Stora Spirou-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Coppas"]

Med tanke på att det kom en volym med material av Rob-Vel, Jijé... är det helt otroligt att serien fortsätter med t.ex. Fourniers alster?
[/quote]

Ja, tyvärr, vid det här laget känns en svensk fortsättning mycket långt borta. Vi fullföljer en bokserie med Franquins Spirou, vilket var första målsättningen, men vill man ha Fournier och de andra får man skaffa albumen. Jag tror dock att bokserien fortsätter i Frankrike, men kan man franska så pass bra köpte man antagligen den utgåvan redan från början.
/G
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Hm, tråkigt att höra Germund. Bokserien fortsätter eventuellt i Frankrike, medan en fortsättning är mycket långt borta i Sverige. Dessutom anar man ett underliggande budskap; att det inte var helt givet att ens den första intentionen skulle kunna slutföljas. Kort sagt så misstänker man att bokserien inte blev någon ekonomisk succé? Dock kvarstår mitt tidigare löfte, jag fortsätter att köpa bokserien så länge ni ger ut den!
First and Last and Always
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

[quote="Lasse"]

Dessutom anar man ett underliggande budskap; att det inte var helt givet att ens den första intentionen skulle kunna slutföljas.
[/quote]

Nja, riktigt så pessimistisk vill jag inte vara. Den ursprungliga planen var att ge ut allt Spirou av Franquin och vi har aldrig övervägt att avsluta serien tidigare än så. Naturligtvis hade jag och mina medredaktörer hoppats på en fortsättning, och vi höll in i det sista dörren öppen för Fourniers verk, men jag har förståelse för beslutet att avsluta nu. Det blev i alla fall en volym med Rob-Vel & Jijé också, och det är jag glad för.
Användarvisningsbild
SethGecko
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 21:30
Ort: Sverige

Inlägg av SethGecko »

Betyder det att tidigare projekt med Lucky Luke och Asterix varit mer framgångsrika? Eller har man haft målsättningen att avsluta projekten först när allt funnits utgivet i samlad form?
Användarvisningsbild
Odd Eivind
Very Good
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 21 jan 2009, 07:42
Ort: Norway

Inlägg av Odd Eivind »

Kanskje man kunne gitt ut noen av Franquins andre publikasjoner? I Norge har man gitt ut en samleboks med Gaston (eller Viggo som han heter her), men det kunne kanskje ha vært en ide å gi ut andre av hans serier også? Har man forresten utgitt denne boksen i Sverige?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jodå, den kom ut på svenska, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

En inbunden utgåva av samtliga Svarta idéer skulle jag uppskatta. Visst är det så att Epix endast publicerade en del av det material som finns (var det Studio Epix)? Kanske kompletterat med Franquins signaturer som jag uppfattar har utgivits som ett eget verk i Frankrike.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jo, det fanns material kvar som inte publicerats på svenska. Det kanske gavs ut i Epix-tidningarna, jag är osäker.

Franquins signaturer tror jag är ett väl smalt ämne för att fungera i Sverige, men man kan ju importera det franska albumet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Inlägg av Offissa Pupp »

Måste säga att den här Spirou-utgåvan verkligen varit fantastiskt snyggt genomförd. Riktigt inbunden, (inte bara kartonage som ex Asterix & Lucky Luke) och stilenligt läsband. En sak som jag tycker borde få uppmärksamhet är också den rasande fina färgläggningen. Titta till exempel på kvällscenen i början på Gorillan och guldgruvan, samt senare regnscener. Lyktorna på bilen vackert dova. Även färgen under vattnet i Vrakmysteriet riktigt läckra. Fin utgåva som Franquins verk verklig förtjänar.Det är nästan så att en fortsättning med Fournier något hade devalverat serien.

Jag som slutade läsa Spirou när Tome&Janry tog över, läste nyligen några nya Spiroualbum. Nick & Cauvin tyckte jag var riktigt ruttna - det räcker att se hur Spirou i början på Den isande köldens gåta iklär sig ett par röda speedos! Visserligen passande piccoloröda, men ändå...

