat tekniskt-ekonomiskt strul, då? Hur är det i de fysiska bokhandlarna?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

De bokhandlare jag varit hos har inte Spirousamlingen ö h t. Nytryckta album, ja, samlingen, nej.

Jag kan inte heller hitta 58-59 aviserad på nätbokhandlarna, däremot 59-60 , eller nr 8, som är aviserad till oktober.

Att döma av tråden ovan var det ju strul med leveransen, men den har ju som sagt kommit till abonnenterna och borde väl beställts i samma upplaga som de tidigare?

Användarvisningsbild
Fred
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 00:39

Inlägg av Fred »

[quote="Egmont"]

[quote="Rosen"]

Har inte läst dem men nu blev jag nyfiken... Så hur gjorde ni med "fantakoptern"?
[/quote]

Namnet Fantakoptern behölls, men det var något vi diskuterade. I "Spirou och arvingarna" anspelar namnet på Nickes originalnamn Fantasio, och följs senare av Rickes/Zantafios maskin Zantajeten. Även om vi döpt om fantakoptern till Nickekoptern hade vi tappat kopplingen till zantajeten, som möjligen fått heta "rickejeten". Det hela blev orimligt och en mängd gamla läsare hade säkert höjt ett ögonbryn eller två. Killen som driver websidan "Spirou enligt Franquin" och som jag mer än gärna frågar till råds, tyckte också att det klassiska namnet fantakoptern borde vara kvar, så så blev det. Det är ett namn som fungerar på svenska och anspelar fortfarande på "fantastisk" eller "fantasi".

Det är lite farligt att byta namn på redan etablerade figurer (eller uppfinningar för den delen), eftersom det finns mängder med människor som läst de gamla albumen och för dem *heter* ju t.ex. fantakoptern fantakopter och inget annat. Har man ett bra skäl att ändra ett namn, så absolut, då gör vi det, men det bra skälet måste finnas (och det gäller även om man gör en nyöversättning).
[/quote]

Vänta nu här, i Mannen som inte ville dö flyger Spirou runt i något som kallas "nickokoptern" och som jag antar är det samma som "fantakoptern" (mitt minne är lite luddigt vad gäller de äldre äventyren), något som slog slint i översättningen? Här kan man ju i så fall fråga sig vilken kontinuitet som är viktigast, den med föregående album eller den med de tidigare... Själv föredrar jag visserligen "fantakoptern" men ändå...
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Är alltså Tembo Tabu tryckt på svenska nu??? I vilket allbum, i vilken Fantomen?
Skriv svar