Många här är kritiska mot Morvan&Monuera - men jag tycker de inte alls var så dåliga. Väldigt väldigt snygga! Och det kan man komma långt med!Helt o.k. manus.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Färgläggningsfadäser är inte roliga. Man hade nog mer överseende med sådant förr (kanske beroende på att så många tidninar var svartvita då)---
Det bästa exemplet på en ny utgåva med bättre färgläggning anser jag Blå Lotus vara (OK OK jag vet att detta är en Spiroutråd, men jag nämner bara detta....). I den första (från 77?) var nästan allt lila. I ett album med "blå" i titeln! När den nya översättningen kom var Blå Lotus äntligen blå...
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Har Fournier gjort något annat än Spirou? Om Egmont plötsligt bestämmer sig för att ge ut en tjock lyxig samlingsvolym som hyllar Fournier, vad skulle den i så fall innehållA?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Fournier har gjort barn-/komiska äventyrsserien Bizu, samt kannibalhumorserien Les Crannibales. Bizu verkar mest intressant.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Född 43, då är han väl fortfarande verksam...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Estelle"]

Född 43, då är han väl fortfarande verksam...
[/quote]

Det senaste han är inblandad i är tydligen "Les chevaux du vent" efter Lax' manus. Serien ("Vindarnas hästar") verkar handla om en indisk bondfamilj under 1800-talet, som blir inblandade i brittiskt politiskt högspel, såvitt jag förstår. Ser iallafall rätt snyggt ut.

http://www.bedetheque.com/serie-18882-BD-Chevaux-du-vent.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det där blev man ju sugen på att läsa! Han har bytt stil sedan SPiroutiden -- detta är mycket mer självständigt. Lite åt WILL-hållet (kanske?).
Kanske ett projekt för MIKKE SCHIRÉN eller Albumförlaget?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Estelle"]

Det där blev man ju sugen på att läsa! Han har bytt stil sedan SPiroutiden -- detta är mycket mer självständigt. Lite åt WILL-hållet (kanske?).
Kanske ett projekt för MIKKE SCHIRÉN eller Albumförlaget?
[/quote]

AF, isåfall, men nystartade serier känns litet som ett osäkert kort rent finansiellt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Fred"]

Läste På uppdrag av Z idag och får säga att det var något av det bedrövligaste jag läst. Visst är det roligt med tillbakablickar men inte om man med dem bestrider all logik på det mest rysliga sätt. Det hjälper heller inte att jag avskyr allt som har med parallella universum att göra. Före det hade jag läst det nya Asterixalbumet som ju också är ett jubileumsexemplar och även om den väl inte var överdrivet bra så behandlade den nostalgi och tillbakablickar på ett sanslöst mycket bättre sätt.

Och jag är inte den prydaste människan direkt, men spermaskämt? Ärligt talat... (Jag måste kontrolläsa både en och två gånger när jag skriver det här, så osannolikt känns det.)

Nej, jag kommer inte att sakna M&M, även om jag tycker att Mannen som inte ville dö hör till de bättre albumen. En guldklimp bland tre dynghögar hjälper inte...
[/quote]

Litet sent svar, men spermaskämtet kommer antagligen från Yann, biförfattare till albumet och en gammal enfant terrible på den fransk-belgiska scenen.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Jag tyckte rätt bra om både "Tokyo" och "Paris under vatten". När Spip hamnade i den där katakomben med alla skeletten. Det tyckte jag var en bra scen.
Men? Mannen som inte ville dö ... Den tyckte jag ju också om! Vad nu...? Jag motsäger ju hela den här tråden? Det senaste albumet har jag förvisso inte läst. Men jag tycker definitivt att dessa båda skapare är värda fler försök/chanser!!
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Icke då; jag håller med och tycker att Morvan med fleras Spirou är klart bättre än alla andras version, förutom Franquins då [:)] Om du gillar lite nyare tolkningar av Spirou så försök att få tag på Une Aventure de Spirou et Fantasio par..., en serie album där nutida serieskapare får göra sin egen version av Spirou. Finns på danska; jag har skrivit om dem och det sistan Morvan-albumet här: [url]http://smorkin.wordpress.com/tag/spirou/[/url]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Oerhört spännande detta att det finns så många olika Spirouprojekt parallellt. Levande, utforskande projekt. Man vet aldrig riktigt var den Spirou man gillar börjar och slutar. Så har det ju varit ända sedan 40-talet. Vad är kanon och inte? Man kan inte riktigt vara säker. Med Tintin är det Hergé PUNKT. Men med Spirou, är det annorlunda. Man kan inte bara säga Franquin PUNKT. Flera av hans grejer hade ju så uppenbart flera upphovsmän. Namngivna. Jijé måste få vara med. Lite Fournier (men hur mycket?) OSV. OSV.
Skriv svar